چهارشنبه 6 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير کشور در رابطه با حادثه زاهدان: ۷ مظنون و ۲ متهم دستگير شده و ۹ شرور به هلاکت رسيدند، ايسنا

وزير کشور با بيان اين‌که « انجام مذاکرات با پاکستان برای مبارزه با تروريسم از طرف وزارت خارجه و مسوولان در حال پيگيری است» گفت: ما اعلام کرده‌ايم نبايد شرايطی فراهم شود که اشرار از امکانات کشورهای همسايه استفاده کنند تا امنيت و آسايش مردمان لطمه ببيند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) مصطفی محمدنجار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران تاکيد کرد:‌ ما همواره تلاش کرده‌ايم مرزهای ما برای همسايگان امن‌ترين مرزها باشد. انتظار ما نيز اين است که همسايگان ما نيز اين مراقبت‌ها را داشته باشند تا مرزشان برای ملت ايران امن باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين در زمينه‌ آخرين اقدامات وزارت کشور در مورد پيگيری انفجار تروريستی در زاهدان گفت: نيروهای امنيتی و اطلاعاتی موضوع را به طور دائم پيگيری می‌کنند. هفت مظنون و دو نفر متهم را نيز در اين رابطه دستگير کرده‌ايم به عنوان کسانی که اين موضوع را پشتيبانی می‌کردند و دخيل بودند، ضمن اين‌که معابری که اين گروه‌ها از آن عبور می‌کرديم را مسدود کرديم و در انسداد اين معابر و مقابله با آن‌ها درگيری‌هايی بوده است که ‌٩ نفر از اين اشرار تاکنون به هلاکت رسيده‌اند.

وزير کشور گفت: اقدامات خوبی در اين زمينه در حال انجام است و از نظر امنيتی و اطلاعاتی نيز تمهيداتی را فراهم می‌کنيم که پس از نهايی شدن به اطلاع افکار عمومی خواهيم رساند.

وی که در حاشيه ديدار با قائم مقام وزير کشور ترکيه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، خاطر نشان کرد: ايران و ترکيه در سطوح عالی از ديدگاه‌های مشترکی برخوردار هستند. در زمينه‌های فرهنگی، سياسی، امنيتی و تجاری اين ديدگاه‌ها وجود دارد.

وی توضيح داد: در بعد سياسی محکوم کردن رژيم غاصب صهيونيستی همواره از سوی دو کشور انجام شده است که نمود بارز آن در اقدامات اين دو کشور و موضع‌گيری‌ها در برابر حمله‌ رژيم صهيونيستی به کاروان آزادی بود. ضمن اين‌که بيانيه مشترک ايران، برزيل و ترکيه در ارتباط با استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی در مقابل استکبار جهانی ـ که نمی‌خواهند کشورهای در حال توسعه از اين انرژی برای مردم‌شان بهره ببرند ـ نشان از ديدگاه‌های مشترک دو کشور دارد. هياتی از وزارت کشور ترکيه به ايران سفر کرده است و سيزدهمين اجلاس کميسيون عالی امنيتی برگزار و منجر به امضای بيانيه مشترک ميان ايران و ترکيه شد. در اين بيانيه مواردی در زمينه موضوع انسداد مرزها، توجه به مرز برای امنيت و مترددين از مرز، مبارزه با قاچاق موادمخدر و تامين امنيت زائرينی که از طريق ترکيه به مقصد سوريه می‌روند،‌ همچنين مقابله با قاچاق کالا و سوخت و فعال کردن تجارت در مرز کشور مورد بحث قرار گرفت و دو طرف توافقاتی در اين زمينه‌ها داشتند.

وزير کشور گفت: ما تاکيد کرديم که بايد توجه ويژه به مباحث امنيتی شود، ضمن اين‌که در زمينه روابط تجاری و بازرگانی، سطح روابط بسيار خوب است. در چهار ماهه اول سال ‌٢٠١٠ حجم تبادلات تجاری حدود ‌٦/٢ ميليارد دلار بوده است که پيش‌بينی می‌شود تا پايان سال به ‌١٠ ميليارد دلار برسد. اميدواريم در پنج سال آينده طی توافقی که دو رييس‌جمهور انجام دادند، حجم تبادلات به ‌٣٠ ميليارد دلار برسد.

وی افزود: مذاکراتی انجام شد که مسافرت استانداران مرزی و غيرمرزی و حتی تجار و صاحبان صنايع به ترکيه و ايران به افزايش تبادلات بازرگانی ميان دو کشور کمک کند، ضمن اين‌که در مورد مراقبت در مرز و مقابله با تجارت سوخت و کالا انجام شود که اين‌ها به افزايش ميزان همکاری‌های مشترک کمک می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع امنيت زائران يکی از موارد مهمی بود که قرار شد طرف ترک تمهيداتی در اين زمينه بينديشد تا امنيت زائران کاملا تامين باشد.

نجار در ادامه در مورد افزايش همکاری‌های اقتصادی ميان ايران و ترکيه نيز گفت: اراده رهبران عالی دو کشور بر توسعه‌ روابط ميان ايران و ترکيه است. اين دو کشور، کشورهايی دوست و برادر هستند. امروز حجم همکاری‌های مشترک بسيار بالاست و همکاری‌های سياسی نيز نشان می‌دهد می‌خواهند به کشورهای توسعه يافته اين پيام را بدهند که کسی نمی‌تواند سدی مقابل پيشرفت کشورهای در حال توسعه شود، به ويژه در زمينه استفاده از انرژی صلح‌آميز انرژی که هدف‌گذاری بسيار بالايی است و اميدواريم همکاری‌های مشترک در زمينه‌ سياسی ادامه يابد.

وی تاکيد کرد: چشم‌انداز روشنی در زمينه‌ همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که برنامه‌ريزی می‌کنيم تا استانداران فعال شوند و استعدادهای استان‌های مرزی به ويژه شناسايی و اعلام شود.

وی افزود: يکی از مسائل بسيار مهم،‌ برقراری امنيت در کار ميان دو کشور است و هر ميزان تبادلات مرزی را در سايه‌ امنيت برقرار کنيم و با عواملی که در تلاش برای ايجاد ناامنی هستند، مقابله کنيم موفق‌تر هستيم.

وزير کشور با اشاره به موافقت دو کشور در زمينه‌ استرداد مجرمين گفت: اين موارد بستری برای افزايش تبادلات تجاری و همکار‌ی‌ها فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که نمايندگان آمريکا اعلام کرده‌اند از طرح رژيم صهيونيستی برای حمله به ايران حمايت می‌کنند، گفت: اين موارد چيزهای تازه‌ای نيست و در سی سال گذشته بارها تکرار کرده‌اند. با سياست چماق و هويج گاهی تحريم و گاهی تهديد می‌کنند. اين در حالی است که ملت ايران راه خود را با قوت و قدرت ادامه می‌دهد. هر زمان حاضر شوند شرايط ما و ملت ايران را بپذيرند، در شرايطی کاملا عادلانه ايران آمادگی دارد حقوق ملت عزيزش را احياء کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016