سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در مصاحبه با مجله آمريکايی نيويورکر: امروز همه رقبا و مخالفين من آزاد هستند، ايلنا

- در ايران هيچ گاه کنترل مکالمات و بسته‌های پستی وجود ندارد
- بدترين خفقان در آمريکا حاکم است
- هيچ کس نمی‌تواند عليه ملت ايران اقدامی انجام دهد
- ايران آمادگی کمک به آمريکا براساس عدالت و احترام را دارد


ايلنا: رييس جمهور با بيان اينکه ايران کشوری آزاد است که همه به راحتی از هم انتقاد می‌کنند،گفت: امروز همه رقبا و مخالفين من آزاد هستند.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با مجله آمريکايی «نيويورکر» در پاسخ به سوالی درباره پيش‌بينی خود از شکست قدرت نظامی آمريکا در آينده، با بيان اينکه مردم دنيا از سياست‌های سلطه‌طلبانه و ظالمانه دولت آمريکا بيزار هستند، اظهار داشت: امروز ملت‌ها از وجود پايگاه‌های نظامی آمريکا در کشورشان به شدت ناراحت و خواهان برچيده شدن آن هستند. اين در حالی است که ۴۰ سال قبل مردم متقاضی وجود پايگاه‌های نظامی درکشورشان بودند و اين بدان معنی است که سلطه نظامی آمريکا به پايان رسيده است.
رييس‌جمهورافزود: اگر آمريکا بخواهد در برابر افکار عمومی ملت‌ها بايستد بدون ترديد در سال‌های آينده، مردم ژاپن و حتی اروپايی‌ها آشکارا در خيابان‌ها عليه وجود پايگاه‌های نظامی آمريکا در کشورشان اعتراض خواهند کرد که علت آن سياست‌های اشتباه دولتمردان آمريکايی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيچ کس نمی‌تواند عليه ملت ايران اقدامی انجام دهد
رييس جمهور در ادامه تصريح کرد: ملت ايران هيچ‌گاه از تقابل استقبال نمی‌کند و خواهان روابط دوستانه و احترام‌آميز است، اما هيچ کس هم نمی‌تواند عليه ملت ايران اقدامی انجام دهد زيرا ايران کشوری بزرگ با ۷۵ ميليون انسان شجاع است که در طول تاريخ با تدبير و منطق از خود دفاع کرده‌است.
وی با بيان اينکه تفاوتی ميان انسان ايرانی، آمريکايی، اروپايی، آفريقايی، مسلمان و مسيحی نيست،اظهار داشت:انسانيت وجه مشترک همه بشريت است و وجدان عمومی همه انسان‌ها به دنبال محبت، دوستی، عدالت، عزت و احترام است.
احمدی نژاد با بيان اينکه مرزهای سياسی و جغرافيايی، مرزهای انسانی نيستند، خاطرنشان کرد: اين مرزها مديريتی و برای اداره دنيا و تنظيم معادلات جهانی ايجاد شد‌ه‌اند. همه انسان‌ها جهانی و به هم پيوسته هستند و تنها تفاوت آنها در ميزان برخورداری از ارزش‌های انسانی است بنابراين همه بايد برای عدالت، دوستی، صلح و همکاری تلاش کنند.
رييس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه غربی‌ها از مواضع جمهوری اسلامی ايران نگرانی دارند، گفت: موضع‌گيری برخی سياستمداران و سران غرب عليه ملت ايران، سابقه‌ای طولانی دارد. مخالفت دولتمردان آمريکايی و متحدان آنها با ملت ايران، محدود به سال‌های اخير نيست. بلکه سال‌هاست که دولت آمريکا با ملت ايران دشمنی می‌کند. دولت آمريکا ۵۷ سال قبل در ايران کودتا کرد و خانم آلبرايت رسما مسووليت آن را هم برعهده گرفت.آمريکا از صدام در ۸ سال جنگ تحميلی عليه ايران حمايت کرد. به دنبال پيروزی انقلاب اسلامی هم که انتخابات آزاد و دموکراسی را به ارمغان آورد ، دولت آمريکا در مقابل ملت ايران صف‌آرايی کرد و در سی سال گذشته ايران را مورد تحريم قرار داده است، امروز هم موضوع هسته‌ای ايران را به بهانه اقدامات خود تبديل کرده است، اين در حالی است که ايران معاهده NPT را پذيرفته و دوربين‌های آژانس بين‌المللی اتمی فعاليت‌های ايران را کنترل می‌کنند اما دولت آمريکا اين معاهده را نپذيرفته و بمب‌های هسته‌ای را در دنيا ذخيره کرده است.

استفاده از بمب اتم برای پايان دادن به جنگ پذيرفتنی نيست
احمدی نژاد در پاسخ به اينکه آمريکا با انفجار بمب هسته‌ای در هيروشيما قصد خاتمه دادن به جنگ جهانی دوم را داشت، تصريح کرد: استفاده از بمب اتم برای پايان دادن به جنگ، پذيرفتنی نيست، زيرا بسياری از مردمی که کشته شدند، بی‌گناه و غيرنظامی بودند. اين سخنان به معنای آن است که امروز هم مجوز حمله به غيرنظامی‌ها صادر شود اين موضوع برخلاف منشور سازمان ملل متحد و مقررات جهانی است که آمريکا خود از دست‌اندرکاران اصلی تنظيم آن بوده است.

ايران مخالف معادلات ناعادلانه در جهان است
رييس‌جمهور در پاسخ به اينکه آيا ايران قصد دارد در بازی بزرگان شرکت کند، گفت:اين سخن نادرستی است، ملت ايران اهل بازی نيست. ايران مخالف معادلات يک سويه‌ و ناعادلانه‌ای است که برخی از کشورها آن را تنظيم کرده‌اند. ايران معتقد است نظم و سيستمی که پس از جنگ جهانی دوم به‌وجود آمد، ظالمانه و ناتوان است و نمی‌تواند عدالت و امنيت را در دنيا برقرار و تهديدات و ناامنی‌ها را از بين ببرد .
وی با تأکيد بر ضرورت برپايی نظم عادلانه در جهان و مشارکت همه ملت‌ها در مديريت جهانی اظهار داشت: اگر بناست صلح و عدالت پايدار در جهان برقرار شود بايد همه در ايجاد آن مشارکت کنند ، زيرا نتيجه اداره دنيا توسط عده معدودی مانند وضعيت موجود خواهد بود.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: همه بايد براساس عدالت، قانون، دوستی و برادری در مديريت و برپايی نظم عادلانه در جهان مشارکت کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رژيم صهيونيستی مبنی بر کمک ايران به گروه‌های فلسطينی و عراقی، گفت: طرح اينگونه ادعاها به دليل حاکم بودن نظم ناعادلانه در جهان است.ايران هيچ‌گاه حمايت معنوی خود از مردم فلسطين، لبنان و عراق را پنهان نکرده است و با افتخار از آنها به عنوان يک عمل انسانی حمايت می‌کند.
رييس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون اين سوال مطرح است که بر اساس چه منفعتی عده‌ای از سرزمين‌های دور به منطقه خاورميانه آمده و با اشغال سرزمين‌ها، کشتن مردم و خراب کردن خانه‌ها، يک رژيم جعلی را تاسيس و به منطقه تحميل کردند؟ البته پاسخ کاملاً روشن است زيرا قدرت‌های زورگو به دنبال تسلط بر منابع خاورميانه هستند اما امروز ديگر شرايط تغيير کرده و هيچ کس در دنيا تخريب خانه‌ها، بمباران مردم و ترور شخصيت‌های روحانی و مذهبی را نمی‌پذيرد.بی شک اگرملت‌ها تحت فشار حکومت‌هايشان نباشند، مخالفت خود را با رژيم صهيونيستی اعلام خواهند کرد.
رييس‌جمهور با انتقاد از گره خوردن سرنوشت مردم آمريکا با صهيونيست‌ها گفت: در حالی که آمريکا می‌تواند با تمام ملت‌های منطقه خاورميانه روابطی دوستانه، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، بيش از ۹۷ درصد مردم منطقه به دليل حمايت‌های آمريکا از رژيم صهيونيستی با آنها مخالف هستند. دولت آمريکا می‌تواند هزينه‌های سنگين حمايت از صهيونيست‌ها، لشکرکشی به عراق و افغانستان را برای رفاه مردم آمريکا و توسعه سرمايه گذاری وآبادانی در منطقه خاورميانه هزينه کند.
رييس‌جمهور با بيان اينکه رژيم صهيونيستی در سراشيبی اضمحلال قرار دارد، تصريح کرد: رژيم صهيونيستی برای تامين منافع غرب تاسيس شد و از تصرف سرزمين‌های نيل تا فرات سخن می‌گفت اما امروز غربی‌ها برای نجات اين رژيم به منطقه خاورميانه لشکرکشی کرده‌اند بنابراين فلسفه وجودی اين رژيم از بين رفته است. آمريکايی‌ها هنگامی می‌توانند در منطقه زندگی کنند که با ملت‌های ديگر منطقه رابطه‌ای منطقی و دوستانه داشته باشند.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر مخالفت ملت‌های منطقه با رژيم صهيونيستی گفت: يک حکومت زمانی استمرار می‌يابد که در خاک آن سرزمين ريشه داشته باشد، در حالی که رژيم صهيونيستی تحميل شده و بی‌ريشه است.

اروپايی ها اجازه دهند يهوديان به سرزمين خود بازگردند
رييس جمهور درباره راه حل موضوع فلسطين خاطرنشان کرد: ملت فلسطين اعم از مسلمان، يهودی و مسيحی بايد سرنوشت خود را تعيين کنند وکسانی که از ساير نقاط جهان به اين سرزمين آمده‌اند، تحت حکومت مشخص ملت فلسطين زندگی کنند. اگر هم اين افراد خواستند به سرزمين خود بازگردند، می‌توان هزينه‌هايی را که امروز برای تقويت رژيم صهيونيستی می شود را در صندوقی قرار داد تا به بازگشت آنها کمک کرد. مطمئنا عده زيادی می‌خواهند به همان مکانی که آمدند، بازگردند و بايد اروپايی‌ها تنفر خود را از آنان کنار گذاشته و اجازه دهند که به وطن خود بازگردند.
وی با تأکيد بر اينکه اگر جنگ جهانی دوم در اروپا اتفاق افتاده چرا مردم فلسطين بايد تاوان آن را بدهند، خاطر نشان کرد: آنها می‌توانستند سرزمينی را در آلاسکا، کانادا و يا در گوشه‌ای از آمريکا را به يهوديان بدهند در اين صورت هيچ درگيری و اختلافی هم به وجود نمی‌آمد.
وی خاطر نشان کرد: ملت فلسطين، انسان هستند و حق تعيين سرنوشت دارند آنها بايد از حقوق قانونی و اوليه خود برخوردار باشند به همين دليل اشغالگری را محکوم می‌کنيم زيرا اشغالگری در نقطه مقابل حقوق انسانی است و برای اجرای عدالت بايد در برابر اشغالگری مقاومت کرد.

صهيونيست ها يک حزب سياسی هستند
رييس جمهور با اشاره به وضعيت يهوديان در ايران گفت: در حالی که در ايران به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر يک نماينده در مجلس وجود دارد يهوديان ايران که کمتر از ۲۰ هزار نفر هستند يک نماينده در مجلس دارند و اين نشان‌دهنده رابطه خوب،انسانی و برابر ايرانی‌ها با يهوديان است.
وی خاطرنشان کرد: مردم ايران با يهوديان دوست هستند.هيچ انسان دينداری ضدساير دينداران نيست ما همه اديان را يکی و واحد می‌دانيم اما صهيونيست‌ها ديندار نيستند آنها يک حزب سياسی هستند که می خواهند بر دنيا حکومت کنند.
احمدی نژاد با تأکيد بر اينکه رژيم جعلی صهيونيستی ارتباطی به يهوديت ندارد، تصريح کرد: صهيونيزم يک حزب سياسی است که سعی دارد خود را يهودی معرفی کند.

از مشکلات اصلی سردمدارن غرب کم اطلاعی آنها نسبت به مسايل ايران و جهان است
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اوضاع داخلی ايران اظهار داشت: يکی از مشکلات اصلی سردمدارن غرب کم اطلاعی آنها نسبت به مسايل ايران و جهان است. سال گذشته در ايران بالاترين تراز دموکراسی به نمايش گذاشته شد اين در حالی است که در هيچ يک از کشورهای غربی ۸۵ درصد مردم درانتخابات شرکت نمی‌کنند. ايران کشوری آزاد است که همه به راحتی از هم انتقاد می‌کنند و امروز هم همه رقبا و مخالفين من آزاد هستند.
کسانی که ايران را به ديکتاتوری متهم می کنند از شاه حمايت می کردند
احمدی‌نژاد تصريح کرد: ايران هيچ نوع ديکتاتوری اعم از حزبی يا غيرحزبی را بر نمی‌تابد. جالب است کسانی که ايران را به ديکتاتوری متهم می‌کنند در گذشته از رژيم شاه که يک ديکتاتور شناخته شده وخشنی بود به طور مطلق حمايت می‌کردند حتی امروز هم ازکشورهايی که ديکتاتوری مطلق هستند و هيچ انتخاباتی در آن برگزار نمی‌شود،کاملا حمايت می‌کنند.
رييس جمهور افزود: به نفع سياستمداران غربی است که واقعيت‌های ايران را مورد توجه قرار دهند زيرا با اظهارات آنها واقعيت‌های ايران تغيير نمی‌کند و ايران هم هرگز مطابق خواسته و ميل آنها عمل نخواهد کرد. مردم ايران درحاليکه باهم صميمی هستند، در انتخابات آزادانه با هم رقابت می‌کنند ضمن اينکه در هر کشوری قانون وجود دارد اگرکسی موجب شکسته شدن قانون شود، دستگاه قضايی با او برخورد می کند.
احمدی‌نژاد گفت: سياستمداران غربی در تحليل مسائل ايران سردرگم هستند. آنها هيچ‌گاه نمی‌خواهند واقعيت ايران را بپذيرند. ملت ايران ملتی يکپارچه و متحد است و از منافع جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان حمايت و پشتيبانی می‌کنند.

بدترين خفقان در آمريکا حاکم است
رييس جمهور تصريح کرد: بدترين خفقان در آمريکا حاکم است. در دوره آقای بوش بسته‌های پستی و مکالمات تلفنی را کنترل می‌کردند. در حالی‌که در ايران هيچ گاه چنين چيزی وجود ندارد. درحال حاضر شما به عنوان خبرنگار، راحت و بدون واهمه با من صحبت می‌کنيد در حالی که هيچ يک از روسای جمهور آمريکا اين جرات را نداشتند که يک خبرنگار ايرانی، آزادانه از آنها سوال کند و در کنفرانس‌های خبری مختلف نزديک به ۶۰ خبرنگار آزادانه از من سوال می کنند در حاليکه امکان ندارد سران آمريکا چنين کنفرانس خبری را برگزار کند.
احمدی‌نژاد درپاسخ به اينکه در سال ۲۰۰۸ خوشبينی بسياری برای تعامل ميان ايران و آمريکا وجود داشت، اما به نظر می‌آيد روابط در يک ونيم سال گذشته سخت‌تر شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فضا همين طور است البته ايران از اين وضعيت استقبال نمی‌کند. بنده برای آقای اوباما پيام تبريک فرستادم که اين اقدام بعد از سی سال اهميت بسياری دارد البته فشارهای زيادی بر من وارد شد و بسياری از روزنامه‌ها وگروه‌های سياسی ايران به اين اقدام اعتراض کردند. ايران با اين‌ اقدامات ،گام اول را برداشت و اعلام کرد اگر تغييرات واقعی باشد ايران همکاری خواهد کرد، اما پاسخی دريافت نشد. سپس آمادگی خود را برای گفت‌وگوی آزاد و در برابر رسانه‌ها در جريان سفر نيويورک اعلام کرديم که اين نشانه صداقت ايران بود اما باز هم پاسخی دريافت نشد.

دو راه پيش روی آمريکا؛اصلاح رفتار يا جمع آوری نيروهای نظامی از سراسر جهان
احمدی نژاد درباره پيش‌بينی خود از وضعيت روابط ايران و آمريکا در پنج سال آينده گفت: درآينده دو اتفاق خواهد افتاد يا دولتمردان آمريکا سياست‌ها و رفتارشان را اصلاح می کنند يا تحت فشار ملت‌ها مجبور می شوند نيروهای نظامی خود را از تمام جهان جمع آوری کنند که به نظر می‌رسد حالت اول بهتر است.
رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره بيانيه تهران خاطرنشان کرد: ايران از تبادل هسته‌ای استقبال کرد اما آنها با افزودن شروطی شروع به تهديدکردند بنابراين نتيجه‌ای حاصل نشد. پس از مدتی آقای اوباما از آقای لولا و آقای اردوغان درخواست کرد که بحث تبادل را هماهنگ کنند اين بار هم با وجود بی اعتمادی تهران نسبت به غرب، به خاطر باز شدن مسير تعامل آنرا پذيرفتيم.

اوباما در مسيری شکست خورده قرار دارد
احمدی‌نژاد بيانيه تهران را شفاف، عادلانه، قانونمند و در جهت صلح، دوستی و همکاری دانست و اظهار داشت: پاسخ‌ آمريکا در برابر اين بيانيه، صدور قطعنامه‌ای عليه ايران بود و اين مسأله نشان دهنده عدم تغيير ديدگاه‌های آمريکا است. آنها هنوز تصور می‌کنند بايد برای گرفتن امتياز چماقی در دست بگيرند. استفاده از تهديد و چماق ،احترام و عدالت را از بين می‌برد ولی با اين حال گفتگوها را رد نکرديم و خواهان اصلاح رفتار آنها هستيم. متاسفانه آقای اوباما در مسير شکست خورده قرار دارد وادامه اين مسير هيچ آينده ای ندارد زيرا اين مسير در گذشته توسط آقای بوش تجربه شده است.
رييس جمهور در پاسخ به ادعای آمريکا و رژيم صهيونيستی مبنی براينکه ايران تا دوسال ديگر به بمب هسته‌ای دست می يابد،گفت: رسانه‌ها و سياستمداران آمريکايی اصرار دارند اين نگرانی را القا کنند در حاليکه پاسخ نمی‌دهند اگر وجود يک بمب اتم تا اين حد خطرناک است پس داشتن ۵ هزار بمب اتم از سوی خودشان چقدر می‌تواند خطرناک باشد ؟دولتمردان آمريکا در شورای امنيت با امتياز وتو حکومت می کنند و در شورای حکام وآژانس بين‌المللی اتمی با زورگويی سياست‌های خود را جلو می‌برند.
احمدی نژاد افزود: دولتمردان آمريکا تصور می‌کردند با لشکرکشی می‌توانند بر منطقه مسلط شوند و جريان انرژی ،سياست و فرهنگ منطقه را به طور کامل در اختيار خود بگيرند.اگر آنها واقعا به دنبال دستگيری تروريست‌ها هستند بهتر است گزارش دهند در ۱۰ سال اخير چند تروريست را دستگير کردند. ظاهرا در عراق بيش از ۴ هزار آمريکايی کشته شدند در حاليکه در ۱۱ سپتامبر ۳ هزار نفر کشته شدند و همه آنها هم آمريکايی نبودند. پس از حمله آمريکا به منطقه،يک ميليون عراقی ،۱۱۰ هزار نفر از مردم افغانستان و چند هزار نفر هم از نيروهای ناتو کشته شدند. اين موضوع نشان دهنده اين است که اصرار بر سياست غلط منجر به پيروزی نمی‌شود و هر سياستمداری منحنی رفتار آمريکا و ناتو را ترسيم کند، ادامه آن به شکست منجر خواهد شد.

ايران آمادگی کمک به آمريکا براساس عدالت و احترام را دارد
رييس جمهور با اعلام آمادگی ايران برای کمک به آمريکا برای خروج از شرايط کنونی تصريح کرد:ايران آمادگی دارد براساس عدالت و احترام به آنها کمک کند. اگر اين موضوع را بپذيرند ملت ايران راه خروج از اين بن بست را به آنها نشان می‌دهد.
وی افزود: آمريکايی‌ها مردم منطقه را نمی‌شناسند و ادعا می کنند برای نجات مردم عراق و افغانستان به منطقه آمدند که در اين صورت به طور طبيعی بايد مردم عراق و افغانستان طرفدار آنها باشند اما اگر نظرخواهی کنند متوجه تنفر مردم اين کشورها از خودشان خواهند شد.
رييس‌جمهور در پاسخ به اينکه آيا حاضر به کمک و همکاری با آمريکا هستيد، گفت:من هر سال اعلام آمادگی کردم اما فکر نمی‌کنم در بين سياستمداران آمريکايی گوش شنوايی باشد اماآنکه بايد بشنود مردم آمريکا هستند.اميدوارم سردمداران آمريکايی با درک اين موضوع مردم افغانستان و عراق و سربازان خود را بيش از اين به کشتن ندهند زيرا حتی اگر يک نفر هم کشته شود حل مساله مشکل‌تر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016