دوشنبه 26 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: طرح فتنه اقتصادی مجوزی است برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزايش چشم گير قيمت ها! تحول سبز

تحول سبز: جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران طی ديداری با آقای کروبی به طرح سوالات خود پرداختند.

در اين ديدار خبرنگاران پيرامون برخی رخدادهای اخير در جامعه سوالاتی را مطرح کردند. در ابتدای اين ديدار ، خبرنگاران در مورد ”آينده جنبش سبز” و نيز اظهارات اخير يکی از فرماندهان نظامی-انتظامی پيرامون “شروع ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی” و همچنين اظهارات يکی از تئوريسين های جناح حاکم مبتی بر” اگر رهبری نبود ياران انقلاب، انقلاب را منحرف کرده بودند” سوالاتی را مطرح کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار تحول سبز در اين ديدار مهدی کروبی ضمن خير مقدم به اين عزيزان و آرزوی آزادی زندانيان خبرنگار دربند به تشريح سوالات آنان پرداخت. حجت الاسلام مهدی کروبی با بيان اينکه جنبش سبز ادامه دارد و شبهه ای در ادامه آن وجود ندارد، يادآور شد: هر حادثه ای يک جا منفجر می شود، اما بايد همه عوامل قبل از آن نيز مورد بررسی قرار گيرد؛ حوادث انتخابات دهم نيز تنها به خاطر يک انتخابات نبود بلکه انتخابات نقطه انفجارآن جريان بود و جنبش سبز حاصل يک سلسله اتفافات و رخدادهای قبل از انتخابات رياست جمهوری نهم و مجلس هشتم بوده که در انتخابات دهم رياست جمهوری نمود پيدا کرد.

آقای کروبی با بيان اينکه توده مردم ناراضی هستند، تصريح کردند: چه آنکه به خيابان آمد و چه آنکه نيامد، ناراضی است.مردم هشت ماه با وجود همه فشارها ايستادگی کردند و وقتی با صدای تکبير، ماموران به خانه می ريختند و زن و بچه را می زنند و می برند فعلا تحفظ می کنند، اما فکرشان که عوض نشده است. وقتی در چنين شرايطی به خانه ی يکی از شهدای جنگ تحميلی يورش می برند و فرزند وی را جلوی چشم خانواده اش به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند يا فعالين دانشجويی را تعليق، اخراج و زندان می کنند خود گويای اين است که جنبش زنده است. ترس حکومت از اين جنبش تا آنجاست که از برگزاری يک مراسم ختم و ترحيم ساده نيز ترس دارند.

ايشان در ادامه افزودند: مردم بايد قاطع و مصمم در صحنه حضور داشته باشند تا از اين مسير سخت عبور کنيم. شايد به نفع مردم هم باشد که يک مقدار حرکت طول بکشد تا متوليان جريان آنچه را که توسط مردم بدست آورده اند مانند اصلاحات که خيلی ساده بدست آمد؛راحت از دست ندهند.

مهدی کروبی در بخشی ديگر از بيانات خود به اظهارات يکی از فرماندهان نظامی- انتظامی پرداخت و افزود: فتنه اقتصادی بهانه‌ای برای حيف و ميل اموال عمومی است و دولت می خواهد تقصيرها را گردن ديگران بياندازد. اين دولت از درآمد سرشار نفت به درستی استفاده نکرد و کارهای زيربنايی و بنيادی در اين سالها کمتر ديده شد. دولت با صرف هزينه در طرح های غيرکارشناسی ضمن هدر دادن سرمايه ها به رکود اقتصادی و فقر مردم نيز اضافه گرديد. به طوری که اکنون شاهد رکود بی سابقه ای در بخش توليد و تورم اقتصادی هستيم.

آقای کروبی در ادامه افزود: ربط دادن ناتوانی های اجرايی و اقتصادی و ناکامی های حاصل از آن به مردم، جنبش و کشورهای خارجی تنها بهانه ای است برای رفع مسئوليت! ما ۳۰ سال استکبار جهانی را باعث عقب ماندگی و مشکلات اقتصادی خود به مردم معرفی کرديم، حالا به تعبير آنان “فتنه و سران فتنه” هم به عاملان اين ناکامی ها اضافه شدند.

آقايان بايد بدانند که مسئله اقتصاد با زندگی روزمره مردم عجين شده است و حتی تغييرات اندک قيمت ها در زندگی آنان تاثير بسزايی دارد. اين آقايان می گويند تحريم ها اثری ندارد اما چگونه است که به قول رئيس اتاق بازرگانی ايران ” تحريم ها هزينه واردات را ۳۰ درصد افزايش داده است” ؟

سخن اين آقا که از “فتنه اقتصادی” نام می برد مجوزی است برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزايش چشم گير قيمت ها! خودشان می دانند که چه مصيبت های اقتصادی در پيش دارند، می گويند فتنه اقتصادی در راه است.

چند ماه قبل به طور اتفاقی شاهد ربوده شدن کيف يک خانم در خيابان بودم و ناخودآگاه به دنبال متولی امنيت در آن خيابان گشتم! سخن بنده با ايشان اين است که به جای جلوگيری از دزديده شدن اموال مردم در روز روشن به امنيت آنان بپردازيد و نه به سرکوب شان! بهتر است شما به جای پرداختن به مسائل اقتصادی؛ به معضلات ناشی از گسترش مواد مخدر و توزيع کنندگان آن، بپردازيد و در جهت امنيت اجتماعی مردم گام برداريد. اگر هم قرار باشد حرفی زده شود، وزير اقتصاد و رييس بانک مرکزی آن هم با ارائه شواهد و مدرک بگويند؛ اما چون احساس می کنند عرصه دارد تنگ می شود و احتمال اعتراضات مردمی وجود دارد می خواهند فضا را امنيتی و پليسی کنند.

آقای کروبی همچنين در بخشی ديگر از سخنان خود به سوالی پيرامون اظهارات يکی از آقايان که گفته بود ” اگر رهبری نبود ياران انقلاب، انقلاب را منحرف کرده بودند” پرداخت و افزود: اينگونه اظهارات به ضرر خود حاکميت است. من فکر می کنم منظور او بيشتر به آقای هاشمی و بنده است و اين ها می خواهند افرادی را از تاريخ انقلاب حذف کنند، درحالی که اين افراد هر صفحه ای از تاريخ انقلاب را که باز کنند، حضور دارند. آنها خيال کرده اند که می توانند اين افراد را محو کنند، اما نمی شود.

البته بنده معتقدم از اظهارات اين آقا می شود ۲ برداشت نمود. اول اينکه ياران انقلاب در جريان حوادث سخت پس از آن کم آوردند و از ادامه راه آن ناتوان شدند، مانند طلحه و زبير در صدر اسلام! دومين برداشت از اين سخن اين است که اکنون سرنوشت کشور به دست نامحرمان و نااهلان افتاده و ياران انقلاب در مقابل اين انحراف از جمهوريت و اسلاميت، ايستادگی کرده اند. مانند ابوذر غفاری! حالا مردم بايد قضاوت کنند که کدام برداشت از اين سخن درست است.

دبيرکل حزب اعتمادملی در اين ديدار با جمعی از خبرنگاران اصلاح طلب، در مورد موضوع رفراندوم، تداوم جنبش سبز، انحراف نظام، آينده اقتصاد کشور، اظهارات برخی سران و…، نيز سخن گفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016