دوشنبه 4 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری همسر محمد مصطفايی: گروگان گيری دستگاه قضايی برای فشار به وکيل، کمپين بين المللی حقوق بشر

بلاگ/خبر: روز گذشته يکی از همکاران دفتر وکالت محمدمصطفايی وکيل حقوق بشر خبر از دستگيری همسر فرشته حليمی داد. او برای بردن خودروی همسرش که درنزديکی دفتر وی بود به آنجا مراجعه کرد که دستگير شد. وب سايت «کميته گزارشگران حقوق بشر» همچنين از دستگيری فرهادحليمی برادر همسر آقای مصطفايی که همراه خواهر وی بوده خبرداده است.مصطفايی هفته گذشته به کمپين گفته بود که روز شنبه به دادسرا به دنبال احضار به شعبه امنيت دادسرای اوين مراجعه خواهدکرد. اما هنوز معلوم نيست که آقای مصطفايی دستگير شده ويا نه. «سايت کميته گزارشگران حقوق بشر» همچنين آورده است که وی به دادسرا مراجعه کرده و چهارساعت بازجويی شده ولی مامورين پس از آن به دفتر برای بازداشتش مراجعه کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين تا کنون اطلاعات دقيقی درخصوص اينکه چرا همسر اين وکيل حقوق بشر دستگيرشده است ندارد. اما با توجه به اينکه همسر وی در فعاليت های همسرش مشارکتی نداشته است چنين دستگيری در صورت عدم دستگيری و يا عدم دستگيری وی می تواند دليلی برای فشار روحی و روانی بر وی دربازداشت باشد. پيش از اين سابقه دستگيری اعضای خانواده و يا تهديد به بازداشت اعضای خانواده دربسياری از پرونده های سياسی وجود داشته است.

محمدمصطفايی از جمله وکلای حقوق بشری است که موارد حقوقی و قانونی مرتبط به پرونده هايی که در دست دارد را در وب لاگ خود با مخاطبان مطرح می کند. او هفته گذشته به دادسرای ويژه زندان اوين که دادسرای امنيتی است احضار شده بود. در يکی از آخرين مصاحبه های مصطفايی که با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران انجام شده بود او ضمن اظهار بی اطلاعی از دليل احضار گفت که ممکن است دليل احضار وی در ميان گذاشتن نگرانی هايش در خصوص پرونده سکينه آشتيانی باشد که حکم سنگساروی چند هفته پيش متوقف شد. با اين وجود مصطفايی تاکيد کرد که طی سالهای گذشته هيچگاه فراتر از مسير قانون حرکت نکرده است.

مصطفايی در پاسخ به اينکه آيا احتمال بازداشت وی پس از احضار وجود دارد با ترديد گفت: « من هيچ جرمی مرتکب نشده ام که بخواهند من را نگهدارند. کار من به عنوان وکيل دفاع از متهمان است و همه روند کار به صورتی قانونی انجام می شود و هيچ بخشی وجود ندارد که خارج از قانون باشد. من به قانون احترام می گذارم و همواره شان دستگاه قضايی را محترم می شمارم و نگاه حرفه ای در رابطه با کارم دارم و بنابراين دليلی برای دستگيری وجود ندارد. با اين وجود هر احتمالی همواره وجود دارد.»

مصطفايی همچنين به کمپين گفت که اقداماتش طی چندسال گذشته در جهت بهبود تصويری بوده است که در سطح جهانی در خصوص وضعيت قضا درايران وجود دارد. به اعتقاد او هرچه وکلا فضای عمل بيشتری برای دفاع از موکلين خود داشته باشند در کارآمدکردن قوه قضاييه موثر است و چنين رابطه ای نشان دهنده فضايی خواهد بود که در کشور وجود دارد و درنتيجه از تبليغات منفی عليه کشور می کاهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016