پنجشنبه 28 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: اگر تهديد نظامی آمريکا عملی شود، ميدان مقابله ملت ايران فقط منطقه نخواهد بود، ايسنا

حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در ديدار مسئولان و کارگزاران نظام ضمن تبيين سياست‌های جمهوری اسلامی در مسائل مهم داخل و خارجی، ماه رمضان را فرصتی بی‌بديل برای توبه و طهارت و خلوص و توجه به ابعاد اجتماعی و سياسی تقوا دانستند و با تأکيد ويژه بر ضرورت وحدت و همدلی افزودند: وحدت مسئولان يک فريضه مهم است و تعمد در بر هم زدن آن، خلاف شرع به شمار می رود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ايشان ماه رمضان را ماه توبه و اِنابه – ماه تسليم دل و جان در برابر اراده و شريعت الهی – ماه طهارت بخشی و ماه خالص شدن از آلودگی‌ها خواندند و افزودند: ماه رمضان در مقياس هر سال، مانند فرصت‌های نماز در هر شبانه روز، فرصت بيدار باش و خلوت با خدا و ايجاد نورانيت در دل و نفس است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای، توبه و اِنابه را در ميان خصوصيات ماه رمضان يک ويژگی بسيار مهم دانستند و با اشاره به وظيفه سنگين‌تر مسئولان و کارگزاران در اين زمينه افزودند: بازگشت از «راه و فکر و کار» غلط و انابه به درگاه خداوند، در گام اول نيازمند شناخت اشکالات، غفلت‌ها و تقصيرها و قصورهاست.

رهبر انقلاب اسلامی دايره توبه و بازگشت را در تمامی ابعاد فردی و جمعی، گسترده خواندند و افزودند: همه کسانی‌که به هر علت در حوزه‌های مختلف جامعه تاثير گذارند بايد کاملا مراقب خود، زير مجموعه‌ها و حوزه‌های تاثيرگذاری کلام و رفتار خود باشند چراکه غفلت‌ها و خطاهای زير مجموعه‌ها نيز اگر مستند و متکی به رفتار و گفتار آن مسئول باشد، به پای او نوشته خواهد شد.

ايشان هدف «توبه و تصحيح فکر و عمل» را تقوای الهی دانستند و افزودند: رعايت ابعاد فردی تقوا و ترک محرمات و انجام واجبات مهم است، اما تقوا ابعاد مهمتری دارد که عمدتاً از آنها غفلت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی با استناد به دعای شريفه مکارم الاخلاق در صحيفه سجاديه، گسترش عدالت، فرو بردن خشم، اصلاح ذات البين، ايجاد وحدت، فرو نشاندن آتش‌هايی که در جامعه ايجاد می‌شود و گرد آوردن کسانی را که به هر دليل از مجموعه برادران مؤمن جدا شده‌اند از ابعاد مهم تقوا برشمردند و تأکيد کردند: اين موارد، از جمله مسائل اساسی امروز ما نيز هست.

رهبر انقلاب اسلامی تلاش برای گسترش عدالت در همه ابعاد را از بالاترين ابعاد تقوا دانستند و افزودند: عدالت قضايی – اجرايی – اجتماعی – عدالت در تقسيم منابع و فرصت‌ها و عدالت در گزينش افراد، از جمله مصداق‌های عدالت در مفهوم حقيقی آن است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای، جلوگيری از خشمی را که موجب انحراف در فکر و عمل می‌شود از ديگر ابعاد تقوا دانستند و با اشاره به اهميت مقابله و مهار اختلاف افکنی‌ها افزودند: عده‌ای در حال آتش افروزی‌های سياسی ميان جناح‌ها و عناصر مختلف جناح‌ها هستند و مقابله با اين تحرکات، از مصاديق بارز تقوای الهی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد مجدد بر جذب حداکثری و دفع حداقلی به عنوان يک سياست اصولی و اساسی افزودند: البته ميزان و معيار اين کار اصول و ارزش‌هاست، اما بايد توجه کرد که ايمان اشخاص درجات متفاوتی دارد و بايد کسانی را که جزو مجموعه بوده‌اند اما بر اثر اشتباه يا غفلت، کنار افتاده‌اند با نصيحت و دلالت به راه برگرداند.

رهبر انقلاب اسلامی، روزه را يک عمل جمعی خواندند و خاطرنشان کردند: اگر همه کسانی که بر سر سفره پربرکت رمضان جمع هستند يعنی ملت ايران و ديگر ملل اسلامی، از اين فرصت الهی برای توبه و بازگشت به خدا استفاده کنند، مسائل داخلی و مشکلات امت اسلامی علاج خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنانشان، توجه به واقعيات موجود در جبهه بندی ميان ملت ايران و جبهه استکبار را برای تحليل صحيح مسائل داخلی و خارجی، مهم خواندند و افزودند: تأمل در واقعيات اين جبهه بندی ۳۲ ساله، نشان می‌دهد که ملت ايران و جمهوری اسلامی «همان راه و اصول و اهداف انقلاب و امام» را ادامه داده است اما جبهه مقابل دچار تغييراتی شده است.

ايشان رو به ضعف بودن جبهه دشمنان ملت ايران و حرکت صعودی جمهوری اسلامی را دومين واقعيت قابل توجه خواندند و افزودند: اگرچه جبهه مقابل جمهوری اسلامی، خود را در دروغی بزرگ جامعه جهانی می‌خواند، اما تنها رژيم صهيونيستی و آمريکا، محور اين جبهه هستند.

ايشان در تبيين اين واقعيت، به دو مفهوم مخالفت سطحی و مخالفت بنيانی اشاره کردند و افزودند: مخالفت متقابل رژيم صهيونيستی و آمريکا با جمهوری اسلامی، مخالفتی بنيانی است.

ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: مخالفت بنيانی در واقع مخالفت با موجوديت است و همانگونه که ما رژيم صهيونيستی را غاصب و جعلی و دچار فروپاشی حتمی و بدون ترديد می‌دانيم، آن رژيم هم با موجوديت نظام اسلامی مخالف است.

رهبر انقلاب اسلامی در تشريح مفهوم مخالفت بنيانی در رابطه ايران و آمريکا افزودند: نگاه آمريکا به ما، با وجود همه حرف‌های آمريکايی‌ها درباره لزوم تغيير رفتار جمهوری اسلامی، نگاهی مبتنی بر نفی موجوديت نظام اسلامی است. ما نيز متقابلاً جنبه استکباری و ابرقدرتی آمريکا را مردود می‌دانيم و نفی می‌کنيم.

حضرت آيت الله خامنه‌ای در تشريح دلايل و مصاديق روند رو به ضعف جبهه دشمنان ملت ايران، محروم بودن رژيم صهيونيستی و آمريکا از هر گونه عقبه مردمی در جهان را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: نفرت ملتها از اين دو رژيم، ناکامی آنها در حوادث نظامی سال‌های اخير در عراق و افغانستان و فلسطين، گرفتار آمدن در رکود اقتصادی سنگين، ناکامی در سياست‌های خاورميانه‌ای در سوريه و لبنان و فلسطين، کاهش اعتماد به نفس مسئولان آمريکايی و اسرائيلی و عاجز ماندن آمريکا در تصميم گيری‌هايی مانند ادامه اشغال يا خروج از عراق و افغانستان، از نمودهای روند رو به تزلزل جبهه دشمنان ايران است.

رهبر انقلاب همچنين در تصريح دلايل روند صعودی جمهوری اسلامی، به پيشرفت‌های مختلف در عرصه‌های علمی – فناوری اشاره کردند و افزودند: علاوه بر حرکت درخشان در عرصه‌های مختلف، از لحاظ اجتماعی و معنوی نيز ملت ايران از روحيه ملی بالايی برخوردار است و اصل حضور ۴۰ ميليونی در انتخابات سال گذشته نشان دهنده شور و نشاط اجتماعی و سياسی در کشور است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای در همين بحث، به عقبه بی‌نظير جمهوری اسلامی در ميان ملت‌های مسلمان اشاره کردند و با يادآوری استقبال پرشور ملت‌ها از مسئولان جمهوری اسلامی در طول سه دهه گذشته افزودند: ملت ايران با تجربيات سياسی موفق در خاورميانه و ديگر مناطق جهان و سرشار از اميد به آينده، به حرکت خود ادامه می‌دهد و اين واقعيات، اثبات کننده حرکت صعودی جمهوری اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی، با تأکيد بر ضرورت «فکر و تدبير و برنامه ريزی» در مقابله با جبهه دشمن خاطرنشان کردند: آنها نيز در مقابل ما برنامه ريزی دارند و ما بايد دست در دست يکديگر و متکی بر عقل و خرد و شجاعت در اين ميدان، همچنان به پيش برويم.

حضرت آيت الله خامنه‌ای در تشريح برنامه‌های بيگانگان، به فشار اقتصادی – تهديد نظامی – جنگ روانی و ايجاد اختلال سياسی و خرابکاری در داخل اشاره کردند و افزودند: آمريکايی‌ها در کنار همه اين برنامه‌ها، يعنی تحريم و تهديد و قطعنامه، بحث آمادگی برای مذاکره را نيز مطرح می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده آمريکايی‌ها از همه اين روش‌ها در سه دهه گذشته خاطرنشان کردند: تحريم ۳۰ ساله ايران، تهديدهای مستمر در دوران رؤسای جمهوری مختلف آمريکا – تبليغات مسموم بی‌وقفه درباره امام خمينی (ره) و ملت ايران و خرابکاری و آشوب به دست عوامل داخلی در برخی سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که آمريکا امروز هم در مقابله با ملت ايران، از همان روش‌های کهنه استفاده می‌کند.

ايشان اعلام آمادگی آمريکا برای مذاکره را نيز تکراری دانستند و با رد مذاکره در سايه زور و تهديد افزودند: البته ما در دو مسئله يعنی درباره عراق و يک مسئله ديگر که آنها موضوع امنيتی مهم می‌خواندند با آمريکايی‌ها مذاکره کرديم، اما آن تجربيات نيز نشان می‌دهد که آنها هر وقت در پای ميز مذاکره در مقابل استدلال و حرف حساب، کم بياورند متوسل به زورگويی و قطع يک طرفه مذاکره می‌شوند.

ايشان تأکيد کردند: ما با دلايل واضح، مذاکره با آمريکا را رد کرده‌ايم چرا که مذاکره در سايه تهديد و فشار و ارعاب را مذاکره نمی‌دانيم و به همين علت، همچنان که مسئولان محترم کشور گفته‌اند ما اهل مذاکره هستيم اما نه با آمريکايی که خواستار گفت‌وگو در سايه تهديد و تحريم و زورگويی است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: طبعاً اگر آنها از نردبان پوسيده ابرقدرتی پايين بيايند و تهديد و تحريم را کنار بگذارند و برای مذاکره، هدف و نهايت مورد نظر خودشان را ترسيم نکنند، ما همانگونه که قبلاً گفته‌ايم آماده گفت‌وگو هستيم اما آنها در واقع اهل مذاکره نيستند و می‌خواهند زور بگويند.

ايشان در ادامه همين بحث تأکيد کردند: آمريکايی‌ها بدانند که نمی‌توانند ايران را همچون ديگران تحت فشار قرار دهند، چرا که جمهوری اسلامی زير بار هيچ فشاری نخواهد رفت و به سبک خود به هر فشاری پاسخ خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی در مسئله هسته‌ای نيز بار ديگر چرخه توليد سوخت را حق طبيعی ملت ايران خواندند و تأکيد کردند: ملت و مسئولان ايران از اين حق کوتاه نمی‌آيند و انشاءالله با ايجاد نيروگاه‌های هسته‌ای و توليد سوخت آنها در داخل، اين حق طبيعی خود را دنبال خواهند کرد.

ايشان برخی سخنان ‌آمريکايی‌ها درباره تأمين سوخت مورد نياز ايران را مهمل و بی‌وجه دانستند و با اشاره به عدم صداقت بيگانگان در ماجرای تأمين سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران افزودند: ما براساس عرف معامله در جهان، حدود ۲ دهه قبل سوخت اين نيروگاه را خريده بوديم، اما آنها تا احساس کردند ما به اين سوخت ۲۰ درصد دوباره نياز پيدا کرده‌ايم بازی بدی را شروع کردند که البته اين اشتباه بزرگ آمريکا و غرب به ضرر خودشان تمام شد.

ايشان تشويق شدن ايران برای توليد سوخت ۲۰ درصد و اثبات قابل اعتماد نبودن آمريکا و ديگر توليد کنندگان سوخت را نتايج مشخص بازی غرب درباره سوخت ۲۰ درصد خواندند و تأکيد کردند: در اين ماجرا برای همه ملت‌ها مشخص شد که آنها واقعاً قابل اعتماد نيستند.

حضرت آيت الله خامنه‌ای درباره تهديد نظامی آمريکا نيز تأکيد کردند: بعيد است آنها اين حماقت را انجام دهند، اما همه بدانند اگر اين تهديد عملی شود ميدان مقابله ملت ايران فقط منطقه ما نخواهد بود بلکه اين مقابله، ميدان گسترده‌تری خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، تبليغات منفی آمريکايی‌ها درباره نقض حقوق بشر در ايران را مضحک خواندند و افزودند: آنها همچنان که در عراق و افغانستان و فلسطين نشان دادند برای جان انسان‌ها هيچ ارزشی قايل نيستند اما با پررويی از نقض حقوق بشر در ايران سخن می‌گويند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تدابير بسيار مستحکم و خوب مسئولان نظام برای مقابله با برنامه‌های دشمن از جمله تحريم اقتصادی افزودند: مسئولان کشور در مقابل قطعنامه تحريم و تحريم‌های يک جانبه آمريکا و اروپا، تصميمات بسيار درستی گرفته‌اند و انشاءالله با اين تدابير و در سايه وحدت و همدلی، تحريم به يک فرصت تبديل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، افزايش و ارتقای توليد ملی را در اين زمينه مهم خواندند و افزودند: واردات بايد مديريت شود و اگر در اين زمينه به اصلاح قوانين نيز نياز هست مجلس اين کار را انجام دهد.

حضرت آيت الله خامنه‌ای، عقل گرايی، تدبير و شجاعت را در مقابله با برنامه‌های دشمن بسيار مهم دانستند و تأکيد کردند: بايد خردمندانه و شجاعانه، با عزم راسخ، بدون تزلزل و با نگاه به دوردست‌های روشن، به راه خود ادامه دهيم.

حضرت آيت الله خامنه‌ای، وحدت و همدلی را تکيه گاه اساسی ملت و نظام در ادامه حرکت مقتدرانه انقلاب اسلامی دانستند و برای تشريح اهميت اين موضوع تأکيد کردند: اتحاد و همدلی مسئولان کشور يک فريضه است و تعمد در مخالفت با آن، بخصوص در سطوح بالا خلاف شرع است.

ايشان با اشاره به تلاش دشمنان برای تبديل اختلافات کوچک به مسائل بزرگ افزودند: اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف فاجعه نيست، بلکه تبديل اين اختلاف سلايق به شکاف‌های غيرقابل اصلاح و زخم‌های غيرقابل علاج، خطايی بزرگ است.

رهبر انقلاب اسلامی در همين زمينه افزودند: از چندی قبل از شورای نگهبان خواسته‌ايم در مواردی که ميان مجلس و دولت محل گفت‌وگو و مناقشه است ورود کند تا با مشخص شدن حدود اختيارات و وظايف مسائل حل شود و تفکيک قوا که از اصول قانون اساسی است، تحقق پيدا کند.

ايشان حفظ و تمسک مستمر به اصول و بازی نکردن در زمين دشمن را مورد تأکيد مجدد قرار دادند و خاطرنشان کردند: دشمن درصدد بی‌اعتماد کردن مردم به مسئولان است و هيچکس نبايد به گونه‌ای سخن بگويد که مردم به دولت، مجلس و قوه قضايی بدبين شوند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين زير سؤال بردن بی‌دليل آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های مسئول را مورد انتقاد قرار دادند و خاطرنشان کردند: بايد از اين گونه کارهايی که اعتماد مردم را تضعيف می‌کند، خودداری کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در پايان سخنانشان تأکيد کردند: همه عوامل و تدابيری که بيان شد، تنها در سايه توجه و توسل به قدرت الهی و حسن ظن کامل به وعده ياری و حمايت پروردگار، مؤثر خواهد بود و ملت ايران و مسئولان نظام، مانند گذشته اين راه پرافتخار را با تکيه بر همين عامل عزت بخش ادامه خواهند داد.

در اين ديدار محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور نيز در سخنانی گزارش مبسوطی از فعاليت‌ها و تلاشهای دولت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری، سازندگی و عمران، صنعت و معدن، اصلاح ساختار اداری، سياست خارجی و مديريت فضای داخلی ارائه کرد.

رئيس جمهور، مسائل فرهنگی را يکی از بخش‌های مورد اهتمام دولت برشمرد و با اشاره به زمينه و اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: دولت، بودجه فرهنگی را به ميزان سه برابر افزايش داده است و در سفرهای استانی کارگروه‌های فرهنگی وظيفه توسعه و هدفمندسازی همه فعاليت‌ها در مسير ارزش‌ها را بر عهده دارند.

احمدی نژاد در بخش مربوط به اقدامات دولت در عرصه علم و فناوری، به تشکيل شرکت‌های دانش بنيان، افزايش اعتبارات پژوهشی، برنامه تحول در آموزش و پرورش، برنامه تحول در علوم انسانی و پيشرفت‌های چشمگير در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: پيشرفت‌ها در بخش هوا فضا بسيار چشمگير بوده است و بزودی ماهواره جديد ايران به فضا پرتاب خواهد شد.

رئيس جمهور در ادامه، کشور را به يک کارگاه بزرگ سازندگی تشبيه و به افزايش ظرفيت نيروگاهی کشور، صدها سد در دست ساخت، بومی سازی نيازهای نفتی، گسترش گاز رسانی به شهرها و روستاها، آغاز اجرای فازهای باقيمانده پارس جنوبی با سرمايه گذاری داخلی و با حضور پيمانکاران داخلی، افزايش توليد و صادرات پتروشيمی و افزايش توليد بنزين بصورت آزمايشی اشاره کرد.

احمدی نژاد همچنين آمارهايی از اقدامات انجام گرفته در بخش مسکن بويژه مسکن مهر، صادرات معدنی و صنعتی، احداث شهرک‌های صنعتی، رشد مثبت اقتصادی، کاهش تورم، واگذاری سهام عدالت، وضعيت خوب بورس و حجم بازار و صادرات غيرنفتی ارائه کرد و گفت: يکی از اقدامات مهم دولت، هدفمند کردن يارانه‌ها است که با برنامه ريزی دقيق و در عين حال متانت، در دست پيگيری است.

رئيس جمهور فضای داخلی کشور و اتحاد و همبستگی مسئولان و شور و نشاط مردم و دلبستگی آنان به نظام را در سطح بالا خواند و با اشاره به تلاش مذبوحانه نظام سلطه و دشمنان ملت ايران برای آغاز دور جديدی از فشارهای اقتصادی، تأکيد کرد: ملت ايران به فضل الهی، اين بداخلاقی دشمنان را به فرصتی برای تحول و اصلاحات اساسی اقتصادی و ارتقای کمی و کيفی توليد ملی تبديل خواهد کرد.

احمدی نژاد با اشاره به صدور قطعنامه بر ضد ملت ايران خاطرنشان کرد: اين قطعنامه حاکی از موضع انفعال نظام سلطه و تلاش آنها برای خروج از بن بست است، اما دشمنان ملت ايران بدانند، صدور اين قطعنامه آنها را نجات نخواهد داد و بزودی از اين اقدام پشيمان خواهند شد.

رئيس جمهور، ملت ايران را اهل گفت‌وگو و منطق در چارچوب عدالت دانست و تأکيد کرد: ملت ايران ضمن آنکه از گفت‌وگوی عادلانه استقبال می‌کند، اما ذره‌ای از حقوق خود عقب نشينی نخواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016