شنبه 20 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کند و کاوی در «قبض برق‌گرفتگی» تهرانی‌ها، تهران امروز

شيرين سعيدي - تهران امروز

چند روزي پس از شكستن گرماي مرداد ماه همزمان با آمدن قبض‌هاي جديد برق، شهروندان ايراني يكي پس از ديگري شوكه شدند. اول استان گيلان، پس از آن مازندران و سرانجام تهران.

آمدن اين قبض‌ها شايد به اين دليل تازگي داشت كه بحث هدفمند كردن يارانه‌ها و قيمت تمام شده برق هنوز تمام نشده است و با وجود اينكه وزير نيرو بارها اعلام كرده است كه قيمت نهايي برق در هدفمند شدن يارانه‌ها مشخص شده اما باز هم آن را اعلام نمي‌كند.البته اين اعلام نشدن قيمت تمام شده برق در هدفمند كردن يارانه‌ها به دليل به وجود آمدن جو رواني قابل درك است، اما به نظر مي‌رسد قبض‌هاي برق اخير ارتباط چنداني با برداشتن يارانه‌ها ندارد و فرزين سخنگوي كارگروه طرح تحول دولت چندي پيش اعلام كرد كه افزايش اخير قيمت برق هيچ ارتباطي به برداشتن يارانه‌ها ندارد و مشتركان بايد اين موضوع را از از وزارت نيرو پيگيري كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته به‌گفته نامجو وزير نيرو در آغاز فصل گرما و با توجه به مشكلات موجود در صنعت برق و شروع زودرس گرما، اين وزارتخانه اجازه جريمه مشتركان پرمصرف را دارد حتي براي آن، تاريخ 15 تيرماه نيز عنوان مي‌شد. اين موضوع چند مدتي مسكوت ماند.

حتي خبر جريمه مشتركان پر مصرف از 15 تيرماه به نوعي كه در خبرها آمده بود لغو شد ولي با آمدن اولين يا دومين قبض تابستانه مشتركان فهميدند كه وزارت نيرو همان جريمه را اعمال كرده است. در اين بين وزارت نيرو وتوزيع برق منطقه‌اي مازندران گفته‌هاي متفاوتي را نقل مي‌كنند. آنها به اين نكته اشاره مي‌كنند كه نحوه احتساب برق بها و جداول آن مربوط به سال 83 است ولي افزايش قيمت به اين دليل است كه تا كنون مصرف برق به اين اندازه نبوده است.

روابط عمومي توزيع برق منطقه‌اي مازندران در اين باره اعلام كرد: افزايش برق بهاي مصرفي به علت جريمه مصرف اضافه است كه جداول آن از سال 83 تغيير نكرده است. از سال 83 تاكنون ميزان مصرف به دليل افزايش دماي هوا تا كنون به اين اندازه نبوده بنابراين اين قيمت‌ها به اين حد نمي‌رسيده است.

به خصوص استفاده از كولرهاي گازي پر مصرف كه مصرف آنها حداقل دو كيلو وات در هر ساعت است ميزان افزايش استفاده ازبرق را بالا برده است، ميزان مصرف برق در زمانهاي غير تابستان ماهانه حدود200 كيلو وات ساعت(براي هردوره 400 كيلو وات) و در فصل تابستان ماهانه 300 كيلو وات (براي هر دوره 600 كيلو وات) است.

اگر ميزان مصرف برق تا اين حدود باشد قيمت هر كيلووات ساعت حدود 5. 8 ريال است ولي زماني كه از اين مقدار بالاتر برود بنا به ميزان مصرف هم ميزان برق مصرفي محاسبه مي‌شود و هم به آن جريمه تعلق مي‌گيرد تا جايي كه اگر ميزان برق مصرفي از 920 كيلو وات به بالا باشد بدون هيچ يارانه‌اي قيمت هر كيلو وات ساعت برق 3. 770 ريال محاسبه خواهد شد.

از طرف ديگر روابط عمومي وزارت نيرو نيز عنوان كرد كه ميزان استفاده از برق در زمان‌هاي كم بار، ميان بار و پربار يا اوج مصرف نيز در هزينه برق تاثير دارد.براي مثال در مناطق بسيار گرمسير مشتركان حتي تا سه هزار كيلو وات ساعت هم مجاز به مصرف هستند و تعرفه برق آنها افزايش پيدا نمي‌كند. در مناطق نيمه گرمسير تا دو هزار كيلو وات ساعت، براي مناطق معمولي نيز تا 500 كيلو وات ساعت ميزان مجاز به حساب مي‌آيد.

قبض‌هاي قسطي

اين در حالي است كه محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تايید وجود قبوض برق 200 هزار تومانی برای برخی مشترکان گفت: این قبوض به دلیل مصرف بالای برق بدون محاسبه یارانه اعمال شده است. وي درباره قبوض برق برخی مشترکان که با افزایش شدید قیمتی مواجه بوده است، گفت: از سال 83 به بعد هیچ تغییری در نرخ برق داده نشده و متوسط نرخ برق، همچنان ثابت است، در عین حال منحنی قیمت برق به نحوی است که تا زیر الگوی مصرف، قیمت حداکثر حدود 100 ریال برای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود. بیشتر مشترکان شبکه برق کشور کمتر از الگو، مصرف می کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تقسیم بندی پنج‌گانه برای الگوی مصرف برق در کشور افزود: پنج منطقه نرخ برق در کشور وجود دارد که شامل منطقه عادی، گرم1، گرم2، گرم3 و گرم 4 است. بر این اساس در مناطق عادی که تهران نیز در این دسته قرار می گیرد، الگوی مصرف برق در زمستان 200 کیلووات ساعت و در تابستان 300 کیلووات ساعت است. بنابراین متوسط الگو در مناطق عادی 250 کیلووات ساعت محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: اگر مشترکی کمتر از 250 کیلووات ساعت در ماه، برق مصرف کند، هزینه برق وی به ازای هر کیلووات ساعت 100 ریال است، بنابراین در قبض که دوره ای دو ماهه را شامل می شود، حداکثر صورتحساب پنج هزار تومان خواهد بود. به این معنا که اگر مشترکی در یک دوره(2 ماه) 500 کیلووات برق مصرف کند، باید بابت آن 5 هزار تومان بپردازد. بهزاد افزود: در قبوض مشترکانی که از 250 کیلووات بالاتر مصرف دارند، علاوه براینکه میزان مصرف بالا می رود، متوسط نرخ نیز افزایش خواهد یافت؛ به نحوی که قیمت برق برای مشترکانی که بین 250 تا 350 کیلووات مصرف دارند، متوسط قیمت برق، 150 ریال بابت هر کیلووات ساعت خواهد بود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: مشترکانی که در رنج 600 کیلووات در ماه و 1200 کیلووات در یک دوره(2 ماه)، برق مصرف می کنند باید به ازای هر کیلووات ساعت 400 ریال بپردازند، بنابراین صورتحساب چنین مشترکی که 1200 کیلووات در دو ماه مصرف کرده باشد، حدود

48 هزار تومان خواهد شد.

وی علت اصلی بالا رفتن قیمت برق برخی مشترکان را روزهای تابستانی گرم و متوالی و در نتیجه افزایش مصرف برق دانست و اظهار داشت: کنتورها بدون دخالت‌های انسانی میزان مصرف برق را به ثبت می رسانند و فرآیند صدور قبوض نیز به صورت کامپیوتری صورت می‌گیرد، بنابراین خطا در حد صفر است و بنابراین، هر مشترک به هر اندازه که مصرف کرده باشد، قبض دریافت می کند. وی به ارائه تسهیلات از سوی وزارت نیرو به مشترکان در استان‌های شمالی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای رفاه حال مشترکان استانهای شمالی، دستور داده است تا رقم قبض در اقساط طولانی، امهال شود، ضمن اینکه در حال بررسی اطلاعات سازمان هواشناسی است تا با توجه به درجه حرارت و رطوبت ظرف 3 سال گذشته، گیلان و مازندران را از مناطق عادی خارج و در مناطق گرم جای دهد.بهزاد ادامه داد: در صورت نهایی شدن این بررسی و کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو، صورتحساب مشترکان استانهای شمالی مجدد براساس مناطق گرم صادر خواهد شد و اگر مشترکی، پول بیشتری پرداخت کرده باشد به وی بازپرداخت شود.وی با بیان اینکه مبالغی که برای مشترکان پرمصرف محاسبه می شود، بدون یارانه خواهد بود، تاکید کرد: اگر مصرف یک مشترک از مرز 825 کیلووات در ماه بگذرد، به ازای هر کیلووات ساعت 773 ریال باید بپردازد که به این رقم، یارانه ای تعلق نمی گیرد.

بهزاد گفت: البته وزارت نیرو برای رفاه حال مردم، قیمت تمام شده برق را معادل سال گذشته یعنی 773 ریال اعمال کرده و هنوز قیمت برق مصوب بودجه 89 که معادل 832 ریال در هر کیلووات ساعت است را لحاظ نکرده است.

اتلاف21 درصد برق

در حالیکه همواره مردم ایران متهم ردیف اول مصرف بی رویه برق به حساب می آیند مسعود معین‌پور، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان به موضوع جالبی اشاره می کند که جای تامل فراوانی دارد.در این گفته آن چه مشخص است این است که گناه مسئولان برق کشور در مصرف بی رویه برق از مردم کمتر نیست به گونه ای که 21 درصد برق تولید شده در کشور قبل از اینکه به دست مردم برسد در جریان انتقال آن به واحدهای مصرف کننده تلف می شود این در حالی است که در دنیا این رقم چهار برابر کمتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016