سه شنبه 13 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به دنبال تعيين زمان دادگاه سه آمريکايی زندانی، وکيل: رأی قريب به يقين تبرئه نيست، کمپين بين المللی حقوق بشر

مسعود شفيعی وکيل سه امريکايی دستگير شده درايران به کمپين گفت که احتمال قريب به يقين موکلانش حکم برائت دريافت نخواهندکرد. اگر چه وی گفت از نظر او موکلانش هيچ جرمی مرتکب نشده اند و خصوص ورود غيرقانونی به خاک کشور نيز ابهاماتی وجود دارد.
مسعود شفيعی وکيل سه آمريکايی که پس از آزادی سارا شورد هنوز دو تن از آنها به نام های جاش فاتال و شين باوئر در زندان به سر می برند به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت حکم دادگاه موکلانش تبرئه نخواهد بود: « ازنظر من رای به احتمال قريب به يقين نمی تواند تبرئه باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در خصوص اعلام زمان دادگاه به کمپين گفت ابتدا گمان می کرده که ماجرای سارا شورد برای دو تن ديگر نيز تکرار خواهد شد و آنها نيز با قرار وثيقه زندان را ترک خواهند کرد. اما تعيين زمان دادگاه عملا اين حدس را از بين برد.

آقای شفيعی به کمپين گفت: « آقای صلواتی به مدير دفتر شان گفتند که زمان دادگاه را به من ابلاغ کنند. دادگاه ۱۵ آبان امسال که ششم نوامبر ده صبح شعبه ۱۵ به رياست آقای صلواتی است. از اين لحظه به بعد من حق دارم که هم پرونده را ببينم و هم جاش و شين را ببينم. فکر می کنم طی دو سه روز اينده پرونده را ببينم و بخوانم و بعد قرار ملاقاتی با جاش و شين داشته باشم. …بر اساس تبصره ماده ۱۲۸ قاضی تحقيق اين اختيار را دارد که می گويد در مواردی که قاضی تحقيق کند می تواند از وکيل متهم در جريان تحقيق جلوگيری کند. »

شفيعی به کمپين گفت هنگام آزادی سارا شورد موکلان خود را چندين ساعت ديده است و بعد از آزادی سارا شورد قرار بازداشت جان وشين دو ماه تمديد شد: «‌البته هم من و هم جاش و شين به تمديد قرار بازداشت اعتراض کردم.»

شفيعی در خصوص اتهامات موکلش که می تواند در دادگاه مطرح شود به کمپين گفت: « اصولا موضوع جاسوسی موضوعيت ندارد چرا که جاسوس تعريف مشخصی دارد. جاسوس بايد کسی باشد که دسترسی به اسناد دولتی داشته باشد و در مرحله دوم اين اسناد را در اختيار شخص يا دولتی که صلاحيت ندارد گذاشته باشد که اين اصلا در مورد موکلان من صادق نيست. هم من و هم موکلينم موضوع جاسوسی و ورود غير مجاز را رد کرده ايم. به نظرم با توجه به اينکه موکلانم بيش از يک سال در زندان بوده اند چنين بازداشتی از ديد قوه قضاييه و يا دادگاه صادر کننده رای بايد يک توجيه قانونی داشته باشد. قطع نظر از بحث سياسی که خيلی موثر در پرونده است. فکر کنم برای توجيه در چنين پرونده ای شايد- وحتی قطعا- موکلانم را محکوم بکنند به ورود غير مجاز به خاک ايران. چنين جرمی می تواند جريمه نقدی ويا حبس به همراه داشته باشد که کف آن يک سال است. می توانند برای اينکه چنين بازداشتی به لحاظ سياسی توجيهی داشته باشد و اين مدتی که اينها در زندان بودند به نحوی مجوه جلوه داده شود به يک سال و يا يک سال وخورده ای محکوم شوند و چون اين مدت را در زندان سپری کرده اند از زندان آزاد شوند.»

وی در خصوص وضعيت موکلينش درزندان گفت: « الان جاش و شين با هم هستند. فقط سارا بود که تنها بود. گفته اند پرونده پيش آقای دولت آبادی دادستان رفته است. من گمان می کردم که در خصوص اين دو نفر هم ماجرای وثيقه سارا تکرار شود ولی با توجه به اينکه وقت دادگاه تعيين شده می دانيد که بحث دادسرا تمام شده تلقی می شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016