دوشنبه 22 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه در نامه‌ای به آمانو: گزارش اخير آژانس کپی‌برداری از قطعنامه شورای امنيت است، ايلنا

اين گزارش حاوی جزئيات بسيار زياد درباره فعاليت‌های فنی معمولی جاری در چارچوب فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران است که در تناقض با حفاظت از اطلاعات محرمانه حساس متعلق به کشورهای عضو است.


ايلنا: «علی‌اصغر سلطانيه»، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح امروز در نامه‌ای خطاب به «يوکيا آمانو»، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعتراض ايران نسبت به محتوا و نگارش گزارش اخير توسط مديرکل درباره ايران را اعلام داشته است.
به گزارش ايلنا، متن کامل اين نامه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای يوکيا آمانو
مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
براساس دستورالعمل دولت متبوعم، مايلم برخی نقطه نظرات اوليه جمهوری اسلامی ايران در خصوص گزارش جنابعالی به شماره GOV/‌٤٦/٢٠٢٠ مورخ ‌٦ سپتامبر ‌٢٠١٠ را به شرح زير بيان کنم:
‌١. در حالی‌که گزارش جنابعالی يک‌بار ديگر مجددا تاييد کرده است که ‌" درحالی‌که آژانس به راستی‌آزمايی عدم انحراف مواد هسته‌‌ای اظهار شده در ايران ادامه می‌دهد" به نظر می‌رسد که اين گزارش تحت فشارهای خارجی عبارت پردازی غيرمعمول را در رابطه با وظايف پادمانی به کار گرفته است، زيرا آژانس صرفا بايد تاييد کند همان‌گونه که بازرسان آژانس گزارش داده‌اند، عدم انحراف مواد هسته‌‌ای اظهار شده را راستی‌آزمايی کرده، تمامی مواد هسته‌‌ای اظهار شده حسابرسی شده و برای مقاصد صلح‌آميز قرار دارند.
‌٢. اين گزارش حاوی جزئيات بسيار زياد درباره فعاليت‌های فنی معمولی جاری در چارچوب فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران است که در تناقض با حفاظت از اطلاعات محرمانه حساس متعلق به کشورهای عضو است.
‌٣.‌ گزارش درمورد اين گونه جزئيات فنی ثابت می‌کند که آژانس به تمامی مواد و تاسيسات هسته‌يی در جمهوری اسلامی ايران دسترسی کامل داشته و از جمله نشان‌دهنده بازرسی مکرر با استفاده از اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس است. لذا اين ادعا که " ايران همکاری لازم را مبذول نداشته است" نادرست و گمراه‌کننده است. بايد توجه داشت درخواست‌های بيشتر فراتر از مفاد پادمان جامع NPT قرار گرفته و اين درخواست‌ها به بهانه قطعنامه‌های غيرقانونی شورای امنيت انجام می‌شوند.
‌٤. جمهوری اسلامی ايران بر اساس مفاد قانونی از قبيل مفاد اساسنامه آژانس و موافقت‌نامه پادمان، روشن ساخته است که بنابر چه دلايلی قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران غيرقانونی و غير قابل توجيه هستند. موضوع برنامه هسته‌‌ای صلح‌آميز جمهوری اسلامی ايران به طور غير قانونی به شورای امنيت سازمان ملل متحد فرستاده شده و شورای امنيت با تصويب قطعنامه‌هايی مبتنی بر انگيزه‌های سياسی، غير قانونی و ناعادلانه رويکردی اشتباه را اتخاذ کرده است.
‌٥. اين گزارش بدون هيچ‌گونه توجيهی و به طرزی بی‌سابقه از بخش‌هايی از قطعنامه غير قانونی ‌١٩٢٩ شورای امنيت کپی‌برداری کرده است. اين شيوه درستی برای گزارش‌دهی از سوی يک آژانس تخصصی مستقل نيست و (به اين ترتيب) وارد بازی سياسی کشورهای خاصی شده است. آژانس با اتخاذ چنين رويکرد اشتباهی قطعا از اساسنامه خود منحرف شده، اعتبار خود را خدشه‌دار کرده و استقلال خود را زير سوال برده است.
‌٦. آخرين مطلب اما نه چندان کم اهميت در رابطه با باصطلاح "مطالعات ادعايی" است. آژانس بايد به خاطر داشته باشد که طبق مداليتی حل و فصل موضوعات باقی‌مانده (INFCIRC/‌٧١١) اين يک موضوع باقی‌مانده نيست. به علاوه همان‌گونه که از سوی مديرکل قبلی اعلام شده اين واقعيت که مطالب مربوطه به مطالعات ادعايی فاقد اصالت بوده، هيچ‌گونه مواد و قطعات هسته‌‌ای در رابطه با مطالعات ادعايی وجود نداشته است، در اين گزارش حذف شده‌اند. درهمين زمينه مفهوم "ابعاد نظامی احتمالی "يقينا خارج از چارچوب مداليتی (INFCIRC/‌٧١١) که قبلا در مورد آن با آژانس مذاکره و توافق قرار گرفته است و هم‌چنين شرح وظايف آژانس قرار می‌گيرد.
مايه بسی تاسف است که به رغم توضيحات تفصيلی ما قبل از توزيع گزارش، گزارش جنابعالی واقعياتی را که قبلا از سوی سلف شما بر اساس گزارش بازرسان گزارش شده بود کاملا از قلم انداخته و يک گزارش نامتوازن است. اينجانب هنوز اميدوارم که اين موارد صرفا اشتباهات فنی از سوی آژانس در تهيه گزارش بوده و يک رويکرد سياسی جديد نيست و صميمانه منتظر اقدامات جبرانی جنابعالی دراين خصوص هستم.
عاليجناب لطفا احترامات فائقه اينجانب را بپذيريد.
علی اصغر سلطانيه
سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016