یکشنبه 7 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علاوی: احتمال حمله به ایران زیاد است، سحام نیوز

ایاد علاوی در گفت و گو با هفته نامه اشپیگل

ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، احتمال حمله به ایران را به خاطر برنامه هسته‌ای بالا می‌بیند. به نظر او چنین حمله‌ای سراسر منطقه را در آشوب فرو می‌برد. علاوی می‌گوید که غرب باید سیاست خود را در سراسر منطقه تغیر دهند.

ایاد علاوی عقیده دارد که در منطقه خاورمیانه و همچنین در آمریکا ترس از جنگی تازه دامن گسترده است. به گفته این سیاستمدار عراقی: «ما به بحرانی شبیه وضعیت کوبا در اکتبر سال ۱۹۶۲ نزدیک می‌شویم و در همه جا سموم جنگ به مشام می‌رسد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ایاد علاوی در گفت و گو با هفته نامه اشپیگل، که خلاصه آن روز شنبه (۲۸ اوت) در اینترنت منتشر شد، می‌گوید که جامعه جهانی باید به ایران بفهماند که در ادامه دادن به برنامه هسته‌ای هیچ نفعی نخواهد برد. به نظر آقای علاوی برای عراق غیرقابل تحمل است که با ایرانی مجهز به سلاح اتمی همسایه باشد.

علاوی که یکی از بازیگران اصلی در صحنه سیاسی عراق است، از خط مشی کشورهای غربی در منطقه انتقاد کرد. او گفت که ایالات متحده، ناتو و کشورهای اروپایی باید سیاست خود را در سراسر منطقه، از آسیای میانه تا خاورمیانه، از ریشه تغییر دهند.

علاوی به “اشپیگل” می‌گوید که سیاست مبارزه با تروریسم از ابتدا بر پایه‌ای نادرست قرار گرفت. با این شیوه از مبارزه نه تنها طالبان در افغانستان شکست نخورد، بلکه قوی‌تر شد، و شبکه القاعده نیز نیروی بیشتری گرفته است.

بن‌بست سیاسی در عراق

به نظر آقای علاوی افزایش خشونت در عراق تصادفی نیست، بلکه روندی سیستماتیک است. شمار گروه‌های افراطی هر روز بیشتر می‌شود. نخست‌وزیر سابق عراق می‌افزاید: «عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از نظر سیاسی بسیار مهم است، اما عواقبی خطیر دارد: در کشور نه شالوده سیاسی محکمی پدید آمده و نه قوه قهریه نیرومندی شکل گرفته که بتواند ثبات و امنیت برقرار کند. به گفته آقای علاوی در عراق وضعی پیش آمده که دیگر هیچ کس به دیگری اعتماد ندارد؛ آینده‌ی هم کشور و هم سراسر منطقه ناروشن است.


ائتلاف نیروهای سکولار “العراقیه” به رهبری ایاد علاوی در انتخابات ماه مارس گذشته بیشترین آرا را به دست آورد، اما به آرای کافی برای تشکیل دولت دست نیافت. از آن زمان میان جناح‌های سیاسی گوناگون جلسات بیشماری بر سر تشکیل دولت برگزار شده، اما تا از این مذاکرات بی‌پایان کنون هیچ نتیجه مشخصی به دست نیامده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016