چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: پس از گذشت ۳۱ سال انقلاب در مسيری که اسلام ترسيم کرده حرکت می‌کند، ايلنا

ايلنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در آستانه سوم شعبان، ميلاد مبارک سيدالشهدا (ع) و روز پاسدار در ديدار هزاران تن از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاکله معنوی سپاه را عامل اصلی «انعطاف‌پذيری و عملکرد تحسين برانگيز» اين نهاد مردمی و انقلابی در عرصه‌های مختلف و شرايط متفاوت سه دهه گذشته خواندند و با تبيين واقعيات مهم داخلی و بين‌المللی تأکيد کردند: همه مسئولان کشور بايد با عمل به وظايف سنگين خود در عرصه‌های مختلف عمل کنند و همچون ۳۱ سال گذشته، برای روبه‌رو شدن با هر شرايطی آماده باشند که البته و بدون کوچک‌ترين ترديد، ملت بزرگ ايران و جمهوری اسلامی، همچون گذشته پيروز اين ميدان رويارويی مستمر خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در اين ديدار، ماه شعبان را ماه ذکر و توسل و خودسازی خواندند و با تبريک حلول اين ماه عظيم و ميلاد مبارک حضرت اباعبدالله الحسين، امام سجاد و حضرت ابوالفضل العباس (عليهم السلام)، سپاهيان پاسدار را «رهروان صادق و عاشق راه خدا و ائمه هدی» برشمردند.
ايشان، سرداران سپاه و ديگر پاسداران را رهروان شهدای گرانقدری چون باکری، همت، بروجردی و ديگر شهيدان سرافراز سپاه دانستند و در تبيين شاکله معنوی و باطنی سپاه افزودند: دل‌های مشتاق به مجاهدت فی سبيل‌الله در هر عرصه و ميدان، زبان‌های صادق و نگاه‌های حق بين و حق شناس، سه عنصر اصلی شاکله و هويت حقيقی سپاه پاسداران را تشکيل می‌دهند.
فرمانده کل قوا با استناد به مناجات شريف ماه شعبان، افزودند: در شاکله معنوی سپاه، آتش اشتياق دل‌های پاسداران را به خدا نزديک می‌کند و صداقت و وفاداری آنان در نيت و گفتار و عمل، همچون کلمه طيبه رفعت می‌گيرد و به سوی پروردگار تعالی می‌يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای نگاه حق بين و حق شناس را عنصر سوم شاکله و هويت حقيقی سپاه خواندند و افزودند: اين نگاه حق بين، در هر شرايطی حتی اوضاع غبارآلود و پرابهام، واقعيات صحنه را تشخيص می‌دهد و وظيفه و راه عمل به وظيفه را درک می‌کند.
فرمانده کل قوا با اشاره به چگونگی شکل‌گيری سپاه پاسداران، سپاه را نهادی جوشيده از «دل مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها» و برآمده از خانه‌ها و دل‌های مؤمن مردم برشمردند و افزودند: کسی سپاه را خلق نکرد بلکه اين نهاد به اقتضای نياز زمان شکل گرفت و هر جا و هر عرصه‌ای که لازم بود به پاسخ‌گويی به نيازهای انقلاب و کشور پرداخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفظ هويت و شاکله اصلی و عمل بر اساس نياز زمان را ويژگی بارز سپاه خواندند و خاطرنشان کردند: سپاه در سال‌های اوليه انقلاب، در مقابله با ضدانقلاب در خيابان‌های تهران ـ‌در مسائل استان‌های مرزی‌ـ هشت سال دفاع مقدس و ديگر عرصه‌های متفاوت و مختلف، هويت خود را حفظ کرد اما با انعطاف لازم، شکل خود را بر اساس نياز زمان، تنظيم کرد تا بتواند به وظايفش عمل کند.
ايشان با اشاره به درخواست مسئولان دولت وقت پس از جنگ برای ورود سپاه به عرصه سازندگی، افزودند: در اين عرصه نيز سپاه هر جا حضور يافت بهترين اقدامات سازندگی را انجام داد و اين واقعيات نشان می‌دهد که اين نهاد مردمی، در پرتو وفاداری به شاکله معنوی خود، از سازمانی منعطف برخوردار است که براساس نيازهای زمان، روز به روز متحول و متکامل نيز شده است.
رهبر انقلاب اسلامی، ايجاد نهادهای مختلف از جمله سپاه و جهاد سازندگی را هنر بزرگ انقلاب برشمردند و افزودند: اين نهادها، ساختاری انطباق پذير همراه با بعد ارزشی قوی دارند و ضمن نظم و قانون پذيری، از مشکلات سازمان‌های متعارف از جمله «شکنندگی و خشکیِ سازمانی» به دور هستند.
فرمانده کل قوا با تأکيد بر لزوم حفظ هويت نهادی سپاه، اين نهاد را شجرۀ طيبه‌ای خواندند که به فرموده قرآن کريم در هر دوره، ثمره خاصی بروز می‌دهد که اين عملکرد و ويژگی تحسين برانگيز بايد ادامه يابد.
رهبر انقلاب اسلامی، شناخت واقعيات امروز، و بررسی و پيش‌بينی شرايط فردا را لازمه برنامه‌ريزی صحيح برای حرکت به سمت تحقق اهداف دانستند و با اشاره به مسئوليت فرماندهان، نيروهای مختلف و آحاد سپاهيان در اين زمينه، افزودند: حفظ کامل شاکله معنوی سپاه تشخيص واقعيات امروز و پيش‌بينی تحولات آينده را امکان‌پذير می‌کند و اين شناخت و آگاهی، زمينه برنامه‌ريزی و اقدامات صحيح را فراهم می‌آورد.
ايشان در ادامه همين بحث به تبيين واقعيات امروز کشور و صحنه جهانی پرداختند.
نخستين واقعيت انکارناپذيری که رهبر انقلاب اسلامی در ترسيم شرايط موجود به آن اشاره کردند ثبات انقلاب بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای برای درک بهتر اين واقعيات، ضمن مقايسه‌ای ميان انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه، به مراحل متعدد و کاملاً متفاوت و متضاد انقلاب فرانسه در دهه‌های اول شکل‌گيری و پيروزی اشاره کردند و افزودند: انقلاب اسلامی خلاف ديگر حرکت‌های سياسی‌ـ‌اجتماعی قرن‌های معاصر، پس از گذشت ۳۱ سال پرفراز و نشيب، همچنان در مسيری که اسلام ترسيم کرده و امام راحل عظيم الشأن آن را به تعبيری ريل گذاری نمودند حرکت می‌کند و اين واقعيت بسيار مهم، نشانه دست حمايت پروردگار از اين انقلاب است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به سخنان مقامات آمريکايی درباره تلاش برای تغيير رفتار ايران خاطرنشان کردند: منظور و مفهوم حقيقی اين سخنان، تلاش برای تغيير مسير حرکت انقلاب اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی، دل‌های مؤمن ملت ايران را مظهر قدرت الهی خواندند و تأکيد کردند: آنچه حرکت انقلاب را در همان مسير اصلی، امکان پذير کرده، عشق ملت ايران به اسلام است که خاکريزی بزرگ و نفوذناپذير برای انقلاب اسلامی و کشور به‌وجود آورده است که اگر مسير عوض شود و اسلام از دست برود اين خاکريز ديگر وجود نخواهد داشت و پای زورگويان و متجاوزان به کشور باز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی پيشرفت‌های کشور را، واقعيت دوم عرصه داخلی برشمردند و افزودند: براساس آمار جهانی، شتاب پيشرفت و رشد علمی کشور چند برابر متوسط جهانی است البته همچنان فاصله با قافله علم فراوان است اما اين شتاب پرافتخار را نبايد از ياد برد.
رهبر انقلاب اسلامی، پختگی سياسی و مجرب شدن مردم را از ديگر واقعيات ايران دانستند و افزودند: مردم، جوانان و حتی نوجوانان بر اثر حوادث پی در پی، تجربه سياسی خوبی به‌دست آورده‌اند و خوشبختانه مسائل را تا حد زيادی خوب می‌فهمند به گونه‌ای که حتی اگر مسئله شبهه‌‌ناکی بتواند نظر آنان را جلب کند، بعد از درک واقعيت، به سرعت، جهت‌گيری خود را تغيير می‌دهند که در قضايای فتنه سال ۸۸، اين واقعيت کاملاً مشهود بود.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور مؤثر و آشکار دين در حوزه زندگی جوانان را واقعيت بسيار مهم ديگری برشمردند که در داخل کشور قابل درک است.
ايشان، حضور پرشور جوانان در مراسم اعتکاف، نمازهای جماعت دانشگاه‌ها و ديگر اماکن، و شرکت پررونق جوانان در مجامع مذهبی را از نشانه‌های واقعيت ياد شده خواندند.
گسترش تفکر انقلاب اسلامی در جهان واقعيت ديگری بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.
ايشان معنای حقيقی صدور انقلاب را صدور عطر افکار و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به استقبال مشتاقانه مردم کشورهای مختلف از مسئولان جمهوری اسلامی افزودند: عطر اسلام و انقلاب اسلامی با وجود همه تلاش‌های دشمنان، قلب‌های ملت‌ها را پرنشاط کرده است و اين، واقعيتی انکارناپذير است.
رهبر انقلاب اسلامی، ادامه فعاليت‌های جبهه معارض انقلاب اسلامی را از ديگر واقعيات پيرامونی انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه اما ناکام رژيم‌صهيونيستی و آمريکا برای مقابله با حرکت عظيم ملت مسلمان ايران افزودند: انقلاب اسلامی، ايران پرعظمت را با موقعيت راهبردی و منافع فراوانش از چنگ آمريکايی‌ها درآورده است و بساط حقارت در مقابل زورگويان جهانی را در اين کشور برانداخته است به همين علت آنها در تمامی سال‌های گذشته به دشمنی و توطئه در مقابل ملت ايران ادامه داده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای آمريکا را به زورگويی تشبيه کردند که در سطح جهان، به‌دنبال باج‌گيری است اما روز به روز اوضاع نابسامان‌تری پيدا می‌کند.
ايشان خاطرنشان کردند: عده‌ای برای حفظ کاسبی خود به اين زورگوی جهانی، باج می‌دهند، عده ديگری که قدرت نسبی دارند اما تمايلی به مقابله با آمريکا ندارند عملاً به نوچه سياسی‌ـ‌نظامی او تبديل می‌شوند اما برخی در مقابل اين زورگويی می‌ايستد که جمهوری اسلامی به يمن پايداری مردم و مسئولانش، در صف مقدم اين ايستادگی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در تشريح روند روزافزون نفرت ملت‌ها از آمريکا، به ادعاهای اين کشور پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق اشاره کردند و افزودند: دولت آمريکا در آن زمان ادعای نظم نوين جهانی را به رهبری کاخ سفيد مطرح می‌کرد اما امروز مسئولان اين کشور با تظاهرات و مخالفت روزافزون مردم جهان روبه‌رو هستند و هر کاری می‌کنند از ميزان منفوريت آنها کاسته نمی‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی ناکامی آمريکا در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين را يادآور شدند و افزودند: آمريکا با همه ادعايش همراه با رژيم‌صهيونيستی، در سرنگونی حکومت حماس در نوار باريک غزه ناتوان مانده است و اين نشانه واقعيتی انکارناپذير يعنی ضعف روزافزون اين کشور است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به صدور قطعنامه تحريم عليه ايران، و به موازات آن حرف‌های به‌ظاهر رنگين و تهديدهای گاه به گاه نظامی تأکيد کردند: آنها به گونه‌ای سخن می‌گويند که ما فکر کنيم در پشت اين تهديدها چيز فوق العاده خطرناکی نهفته است البته چه تهديدها پوشالی باشد چه واقعی، بدون شک ما برای حفاظت از انقلاب اسلامی، ملت عزيز ايران و کشور پرافتخار ايران بايد برای هرگونه شرايطی آماده باشيم.
در همين زمينه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای طرح‌ها و برنامه‌های آمريکا را عمدتاً سياسی خواندند و خاطرنشان کردند: در فتنه سال گذشته نيز آمريکايی‌ها به سرعت وسط ميدان آمدند و به صراحت و ذوق زده، از مسئولان فتنه و کسانی که گردنشان واقعاً زير بار مسئوليت فتنه است، حمايت کردند اما پروردگار متعال و هوشياری و ايستادگی ملت آنها را شکست داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، توجه مستمر به واقعيات درونی و بيرونی کشور و تأمل در بازخوردهای عملکرد دشمن در داخل را، وظيفه همه مسئولان فرهنگی، سياسی، اقتصادی و اجتماعی برشمردند و تأکيد کردند: مسلماً و بدون ترديد، ملت ايران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همچون گذشته پيروز اين ميدان رويارويی هستند چرا که خداوند به صراحت، به متقين وعده پيروزی نهايی داده است و وعده خدا، بدون کوچک‌ترين ترديدی، محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ايمان، تقوا و عمل صالح را زمينه‌ساز پيروزی حتمی در رويارويی با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: همين عوامل و عناصر، تاکنون انقلاب را در مقابل هر توطئه و اقدامی، پيروز و با ثبات نگه داشته است و از اين پس نيز چنين خواهد بود.
فرمانده معظم کل قوا در پايان سخنانشان، تبليغات شديد دشمنان و دنباله‌های داخلی آنان را ضد سپاه پاسداران، نشانه مؤثر بودن سپاه در تداوم حرکت عزتمند و مقتدرانه ملت ايران دانستند و پاسداران پرافتخار را به مراقبت روزافزون درونی، و احساس مسئوليت مداوم در قبال وظايف عظيم اين مجموعه توصيه کردند.
ايشان سپاه پاسداران را خانواده‌ای بزرگ، زنده و پرنشاط خواندند و با ضروری خواندن تعامل بخش‌های گوناگون اين نهاد عظيم افزودند: حتی بازنشستگان سپاه پاسداران نيز، اعضای وابسته سپاه محسوب می‌شوند و بايد همچون ديگر اجزای اين نهاد، سپاه را از خودشان بدانند و سپاه هم آنها را از خود بداند.
در ابتدای اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به حرکت مجموعه سپاه در چارچوب مقررات و موازين شرعی گفت: سه هدف عمده يعنی معيارهای پاسدار مطلوب، ساختار سازمانی و نظامات مطلوب و فرهنگ سازمانی مطلوب در سپاه در حال تدوين و ابلاغ است.
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گزارشی از نوزدهمين مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران بيان کرد و گفت: آمادگی همه جانبه سپاه، نقش سپاه در دهه چهارم انقلاب يعنی پيشرفت و عدالت، تحول و تعالی مجموعه سپاه و راه‌های مقابله با جنگ نرم از جمله محورهای اصلی اين نشست سراسری بود که در آن راهکارهای عملی برای رسيدن به نقطه مطلوب و مورد نظر بررسی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016