شنبه 16 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: ۴۰ درصد وزارت علوم در سال جاری به استان ديگری منتقل می‌شود، فارس

خبرگزاری فارس: وزير علوم گفت:‌ انتقال ۴۰ درصد وزارت علوم از تهران به يک استان ديگر بايد در سال جاری انجام بگيرد ولی هنوز تصميمی مبنی بر اينکه چه تعداد و کدام قسمت وزارت‌خانه در اين انتقال باشد، گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری در حاشيه دومين جشنواره تجليل از خبرنگاران برتر وزارت علوم با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص انتقال بخش‌هايی از وزارت علوم به يکی از استان‌های همجوار، اظهار داشت: اين مسئله يک تصميمی بود که دولت گرفته و رئيس‌جمهور دستور داده بود که چهل درصد از کارمندان نهادها و وزارتخانه‌ها بايد به شهرستان‌های مناسب منتقل شوند.

وی افزود: وزارت علوم هم بر همين اساس تصميم‌گيری خود را انجام داد و موضوع را در چند پارامتر مورد بررسی قرارداد.

وزير علوم در همين زمينه، گفت: يکی از پارامتر‌ها بررسی اين موضوع بود که چهل درصد شامل کدام بخش از وزارتخانه خواهد شد و پارامتر دوم به اين مسئله اختصاص داشت که افراد و قسمت‌هايی در اين انتقال حضور داشته باشند که رفت و آمد و سفر درون شهری را در تهران کاهش دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دانشجو با بيان اينکه اين نقل و انتقال تنها به جابه جايی ۱۰۰ کارمند اختصاص ندارد، اضافه کرد: اين انتقال بايد در سفرهای درون‌شهری تأثير خود را نشان دهد و بار ترافيکی برای مردم تهران کاهش يابد.

وی با بيان اينکه در همين زمينه چند استان همسايه تهران را مورد بررسی قرار داديم، خاطر نشان کرد: هنوز مشخص نشده که کدام يک از قسمت‌های وزارت علوم بايد انتقال يابد و تمام مطالبی که در اين زمينه طرح می‌شود تنها نظرات شخصی رسانه‌ها و افراد است.

وزير علوم در خصوص دلايل مطرح شدن معاونت دانشجويی برای اين انتقال در رسانه‌های گروهی، گفت: چند تن از معاونين وزارت علوم در سفر عمره بودند و به همين دليل معاون دانشجويی وزارتخانه را برای بررسی اين موضوع به يکی از استان‌ها فرستادم که گزارش اين سفر نيز به دست بنده رسيده است و اکنون در حال بررسی نهايی اين مسئله هستيم.

دانشجو همچنين اظهار داشت: اکنون در حال بررسی هستيم که کدام از يک استان‌ها می‌تواند امکانات بهتر و بيشتری را در اختيار ما قرار دهد و کدام قسمت بازدهی و خدمت‌گزاری بيشتری در پی خواهد داشت؛ در ضمن اينکه بايد استان ميزبان پارامتر‌های اوليه را داشته باشد.

وی هم‌چنين در خصوص پروسه زمانی انجام اين انتقال گفت: اين انتقال بايد در سال جاری انجام بگيرد و قائل به اين هستيم که تصميم ابلاغ شده دولت هر چه سريعتر انجام شود که ساير وزارت‌خانه‌ها نيز در حال انجام اين کار هستند، ولی هنوز تصميمی برای اينکه چه تعداد و کدام قسمت وزارتخانه در اين انتقال باشند گرفته نشده و کار کارشناسی آن در حال انجام است.

وزير علوم با بيان اينکه اين کار از حدود ۲ماه و نيم پيش آغاز شده است، خاطر نشان کرد: فعاليت‌های کارشناسی در اين زمينه در حال پيوند است که هنوز ادامه دارد اما مشخص نيست که چطور يک فرد به صورت سليقه‌ای مسلئه‌ای را مطرح می‌کند و سخن خود را هم کارشناسی می‌داند و با استناد به همين سخن فعاليت‌های وزارت علوم را رد می‌کند.

* سال تحصيلی دانشگاه‌ها مانند گذشته از ۱۵ شهريور آغاز می‌شود

دانشجو در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان آغاز تحصيلی دانشگاه‌ها، گفت: سال تحصيلی دانشگاه‌ها هميشه از نيمه دوم شهريور آغاز می‌شود که اين کار با ثبت‌نام دانشجويان شروع می‌شود.

وی با بيان اينکه دانشجويان در هفته بعد از ثبت‌نام در کلاس‌ها حاضر می‌شوند، افزود: سال گذشته هم ديديم که با شروع سال تحصيلی دانشگاه‌ها و حضور دانشجويان، سال تحصيلی پرشوری داشتيم و امسال هم فکر می‌کنم که مشکل خاصی در اين زمينه نداشته باشيم.

وزير علوم با بيان اينکه مباحث مربوط به چند ترمی شدن دانشگاه‌ها به جمع بندی نهايی نرسيد، يادآور شد: بر اساس همين مسئله شروع سال تحصيلی دانشگاه‌ها مطابق گذشته انجام خواهد شد.

* رديف بودجه دانشگاه فارابی اختصاص نيافته است

دانشجو در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص راه‌اندازی دانشگاه فارابی که قرار بود به صورت مشترک بين ايران و سوريه تأسيس شود اظهار داشت: اعتبار مشخصی برای دانشگاه فارابی پيش از زمانی که بنده به اين وزارتخانه آمدم مشخص نشده بود.

وی با بيان اينکه پيگيری‌های لازم در اين خصوص انجام شد، تصريح کرد: با پيگيری‌های شخص رئيس‌‌‌جمهور امسال بودجه مشخصی برای اين کار در نظر گرفته شده که فکر می‌کنم با تخصيص بودجه می‌توانيم کارها را آغاز کنيم.

* آئين‌نامه انتقال دانشجويان تسهيل می‌شود

وزير علوم در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا دانشجويان دختر می‌توانند تحصيل خود را به صورت مهمان دائم در شهرهای بومی ادامه دهند اظهار داشت: آئين‌نامه نقل و انتقال دانشجويان کاملاً تسهيل می‌شود تا افراد در جايی که هستند به تحصيل خود ادامه دهند که اين مسئله به خصوص برای دختران اولويت خواهد داشت.

دانشجو با بيان اينکه اين کار محاسن زيادی خواهد داشت يادآور شد: دانشجويی که در شهری به غير از شهر محل سکونت خانواده خود به تحصيل می‌پردازد دچار مشکلاتی می‌شود که با تسهيل آئين‌نامه انتقال می‌توان اين مشکلات را کاهش داد.

وی در همين زمينه اضافه کرد: يکی ديگر از محاسن اين کار شامل وزارت علوم نيز می‌شود که دانشگاه‌های کشور در صورت اجرای اين طرح نياز به خوابگاه و امکانات کمتری برای تحت پوشش قرار دادن دانشجويان غيربومی خواهند داشت.

وزير علوم با بيان اينکه فرهنگ ايرانی، اسلامی کشور نيز اين مسئله را بهتر می‌پذيرد گفت: البته برای اين نقل و انتقال ضوابط و قوانين مشخصی را در نظر گرفت که مباحث مربوط به دانشگاه‌های هم تراز و ... از جمله آنها هستند.

دانشجو با بيان اينکه وزارت علوم برای دانشجويانی که تصميم به انتقال از تهران داشته باشند تسهيلات ويژه‌ايی را در نظر می‌گيرد يادآور شد: پيش از اين نيز اين مسئله را اعلام کرده بوديم که تسهيلات ويژه‌ای برای انتقال دانشجويان از تهران به شهرستان‌های ديگر در نظر گرفته خواهد شد.

* بازنشستگی اساتيد سياسی نيست

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص بازنشستگی يا اخراج اساتيد، تصريح کرد: در بررسی‌های انجام شده پيرامون بازنشستگی اساتيد مشخص شده است که تا پيش از سال ۸۴، ساليانه به صورت متوسط ۲۵۰ نفر از اعضاء هيئت علمی دانشگاه‌ها بازنشسته می‌شده‌اند.

وزير علوم با بيان اينکه بازنشستگی مسئله‌ای نيست که اکنون با نظر ما اجرا شود، افزود: اين قانون از زمان چهار دولت قبلی يعنی دولت هشتم، هفتم و ششم نيز اجرا می‌شده است.

دانشجو در خصوص دلايل بازنشستگی اساتيد، گفت: روند اجرای اين قانون کاملاً مشخص است و مربی و استاد‌يار طبق قوانين موجود با ۳۰ سال خدمت يا سن ۶۵ سالگی بازنشست خواهند شد که برای دانشياران و اساتيد اين محدوديت ۳۰ ساله برداشته شده است و می‌توانند بيشتر از ۳۰ سال نيز خدمت کنند.

وی در همين زمينه اضافه کرد: اگر دانشگاه به اين اساتيد نياز داشته باشد می‌تواند مدت خدمت آنها را ۵ سال ديگر تمديد کند که اين زمان نيز با نظر دانشگاه سال به سال هم می‌تواند افزايش يابد.

وزير علوم با بيان اينکه اين روند در گذشته هم انجام می‌شد اظهار داشت: اکنون برخی می‌خواهند با موج‌سازی از اين مسئله برداشت‌های سياسی داشته باشند در حالی که اين مسئله اصلاً سياسی نيست و در تمام سال‌های گذشته به صورت کاملاً روتين انجام شده است.

دانشجو با بيان اينکه اين روند اکنون نيز در حال انجام است خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه اين است که اکنون تعداد اساتيد بازنشسته نسبت به سال‌های پيش از سال ۸۴ کاهش داشته است و تعداد اين اساتيد بازنشسته بسيار کمتر است اما برخی با افزودن واژه «زود هنگام» به بازنشستگی اساتيد در پی برداشت‌های سياسی هستند.

وی با بيان اينکه بنده درخواست مصداق از اين بازنشستگی‌های زود هنگام کرده‌اند يادآور شد: مصاديق اين بازنشستگی زود هنگام بايد مشخص شود و ما هم در جريان آن باشيم.
وزير علوم با بيان اينکه اکنون ۳۰ هزار عضو هيئت علمی در کشور داريم گفت: اگر ساليانه ۱۰۰ نفر از اين هيئت علمی بازنشست شوند به ازای هر ۳۰۰ نفر يک نفر بازنشسته شده است که اين آمار عجيب و غريبی نيست.

دانشجو با تأکيد بر اينکه سياست وزارت علوم استفاده هر چه بيشتر از اساتيد مجرب، متعهد، متخصص و عزيزان زحمت‌کش در دانشگاه در راستای تعليم و تربيت جوانان و دانشجويان کشور است يادآور شد: هر چقدر که بيشتر از اين اساتيد مجرب و متعهد استفاده کنيم ما نيز در وزارت علوم خوشحال‌‌تر خواهيم شد و رؤسای دانشگاه‌ها نيز همين سياست را نيز دنبال می‌کنند.

وی با بيان اينکه اعضای هيئت علمی پس از بازنشستگی ارتباط خود را با دانشگاه قطع نمی‌کنند، گفت: اين نکات مربوط به بازنشستگی اساتيد است که بايد آن را از بحث رکود علمی اساتيد جدا کرد.

وزير علوم در ادامه سخنان خود به بحث رکود علمی اعضای هيئت علمی دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: مباحث مربوط به رکود علمی نيز از زمان سه دولت گذشته وجود داشته و دولت‌های هفتم، هشتم و نهم نيز اين قانون را اجرا کرده‌اند.

دانشجو با بيان اينکه اعضای هيئت علمی دانشگاه‌ها در جايگاه خود وظايف مشخصی دارند، گفت: عملکرد اعضای هيئت علمی به صورت ساليانه بررسی می‌شود تا مشخص شود که آيا اين افراد به وظايف خود عمل کرده‌اند يا خير تا بر همين اساس به آنها امتياز داده شود.

وی با بيان اينکه اعضای هيئت علمی بايد در بررسی‌های ساليانه حداقل امتياز را کسب کنند، اضافه کرد: حداقل امتياز بسيار پايين است که با ارائه يک مقاله نيز به دست می‌آيد و يا اينکه اگر دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دو کلاس درس داشته باشد حتماً اين حداقل‌ها را کسب خواهد کرد.

دانشجو با بيان اينکه بسياری از اعضای هيئت علمی امتيازاتی بيش از اين حداقل‌ها را کسب می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد بسيار بسيار معدودی از اعضای هيئت علمی در سال نمی‌توانند اين حداقل‌ها را کسب کنند.

وی با طرح اين سؤال که وظيفه ما در قبال اين افرادی که نمی‌توانند حداقل اين امتياز را کسب کنند چيست؟ تصريح کرد: قانون مربوط به اين مسئله از سال‌های پيش وجود داشته که براساس آن درسال اول به اين اعضای هيئت علمی تذکر مکتوب داده می‌شود که پايه ساليانه را کسب نکرده‌ايد.

وزير علوم با بيان اينکه در صورت تکرار اين روند در سال دوم هم تذکر مکتوب به اين افراد داده می‌شود افزود: در اين تذکر اعلام می‌شود که اين افراد در معرض رکود علمی قرار دارند که تمام اين موارد در بين خود اعضاء هيئت علمی دانشکده‌ها مورد بررسی قرار می‌گيرد.

دانشجو با بيان اينکه اگر اين مسئله در سال سوم هم تکرار شود، پرونده آنها به هيئت مميزی دانشگاه ارجاع داده می‌شود اظهار داشت: هيئت مميزی دانشگاه صلاحيت اين فرد را بررسی می‌کند و بعد از بررسی دلايل عدم کسب حداقل امتياز‌ها و در صورت موجه بودن دلايل اين فرد، يکبار ديگر به ارائه تذکر بسنده می‌کند.

وی با بيان اينکه اگر دلايل موجه نباشد فرد دچار رکود علمی شناخته می‌شود گفت: فردی که از هيئت مميزی دانشگاه تذکر دريافت کرده باشد در صورت تکرار کم‌کاری خود در سال چهارم شامل قانون رکود علمی می‌شود و به همين دليل عذر وی خواسته می‌شود.

وزير علوم با بيان اينکه اکنون ۳۰ هزار عضو هيئت علمی در کشور داريم خاطر نشان کرد: اگر در اين بين ۱۰ نفر دچار رکود علمی شوند نبايد کل اعضای هيئت علمی کشور را مورد خطاب قرار داد. چون ممکن است از بين هر هزار نفر يک نفر هم در دانشگاه علاقه‌ای به ارتقاء نداشته باشد.

دانشجو با اشاره به فعاليت اکثرقريب به اتفاق اعضای هيئت علمی دانشگاه‌های کشور برای ارتقاء علمی ايران تصريح کرد: اگر يک نفر به هر دليلی دچار رکود علمی می‌شود می‌تواند در جای ديگری به فعاليت خود ادامه دهد که شايد در آنجا مفيد‌تر باشد و اين مسئله را نبايد سياسی کرد.

وی با بيان اينکه اين موارد در گذشته نيز وجود داشته است يادآور شد: اين مسائل اصلاً موجی نيست و فردی که دچار رکود علمی می‌شود برخلاف موج گسترده حرکت اعضای هيئت علمی در حال شناکردن است.

وزير علوم در پايان با اشاره به پيشرفت‌های علمی کشور در سال‌های اخير اظهار داشت: پيشرفت‌های علمی کشور در عرصه‌های مختلف علمی توسط همين اعضای هيئت علمی و دانشجويان کشور انجام شده است و اگر عده اندکی نمی‌توانند با اين مسير همراه شوند بايد در جای ديگر خدمت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016