جمعه 26 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله جنتی: دوران شبه‌رياضتی را در پيش داريم، ۸۴ درصد مردم آمريکا عامل ۱۱ سپتامبر را خود حکومت آمريکا می دانند، ايسنا

دبير شورای نگهبان با محکوم کردن هتک حرمت قرآن و ديوانه‌وار خواندن اقدام قرآن‌سوزی در مقابل کاخ سفيد، خطاب به آمريکا و صهيونيست‌ها، گفت: مگر قرآن تنها متعلق به ايرانيان است که برای جنگ با ايران قرآن می‌سوزانيد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله احمد جنتی خطيب اين هفته نمازجمعه‌ تهران قرآن را متعلق به نسل‌های گذشته و آينده و يک ميليارد مسلمان خواند و افزود: قرآن کتاب عدل و احسان است و چنين حرکتی جز جنون اسم ديگری ندارد. متاسفانه آن‌ها نمی‌فهمند که در مقابل ايران و رشد بيداری اسلام هر کاری که می‌کنند به ضرر خودشان تمام می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در همان سالی که مساله ۱۱ سپتامبر رخ داد، ۸۴ درصد از مردم آمريکا طبق گزارشات عامل آن اقدام را خود حکومت آمريکا معرفی کردند و در همان سال در يک نمايشگاه کتاب ۴۰۰ برای سال قبل قرآن فروخته شد. همين حالا هم قول می‌دهم که از حالا تا سال آينده رشد نشر قرآن به شدت افزايش پيدا خواهد کرد.

وی با بيان اين‌که « اگر کسی برهان و منطق داشته باشد دست به آتش‌سوزی نمی‌زند» ادامه داد: در يک مسابقه‌ کشتی هم اگر حريفی ببينند که دارد شکست می‌خورد، ممکن است چاقو بکشد. اما اينان بايد بدانند که اين نوع حرکات ۱۰۰ درصد به ضرر خودشان است. ما عکس‌العمل نامعقول نشان نمی‌دهيم اما طاقت تحمل اين فاجعه را هم نداريم و تنها به خدا شکايت می‌کنيم و حرکاتی که شما را عصبانی می‌کند را دنبال می‌کنيم.

خطيب نماز جمعه تهران در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبری مبنی بر اين‌که بايد به مردم اميد داد و نبايد نااميدی و بدبينی در مردم تزريق کرد، ادامه داد: وقتی اين همه کار انجام می‌شود، بايد مردم نسبت به آينده خود اميدوار باشند. آن کس که دم از نااميدی‌ها می‌زند و می‌خواهد مردم را مايوس کند، خيانتکار است.

وی با اشاره به اين تاکيد رهبر معظم انقلاب که مبادا فضای بدبينی در مملکت ايجاد شود، ادامه داد: تضعيف عقايد مردم جدا کردن ملت از نظام، اشاعه‌ فساد در بين نسل جوان از نقشه‌های دشمنان است؛ بنابراين مقام معظم رهبری بر هوشياری نخبگان و اصلاح نفس آنان و غفلت نکردن‌شان تاکيد کردند.

به گزارش ايسنا، وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اتمام ماه مبارک رمضان اين ماه را ماه پاک شدن و نرم شدن دل‌ها و ماه آشتی‌ها و دوستی‌ها توصيف کرد و در عين حال، گفت: بايد مراقب بود که گناهانی که پيش از اين ماه انجام می‌داديم را تکرار نکرده و خدا و ولی عصر(عج) را ناراضی نکنيم.

جنتی با اظهار خشنودی از حاکم بودن ولايت فقيه در اين کشور گفت: جای شکر دارد که حکومت اسلامی ما امروز در دست ولی فقيه عادل است. مردی که علی‌التحقيق يک نمونه‌ منحصر به فرد در دنيای اسلام است. مردی لحظه‌شناس، هوشيار و مردی که مرتب مراقب اوضاع داخل و خارج کشور و طرح‌های دشمنان است و مرتب به فکر تقويت نقاط قوت و از بين بردن نقاط ضعف است. مردی که برای خدا می‌گويد و برای خدا زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: ولی فقيه ما مردی مدير و مدبر است و هر زمان که در کشور می‌خواهد غائله‌ای به وجود آيد با زبان و قلم و موضع‌گيری خود آن غائله را ختم می‌کند. ايشان در طول سال گذشته در صحبت‌ها و ملاقات و بيانيه‌ها و خطابه‌های خود نطفه‌های فساد را خفه کرد و اجازه نداد فساد رشد کند. همگان شاهد بوديم که در سال ۸۸ ايشان چطور دشمن را نااميد و فتنه‌ها را خاموش کرد.

جنتی با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عيد فطر و همچنين در اجلاس خبرگان روز گذشته تاکيد کرد که بايد فرمايشات و توصيه‌های ايشان مورد توجه و دقت قرار گيرد.

وی هم‌چنين با اشاره به بيانات رهبر انقلاب درباره وضعيت ايران در دنيا و وضعيت بين‌المللی آمريکا و صهيونيسم، رشد روزافزون ايران و پيشرفت‌های آن در سال ۸۸ در حوزه‌های صنعتی و هسته‌يی و پيشرفت‌های نظامی و سياسی کشور در اين شرايط، گفت: نيروهای دولتی و نهادهای مختلف نظامی و غيرنظامی، اطلاعاتی و غيراطلاعاتی همه دست به دست هم اين پيشرفت‌ها را ايجاد کردند که جای تقدير دارد.

وی دشمن را رو به زوال توصيف کرد و افزود: به همين دليل هم دشمنان دست به اقدامات وحشيانه‌ای می‌زنند که رهبر معظم انقلاب از آن به فعاليت‌های بدون بينش، يعنی حرکاتی که مثل يک ديوانه نمی‌داند چه می‌کند، تعبير کردند.

دبير شورای نگهبان در خطبه اول نيز ضمن تقدير از اقدامات دولت دهم طی اين مدت از فعاليتش در عين حال خطاب به رييس‌جمهور، گفت: ای برادر و دوست عزيز کاری کن که قابل توجيه باشد و مردم ناراضی نشوند. به عنوان مثال عنصری که پر مشکل است را بالا بردن و مسووليت‌های مختلف به آن سپردن کار درستی نيست.

به گزارش ايسنا آيت‌الله احمد جنتی گفت: اين مسئله‌ی مذکور را مدت‌ها بود که می‌خواستم بيان کنم. چرا که معتقدم هر چند ممکن است مورد فرعی باشد اما بسيار مهم است. لذا اميدوارم طوری کار شود که هم خدا و هم مردم و علما و مراجع و مقام معظم رهبری راضی باشند.

وی با تاکيد بر امتناع از خلط مسائل اصلی و فرعی با يکديگر و با اشاره اينکه در آستانه اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها هستيم، يادآور شد که مسئله‌ی هدفمند کردن موردی بود که خيلی‌ها بر روی آن فکر کرده‌اند و مقام معظم رهبری آن را مورد تدبير قرار دادند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند که بايد اين اقدام انجام شود.

خطيب اين هفته‌ی نماز جمعه‌ی تهران، با تاکيد بر اينکه اجرای اين کار احتياج به لوازمی دارد، گفت: قطعا اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها تنش‌هايی را هم دارد که لازم است دولت اين تنش‌ها و آسيب‌ها به قشر محروم را به حداقل برساند. اما به هر حال قطعا دوران شبه‌رياضتی را در پيش داريم که بايد از خداوند بخواهيم اين راه را هموار کند؛ چرا که اگر خداوند نخواهد نه دولت، نه مجلس و نه هيچکس ديگری نمی‌تواند کاری بکند.

جنتی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اقدامات مثبت حکومت، نظام اسلامی و دولت، خاطرنشان کرد که اين همه قدرتنمايی، مخالفت با تجمل‌گرايی، دشمن‌ستيزی و فشار و زحمت از اقدامات مورد تقدير است و دولت دهم نيز با همين شعارها توانست در انتخابات سال گذشته با رشد بالايی رای بياورد اما بايد گفت که برخی کارها هم درست نيست.

دبير شورای نگهبان در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اينکه بايد از کسانی که طی اين مدت اين همه پيشرفت‌های علمی در جامعه به وجود آورده‌اند قدردانی کرد، ادامه داد: امروز در شرايط تحريم‌های مکرر، مملکت حرکت‌های رو به رشد و جلويی دارد و ما توانسته‌ايم روی پای خود بايستيم و عقب‌نشينی نکنيم و تسليم دشمن قرآن‌سوز و شرور نشويم که در اين مسير حرکت کردن بسيار مشکل سخت است و کار آسانی نيست.

جنتی با بيان اين‌که تحريم‌های اخير شرارت بيشتری هم دارد، در عين حال به فرمايشات اخير مقام معظم رهبری در اين زمينه اشاره کرد و گفت: برای رسيدن به قله‌های پيشرفت ما با چالش‌هايی مواجه هستيم که بايد آنها را تحمل کنيم. کما اينکه طی ۳۰ سال گذشته هم چنين شرايطی برای ما وجود داشته است.

وی با تاکيد بر اينکه بايد آماده‌ی تهيه‌ی لوازم قيام الله، گسترش اسلام در سطح دنيا، بيدار کردن مردم روی زمين و لوازم شکست دادن قدرت‌های سلطه‌گر باشيم، ادامه داد: مطمئن هستم که اين حرکت پيش خواهد رفت و روزی در پيش است که مردم مسلمان جشن شکست آمريکا و جشن فتح قدس را برپا کنند.

به گزارش ايسنا، خطيب اين هفته‌ی نمازجمعه‌ی تهران در بخش ديگری از سخنان خود در خطبه‌های دوم نمازجمعه‌ی اين هفته‌ی تهران ضمن تقدير از مردم به دليل حضور پرشکوه در راهپيمايی روز قدس، گفت: خوشبختانه امسال مشکلات سال گذشته وجود نداشت چرا که عده‌ای فهميدند حنايشان پيش مردم رنگی ندارد و صلاح‌شان نيست که در مقابل مردم بايستند.

جنتی گفت: ان‌شاءالله ته مانده‌های آنها روزی توبه کرده و عذرخواهی خود را در پيشگاه مردم اعلام کنند.

وی همچنين با اظهار تاسف از حادثه‌ی سيل در پاکستان اين واقعه را دردناک و بی‌سابقه خواند و گفت: مقام معظم رهبری سفارش کردند که مردم دنيا به مردم سيل‌زده‌ی پاکستان کمک کنند و خوشبختانه مردم هم به خوبی اين درخواست را اجابت کرده و بنده شب گذشته با کميته‌ی امداد که صحبت می‌کردم عنوان کردم که کمک‌های غيرنقدی مردم بسيار زياد بوده کما اينکه هنوز ميزان کمک‌های نقدی برايشان مشخص نبود.

دبير شورای نگهبان همچنين با اشاره به اجلاس روز گذشته‌ی خبرگان اين اجلاس را رضايت‌بخش و بی‌مشکل خواند و در عين حال به بندهايی از بيانيه‌ی پايانی اين اجلاس اشاره کرد و افزود: در اين بيانيه نسبت به ضرورت کمک به مردم مسلمان پاکستان تاکيد شده بود و اين بيانيه بيعت مجدد خبرگان با مقام معظم رهبری بود که در آن تاکيد شده بود اين جامه‌ی زيبای ولايت فقيه تنها بر قامت زيبای ايشان رسا است.

خطيب اين هفته‌ی نمازجمعه‌ی تهران، همچنين با اشاره به تاکيد اين بيانيه بر وحدت با محوريت ولايت فقيه در جامعه در عين حال به تاکيدات اخير رهبر معظم انقلاب در اين زمينه اشاره کرد و گفت: ايشان با دقت بيشتری بر وحدت عملی تاکيد کرده و فرموده‌اند که نبايد به الفاظ قناعت کرد و بايد در عمل زيرساخت‌ها را برای ايجاد وحدت در جامعه محيا کرد.

جنتی همچنين با اشاره به تاکيد بر رشد علمی و معنوی دانش‌آموزان و دانشجويان در آستانه‌ی سال جديد در اين بيانيه خاطر نشان کرد که در آستانه‌ی سال جديد بايد با قدر دانستن دانش‌آموزان و دانشجويان گرانقدر بيش از مسائل علمی به مسائل اخلاقی آنها رسيدگی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016