شنبه 24 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست یوروچمبرز - تاکید بر ضرورت بهبود روابط اقتصادی ایران و اروپا، خبرآنلاین

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در شرایطی که برخی رسانه های غربی از گسترش کج رفتاری دولت های غربی در روابط با ایران خبر می دهند اروپایی‏ها در مذاکرات خصوصی با ایران، برای رفع موانع و گسترش روابط و مبادلات با ایران، ابراز علاقه کردند.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که به دعوت انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا، جهت شرکت در دومین نشست پارلمان اروپایی بنگاه ها عازم بروکسل شده بودموضوع بحث را «گفت‏وگوی بخش خصوصی با نهادهای حکومتی اروپا» در سه محور اعلام کرد.

این نشست، ابتکاری در « یوروچمبرز » که پایلوت اتاق های اروپایی است برگزار شد و ایران نیز یه عنوان عضو ناظر در آن حضور پیدا کرد. بر این اساس نشست پارلمان اروپایی بنگاه در محل پارلمان اروپا و با حضور اعضای پارلمان اتاق‏های بازرگانی اروپایی برگزار شد و ایران به‏عنوان یکی از اعضای ناظر غیر اروپایی به این مراسم دعوت شده بود. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران موضوع بحث، «گفت‏وگوی بخش خصوصی با نهادهای حکومتی اروپا» بود که این گفت‏وگو در سه محور صورت پذیرفت: « شرایط اقتصادی، منابع اقتصادی و بازار‏ها و رشد. »



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتی است بحث‏ و تبادل نظر پیرامون این سه محور به شکل قابل توجه ای صورت پذیرفت به طوریکه پس از گفت‏گو در هر محور، 5 سؤال مطرح ‏شد و حاضران، درباره آن رأی ‏دادند. سؤالاتی از قبیل این که «آیا مهم‏ترین مانع سر راه بنگاه‏های اقتصادی در خروج از بحران چیست؟»، «آیا لازم است که قانون واحدی برای بنگاه‏های اقتصادی در اروپا تصویب شود یا نه؟»، «آیا الزام دولت‏ها به پرداخت بدهی‏هایشان باید سخت‏گیرانه‏تر از بنگاه‏های خصوصی باشد یا نه؟». سؤالات جالبی که از این حکایت دارد که تشابه های زیادی میان مسائلی که ما درایران در خصوص تعامل بخش خصوصی و دولتی داریم و مسائلی که آنان در این‏رابطه دارند مشاهده می شود.

در پایان اجلاس، وزیر اقتصاد بلژیک از طرف نخست‏وزیر بلژیک که در حال حاضر عهده‏دار ریاست دوره‏ای اتحادیه است، در نشست حضور یافت و در گفتار پایانی خود، با اشاره به شعار امسال یوروچمبرز که عبارت بود از «بخش خصوصی باید پارلمان اروپا را تصرف کند!»(Businesses Takeover the European Parlemant!)، گفت: «این شعار خیلی خوبی است؛ اگر ما در دستگاه‏های دولتی اروپا، نصف این کارآمدی بخش خصوصی را داشتیم، خیلی وضع به‏تری داشتیم!»

پس از این گفته های وی به یکی از همان سؤالاتی که رأی قابل دفاعی آورده بود و درباره پرداختن بدهیهای دولتی‏ها به بنگاه‏های بخش خصوصی بود اشاره کرد و گفت: « ما همین هفته گذشته با یکی از وزرای کشورهای اروپایی، این مصوبه را داشته‏ایم که فرصت برای تأدیه بدهی‏های دولتی، سی روز باشد ولی برای بخش خصوصی 60 روز. » نهاوندیان دررابطه با این جمله وزیر اقتصاد بلژیک استدلال جالبی دارد: « خیلی جالب است که در این‏باره، آن‏ها هم همین وضعیت ما در ایران را دارند. »

نهاوندیان در تشریح این سفر به خبرآنلاین گفت: « ما در حاشیه این اجلاس، دیدارهایی اختصاصی با روسای اتاق‏های آلمان، ترکیه، قبرس، پاریس و رییس اتاق‏های اروپایی که برگزارکننده اجلاس بود داشتیم و در رابطه با اعزام هیأت‏هایی از بخش خصوصی دوطرف و بعضی جزئیات دیگر در مورد تحریم‏ها گفت‏وگو و موافقت‏هایی شد. »

وی ادامه داد: « عصر پنج‏شنبه هم در دیدار با تاجران ایرانی، اولاً آقای سفیر درباره رشد تجارت پنج‏ماهه گذشته ایران با بلژیک گزارشی دادند و پس از آن پیرامون بخشی از مسائل حال حاضر اقتصاد داخلی ایران، برنامه پنجم، سیاست‏های ارزی و راه‏های مقابله با تحریم اقتصادی گفت‏وگو و پرسش و پاسخ شد. همچنین تاجران ایرانی حاضر، درباره امور تجاری خود، پرسش‏هایی داشتند که طرح و پاسخ داده شد. البته در این دیدار، یکی از نمایندگان محترم مجلس از کمیسیون عمران هم به اتفاق من و سفیر کشورمان پاسخ‏گو بودند. »

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین به نشست نحوه گسترش همکاری های تجاری با شرق اشاره کرد و در رابطه با آن به این شکل توضیح داد: « صبح پنج‏شنبه هفته گذشته، یوروچمبرز جلسه‏ای را درباره «نحوه گسترش همکاری‏های تجاری با شرق» گذاشته بود که طی آن، ضرورت توجه بیش‏تر اروپا نسبت به اقتصادهای آسیایی مورد بحث قرار گرفت و بعضی از سخن‏رانان اشاره داشتند که «موانع پیش رو در این‏باره باید از سر راه برداشته شود و از دولت‏های اروپایی باید خواسته شود تا محدودیت‏های اضافی دراین زمینه ایجاد نکنند.»

گفتنی است اتاق ایران که سال گذشته یکی از شش سخنران یوروچمبرز بود در نشست سال جاری سخن‏رانی نداشت و فقط به عنوان عضو ناظر حضور داشت. بر اساس گفته های رییس اتاق بازرگانی ایران این حضور ناظرانه اتاق ایران، در نتیجه ابراز علاقه‏ای بوده که پیش‏تر از سوی ایران اظهار و از سوی یوروچمبرز پذیرفته شده بود.

در کنار یوروچمبرز، نهاد دیگری به نام «جی سی پی»، (گلوبال چمبرز پلات فرم) است که اتاق ایران هم در آن عضو رسمی است که اعضای دیگر آن، اتحادیه‏های اتاق‏های منطقه‏ای هستند. البته جی سی اف امسال جلسه ویژه‏ای نداشت و به‏جای آن، همین اجلاس ارتباط با شرق تشکیل شد.

یوروچمبرز، سال‏ها قدمت دارد و ایران از سالیانی پیش، عضو ناظر است که در کنار چند عضو ناظر غیراروپایی دیگر، سالانه در اجلاس‏های آن شرکت می‏کند؛ این فرصت، عمدتاً زمانی برای لابی و گفت‏وگو و تقویت ارتباطات است بر این اساس کنفرانس‏های سالانه و بعضی از سمینارهای موضوعی، مثل نشست بحران اقتصادی جهانی، چندبار نظرسنجی از صاحب‏نظران، نسبت به وقایع پیش رو، از جمله فعالیت‏های یوروچمبرز به شمار می آید.

در شرایطی که برخی رسانه های غربی از گسترش کج رفتاری دولت های غربی در روابط با ایران خبر می دهند اروپایی‏ها در مذاکرات خصوصی با ایران، برای رفع موانع و گسترش روابط و مبادلات با ایران، ابراز علاقه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016