چهارشنبه 24 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: در بعد فرهنگی پيشرفت در خور شان نداشته‌ايم، نقطه اصلی هدف‌گيری دشمنان در مسائل فرهنگی دانشگاه‌هاست، ايسنا

نماينده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: قبول کنيم که در بعضی از ابعاد مخصوصا در بعد فرهنگی که اساسش باورها و ارزش‌هاست، پيشرفت در خور شان نداشته‌ايم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله مصباح يزدی در اولين روز از اجلاس خبرگان، تشکيل نظام اسلامی تحت رهبری نايب امام زمان را آرزوی انبياء، اولياء و صالحان دانست و گفت: پس از امام کسی به جای ايشان نشست که نسخه‌ ديگر امام است و می‌توان گفت روح امام در معظم‌له حلول کرد و بايد بالاترين شکر الهی را برای اين کار داشته باشيم.

مصباح در بيان دستاوردهای انقلاب به قطع استمرار بردگی کفار اشاره کرد و گفت: به دنبال اين دستاورد، برکات ديگری داشتيم که هر روز شاهد رشد و بالندگی آن‌ها هستيم تا جايی که دوست و دشمن و عالم و جاهل نمی‌توانند انکار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی پيشرفت‌های اقتصادی، علمی، صنعتی و نظامی را از برکات انقلاب دانست و گفت: اگر ذره‌ای از اين پيشرفت‌ها در رژيم سابق بود، تبليغات دروازه‌ تمدن آن‌ها به همه جا می‌پيچيد.

وی کشف روزانه اسرار طبيعت توسط مخترعان و مکتشفان ايرانی را بسيار زياد دانست و گفت: هر يک از اين دستاوردها و پيشرفت‌های کشاورزی و صنعتی مقتضی شکر الهی و افتخارآميز است که نشان از زحمات مسوولين نظام در طول ۳۰ سال گذشته است.

مصباح در ادامه به صبر مردم در تحمل کمبودها و سختی‌ها اشاره کرد و گفت: همه مردم در اين ۳۰ سال اجرای دستورات اسلام را می‌خواستند.

رييس موسسه‌ امام خمينی (ره)، با تجليل مجدد از پيشرفت‌های گوناگون در ابعاد داخلی و خارجی و تشبيه آن‌ها با پيشرفت‌های بعضی از کشورها، گفت: بايد توجه داشته باشيم که داشتن اين دستاوردها و نعمت‌ها سعادت ابدی نمی‌آفرينند.

مصباح، دستاوردهای هسته‌ای کشور را مهم دانست و از همه مسوولان تشکر کرد و در عين حال، افزود: بايد توجه داشته باشيم که اين دستاوردها يک نعمت از نعمت‌های مادی خداست که با تلاش بندگان خدا بدست آمد.

وی افزود: در کنار اين نعمت‌ها، نعمتی است که همه بخصوص قشر روحانی بايد بيشتر به آن توجه کنند و آن، نعمت حضور اسلام در صحنه است.

مصباح دستاورهای اقتصادی و نظامی را مهم دانست و افزود: دستاورد مهمتر آن است که ما را به سعادت ابدی برساند که هدف رسالت اسلام است.

وی با اشاره به ابدی بودن نتايج دستاوردهای اسلامی نظام برای انسان‌ها، گفت: بايد در کنار شکرگذاری لسانی، شکر عملی هم داشته باشيم.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان، با بيان تفاوت‌های ايران در زمان طاغوت و انقلاب اسلامی، گفت: دستاوردها مهم است و دل همه می‌خواهد که پيشرفت‌ها بيشتر شود و اين در سايه شکر ميسر خواهد بود.

مصباح تلاش‌های نظاميان برای دستاوردهای بيشتر نظامی را شکر عملی دانست و گفت: مهم اين است که بايد همه در مقابل انقلاب اسلامی که دستاورد بزرگ زمانه اسلام است، شکر کنند.

وی افزود: به گمان بنده اولين کسانی که مخاطب شکر برای نعمت اسلام هستند، ما روحانيون هستيم که داوطلب شناسايی و شناساندن اسلام شده‌ايم.

مصباح گفت: امام که عامل اصلی اين انقلاب است، اسلام را تکيه کلام خويش قرار داد و روحانيت متخصصين اسلام هستند و بايد برای پيشرفت آن تلاش کنند.

وی افزود: سوال اين است که آيا ما روحانيون وظايف خود را درست انجام داده‌ايم؟

مصباح با اشاره به رشد کمی و کيفی روحانيون در جامعه، گفت: روحانيون فداکاری‌های زيادی کردند و می‌دانيم نسبت شهدای روحانی جنگ تحميلی از شهدای ديگر اقشار بيشتر بودند و بقيه روحانيت هم تلاش‌های وافری در جهت پيشرفت فرهنگ کشور کردند، اما سوال اصلی اين است که آيا بهتر و بيشتر از اين نمی‌شد کار کرد.

وی افزود: بايد قبول کنيم که در بعضی از ابعاد مخصوصا در بعد فرهنگی که اساسش باورها و ارزش‌هاست، پيشرفت در خور شان نداشته‌ايم.

مصباح با انتقاد از وضع فرهنگی کشور، به تاکيدات ۲۰ ساله رهبری معظم انقلاب روی مسائل فرهنگی با تعبيراتی چون غارت فرهنگی، شبيخوان فرهنگی و تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بعضی از مسائل از مسوولان فرهنگی کشور گله و اين را تکرار کردند و حتی بعضی از مسوولان فرهنگی را ضدفرهنگ می‌دانستند.

اين نماينده مجلس خبرگان رهبری، نقطه اصلی هدف‌گيری دشمنان در مسائل فرهنگی را دانشگاه‌ها دانست و گفت: به نظر می‌رسد که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بايد مواظب می‌بودند، اما بايد اعتراف کنيم که چندان کاری از دست آن‌ها برنمی‌آمد و نمی‌آيد. چون کارهای فرهنگی با اقدامات سطحی جواب نمی‌دهد. بايد همه امکانات هنری، ادبی، سينمايی و تحقيقات و پژوهش را برای تعميق کارهای فرهنگی و دفاع از شبهات روزافزون بکار گرفت.

وی افزود: شبهه‌ها با آهنگ و شکل جديد مطرح می‌شوند که پاسخ به آن‌ها آهنگ جديدی می‌طلبد و ما در اين زمينه کاری نکرديم.

وی گفت: الان صدها و حتی هزار سايت عليه مسائل فرهنگی اسلام و شيعه شبهه‌پراکنی می‌کنند، اما امکانات پاسخگويی ما هيچ تناسبی با تلاش‌های آنان ندارد.

مصباح افزود: زمانی بود که خيلی‌ها می‌گفتند آمريکايی‌ها نفت ما را می‌خواهند و کاری به دين ما ندارد، اما الان برای همه ثابت شده که آن‌ها با اسلام کار دارند و امام هم بارها و بارها تاکيد کردند که دشمنان انقلاب از اسلام سيلی خوردند و دشمنی آنها با اسلام خيلی عميق است.

رييس موسسه‌ امام خمينی (ره)، با اشاره به حرکت جنون‌آميز اهانت به قرآن، گفت: اميدوارم از اين حرکت شوم درس بگيريم و برای حفظ و نشر اسلام تلاش کنيم.

وی افزود: اقدامات خصمانه دشمنان عليه اسلام و انقلاب اسلامی در طول اين ۳۰ سال خيلی زياد است، اما مهمتر از آن ايمان جوانان مسلمان است که به قول رهبری دشمنان آن را نشانه گرفتند.

مصباح با اشاره به سوابق اخلاق، تدبير، روشنگری، درايت و رهبری آيت‌الله خامنه‌ای، گفت: ايشان نسبت به قلب نوجوانان هشدارهای فراوان می‌دهند و می‌بينيم که هميشه و به‌خصوص از دو، سه سال اخير شبهات دينی در ميان نوجوانان روز به روز بيشتر می‌شود.

وی افزايش آماری شبهات را نشان از خلاءهای فرهنگی در کشور دانست و گفت: در اين حالت نقش دانشگاه‌ها و دانشجويان برجسته است و متاسفانه می‌بينيم مبانی برخی از علوم انسانی ماترياليستی است و چگونه می‌توانيم با اين کتاب‌ها و استادان، دانشجويان متدين تربيت کنيم؟

مصباح يزدی که بر اساس آيين‌نامه‌ داخلی مجلس خبرگان رهبری به عنوان شخصيت مدعو آگاه درباره مسائل فرهنگی سخن می‌گفت، با هشدارهای عميق نسبت به کج‌روی‌های فرهنگی در کشور، گفت: چگونه است به خاطر اهانت به کاغذ و خط قرآن عزا گرفتيم، اما در مقابل اهانت به محتوا و احکام قرآن سکوت می‌کنيم و ما خودمان می‌گوييم هر آيه قرآن می‌تواند محتوای دوگانه‌ای داشته باشد.

وی راه چاره اين مسائل را نشست مسوولان مربوطه آن هم به صورت مرتب دانست تا راه‌های شناسايی فرهنگ و مسائل فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. مخصوصا روحانيت که سابقه اين قشر به سال‌های سال در تاريخ اسلام و ايران برمی‌گردد.

وی پيشنهاد داد کميسيون فرهنگی در مجلس خبرگان رهبری برای پيگيری اين مسائل تشکيل شود.

همچنين در جلسه عصر هشتمين اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری نخستين ناطق پيش از دستور حجت‌الاسلام و المسلمين بهرامی، پيرامون علوم انسانی سخنانی ايراد کرد.

وی با بيان فرازی از سخنان امام (ره) اذعان کرد که تقويت علوم انسانی بر اساس آموزه‌های اسلامی می‌تواند باعث شود که فتنه‌های اخير، در بدو تولد، از بين برود.

نماينده استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انديشه ائمه معصومين (ع) بايد به جای انديشه‌های غربی تدريس شود.

وی افزود: اساتيد نبايد دچار خود کم بينی شوند.

بهرامی اضافه کرد که علوم انسانی در هر کشور نقش مهم و کليدی دارد.

وی با بيان اينکه نگاه به انديشه غرب بايد نقادانه باشد، اظهار کرد که تفکر مکتب ايرانی به جای مکتب اسلامی در ادامه تفکراتی است که نقش جمهوری اسلامی را در پيشرفت کشور کم رنگ می‌کند.

وی در نهايت خواستار توجه بيشتر به تدريس علوم انسانی در دانشگاه‌ها شد.

آيت‌الله شفيعی بعنوان دومين سخنران پيش از دستور در جايگاه سخنران قرار گرفت، وی در آستانه سی‌امين سالگرد دفاع مقدس ياد و خاطره هشت سال ايثار و فداکاری را گرامی داشت.

نماينده مردم خوزستان در دوره چهارم مجلس خبرگان اموری چون احيای مفاهيم ارزشمندی چون ايثار و شهادت و تکريم از خانواده شهدا، ايثارگران و رزمندگان را در زنده نگه داشتن دفاع مقدس لازم دانست.

وی همچنين اظهار کرد: نبايد جايگاه علماء در دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار گيرد.

وی در پايان با توجه به ايثارگری مردم خوزستان خواستار پی گيری مسئولين اجرايی کشور برای حل مشکلات ايشان شد.

در ادامه آيت‌الله بهشتی سومين سخنران پيش از دستور بود که در ابتدا هتک حرمت ساحت قرآن کريم را محکوم کرد.

وی با انتقاد از قراردادن مکتب ايران به جای مکتب اسلام بيان کرد: اينکه هر قومی بخواهد مکتب قومی خود را مقدم بر مکتب اسلام بدارد، اصل وحدت جامعه اسلامی متزلزل می‌شود. افتخار ما به ايرانی بودن بخاطر آن است که ايرانيان مکتب اسلام را پذيرفتند و ملت ايران قبل از ايرانی بودن، مسلمان است.

وی با بيان تاسف از عقب نشينی طرح عفاف، حجاب را شعار اسلام دانست و خواستار مقابله با بدحجابی در سطح عمومی جامعه شد.

وکيل استان فارس در پايان، بر انجام صحيح امور شرعی و جلوگيری از مظاهر فساد مانند روزه خواری و بی بند و باری تاکيد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين شاهرودی چهارمين سخنران پيش از دستور بود، وی لزوم توجه به نسل جوان و مشکلات ايشان را تذکر داد و در اين زمينه خواستار احيای امر به معروف و نهی از منکر شد.

وی پيشنهاد پارلمانی شدن انتخاب رياست جمهوری را در مجلس شورای اسلامی و يا مجلس خبرگان، مطرح کرد و در ادامه افزود: بحث ولايت فقيه در بين ساير اصول قانون اساسی مظلوم واقع شده است.

نماينده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با تقدير از اقدام دبيرخانه خبرگان رهبری در برگزاری سمينار تبيين ولايت فقيه، بصيرت و شناخت انقلاب را منوط به فهم ولايت فقيه دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016