دوشنبه 1 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحصن دانشجويان زنجان در اعتراض به برکناری پرفسور يوسف ثبوتی، دانشجونيوز

دانشجويان دانشگاه تحصيلات تکميلی زنجان و جمعی از مردم زنجان در اعتراض به برکناری پرفسور يوسف ثبوتی رياست اين دانشگاه و ادبيات زننده ای که برای توديع ايشان استفاده شده بود امروز در مقابل اين دانشگاه تحصن کردند.

به گزارش دانشجونيوز، متحصنين با تجمع در مقابل ساختمان اصلی دانشگاه و نصب بنر پرفسور ثبوتی بر بلندای دانشگاه تحصيلات تکميلی خواستار لغو اين حکم و عدم معارفه ريس جديد شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرفسور ثبوتی پس از انتشار حکم تغيير رياست دانشگاه در پاسخ به اينکه آيا از سمت مسئوليت دانشگاه استعفا کرديد يا برکنار شديد،گفت: تفاوتی نمی کند که برکنار شده باشم يا استعفا داده باشم دانشگاه روال عادی را می گذراند و هيئت علمی آن را می گرداند. من موسس و مبتکر دانشگاه علوم پايه زنجان بودم و الان حدود ۲۰ سال از آغاز به کار دانشگاه می گذرد.

پس از انتشار خبر برکناری رياست دانشگاه زنجان و تجمع دانشجويان، پرفسور ثبوتی با حضور در جمع دانشجويان عنوان کرد که تا ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه صبح روز گذشته از حکم برکناری خود بی خبر بوده است. ايشان به دانشجويان معترض به اين حکم عنوان کردند: اين نصب و عزل ها دست من و شما نيست و مراسم معارفه ريس جديد برگزار خواهد شد.

اين در حالی است که دانشجويان معترض در ميان اشک ها و لبخندهای خود پرفسور ثبوتی را پدر دانشگاه ناميدند و گفتند از نظر آن ها کسی غير از ايشان صلاحيت اداره دانشگاه را ندارد. آن ها عنوان کردند: "استاد ما می ترسيم بعد از شما تمام گل های اين دانشگاه پژمرده شود". آن ها افتتاح دانشکده های جديد و در حال ساخت اين دانشگاه را حق پرفسور ثبوتی دانستند.

گزارش هايی نيز از واکنش برخی از فعالين سياسی و علمی استان زنجان درپی اين تغيير در دانشگاه زنجان مخابره شده است.

سوابق علمی دکتر يوسف ثبوتی به شرح ذيل است:

دکتر يوسف ثبوتی اول شهريور ماه ۱۳۱۱ در خانواده فرهنگی در شهر زنجان به دنيا آمد. وی پس از اتمام تحصيلات مقدماتی در زادگاهش، در سال ۱۳۲۹ به طور همزمان در دو رشته‌کشاورزی و فيزيک دانشگاه تهران پذيرفته شد که به دليل علاقه‌ زياد به فيزيک، اين رشته را برای ادامه تحصيل انتخاب کرد. وی پس از پايان تحصيلاتش در آزمون نقشه‌برداری قبول شد و به صورت رايگان به ياری دکتر حسين کشی افشار شتافت. پس از چندی با معرفی ايشان، وارد دانشگاه تورنتو (کانادا) شد و موفق به اخذ درجه‌کارشناسی ارشد از آن دانشگاه شد.

دکتر ثبوتی پس از آن به دانشگاه شيکاگو راه يافت و به تحصيل اختر فيزيک نزد استادان صاحب‌نامی همچون سوبر امانيان، چاندراسکار، وچمبرلن پرداخت. وی در سال ۱۳۴۲ مدرک دکتری تخصصی خود را در اين رشته دريافت کرد و برای تدريس با سمت استادياری، رهسپار دانشگاه نيوکاسل انگلستان شد. وی پس از مدتی به ايران بازگشت و چندی بعد با سمت دانشياری در دانشگاه شيراز به کار مشغول شد. فعاليت وی در دانشگاه شيراز سرآغاز تحولات جديدی در دستگاه آموزش عالی ايران بود. نظام ترمی - واحدی کنونی از دستاوردهای دکتر ثبوتی برای نظام آموزشی کشور است.

دکتر ثبوتی در سال ۱۳۴۸ در يک فرصت مطالعاتی به دانشگاه پنسيلوانيا رفت و ضمن تحقيقات به تدريس در آن دانشگاه پرداخت. وی پس از مدتی به ايران بازگشت و علاوه بر تدريس در دانشگاه صنعتی شريف، در سال ۱۳۵۱ طرح تأسيس رصدخانه ابوريحان بيرونی شيراز را ارائه داد. اين رصدخانه که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد، بزگترين رصدخانه فعال ايران است. وی پس از آن، دوره دکتری نجوم را در دانشگاه بنيان گذاشت و زمينه تحصيلات تکميلی برای‌علاقمندان اختر فيزيک را در دانشگاه شيراز فراهم کرد. وی همچنين با پيگيری‌های فراوان، مرکز تحصيلات تکميلی در علوم پايه‌زنجان را در سال ۱۳۷۰ تأسيس کرد. دکتر ثبوتی در ايجاد انجمن نجوم ايران در سال ۱۳۷۵ که با تلاش چند اخترشناس حرفه‌ای ايران محقق شد نيز، نقش مهمی برعهده داشت.

از استاد ثبوتی بيش از ۵۰ مقاله‌پژوهشی در مجلات علمی بين‌المللی منتشر شده است. اين پژوهشگر عرصه‌فيزيک و نجوم، علاوه بر دريافت عنوان نويسنده کتاب سال جمهوری اسلامی و مدال پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، در سال ۲۰۰۰ ميلادی به دليل فعاليت‌های مستمر علمی به دريافت مدال ويژه آکادمی علوم جهان سوم نائل شد. وی فعاليت های علمی ديگری از جمله محقق ارشد انستيتوی نجوم و اختر فيزيک دانشگاه آمستردام هلند، محقق مدعو مرکز نجوم و اختر فيزيک دانشگاه شيکاگو آمريکا، استاد مدعو بخش فيزيک دانشگاه نورث ايسترن بوستون آمريکا و عضو وابسته مرکز بين‌المللی فيزيک نظری (تريست ايتاليا) نيز داشته است.

دکتر يوسف ثبوتی موسس و رئيس مرکز تحصيلات تکميلی در علوم پايه زنجان از سال ۱۳۷۰ تاکنون بوده و همچنين عضو هيئت موسس انجمن فيزيک ايران، عضو هيئت موسس انجمن نجوم ايران، عضو شورای همکاريهای علمی و بين‌المللی وزارت فرهنگ و آموزش عالی نيز بوده است.

وی فعاليت های ديگری از جمله عضويت در جامعه منجمين آمريکا، انجمن بين‌المللی نجوم، هيئت مشاوران مجله علوم و تکنولوژی ايران، هيئت تحريريه مجله علوم و تکنولوژی ايران، هيئت مشاوران مجله فيزيک ايران، آکادمی علوم جهان سوم، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ايران، شورای علمی مرکز بين‌المللی فيزيک نظری (تريست ايتاليا)، شورای عالی کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شيراز نيز داشته است. دکتر ثبوتی تاکنون توانسته است افتخارات زيادی از جمله مدال پژوهشی وزارت علوم در سال ۱۳۵۷، جايزه کتاب سال رياست جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۷۴، جايزه توآس در سال ۲۰۰۰، جايزه خوارزمی در سال ۱۳۷۹ و انتخاب به عنوان چهره ماندگار در سال ۱۳۸۰ را کسب کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016