سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: دارودسته شيطان بيکار ننشسته‌اند و اختلافات به صورت تصاعدی رو به افزايش است، ايلنا

دو نظريه پيرامون علت به وجود آمدن اختلافات عقيدتی و پيدايش اديان مختلف وجود دارد، يکی از نظريات مربوط به نظر جامعه شناسان و سردمداران اصلی آن و ديگری نظريه برگرفته از قرَآن است.


ايلنا: رئيس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمينی(ره)، گفت: خداوند جضرت محمد(ص) را به پيامبری مبعوث کرد تا تقديراتی حتمی که می‌خواست، تحقق يافته و هدف‌های خلقت محقق شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا از قم، آيت الله محمدتقی مصباح يزدی، شب گذشته، در ادامه سلسله نشست‌های شرح خطبه فدکيه در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشت: حضرت محمد(ص)، قبل از خلقت عالم، رسالتش پيش‌بينی شده بود و خداوند نور ايشان را قبل از خلقت عالم، خلق کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: بعد از آن که خداوند نور وجودی پيامبراسلام(ص) را آفريد و بعد از آن عالم را خلق کرد، در آخرالزمان، آن جضرت را به پيامبری مبعوث کرد تا تقديراتی که می خواست، تحقق يافته و هدف‌های خلقت محقق شود.
رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، با اشاره به زمانی که پيامبراسلام(ص) به مقام رسالت مبعوث شدند، گفت: خاتم الانبياء(ص) زمانی به رسالت مبعوث شدند که اطراف عالم را گمراهی‌ها و ابهام‌ها فرا گرفته بود و مردم در دين خود سردرگم بودند.
وی افزود: آنها دين‌ها و بت‌های متفاوتی را پرستش می‌کردند، اما حقيقت دين پوشيده مانده بود و حتی کسانی هم که طالب حقيقت و کمال بودند، راه اصلی حقيقت را نمی‌شناختند، چرا که شرايط، برای اين مهم فراهم نبود.
آيت الله مصباح يزدی، خاطرنشان کرد: مسئله اختلافات عقيدتی مردم و ايجاد فرقه‌های متعدد مسئله بسيار مهمی است که بررسی و بحث پيرامون آن، نيازمند يک نگرش علمی و موشکافانه است.
وی با بيان اين که دو نظريه پيرامون علت به وجود آمدن اختلافات عقيدتی و پيدايش اديان مختلف وجود دارد، گفت: يکی از نظريات مربوط به نظر جامعه شناسان و سردمداران اصلی آن و ديگری نظريه برگرفته از قرَآن است.
استاد برجسته حوزه علميه قم، قبل از بيان نظريه جامعه شناسان در اين باره، در مورد چگونگی به وجود آمدن علم جامعه شناسی، گفت: علم و مبانی جامعه شناسی، علمی است که چند قرنی از عمر آن می‌گذرد؛ مؤسسين اين علم، عموما گرايش مادی گرايانه و ماترياليستی داشتند.
وی در بيان عقيده جامعه شناسان درمورد پيدايش اديان مختلف، گفت: جامعه شناسان برای تشريح علمی اين امر، مقدماتی را بيان می‌کنند؛ آنها جامعه را به ۳دوره کلی تقسيم می‌کنند.
آيت الله مصباح يزدی، اظهار داشت: در نظريه جامعه شناسان، در نهايت مطرح شد که اصلا اين دين چه چيزی بوده و چرا به وجود آمده است؟؛ آنها همانگونه که سحر و جادو و اساطير را با دلايل علمی و به دليل نادرستی رد می کنند، همچنين می‌گويند نه خداند و نه چيز ديگری بوده است.
وی اضافه کرد: طبق نظريه مؤسس، کارشناسان و صاحب نظران علم جامعه شناسی، سير ازکثرت به وحدت صورت گرفته است.
استاد برجسته حوزه علميه قم، در تشريح دلايل به وجود آمدن اديان مختلف، گفت: مؤسين علم جامعه شناسی معتقدند که در ابتدای امر و قرنها پيش که هنوز صحبتی از دين وجود نداشت، احترام به رئيس هر قبيله بود، و بعدها آنقدر اين احترام پا سوی افراط و تفريط گذاشت که جای خود را به بت خود داد و افرادی از بشريت نيز به پرستش آنها مشغول شدند.
وی خاطرنشان کرد: انسان‌هايی که به بت پرستی مشغول بودند، الهه‌های متعددی را می‌پرستيدند و بعدها اين اديان مختلف با يکديگر ادغام شد تا امروزه که چند دين مشخص سرشناس مانند اسلام، مسيحيت، يهود و ... را داريم.
آيت الله مصباح يزدی، يادآور شد: راه ديگر کسب حقيقت پيرامون به وجود آمدن اديان مختلف، رجوع به منابع دينی و در رأس آنها، قرآن است.
وی گفت: طبق نظريه قران همه انسان‌ها در آغاز خداپرست بودند، چرا که در آيه‌ای از قرآن می‌خوانيم، (کان الناس، امة واحدا).
رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گفت: البته اخيرا اختلافاتی به وجود آمده که حتی حاصل بعضی از آنها، جنگ و خون‌ريزی است؛ به همين دليل خداوند، پيامبران الهی را مبعوث کرد تا راه سعادت را به انسانها نشان و اختلاف را از سر آنها برطرف کند.
وی گفت: اين امر که دينی، را خداوند بر اساس اصول توحيدی آفريده است، برای آن که به اختلافات را برطرف کند، امری صحيح و از مسلمات است، اما متأسفانه به وسيله يک عده سودجو که به غير از منافع مادی و قدرت طلبی خويش، به هيچ چيز ديگر نمی انديشند، همين دين دست خوش اختلافاتی شده که اکنون شاخه‌های بسياری از آن را مشاهده می‌کنيم.
آيت الله مصباح يزدی، گفت: اگر اين افراد سودجو، کارهای خود را کنار می‌گذاشتند، اختلافی نبود، چرا که پيامبر(ص) مسائل را آنقدر روشن بيان فرموده‌اند که جای هيچ اختلافی در آن نيست.
وی هشدار داد: دار و دسته شيطان، امروز نيز بيکار ننشسته‌اند و اختلافات به صورت تصاعد هندسی رو به افزايش است.
رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گفت: متأسفانه کسانی که مسبب اختلافات و تحريفات دردين خدا می شوند، به طرق مختلف، دردين ايجاد تحريف، شبهه و اختلاف افکنی می‌کنند، که برای نمونه می‌توان به اين مسأله اشاره کرد که حتی گاها يک مسئله تعارفی به اصل يک دين بدل می‌شود.
وی با بيان اين‌که دو نوع تحريف در دين وجود دارد، گفت: اولين نوع تحريف اين است که آرام، آرام، چيزهايی را ضميمه دين می کنند، غافل از آن که اين مسائل اصل دين نبوده، بلکه تعارفاتی بوده که بعدها به دليل مانور افراد سودجو روی آنها به اصل دين تبديل شده است و مسئله دوم تحريف در دين، و اختلاف در آن اين است که همين افراد سودجويی که شرح آن گذشت، مسائل اصلی دين را کم اهميت می‌خوانند و می‌گويند که به هيچ عنوان چيزهای مهمی نيست تا مردم از آنها عبور کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016