یکشنبه 21 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کیهان: منشور کوروش را به انگلیس برنگردانید!

منشور كوروش به عنوان يكي از آثار تمدن ايراني كه پس از تاراج و از40 سال پيش در انگليس نگهداري مي شد براي 4 ماه به ايران بازگشت.

به گزارش کیهان، حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه گفت: منشور كوروش كه تاكنون در موزه بريتانيا نگهداري مي شد صبح جمعه وارد كشور شد.

بقايي در ادامه با بيان اينكه ويترين نمايش منشور كوروش نيز از بريتانيا به ايران منتقل شده است گفت: اين ويترين داراي 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصالت منشور كوروش روز گذشته توسط كارشناسان مورد تائيد قرار گرفت.

بنابراين گزارش صبح ديروز طي مراسمي «منشور كوروش» توسط جان كرتيس مدير بخش خاورميانه موزه بريتانيا، آزاده اردكاني مدير موزه ملي ايران و امين اموال از مخزن موزه ملي ايران خارج شده و اصالت آن توسط كارشناسان مورد تاييد قرار گرفت.

اگرچه بقايي از اين كه منشور كوروش در زمان مسئوليت وي به ايران بازگشته و به نمايش گذاشته شده است اظهار افتخار كرده است، ليكن از مسئولان ميراث فرهنگي كشور انتظار مي رود براي استرداد سرمايه هاي تاريخي قاطعانه وارد عمل شوند. چرا كه بازگشت موقت و كوتاه مدت آثار باستاني تاراج شده از ملت ايران جوابگوي خواست مردم نيست.

گفتني است منشور كوروش براي اولين بار در سال 1350 به مدت 10روز از موزه بريتانيا خارج شده و با يك بيمه 5 هزار پوندي براي جشن هاي 2500ساله پادشاهي به ايران آورده شد. با گذشت 30 سال پس از انقلاب اسلامي و پس از عهدشكني هاي فراوان توسط طرف انگليسي بالاخره منشور كوروش صبح جمعه به ايران بازگشت.

ايران در زمينه داشتن آثار باستاني و قديمي يكي از نمونه هاي منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستاني هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.

در سالهاي قبل از انقلاب حدود 30 گروه كارشناس غربي به كاوش در ايران مشغول بودند و در همين زمان بسياري از آثار تاريخي از ايران خارج شد.

در سالهاي بعد از انقلاب نيز بزرگترين معضل در اين زمينه سرقت اشياي تاريخي از موزه ها بوده است.

و اما، اكنون اين سؤال جدي مطرح است كه مگر منشور كوروش متعلق به ايران نيست؟ و مگر دولت انگليس، اين اثر باستاني و ارزشمند را از كشور ما به سرقت نبرده است؟ اگر پاسخ اين پرسش ها مثبت است - كه هست - چرا بايد اين اثر گرانقدر فرهنگي و تاريخي سرقت شده را به سارق آن بازگردانيم؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016