سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده نيروی دريائی سپاه: درياپايه بودن دفاع ما به خاطر درياپايه بودن تهديداتمان است، ايلنا

- در دريای عمان در دو پايگاه جاسک و چابهار استقرار داريم و آمادگی‌های خود را در آنجا حفظ خواهيم کرد.


ايلنا : فرمانده نيروی دريائی سپاه تاکيد کرد : اگر تيری به سوی پالايشگاه ما شليک شود ضرری که برای آنها از پاسخ ما ايجاد می‌شود بسيار بيشتر از نفعی است که آنها از کار خود برده‌اند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا به بندر‌عباس، ‌دريادار علی فدوی پيش از ظهر امروز در نشست خبری با نماينده رسانه‌ها به تشريح توانمندی‌ها و تحولات اخير اين نيرو پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی طی سخنانی تکليف مداری را از مشخصه‌های اصلی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون بر آن استوار بوده دانست و اظهار داشت: در ۲۰ سال پس از جنگ نيز نيروی دريايی همواره نسبت به سازمان دهی آموزش و تجهيز متناسب با ماموريت توجه داشته و نسبت به ارتقای آن اقدام کرده است.
فرمانده نيروی دريايی سپاه با بيان اينکه امروز توان ما به هيچ وجه قابل مقايسه با ۲۰ سال گذشته نيست به دولتمردان غرب توسعه کرد تا به عملکرد نيروی دريايی سپاه بين سال‌های ۶۶ و۶۷ که منجر به ايجاد شرايط بحرانی در اقتصاد و تامين انرژی که از تنگه هرمز می‌گذرد رجوع کنند، زيرا توجه به شرايط به وجود آمده در آن سال برای اتخاذ تصميم عاقلانه و رفتار صحيح از سوی آنان موثر خواهد بود.
وی در بخش ديگری از نشست خبری اظهار داشت: ما در حساسترين نقطه از جهان قرار داريم ، البته صرفا نه به خاطر آنکه صادرات گسترده نفت و تامين انرژی از اين منطقه صورت می‌گيرد ، بلکه بسياری از مسائل سياسی به همراه مسائل اقتصادی اين اهميت را در منطقه به وجود آورده است.
فرمانده نيروی دريائی سپاه ادامه داد : البته هر روز به نقش اين منطقه در خصوص تامين انرژی کشورهای زيادی از جهان افزوده می‌شود به نحوی که امروز حدود ۴۵ درصد از صادرات نفت کل دنيا يعنی چيزی در حدود بيست و اندی ميليون بشکه نفت از اين منطقه صورت می‌گيرد که طی سال‌های آينده اين رقم به بيش از ۴۰ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
فدوی با اشاره به اينکه اين موضوع ظرفيت‌هايی را در اختيار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد، تاکيد کرد: البته نه به اين عنوان که از آن همچون ابزاری عليه دنيا استفاده کنيم.
وی همچنين از ايجاد ده‌ها سيستم موشکی ساحل به دريا طی سال‌جاری خبر داد و گفت: امروز توانمندی‌های بسيار بالايی در برابر تهديدات درياهای دشمنان در اختيار داريم.
فرمانده نيروی دريايی سپاه همچنين با اشاره به قضيه انتقال يک فروند شناور تندرو از آفريقای جنوبی به ايران که توسط آمريکا به محاصره در آمده بود ياد کرد و گفت: شناور بليدرانر با طراحی متفاوت رکوردار سرعت می‌باشد که در مسير انتقال به ايران توسط نيروی دريايی آمريکا محاصره شد، آنها از شش صبح تا ۱۰ شب کشتی حامل اين شناور را تعقيب می‌کردند که شناورها و بالگردهای نيروی دريايی سپاه به منطقه رسيدند و نيروی دريايی آمريکا به ناچار آن را رها کرد.
وی اضافه کرد: اين شناور صرفا يک شناور مسابقاتی بوده که تسليح آن به سامانه‌های موشک انداز و اژدر انداز توسط نيروی دريايی سپاه صورت گرفته است به نحوی که يک فروند را از آن خريداری کرديم. اين شناور مجهز به سامانه‌های موشک انداز و اژدر افکن امروز توليد خود را کنار گذاشته و تا سال ۱۳۹۰ به توليد انبوه رسيده و در اختيار يگان‌های نيروی دريايی قرار خواهد گرفت، البته هم اکنون نيز نمونه‌هايی از آن در اختيار داريم.
فدوی ادامه داد‌: همانطور که اشاره شد اين شناور تندرو در مسابقات قايقرانی و نه به مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می‌گيرد، اما در پی اقدام نيروی دريايی سپاه حتی رئيس‌جمهور آمريکا چندی پيش شخصا از اين موضوع اظهار نگرانی کرده که می‌پرسد اين شناور چطور به ايران رفته است تا جايی که برخی از کشورهای اروپايی را تحت فشار قرار داده و شرکت‌هايی نيز تحريم می‌کند.
در ادامه اين نشست خبری فرمانده نيروی دريايی سپاه به سوالاتی از خبرنگاران نيز پاسخ گفت.
وی در رابطه تهديدات اخير غرب از جمله اظهارات رئيس ستاد مشترک آمريکا مبنی بر اينکه طرح حمله نظامی به ايران روی ميز وی قرار دارد، گفت: اينکه موضوع حمله نظامی به ايران روی ميز آنها قرار دارد چيز جديدی نيست آنها همواره حمله را مطرح می‌کنند.
وی در همين رابطه به مصوبه‌ای از سوی کنگره آمريکا که الزامات مورد نياز برای ورود اين کشور به جنگ ديگری شمرده است اشاره کرد و گفت: در اين مصوبه ۴ الزام نظامی از جمله تجسم دقيق نيروهای نظامی برای ورود به جنگ، اطمينان از دامنه و شدت جنگ، اطمينان از‌پذيرش تلفات قابل قبول از سوی جامعه در نيروهای نظامی و اطمينان پيروزی و قطعی در جنگ ذکر شده است.
فرمانده نيروی دريايی در تشريح الزامات سياسی اين مصوبه نيز اضافه کرد: به وجود آمدن جو موافق جنگ در ميان مردم آمريکا، درک روشن از اينکه جنگ در راستای تامين منافع ملی آمريکا صورت می‌گيرد، حضور متحدان جنگ، فراهم شدن شرايط جنگ تامين هزينه‌های جنگ، وجود رقيب متمايل به جنگ، جلب افکار عمومی جهانی، وجود عملياتی عليه منافع استراتژيک اين کشور و آشکار شدن تزلزل و ترديد در اراده ملی کشور مقابل که از قرائن پيداست که منظور آنها ما هستيم از جمله اين الزامات سياسی هستند که بند اخير خود تقسيم به شرايط ديگری همچون عدم وجود وحدت در درون کشور مقابل وجود گروه‌های فشار در آن کشور ، شکاف اعتقادی و اقتصادی در مردم و عدم وجود رهبری جامع‌نگر و نيروهای نظامی بازدارنده می‌شود.
فدوی پس از اشاره به اين الزامات پرسيد که آيا آمريکا در مورد ما برای ورود به جنگ به تمام اين الزامات دست خواهد يافت يا خير.
وی با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری مبنی بر اينکه ما در جنوب کشور تهديدات بالقوه شبيه به باالفعل داريم از آمادگی نيروی دريايی سپاه در همه صحنه‌های پيش آمده ياد کرد و تاکيد کرد: اين نيرو همواره آمادگی خود را در عاليترين سطح ممکن نگه می‌دارد.
فرمانده نيروی دريايی سپاه تاکيد کرد: درياپايه بودن دفاع ما به خاطر درياپايه بودن تهديداتمان است، نه اينکه دشمنان ما همسايگان جنوبی ما باشند، بلکه دشمنان ما از ده‌ها هزار کيلومتر دورتر در منطقه حضور دارند.
فرمانده نيروی دريای سپاه تعامل اين نيرو را با نيروی دريايی ارتش در چارچوب آنچه که ابلاغ شده دانست و گفت: البت ما در دريای عمان در دو پايگاه جاسک و چابهار استقرار داريم و آمادگی‌های خود را در آنجا حفظ خواهيم کرد.
سوالی ديگری در خصوص انتقال فرماندهی نيروی دريايی سپاه از تهران به بندرعباس و اينکه آيا اين اقدام موجب هراس کشورهای همسايه جنوبی نخواهد شد مطرح شد که فدوی گفت: ما با کشورهای همسايه از اوضاع هم اطلاع کامل داريم و در تعامل هميشگی با هم هستيم به نحوی که در همين رزمايش اخير از نظاميان کشورهای حاشيه خليج فارس نيز حضور داشتند. همچنين ما با وابستگان نظامی کشورهای حوزه خليج فارس جلساتی مشترکی برگزار می‌کنيم و آنها را از تغيير و تحول قرار می‌دهيم من در جلسه‌ای به طور مفصل با وابستگان نظامی کشورهای همسايه يادآوری کردند که استقرار نيروی دريايی بندرعباس به جهت تامين امنيت منطقه‌ای بوده و پيام آن متوجه دشمنان ما است که در منطقه حضور دارند نه کشورهای همسايه.
وی تاکيد کرد: ما به لحاظ نزديکی که کشورهای همسايه داريم می‌توانيم تمام مسائل را حل کرده و تعامل بيشتری با يکديگر داشته باشيم.
خبرنگار ديگری از احتمال ميزان عملی شدن تهديدات نظامی غرب پرسيد که فرمانده نيروی دريايی سپاه،گفت: مهم نيست احتمال حمله آنها چقدر است مهم اين است که ما در هر شرايط آمادگی کامل برای پاسخگوی به عملی شدن هر گونه تهديدی را داريم.
وی تاکيد کرد: نفع دشمن در اقدام به حمله قطعا بسيار کمتر از ضرر آن خواهد بود. اين معادله سال‌های طولانی است که برقرار بوده و ما در نيروی دريايی سپاه همواره به دنبال ايجاد اين باور که هيچ اقدامی از سوی آنها دارای نفع بيشتر يا مساوی با ضرر آنها نخواهد بود بلکه نفع آن بسيار اندک‌تر از ضررش خواهد بود ايجاد کنيم.
فدوی گفت: اگر تيری به سوی پالايشگاه ما شليک شود ضرری که برای آنها از پاسخ ما ايجاد می‌شود بسيار بيشتر از نفعی است که آنها از کار خود برده‌اند.
سوالی ديگری که به اهميت خليج فارس در معادلات اقتصادی و نظامی اشاره داشت مطرح شد که فدوی گفت: ‌حتی تفکر اينکه خليج فارس موضوعيت و نقش خود را برای يک روز بازی نکند برای تمام دنيا وحشتناک‌ترين تفکر است ما خليج فارس را در اختيار داريم که آن بيشترين فشار را بر دشمن ما خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016