جمعه 19 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام احمد صدرحاج سيدجوادی درسی و يکمين سالگرد درگذشت آيت الله طالقانی، ميزان خبر

ميزان: احمد صدر حاج سيدجوادی از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران در پيامی به مناسبت سالگرد در گذشت آيت الله سيد محمود طالقانی با يادآوری صفات و خصايص او، رويه طالقانی را راهگشای «بن بست» فعلی دانست.

به گزارش «ميزان خبر» صدرحاج سيدجوادی در پيام خود به فعالان و مبارزان سياسی توصيه کرد:«الگوی وحدت طالقانی را سرمشق کار خود قرار دهند تا امثال طالقانی ها پديد آيند و ايران عزيز از اين شرايط اسفبار نجات يابد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است آيت الله سيد محمد طالقانی، از بنيانگذاران نهضت آزادی و از رهبران انقلاب ۱۳۵۷ در ۱۹ شهريور ۱۳۵۸، بدرود حيات گفت.

متن کامل پيام صدر حاج سيد جوادی به شرح زير است:

به نام خدا

در سی و يکمين سالگرد وفات آيت الله سيد محمود طالقانی، در روزگاری که استبداد نظامی و دينی بيداد می کند و مردم با تمام وجود ناکارآمدی و ظلم حاکمان را احساس ميکنند ، به ياد نازنين مردی از تبار اصلاحگران و پيشگامان مبارزه با استبداد و تحجر و حامی آزادی های سياسی و عدالت اجتماعی دل خود را روشن ميداريم.

سيد محمود طالقانی از بزرگانی است که اگرچه در ماههای نخستين انقلاب، از جمع ياران پر کشيد و به سوی رفيق اعلی سفر کرد ، اما همان حضور اندک ، تاثيری شگرف بر وجدان ملی جامعه ايران گذاشت؛ اعتدال و بردباريش، مردم داری و سلم ذاتی اش، دين مداری و خدا خواهی اش او را محبوب واقعی قلوب مردم و مغضوب زور مداران و کج انديشان ساخته بود.

اينجانب در تمام سالهايی که خدمت ايشان رسيده ام و بيش از سی سالی که از ديدار اين دوست عزيز محروم بوده ام، هيچ گاه به مانند اين روزها فقدان او را احساس نکرده ام. منزل او پناهی برای همگان و درش به روی ستم کشيدگان باز بود. مردم او را با لقب «پدر» خطاب می کردند واحساسی پدرانه نسبت به او داشتند. از چپ ترين گروهها تا سنتی ترين گروههای سياسی و مذهبی او را ملجا وحکمی برای رفع اختلافها می شناختند.

در چنين شرايطی که ميهن ما گرفتار خودکامگان، زورگويان و بی تدبيران شده ، نيروهای دلسوز دستگير می شوند و فعالان سياسی را به زندان می اندازند، و «هل من مبارز» می طلبند، استقلال دستگاه قضا را به سخره ميگيرند و رای مردم را زينت می شمرند، پيروی از رويه پدرانه ومصلحانه طالقانی می تواند راهگشای اين بن بست باشد.

اگر چه حاکمان امروز را چنان قدرت مطلقه گرفتار کرده که حتی برگزاری مراسم يادبود برای مرحوم طالقانی را به مانند بنياگذاران نهضت آزادی ايران برنمی تابند، اما به دوستان و ياران و مبارزان توصيه ميکنم که الگوی وحدت طالقانی را سرمشق کار خود قرار دهند تا امثال طالقانی ها پديد آيند و ايران عزيز از اين شرايط اسفبار نجات يابد.

در پايان حاکمان را نيز توصيه ميکنم به مردم بازگردند و به جای سرکوب مخالفان به تعامل بپردازند. اگر دوام قدرت با چنين روش هائی ممکن بود تا کنون تاريخ شاهد انقراض حکومتهای ديکتاتوری و پيروزی ملت ها نبود.

بار ديگر ياد مبارز نستوه راه آزادی و عدالت و استقلال، آيت الله سيد محمود طالقانی و ياران فقيد ديگر مرحومان دکتر سحابی و مهندس مهدی بازرگان و تمامی دلسوزان ايران عزيز را گرامی ميدارم.

والعاقبه للمتقين
احمد صدرحاج سيدجوادی
۱۹ شهريور ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016