شنبه 24 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: تابوی سوال از رئيس‌جمهور را بشکنيم، آفتاب

- متاسف هستم که مجلس وظيفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد
نماينده تهران در مجلس گفت: من عقيده دارم که سوال از رئيس‌جمهور بايد صورت بگيرد و در اين مورد آقای باهنر و رئيس مجلس نيز اين عقيده را دارند و بسياری در اين زمينه با ما هم عقيده هستند چون موضوع مهم است که بايد حرکتی برای تعديل قدرت انجام شود.
آفتاب: احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس در گفت‌و گوی مفصلی با مجله «همشهری ماه» به برخی از اختلافات دولت وم جلس اشاره کرد.

وی در اين مصاحبه پذيرفت که در برخی موارد مجلس در مقابل کاستی‌ها وتخلفات قاطعانه نايستاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده تهران در مجلس گفت: مجلس تا الان يک بار زمان بنی‌صدر تکليف خود را انجام داد. بعدا سابقه نداشت که مجلس بخواهد از رئيس‌جمهور سوال بکند و تذکر سابقه داشت. متاسفانه اين مسأله به يک تابو تبديل شده که گويی سوال کردن از رئيس‌جمهور خيلی بد است. در حالی‌که من معتقدم که رئيس‌جمهور بايد ماهی يک‌بار برای پاسخ به سوالات به مجلس بيايد ضعف مجلس در اين جا است. البته وقت رئيس‌جمهور را نبايد برای مسائل جزيی گرفت و فرقی نمی‌کند که رئيس‌جمهور چه کسی باشد ولی حوادث خيلی مهمی رخ داده که بايد رئيس‌جمهور در مورد مسائل زيادی پاسخ بدهد.

توکلی ادامه ادامه داد: به نظر من سوال از رئيس‌جمهور مهم است از اين جهت که دوم شخص مملکت را به نوعی مورد بازخواست قرار می‌دهيم. وی پاسخ می‌دهد يا در مواردی در جهت اصلاح اقدام می‌کند يا اينکه پاسخ وی قانع کننده است.
اين اصل مترقی قانون اساسی است که قدرت متکثر ملت که در مجلس نمود يافته می‌تواند قدرت متمرکز دولت را که در رئيس‌جمهور متجلی شده است، مهار کند. اين اصل بسيار مترقی است که مجلس را بر قوه مجريه تفوق می‌بخشد و جلوی ديکتاتوری احتمالی را می‌گيرد. من عميقا متاسف هستم که مجلس وظيفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. به هرحال شرايط به سمتی سوق پيدا می‌کند که مجلس به اين وظيفه خود قيام کند و رئيس‌جمهور هم بداند که در برابر هر موضع‌گيری خود بايد پاسخ منطقی ارائه کند.

وی افزود: من عقيده دارم که سوال از رئيس‌جمهور بايد صورت بگيرد و در اين مورد آقای باهنر و رئيس مجلس نيز اين عقيده را دارند و بسياری در اين زمينه با ما هم عقيده هستند چون موضوع مهم است که بايد حرکتی برای تعديل قدرت انجام شود.

رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ايشان گفتند وقتی امام فرموده بود مجلس در راس امور است که نظام ما پارلمانی بود و مجلس به نخست‌وزير رای می‌داد. اولا نظام ما هيچ‌گاه پارلمانی نبوده است؛ نظام پارلمانی مثل انگليس، در جايی است که دولت از دل مجلس بيرون می‌آيد. ثانيا، بايد ايشان در نظر داشته باشند که مجلس می‌تواند وزيران يا کل کابينه را ساقط کند. مجلس می‌تواند رئيس‌جمهور را از ادامه کار بازبدارد و رای به عدم کفايت رئيس‌جمهور بدهد. در حالی‌که عکس آن صادق نيست. ايشان نمی‌تواند به مجلس متعرض شود و يک نماينده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس.

وی اظهار کرد: اين حرف درست است که کسانی که با مشايی مخالفت کردند متاسفانه به دولت دهم دعوت نشدند، چون محور حق و باطل رئيس دفتر مسأله دار شده است. ولی نمی‌توان اين نتيجه را گرفت که تمام وزرايی که در حال خدمت هستند با کارهای اين رئيس دفتر موافق هستند.

توکلی گفت: دولت به جای ايجاد و تقويت تفاهم، مرتب مسائلی را مطرح می کند که دغدغه مردم نيست همچنانکه در اين شرايط منشور کوروش را مطرح می کند که بايد پرسيد که منشور کوروش چه تاثيری در زندگی افراد دارد؟ صرفنظر از اينکه بخواهيم در مورد صحت و سقم آن بحث کنيم و اينکه هدف انگليس از دادن اين منشور با فراغ بال زمانی برای بازگرداندن، چيست چون در زمان شاه معدوم فقط ۱۰ روز به ايران فرصت دادند که اين منشور را در اختيار داشته باشد حالا مگر چه اتفاقی افتاده است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016