جمعه 22 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل بدرالسادات مفيدی: حتی يک دليل قانونی برای محکوم کردن موکلم وجود نداشت، کمپين بين المللی حقوق بشر

وکيل بدرالسادات مفيدی به کمپين گفت که هيچ توجيه قانونی برای محکوم کردن موکلش به ۶ سال زندان و پنج سال محروميت ازفعاليت های مطبوعاتی وجود ندارد. او گفت که از شنيدن حکم شوکه شده است.


کمپين/مصاحبه: محمدشريف وکيل بدرالسادات مفيدی روزنامه نگار ودبيرانجمن صنفی روزنامه نگاران در پی صدور شش سال حکم قطعی زندان وپنج سال محروميت از فعاليت های مطبوعاتی توسط دادگاه انقلاب به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت اين حکم به شدت غيرمنتظره بود چرا که درانتظار تبرئه موکلش بود. آقای شريف به کمپين گفت که جلسه دادگاه «بی شباهت به جلسه بازجويی» نبود و افزود: «وقتی حکم صادره را مطالعه کردم برايم به شدت غيرمنتظره بود و من حتی نمی دانستم با چه رويی بايد به خانم مفيدی اين خبر را بدهم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران از شوی شعبه ۲۶دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال حبس قطعی و پنج سال محروميت از فعاليت مطبوعاتی محکوم شد. وکيل وی درحال تهيه لايحه دفاعيه برای ارسال به دادگاه تجديدنظر است. شريف به کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و تبليغ عليه نظام به عنوان اتهامات خانم مفيدی مطرح شده بودند که با توجه به ماهيت پرونده، اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم فاقد حداقل مبنای قانونی است. چرا که ايشان دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران بود که از کميسيون موضوع ماده ۱۰ قانون احزاب مجوز فعاليت داشته است. بنابراين، جلساتی که اين قبيل تشکلها برگزار می کنند و يا تصميماتی که در اين تشکلها گرفته می شود، قانونی هستند و نمی توانند مصداق اجتماع مخفيانه و اتخاذ تصميم مخفيانه يا همان تبانی تلقی شوند. از اين حيث چون مصداق ديگری در پرونده برای اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم وجود نداشت و با توجه به جلسه مفصلی که دادگاه بدوی انجام داد که به جای محاکمه بی شباهت به جلسه بازجويی نبود، من متوقع بودم که خانم مفيدی از اين اتهام براءت حاصل کنند. »

وی ادامه داد: «موکلين من می دانند که من نظر نشدنی به آنها نمی دهم. همسر خانم مفيدی (آقای مسعود آقايی) همزمان با ايشان در روز عاشورا بازداشت شدند و اتهامات مشابهی داشتند. اتهامات ايشان در همين شعبه (شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی) بررسی شد. ايشان از اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم تبرئه شدند و برای اتهام تبليغ عليه نظام به شش ماه حبس محکوم شدند. من با توجه به اين پيشينه و اينکه انجمن صنفی روزنامه نگاران يک تشکل ثبت شده است، به خانم مفيدی در خصوص رای صادره دادگاه ابراز اميدواری کرده بودم. حال که اين اتفاق هم پيش آمده من احساس می کنم که هيچ نقشی به عنوان وکيل در روند بررسی اين پرونده نداشتم و اگر اين روند ادامه پيدا کند، اساسا حضور وکيل را زير سوال خواهد برد»

محمد شريف در خصوص اعتراض به حکم صادره گفت: «روند قانونی اعتراض به حکم و ارجاع پرونده به دادگاه تجديد نظر را قطعا انجام خواهد داد منتهی نمی توانم به رای دادگاه تجديد نظر چندان اميدوار باشم. اگر چه بعد از قعطيت حکم، لااقل برای اينکه خودم را بتوانم در انظار جامعه توجيه کنم، رفع موانع قانونی احکام را منتشر خواهم کرد تا در معرض قضاوت حقوقی ايران و جهان قرار گيرد. اگرچه حتی در انشای اين حکم هم يک واقعه مادی و يا يک دليل قانونی که بتواند اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر عليه امنيت کشور را توجيه کند، وجود ندارد.»

مفيدی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم به ۵ سال حبس و به اتهام تبليغ عليه نظام، به يک سال حبس و محروميت از حرفه خبرنگاری به مدت ۵ سال محکوم شده است. وی پس از حدود شش ماه حبس، در خرداد ۸۹ بطور موقت از زندان آزاد شد. دادگاه غير علنی خانم مفيدی، سه شنبه هفته گذشته (۱۲مرداد ماه) به رياست قاضی احمد زاده برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016