چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکيل پرونده‌ جديد برای اعتصاب‌کنندگان زندان اوين، کلمه

به گزارش کلمه، هفته گذشته دو تن از اعتصاب کنندگان‌به دادسرای اوين احضار شده و به دليل اعتصاب غذای بيست‌روزه‌ای که در مرداد ماه داشته‌اند، مورد بازجويی قرار گرفته‌اند و پرونده جديدی برايشان تشکيل شده است. مجيد دری، فعال دانشجويی، و حميدرضا محمدی، فعال سياسی، دو تن از زندانيانی هستند که تاکنون برايشان پرونده قضايی جديد تشکيل شده است.

بر اساس همين گزارش‌ها، اين نگرانی وجود دارد که در روزهای آينده، ساير زندانيان اعتصاب‌کننده نيز به بهانه اعتصاب غذای چند ماه قبل خود، برای تشکيل پرونده جديد به دادسرای اوين فراخوانده شوند و خطر پرونده‌سازی جديد برای آنان متصور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين برخوردهای امنيتی و همچنين تداوم قطع تماس‌های تلفنی در بند ۳۵۰ زندان اوين موجب نگرانی خانواده زندانيان سياسی اين بند شده است. آنها می‌پرسند چرا مسئولان زندان و زندانبانان به خاطر اهانتهايی که به زندانيان کردند و موجب اعتصاب غذايشان شدند، تنبيه نمی‌شوند و اين فقط زندانيان هستند که هر روز فشارهای جديدی را تحمل می‌کنند.

آنها از دادستان تهران می‌خواهند که از پرونده‌سازی‌های جديد برای زندانيان اين بند جلوگيری کند و زمينه وصل تماسهای تلفنی زندانيان با خانواده‌هايشان را نيز فراهم کند.

علی مليحی، فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت؛ بهمن احمدی امويی، روزنامه نگار؛ عبدالله مومنی، فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تحکيم؛ علی پرويز، فعال دانشجويی؛ حميدرضا محمدی، فعال سياسی؛ جعفر اقدامی، فعال مدنی؛ ضياء نبوی، دانشجوی محروم از تحصيل؛ ابراهيم (نادر) بابايی، فعال مدنی و از جانبازان دفاع مقدس، کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر و وب‌نگار؛ مجيد دری، فعال دانشجويی؛ مجيد توکلی، فعال دانشجويی؛ کيوان صميمی، روزنامه‌نگار؛ غلامحسين عرشی و محمدحسين سهرابی راد از جمله زندانيان بودند که دست به اعتصاب غذا زدند و اکنون ممکن است پرونده‌های جديدی برايشان تشکيل شود.

هفده زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين، مرداد ماه امسال به خاطر اعتراض به رفتارهای توهين‌آميز ماموران بند ۳۵۰ به سلول انفرادی منتقل شدند. آنها پس از اين انتقال، به مدت سه هفته دست به اعتصاب غذا زدند.

زندانيان اعتصاب کننده که به خاطر اعتراض به رفتارهای توهين آميز ماموران بند ۳۵۰ راهی سلول انفرادی شده بودند، خيلی زود پس از آغاز اعتصاب غذايشان خواسته‌های خود را برای پايان بخشيدن به اين اعتصاب اعلام کردند و تا رسيدن به بخش بزرگی از آنها، از پای ننشستند. آنها از مسئولان زندان خواستند حقوق کامل زندانيان مندرج در آيين‌نامه سازمان زندانها را رعايت کنند. آنها همچنين خواستار آن شدند تا مسئولان قضايی با زندانبانانی که به حقوق زندانی‌ها تجاوز کرده‌اند، برخورد کنند. آزادی سريع و بدون قيد شرط بابک بردبار،عکاس خبری که موعد آزادی‌اش فرا رسيده بود اما درسلول انفرادی به سر می‌برد، از ديگر خواسته‌های زندانيان بود.

افزايش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی و اجرای فوری و کامل قوانين و موارد مصوب مرتبط با زندانيان به مثابه حق آنها و نه امتيازی که در مواقع خاص به زندانيان داده می‌شود، از ديگر درخواست‌های زندانيان اعتصاب‌کننده بود.

در نهايت پس از نزديک به بيست روز، اين زندانيان در واکنش به پيام‌های رهبران جنبش سبز و اقشار مختلف مردم ايران که از آنها می‌خواستند به اعتصاب غذايشان پايان دهند، به اين درخواست پاسخ مثبت دادند.

ميرحسين موسوی از رهبران جنبش سبز در آن روزها طی پيامی خطاب به اعتصاب کنندگان زندان اوين گفته بود: «آزادمردان زندانی! همه آزادی‌خواهان و حق‌طلبان پيام شما را شنيدند و استواری شما را بر سر مطالبات انسانی و مشروع مشاهده کردند. درود بر شما! ايستادگی شما گواه بر آن است که می‌توان بدن‌ها را به محبس کشيد، اما نمی‌توان بر جان آنها چيره شد.»

او در اين پيام خطاب به اعتصاب‌کنندگان تاکيد کرد: «عزيزان ملت و پيشتازان جنبش سبز! اکنون که پيام شما و خانواده‌های مبارزتان در سطح جهان و داخل کشور منتشر شده است، مردم نگران سلامتی شما به عنوان سرمايه‌های سبز کشورند. ما از همه شما درخواست می‌کنيم اعتصاب غذای خود را پايان دهيد.»

اين زندانيان پس از دريافت اين پيام‌ها که توسط ياران گمنام جنبش سبز در زندان اوين به آنها می‌رسيد، در شانزدهمين روز اعتصاب غذای خود، آن را شکستند.

اعتصاب‌کنندگان در پيامی کوتاه از داخل ازندان اوين خطاب به مردم ايران نوشتند: «ما همچنان بر خواسته‌های بر حق خود که حقوق انسانی و اوليه يک زندانی است، پافشاری می‌کنيم و با شما عهد می‌بنديم به مبارزه خود برای تحقق کامل حقوق قانونی همه زندانيان که بخشی از حقوق ملت است، ادامه بدهيم. ما اينک به احترام همراه بزرگ جنبش سبز، ميرحسين موسوی، و ديگر شخصيت های جنبش مهدی کروبی، آيت الله بيات زنجانی، زهرا رهنورد، عبدالله نوری، عزت الله سحابی، احمد صدر حاج سيدجوادی، حبيب‌الله پيمان، ابراهيم يزدی و … تک تک ياران جنبش سبز به اعتصاب غذای خود پايان می‌دهيم .»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016