جمعه 1 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رفيقدوست: هاشمی رفسنجانی تکليف شرعی را در حرکت پشت سر رهبری می داند، تنها اختلاف هاشمی با رهبری بر سر احمدی‌نژاد است، فارس

خبرگزاری فارس: محسن رفيقدوست گزارش چند ديدار خود با هاشمی رفسنجانی را اعلام کرد و گفت: هاشمی رفسنجانی تکليف شرعی را در حرکت پشت سر رهبری می داند و معتقد بود همه شعارها در راهپيمايی های ۹ دی و ۲۲ بهمن در حمايت از رهبری، امام(ره) و انقلاب بود.

بخش دوم گفتگو با محسن رفيقدوست جزء موضوع در نظر گرفته برای گفتگو با تنها وزير سپاه پاسداران نبود. هرچند با توجه به ارتباط "حاج محسن " با برخی از خواص و سياسيون، پرسش در خصوص حوادث پس از انتخابات امری ضروری می‌نمود؛ شايد که تفسير دقيق‌تری از اين موضوع پس از يک سال، قابل بررسی باشد. البته در بسياری بحث‌ها با وزير سابق سپاه نقطه نظر مشترکی نداشتيم اما با رعايت امانت، قضاوت را به عهده خوانندگان خواهيم گذاشت.
مسئول عالی‌رتبه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس هنوز هم مانند آن دوران، هر مسئله‌ای را با حرارت و صميميت خاصی تعريف می‌کند و اگرچه چندباری به خاطر سوالات ما، خطی بر پيشانی خويش هويدا کرد، ليک ما برای يافتن پاسخی بهتر پيرامون زوايای علل واکنش برخی خواص در قبال فتنه اخير، سايه سنگين آن مرد مهربان و قوی هيکل را در تمام مدت مصاحبه بالای سرمان به جان خريديم !
خلاصه آنکه تلخی تعبير يکی از وزرای سابق درباره فرمان تاريخی حضرت امام (ره) پيرامون اقدام سلمان رشدی و شيرينی نويدهای اين فعال سياسی در سايه از وحدت و همدلی بيشتر در جامعه، در ذهنمان ماندگار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* از مخالفين سرسخت مناظره‌های تلويزيونی در ايام انتخابات بودم

رفيق‌دوست در ابتدا به ارائه تحليلی از حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری و نقش خواص در آن پرداخت و با بيان اينکه من از مخالفين سرسخت مناظره‌های تلويزيونی در ايام انتخابات بوده و هستم، اظهار داشت: من از روز انتخابات و حتی قبل از آن وضعيت را وضعيت خوبی نديدم و معتقدم از همان شب مناظره‌ها بود که خط کشی بين ملت شروع شد.
رفيقدوست ادامه داد: صبح ۲۳ خرداد توسط يکی از دوستان که با من و آقای موسوی آشنا بود، پيامی برای ايشان فرستادم و گفتم که اولا در انتخابات تقلب نشده است. دوما من بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ در يک ملاقات حضوری به آقای خاتمی گفتم که آن ۷ ميليون نفری که به آقای ناطق رای دادند، به شخص آقای ناطق رای دادند اما از آن ۲۰ ميليون نفری که به شما رای دادند، ۱۸ ميليون نفرشان کسانی بودند که در حقيقت نمی‌خواستند به ناطق رای بدهند بنابر اين شما اين ۲۰ ميليون رای را به خود نگير !
وی افزود: به ميرحسين نيز گفتم اين ۱۳ ميليون رای را به خود نگير و اگر می‌خواهی ببينی که واقعا چقدر از اين آرا متعلق به توست، انتخابات را بپذير، تبريک هم بگو، از کسانی که به تو رای دادند تشکر هم بکن، بعد اعلام کن که من برای تشکيل يک حزب از کميسيون احزاب درخواست مجوز خواهم کرد و اعلام کن که کسانی که به شما رای داده‌اند اگر مايلند، به اين حزب بپيوندند. در اين صورت خواهی ديد که بيشتر از يکی دو ميليون نفر جواب مثبت نخواهند داد.
رفيقدوست خاطرنشان کرد: البته گفتم اگر با اصلاح‌طلبان ولايتمدار مانند آقايان زنگنه، جهانگيری و عارف که هر چند در اردوگاه اصلاحات هستند اما معتقد و ولايت‌مدارند ‌ائتلاف کنی، در اين صورت فقط ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام خواهند کرد و تو بزرگترين حزب اپوزيسيون را تشکيل خواهی داد.
رفيقدوست افزود: بعد از اين جريانات انتخابات دوستان می‌گفتند ميرحسين تحت تاثير اطرافيان قرار دارد و البته من معتقدم اين فتنه دو سر داشت که هنوز هم باقی است و اگر نبود کياست و تدبير مقام معظم رهبری، ما بيش از اين دچار لطمه و صدمه می‌شديم و گواه اين حرف من نيز دو راهپيمايی بزرگ ۹ دی و ۲۲ بهمن است که در آنجا غير از اسلام، انقلاب و ولايت هيچ آثار ديگری چه از اين طرف و چه از آن طرف به چشم نمی‌خورد.

* ملت با رهبری است؛ مخالفين صحنه را خالی کنند

وی خاطرنشان کرد: من در راهپيمايی ۹ دی چون مدتی بود از جراحی قلبم می‌گذشت و حال چندان مساعدی نداشتم، از حوالی ميدان انقلاب ديگر نتوانستم جلوتر بروم اما ديدم تمام آثار در مورد امام(ره)، رهبری و انقلاب است و حتی برخی شعارهايی که داده می‌شد، مردم همراهی نمی‌کردند.
رفيقدوست همچنين اظهار داشت: اين به آن دليل است که بدنه ملت با رهبری است و کسانی که خلاف اين مسير حرکت می‌کنند ممکن است مدتی ميدان‌دار باشند، اما بايد صحنه را خالی کنند.
وی گفت: من روزی خدمت امام(ره) رسيدم و مطلبی را عرض کردم. ايشان فرمودند "انقلاب الهی اسلامی ايران انقلابی است که خدا مشيتش بر اين بود که پيروز شود و اين انقلاب به اين زودی‌ها از بين نمی‌رود ". البته هر چيز بر اثر کفران نعمت و ناشکری زمانی از دست می‌رود اما اين انقلاب به اين زودی‌ها از دست نخواهد رفت.

* بهزاد نبوی می‌گفت مگر ما نانوا هستيم که هرچه امام پخت در تنور بگذاريم ؟!

رفيقدوست البته در خصوص عدم پايبندی برخی خواص به ولايت به ذکر خاطره‌ای از ايام دفاع مقدس پرداخت و با بيان اينکه من قبول دارم همان زمان بين سياسيون و امام(ره) اختلاف وجود داشت، تصريح کرد: برای مثال وقتی حضرت امام(ره) فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر کردند برخی از دولتی‌ها مخالفت کردند و همين آقای بهزاد نبوی گفت که مگر ما نانوا هستيم که هر چه امام پخت، بگذاريم توی تنور ؟!

* در حمايت از رهبری، بديلی برای آقای هاشمی نمی‌شناسم

رفيقدوست در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص نقش هاشمی رفسنجانی به عنوان يکی از خواص جامعه در اين حوادث اظهار داشت: همين الان آقای هاشمی و رهبر معظم انقلاب هر يک هفته در ميان با يکديگر ملاقات دارند و آيا شما کسی مانند آقای هاشمی ديده‌ايد که از رهبری و ولايت فقيه حمايت کند؟ ما که بديلی برای او نمی شناسيم.
وی همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا برخی کارهای عملی آقای هاشمی مانند حضور نيافتن در نماز جمعه را نوعی قهر يا رويارويی با فضای جامعه نمی‌دانيد، با بيان اينکه برويد ببينيد چه کسانی باعث اين کار شده‌اند، به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: وقتی بعد از ترور حسنعلی منصور، آقای هاشمی و برخی سران مؤتلفه را دستگير کردند، آنها تعريف کردند که آقای هاشمی را در اتاق مجاور شلاق می‌زدند اما ما فريادی از او نمی‌شنيديم. بعد از مدتی ديديم که آقای هاشمی فرياد زد "يا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهيم " و صدای شلاق قطع شد و وقتی از آقای هاشمی موضوع را پرسيديم ايشان گفت آنها من را شلاق می‌زدند تا فرياد بزنم و شما اقرار کنيد اما من اين کار را نکردم و به همين دليل بود که آنها من را بر روی بخاری ذغالی نشانده و سوزاندند.

* آقای هاشمی در امورات داخله زندگی دخالت نمی‌کند

رفيقدوست ادامه داد: البته من هم مثل ديگران انتقاداتی به آقای هاشمی دارم اما بين او و ديگر افراد خط‌کشی می‌کنم. سبک زندگی ايشان شايد به گونه‌ای است که در امور داخله دخالت نمی‌کند اما از آن سو ما می‌بينيم که مثلا يک روزنامه هر روز می‌گردد تا يک خبری راجع به مهدی هاشمی بزند و اگر هم خبر جديدی نداشت، خبر گذشته‌اش را تکرار می‌کند.

* تنها اختلاف آقای هاشمی با رهبری بر سر رياست جمهوری احمدی‌نژاد است

وی با بيان اينکه چرا ما حتی جلوتر از رهبری حرکت می‌کنيم، افزود‌: ‌امروز آقای هاشمی در هيچ موردی به جز رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد با رهبری نظر مخالف ندارند. به هر حال ايشان به عنوان يک انسان ۷۶ ساله، معتقد است آقای احمدی‌نژاد برای رياست جمهوری مناسب نيستند. البته اين نظر را خيلی‌های ديگر هم می‌گويند اما آنها مهم نيستند. آقای هاشمی مهم است.
رفيقدوست در خصوص توقع مردم از آقای هاشمی در برخورد با فرزندانشان، با بيان اينکه شما از کجا می‌دانيد که برخورد نکرده‌اند، اظهار داشت: مگر حضرت امام(ره) توانستند جلوی سيد حسين را بگيرند؟
وی ادامه داد:‌ آقای هاشمی به عنوان يک فرد سياسی کارکشته، نسبت به يک جريانی معترض است اما با رهبری انقلاب کنار آمده و از طرف ايشان رئيس مجمع تشخيص و رئيس مجلس خبرگان است. چرا ما مردم از بزرگان جلوتر حرکت می‌کنيم ؟

* هاشمی به من گفت اگر آقا اجازه دهند به قم خواهم رفت

رفيقدوست يادآور شد: آقای هاشمی مناعت طبع زيادی دارد. من اخيرا که با ايشان ديدار کردم، آقای هاشمی گفت اگر آقا واقعا اجازه دهند من به قم می‌روم اما ايشان اجازه نمی‌دهند.
وی اين حرف آقای هاشمی را به معنای قهر کردن ندانست و افزود: آقای هاشمی البته فرمودند تا وقتی که رهبری بخواهند من محکم ايستاده‌ام اما به نظرم آقای هاشمی احساس خستگی می‌کنند.

* هاشمی گفت راهپيمايی ۹ دی و ۲۲ بهمن باعث ابتهاج من شد

رفيقدوست در پاسخ به اين سؤال که اما رهبر انقلاب فرمودند مردم در اين قضايای اخير بهتر و جلوتر از خواص حرکت کرده‌اند، ‌گفت: من پس از راهپيمايی ۲۲ بهمن خدمت آقای هاشمی رسيدم. عليرغم شعارهای تندی که عليه ايشان داده شد، آقای هاشمی گفت من بعد از اين دو راهپيمايی خيلی ابتهاج پيدا کردم چرا که ديدم همه شعارها در حمايت از رهبری، امام(ره) و انقلاب بود.
وی تاکيد کرد: آقای هاشمی در تمامی ديدارهايشان استدلال‌شان اين است که تکليف شرعی همه حرکت پشت سر رهبری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016