شنبه 13 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عده‌ای به دنبال تحقير و تخريب دولت هستند، ايلنا

- دولت انتظار ندارد برای اين کار عظيم هدفمند‌کردن يارانه‌ها از او تشکر شود، اما بهتر است و انتظار دارد بدين حجم تخريب هم انجام نشود


ايلنا : رييس‌جمهوربا بيان اينکه برخی افراد به دنبال تحقير و تخريب خدمات دولت هستند، گفت: اين افراد هيچ يک از اقدامات دولت را نمی پذيرند اين در حاليست که دولت همه توان خود را برای پيشرفت در همه عرصه‌ها به کار گرفته است.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد همزمان با اولين روز از‌هفته تعاون در پنجمين جشنواره ملی تعاونی‌های برتر کشور و با تبريک هفته تعاون به تلاشگران اين عرصه، اظهار داشت: همه بخش‌های کشور را بايد مردم اداره کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه رمز ماندگاری فرهنگ ايران زمين، صيانت از فرهنگ کشور است، افزود: مطمئناً اگر توده‌های مردم خود را مسوول صيانت از ارزش‌های الهی نمی‌دانستند، اين ارزش‌های والای انسانی و الهی به نسل‌های بعد منتقل نمی‌شد و در اين صورت حتما صدها سال قبل فرهنگ کشورمان مضمحل شده بود.
احمدی‌نژاد گفت: استعدادهای انسان بی‌پايان است و يک ملت مانند رودخانه جاری و فناناپذير است که می‌تواند با فعاليت در همه عرصه‌ها به رشد و بالندگی کشور کمک کند.
رييس‌جمهور با بيان اينکه سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در ورود مردم به بخش اقتصادی تاکيد دارد، يادآور شد: روح سياست‌های اصل ۴۴ مردمی کردن اقتصاد کشور يعنی ورود توده‌های مردم به اين بخش است.
وی با اشاره به وجود سه نگاه در بخش اقتصادی اظهار داشت: نگاه سرمايه‌داری معتقد است، عده قليلی برتر از ديگران هستند که در تنازع بقا صلاحيت خود را اثبات کردند. بنابراين برای رونق اقتصادی بايد اين گروه اقليت تقويت شود که البته اين افراد نيم درصد جامعه را شامل می‌شوند.
رييس‌جمهور با اشاره به اينکه در نظام سرمايه‌داری عده قليلی، انسان‌های برتر به شمار می‌روند، خاطر‌نشان کرد: در اين نگاه حاکمان از قشر سرمايه داران هستند و صاحب مجموعه‌های اقتصادی می‌باشند و کسی خارج از اين دايره نمی‌تواند بر جامعه حاکم شود و البته در چنين جامعه‌ای هيچ قانونی هم عليه منافع سرمايه داران تصويب نمی‌شود.
احمدی‌نژاد نگاه دوم را در بخش اقتصادی مربوط به سوسياليست‌ها و کمونيست‌ها دانست و گفت: در اين نگاه همه مردم يکسان و‌همه از استعداد يکسان برخوردار هستند که با اين نگاه انگيزه کار و تلاش به کنار می‌رود و در واقع جامعه بی روح و مرده می‌شود.
رييس‌جمهور با اشاره به نگاه سوم در بخش اقتصاد يعنی نگاه اسلامی، اظهار داشت: اين نگاه معتقد است هر‌کس که دارای استعداد و توانمندی است بايد فرصت شکوفايی استعداد خود را پيدا کند و همه بايد در جامعه مشارکت داشته باشند و اگر فرصتی هم برای شکوفايی استعدادها نباشد، دولت موظف است زمينه‌های لازم را فراهم کند و‌فعاليت در بخش تعاون از راهکارهای موفق برای شکوفايی اين استعدادها است.
وی درباره مفهوم عدالت در نگاه‌های مختلف اقتصادی، گفت: در نظام سرمايه‌داری عده قليلی برتر و توده‌های مردم فرودست و پايين دست هستند و در نگاه سوسياليستی و کمونيستی همه برابر هستند، اما در نگاه اسلامی عدالت مفهوم واقعی خود را پيدا می‌کند به طوری که نگاه اسلامی معتقد است افراد می‌توانند رشد و پيشرفت کنند،اما نبايد فاصله آنها به گونه‌ای شود که در جامعه حفره عظيمی پديد آيد و بايد برنامه ريزی‌ها به سمت متعادل کردن منحنی توزيع ثروت پيش برود.
رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه اگر عدالت نباشد شکوفايی هم اتفاق نمی افتد، يادآور شد:عدالت ضامن شکوفايی، ايجاد محبت و تقويت همبستگی ملی است که بخش تعاون می‌تواند فاصله‌ها را پر کند و نسبت‌ها را اصلاح کند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه براساس پيش‌بينی قانون بايد طی برنامه پنجم توسعه ۲۵ درصد جامعه به بخش تعاونی واگذار شود، تصريح کرد: برخی تصور‌می‌کنند که انسان بايد صرفاً برای سود و منفعت خود تلاش کند که اين موضوع مربوط به نظام سرمايه‌داری است. نظام کمونيست‌ها و سوسياليست‌ها با برابر دانستن افراد جامعه ، استعدادها را از بين می‌برند، اما در نگاه اسلامی فرد و جامعه اهميت دارند و انسان در حالی که برای منافع خود تلاش می‌کند بايد برای منفعت جمعی هم تلاش کند که البته اين مسير به سمت کمال انسان پيش می‌رود.
رييس‌جمهور با تاکيد بر گسترش بخش تعاون در جامعه ، اظهار داشت: در اين بخش کارهای خوبی آغاز شده است، اما لازم است بخشی از اقدامات تعاونی‌ها به آموزش اختصاص يابد تا طی سلسله مراتبی مردم کار اقتصادی را ياد بگيرند.
وی با بيان اينکه قانون اصل ۴۴ به معنای اين نيست که اقتصاد کشور به اقتصاد سرمايه‌داری تبديل شود، گفت: روح اصل ۴۴ مردمی کردن اقتصاد است، اما عده‌ای اصرار دارند اين قانون را به سمت اقتصاد سرمايه داری پيش ببرند.
رييس‌جمهور درباره چگونگی و نحوه واگذاری بخش‌های مختلف اقتصادی به مردم براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: نمی‌توان به سرعت دولت را از اقتصاد حذف کرد، زيرا مردم منابع مالی کافی برای مديريت بخش های اقتصادی ندارند. به عنوان مثال واگذاری سهام در بخش مخابرات، فولاد و خودرو‌سازی نشان داد که مردم توان خريد اين بخش‌ها را ندارند اما می‌توان با توانمند کردن مردم در يک فاصله زمانی و با واگذاری بخش‌های گوناگون دولتی از طريق مزايده و تعاونی، فاصله‌ها را از بين برد.
احمدی‌نژاد با اشاره به برخی انتقادات درباره نحوه واگذاری بخش‌های دولتی به مردم، تصريح کرد: برخی افراد چنين تصور می‌کنند که بايد اموال دولتی به صورت رايگان و به افراد خاصی واگذار شود و يا معتقدند بخش‌های گوناگون را هم به افراد خاص و هم به بورس با قيمت بسيار پايين عرضه کرد. اگر اين افراد اصرار بسياری برای انجام اين کار دارند بايد قانون آن را هم ارائه دهند.
رييس‌جمهور با اشاره به واگذاری سهام عدالت به ۳۹ ميليون نفر، گفت: اين اقدام بسيار عظيمی بود که البته برخی آن را به تمسخر گرفتند زيرا آنها معتقدند بايد اموال دولت به عده خاصی واگذار شود. توده‌های بسياری از مردم در سال‌های متمادی از يارانه‌ها و اموال دولتی محروم بودند و سهام عدالت اقدام مهمی درجهت مردمی کردن اقتصاد است.
وی با بيان اينکه واگذاری‌های بنگاه‌های اقتصادی در گذشته مشکلات بسياری را پديد آورده است، يادآور‌شد: در گذشته بنگاه‌های اقتصادی به افرادی خاص واگذار می‌شد به طوری که کارخانه‌ای را به طور کامل و به يک دهم قيمت واگذار کرده و اکنون حل مشکلات کارگروهای آن به دولت منتقل شده است.
رييس‌جمهور افزود: واگذاری سهام عدالت، پايه‌های امنيت ملی را تقويت و همبستگی را افزايش می‌دهد، اما در مقابل منتقدين واگذاری سهام عدالت معتقدند بايد ثروت متمرکز و در دست عده قليلی باشد، در‌حالی ‌که دولت با واگذاری سهام به مردم، سرمايه‌گذاری را به آنها آموزش می‌دهد و آنها را در يک دوره چندساله توانمند می‌کند تا بتوانند بخش‌های اقتصادی کشور را اداره کنند.
احمدی‌نژاد با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اقدام عظيم دولت در واگذاری سهام عدالت به مردم، ادامه داد: برخی افراد اصرار دارند کارهای بزرگ را کوچک و تحقير کنند و با برنامه‌ريزی و طراحی‌هايی آثار اقدامات عظيم را از بين ببرند. در حالی‌که واگذاری ۴۰ درصد بخش‌های اقتصادی به مردم موجب درخشش جمهوری اسلامی ايران در دنيا می شود.
رييس‌جمهور با اشاره به بررسی تجربيات ۲۶ کشور در خصوصی کردن اقتصاد توسط دولت اظهار داشت: بر اساس اين بررسی‌ها کشورهايی که در آنها دولت به يکباره از اقتصاد خارج شده و همچنين کشورهايی که تا پايان راه در اقتصاد باقی ماندند، شکست خوردند اما چند کشوری که به طور مستمر واگذاری‌ها را از طريق تعاونی‌ها و بورس انجام دادند و دولت در بخش اقتصادی به صورت نسبی حضور داشت، در اين عرصه موفق شدند.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه برخی افراد به دنبال تحقير و تخريب خدمات دولت هستند، گفت: اين افراد هيچ يک از اقدامات دولت را نمی پذيرند اين در حاليست که دولت همه توان خود را برای پيشرفت در همه عرصه‌ها به کار گرفته است.
وی افزود: يکی از دولت‌های دوره‌های گذشته همه دوره خود را با شعار کد‌بندی کالاهای ايرانی گذراند و دولت ديگری همه دوره خود را با شعار صدور پروانه در تجارت خارجی گذراند اما دولت کنونی کار عمرانی را به ۴ برابر رسانده و تجارت خارجی را چندين برابر کرده است و در حالی که در گذشته با يک ميليارد دلار صادارت غيرنفتی جشن ملی برگزار می‌شد، اين دولت در طول ۵ سال ۱.۵ برابر سی سال گذشته صادارت غيرنفتی انجام داده است.
احمدی‌نژاد با اشاره به موانعی که بر سر راه هدفمند کردن يارانه‌ها و اجرای طرح تحول اقتصادی ايجاد شد، اظهار داشت: دولت انتظار ندارد برای اين کار عظيم تشکر شود اما بهتر است و انتظار دارد بدين حجم تخريب هم انجام نشود.
رييس‌جمهور با اشاره به انتقاداتی به اقدامات دولت در بخش مسکن، گفت: برای اولين بار در کشور قيمت مسکن سير نزولی داشته است ولی در چنين شرايطی برخی افراد مطرح می کنند که در اين بخش رکود وجود دارد. در حالی‌که نبايد مسکن دائم در بورس خريد و فروش باشد زيرا برای زندگی ايجاد شده است اما اين افراد اظهار می کنند به دليل اينکه ديگر در بخش مسکن سود صددرصدی وجود ندارد پس اقدامات انجام شده مناسب نيست يا اگر در بخش مصرف بنزين منحنی گذشته ادامه می يافت امروز ميزان مصرف بنزين به ۱۱۵ ميليون ليتر رسيده بود در حالی که اکنون ۶۴ ميليون ليتر است.
احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود ملت ايران را زلالترين ، پاک ترين و بهترين ملت در طول تاريخ دانست و گفت: ملت ايران مومن، خداخواه و فداکار هستند و به رغم همزمانی شب‌های قدر، در روز قدس با در حمايت از مردم مظلوم فلسطين حضور گسترده و انقلابی داشتند.
رييس‌جمهور با بيان اينکه امروز ملت ايران پرچمدار همه خوبی‌ها برای بشريت است، يادآور شد: با پيروزی انقلاب اسلامی نسيمی از ولايت و اسلام ناب در ايران مستقر شد و ملت ايران راه خود را پيدا کرده و يکپارچه آرمان، ايمان و پاکی شده است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016