چهارشنبه 21 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تصميم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد؛ تشکيل کميته ويژه، مهر

مذاکرات سه شنبه شب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد حاکيست دبيرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مامور تشکيل کميته ای شده تا به بررسی نحوه اجرای کامل ابلاغيه مقام معظم رهبری در زمينه دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد.
دکتر منصور کبگانيان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات تصميمات جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اين خبر گفت: رئيس جمهور و رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی از حسن تدبير و نظرات حکيمانه مقام معظم رهبری و همچنين از بررسی های دقيق، علمی، فقهی و حقوقی رئيس قوه قضاييه قدردانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مباحث مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نياز به کار کارشناسی داشت لذا به دبيرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموريت داده شد کميته ای تشکيل شود تا به بررسی نحوه اجرای کامل ابلاغيه مقام معظم رهبری بپردازد.

کبگانيان در پاسخ به اينکه چه مدت زمان طول می کشد تا بررسی های اين کميته به نتيجه برسد به مهر گفت: زمانی که ممکن است برای اين کار به طور بيانجامد مشخص نيست. هفته آينده جلسه فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی نقشه جامع علمی کشور برگزار می شود که ممکن است کميته کارشناسی بخشی از نظراتش را در اين جلسه اعلام کند و در غير اين صورت بحث به جلسات آتی موکول خواهد شد.

وی درباره نوع برخورد اعضايی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند رئيس دانشگاه آزاد گفت: در جلسه موضوع خاصی مطرح نشد اما شنيده ام نامه ای از سوی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در حال تنظيم است که در آن از تدبير مقام معظم رهبری تشکر شده است.

به گزارش مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دولت، در پی مأموريت به دو هيئت فقهی و حقوقی برای بررسی عميق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث ها و تدقيق در ادله مختلف به اين نتيجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است.

دو هيئت فقهی و حقوقی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای بررسی عميق و همه جانبه موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی تعيين شده بودند نظر نهايی خود را مبنی بر مغايرت فقهی و حقوقی وقف اين دانشگاه به محضر معظم له تسليم کردند و حضرت آيت الله العظمی خامنه ای نتيجه اين بررسی دقيق و مستند فقهی و حقوقی را به عنوان نظر قطعی و نهايی درباره وقف اموال دانشگاه مزبور به هاشمی رفسنجانی رئيس هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی و احمدی نژاد رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ فرمودند.

متن نامه رهبرمعظم انقلاب به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

در پی مأموريت به دو هيئت فقهی و حقوقی برای بررسی عميق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث ها و تدقيق در ادله مختلف به اين نتيجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعيت وقف مذکور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم موسس در انشاء اين وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذيصلاح نيز مطرح است، بنابراين وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحيح نيست.

ضمناً با توجه به ماهيت غيرخصوصی و غيردولتی دانشگاه آزاد اسلامی لازم است بندهای ۵ و ۱۰ مصوبه جديد شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.

مراتب به جناب آقای هاشمی رفسنجانی رياست محترم هيئت موسس و جناب آقای احمدی نژاد رياست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.

گروه حوزه و دانشگاه مهر در ذيل به جزئيات بندهای ۵ و ۱۰ می پردازد.

بند ۵ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب رسيد در خصوص اموال دانشگاه آزاد بود. بر اساس اين بند، دانشگاه مؤسسه‌ای است عمومی و غيردولتی و اموال آن بعنوان اموال عمومی محسوب می‌شود.

هيچ يک از اعضای هیأت مؤسس، هیأت امناء، مديران و ديگر ارکان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالکيت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاکم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه‌ها و پيشرفت و توسعه فعاليت‌های دانشگاه خواهد شد.

بند ۱۰ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد نيز به ترکيب اعضای هيئت امنای اين دانشگاه مربوط بود. اعضاء هيئت امناء دانشگاه آزاد بر اساس اين بند عبارتند از پنج نفر از اعضاء هيئت علمی تمام وقت دانشگاهها در مرتبه دانشياری و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار نفر از اعضای هيئت مؤسس که حتماً يک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و يا نمايندگان آنها، رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها يا معاون وی، رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء).

بر اساس تبصره ماده ۱۰، مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يک نفر به رياست هيئت انتخاب می‌شود. همچنين احکام اعضای هيئت امناء با امضاء رئيس هيئت مؤسس صادر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016