چهارشنبه 20 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تفهيم اتهامات جديد به علی انجم‌روز روزنامه‌نگار و عضو سازمان ادوار در گيلان، بامدادخبر

بامدادخبر: پرونده‌ی علی انجم‌روز، روزنامه‌نگار و عضو سازمان ادوار تحکيم در گيلان، به دليل نقص پرونده از سوی قاضی دادگاه انقلاب اين استان به بازپرسی شعبه‌ی اول اين دادگاه، ارجاع داده شد تا اتهام جديد " توهين به مقامات عالی جمهوری اسلامی" از طريق نگهداری کاريکاتور بر روی کامپيوتر شخصی‌اش به وی تفهيم شود.

انجم‌روز با اظهار تعجب از اين اتهام جديد که در دو جلسه‌ی بازپرسی در هفته‌ی گذشته به وی تفهيم شده به بامدادخبر می‌گويد: «کاريکاتوری که از سوی قاضی توهين به يکی از مقام‌های عالی‌رتبه‌ی جمهوری اسلامی تلقی گرديده در تارنمای «روزآنلاين» منتشر شده که بی‌شک خود کاريکاتوريست آن بايد پاسخگوی اثرش باشد. علی‌الظاهر بازپرس محترم شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب هم با در نظر گرفتن همين امر که من کارتونيست نيستم، کيفرخواستی در اين ارتباط برای من صادر نکرد و پرونده بعد از حدود شش ماه که از بازداشت‌ام می‌گذرد به دادگاه بدوی ارجاع داده شد اما قاضی به اين مساله ايراد گرفت! نمی‌دانم شايد تصور ايشان اين بود که من کاريکاتوريست هم هستم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزنامه‌نگار گيلانی ادامه می‌دهد: «در رايانه‌ی شخصی يک روزنامه‌نگار هر چه تصور کنيد ممکن است پيدا شود. اين را در دفاعيه‌ی مجدد نيز نوشتم و تاکيد هم کردم شايد روزنامه‌نگاری تصويری مشابه اين را ذخيره کند برای آنکه به نقدش بپردازد يا برای مثال يک فيلسوف يا مورخ اگر بخواهد به نقد اثر «سلمان رشدی» بپردازد بايد نسخه‌ای از کتاب «آيات شيطانی» را تهيه کرده بارها آن را مطالعه کند تا قادر شود به نقدش بپردازد.»

انجم‌روز که در اسفندماه سال گذشته با هجوم ماموران اداره اطلاعات به منزلش و توقيف برخی مدارک شخصی و کامپيوتر و... دستگير شده و سه هفته را در سلول انفرادی زندان ويژهِ اطلاعات رشت سپری کرده است، با اشاره به پنج بار احضارش به شعبه‌ی اول بازپرسی در ارديبهشت‌ماه خاطرنشان می‌کند: «هيچ چيز مطابق منشور حقوق بشر، که ايران حدود چهل و پنج سال قبل آن را امضا کرد نيست. وقتی دستگيرتان می‌کنند در همان جلسه‌ی اول می‌گويند که فکر وکيل را از سرت بيرون کن. در هر جلسه‌ای يک حرف شفاهی را که سال‌ها قبل در جمعی خصوصی زده و يا حتا نزده‌ايد به رخ‌تان می‌کشند اگر با دوستان‌تان مکاتباتی داشته‌ايد، به خصوص الکترونيکی، آن مکاتبات می‌تواند در هر جلسه بارها و بارها مثل پتک بر سرتان فرود آيد در حالی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی گشودن مراسلات فقط در «شرايط خاص» امکان پذير است.»

وی ادامه می‌دهد: «منی که در پنج سال گذشته به خاطر دگرانديشی و خط سياسی و سابقه‌ام از سر دولتی و مهرورزی دولت «مهرورزان» هر جا رفتم به طريقی اخراج شدم و حدود سه سال و نيم از پنج سال اخير را خانه‌نشين بوده و هستم، چه اطلاعات ذی قيمت و محرمانه‌ای دارم که بخواهم به فلان دوستی که داخل يا خارج است انتقال دهم؟! ديدگاه من نسبت به وضع موجود هم نياز به تفحص‌های پليسی و اطلاعاتی اينچنينی ندارد. آنچه را که علنی در همه‌ی اين سال‌ها گفته و نوشته‌ام نشان‌دهنده‌ی افکار و مکنونات ذهنی و قلبی‌ام است.»

انجم‌روز که در جريان انتخابات جنجال‌برانگيز سال گذشته، مسووليت ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در گيلان را بر عهده داشت، در پايان خاطرنشان می‌کند که "آنچه در اين سال‌ها بر او گذشته از خانه‌نشينی و دوبار دادگاهی شدن و زندان انفرادی در شب عيد در حالی که همسرش باردار بوده در برابر رنج امثال زيدآبادی‌ها، مومنی‌ها، توکلی‌ها، هدايت‌ها، اسانلوها و صدها زندانی ديگر سياسی در گوشه گوشه‌ی ايران، هيچ است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016