چهارشنبه 20 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برزيل قطعنامه تحريمی سازمان ملل عليه ايران را امضا کرد، دويچه وله

دولت برزيل اعلام کرد، به‌رغم مخالفت با تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی، به جمع تحريم‌کنندگان تهران پيوسته است. برزيل بطور سنتی خود را ملزم به پيروی از تمامی مصوبات شورای امنيت سازمان ملل می‌داند.

سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل در شامگاه سه‌شنبه (۱۹ مرداد / ۱۰ اوت) رسماَ اعلام کرد که لوئيس اينياسيو لولا داسيلوا، رئيس‌جمهور اين کشور قطعنامه شورای امنيت عليه ايران را امضاء کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برزيل و ترکيه تنها کشورهايی از اعضای ۱۵ نفره‌ی شورای امنيت بودند که به اين قطعنامه رای منفی دادند. ۱۲ کشور از جمله هر پنج عضو دائمی شورای امنيت به اقدامات تنبيهی عليه ايران رای مثبت دادند. لبنان در رای‌گيری به قطعنامه رای ممتنع داد.

سلسو آموريم درباره دلايل تصميم جديد اين کشور گفت: «برزيل به طور سنتی به تمامی مصوبات شورای امنيت پايبند بوده و آنها را به اجرا می‌گذارد، حتا اگر با مضمون آنها موافق نباشد.»

انزوای هر چه بيشتر جمهوری اسلامی

پيشتر نيز برزيل در پی تصويب تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که اقدامات تنبيهی عليه ايران را اجرا خواهد کرد و از قرارهای بين‌المللی تبعيت خواهد نمود.

تلاش‌های برزيل و ترکيه برای مبادله سوخت اتمی ميان ايران و جامعه بين‌المللی پيش از صدور قعطنامه شورای امنيت به شکست انجاميده بود.

برزيل چندی پس از ناکامی تفاهم‌نامه سه جانبه تهران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست که هر چه زودتر مذاکرات اتمی با جامعه بين‌المللی را از سر گيرند.منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، پيش از اين خواهان پيوستن برزيل و ترکيه به گروه وين شده و آن را پيش‌شرطی برای آغاز مذاکرات اتمی خوانده بود.

اين تصميم برزيل در زمانی اتفاق می‌افتد که صدور بنزين ترکيه به ايران کاهش شديدی را نشان می‌دهد. آنکارا در کنار چين و ونزوئلا از عمده صادرکنندگان بنزين به ايران به شمار می‌آيد.

تهران پيشتر در قبال همراهی چين و روسيه با تحريم‌ها عليه ايران مواضعی منفعلانه و تامل‌برانگيز را اتخاذ کرده بود، اما هنوز مقامات جمهوری اسلامی به تصميم جديد برزيل واکنشی نشان نداده‌اند.

تصويب قطعنامه شورای امنيت در ماه ژوئن ۲۰۱۰ جامعه بين‌‌المللی را مقيد به اعمال مجازات‌های گسترده‌ عليه جمهوری اسلامی می‌سازد.

تحليل‌گران سياسی سفر لولا داسيلوا، رئيس‌جمهور برزيل در ماه اردبيهشت امسال به تهران را اوج مناسبات دوستانه و نزديک ميان دو کشور ارزيابی کردند. رئيس‌جمهور برزيل نيز مناسبات خود با رهبران جمهوری اسلامی را دوستانه خوانده بود.

برخی ناظران سياسی بر اين باورند که گرچه مقامات برزيلی پيروی از مصوبات شورای امنيت را امری اصولی و بر حسب خط‌ومشی کلی اين کشور ذکر کرده‌اند، اما مخالفت جمهوری اسلامی با درخواست رئيس‌جمهور برزيل برای اعطای پناهندگی به سکينه محمدی آشتيانی هر چه بيشتر سرپيچی ايران از تعهدات بين‌المللی و رعايت حقوق‌بشر را نشان می‌دهد و از اعتبار لولا داسيلوا در برزيل می‌کاهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016