سه شنبه 4 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جعفری دولت‌آبادی: پنج واردکننده وتوزيع کننده مواد مخدر اعدام شدند، هرگونه فعاليت مشارکت و مجاهدين انقلاب پس از انحلال غيرقانونی است، ايسنا

- سارا شورد گفته برمی‌گردد
- درباره حج رفتن موسوی وکروبی چيزی نشنيده‌ام

دادستان تهران با بيان اين‌که در دو، سه روز گذشته پنج تن از واردکنندگان وتوزيع کنندگان مواد مخدر را اعدام کرديم و اين سياست ادامه خواهد يافت، تصريح کرد: اين احکام بايد اجرا شود. توصيه شده که تمام کسانی که دارای احکام قطعی هستند، حکم‌شان اجرا شود. يک فرد با صدها کيلو هرويين دستگير شده اما حکمش اجرا نشده است چرا بايد اين گونه باشد؟

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرای ناحيه ۱۸(مطهری) وظايف قوه قضاييه را مورد اشاره قرار داد و مهمترين آنها را امنيت، نظارت و عدالت برشمرد و با طرح اين سوالات که وظايف دادستان‌ها در اين سه حوزه چيست و آيا اگر در اين سه حوزه دچار چالش هستيم ناشی از قوانين، عملکرد قضات يا عملکرد مراجع قضايی است؟ گفت: مهمترين وظيفه دستگاه قضايی پيشگيری از وقوع جرم و تشکيل پرونده است که در عمل هنوز اين وظيفه محقق نشده است. در اين ميان عده‌ای مطرح می‌کنند که آيا دستگاه قضايی می‌تواند به تنهايی اقدام به اين کار کند.

وی با اشاره به تاسيس معاونت پيشگيری از وقوع جرم در دستگاه قضايی اظهار کرد: اگر بخواهيم عملکرد مثبتی در اين حوزه داشته باشيم همکاران ما با هر تفسيری که از اين موضوع دارند نبايد دليلی برای ارتکاب جرم فراهم کنند. به عنوان نمونه می‌توان به دستگاه‌های اجرايی در رابطه با واگذاری زمين‌ها اشاره کرد. امروز ما با جمعيت ۷۰ ميليونی دارای هشت هزار قاضی هستيم اگر ما جمعيتی مانند کشور چين داشتيم نيازمند چه تعداد قاضی بوديم راه نجات ما در اين حوزه تمرکز دادستان‌ها در پيشگيری از وقوع جرم است.

وی با اشاره به توقع مردم برای رسيدگی عادلانه و به هنگام دستگاه قضايی به شکايات آنان گفت: دادستان‌هايی که احکام مهم آنها اجرا نمی‌شود و برای خاک خوردن در بايگانی اجرای احکام تهيه می‌شود هيچ عدالتی را به دنبال نخواهد داشت. از همه دادستان‌ها تقاضا دارم در اين حوزه دقت بيشتری داشته باشند زيرا نگاه و روش‌های ما در ايجاد امنيت قضايی موثر است. مهار بزه کاری و تعقيب مجرمان و اجرای احکام بايد دغدغه همه دادستان‌ها باشد.

جعفری دولت‌آبادی با تاکيد بر اينکه دادستان‌ها در حوزه نظارت و اجرای احکام بايد جدی باشند، گفت: چرا در روز روشن مجرمی در منطقه نازی‌آباد سر و ته خيابانی می‌بندند و اقدام به سرقت از طلافروشی می‌کند ولی آب از آب تکان نمی‌خورد ما نيز اگر مال‌مان از دست برود متوقع خواهيم بود. اين فقط يک نمونه است بنابراين عملکرد صحيح ، معقول و مناسب ما می‌تواند نشان دهنده اين باشد که دستگاه قضايی به وظايف خود عمل می‌کند. بنابراين بايد توجه داشت که انتظار از دستگاه قضايی حداکثری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گذشته درهای رحمت به روی مجرمان باز بود

دادستان تهران با اشاره به احکام پرونده‌های مواد مخدر اظهار کرد: احکام کسانی که قطعی شده بايد اجرا شود. در سياست‌های گذشته درهای رحمت به روی مجرمان باز بود در دوره جديد که رياست قوه قضاييه تشريف آوردند سياست اين شد که مجازات‌ها بازدارندگی لازم را داشته باشد و اين راهها در کميسيون عفو بسته شد. اکنون برای همه مجرمان و قاچاقچيان بزرگ مواد مخدر اين موضوع مشخص شد که دستگاه قضايی مبارزه جدی با قاچاقچيان مواد مخدر دارد.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اقدامات نظارتی تصريح کرد: بارها گفته‌ام نمايندگان دادستان بايد در دادگاه‌ها قوی حاضر شوند. اگر دادگاه بدون حضور نماينده دادستان برگزار شود به ويژه در پرونده‌های مهم، نخست اينکه حکم مطابق قانون نيست و ديگر اينکه اگر ما به خوبی از کيفرخواست دفاع نکنيم دادگاه چگونه می‌تواند عادلانه حکم دهد. حضور قوی دادستان ها يک وظيفه قانونی است واز سوی ديگر ابعاد نظارت را قوی می‌کند.


زندانيان را دريابيد

جعفری دولت‌آبادی خطاب به دادستان‌ها گفت: بارها گفته‌ام که زندانيان را دريابيد اين موضوع هم برای شما و هم برای زندانيان مفيد است.متهمانی که از دسترس شما خارج می شوند و معلوم نيست که چه بر سرشان می‌آيد آيا اصلاح می‌شوند؟ همه دادستان‌ها مکلف هستند که تعداد زندانيان خود را داشته باشند و به آنان سر زده و موضوع را پيگيری کنند.

وی با اشاره به موضوع نظارت بر ضابطين تصريح کرد: اکنون موضوع نظارت بر ضابطين به يک حوزه چالشی تبديل شده و هر وقت اين موضوع بيان می‌شود، اين مساله مطرح شده است که قرار است ميان پليس و دستگاه قضايی درگيری باشد. پليس بايد بازوی توانمند دستگاه قضايی باشد. پليس به حرکت ما نگاه خواهد کرد. اينکه مرتب اين موضوع را مطرح کنيم که ميان پليس و دادستانی دعوا وجود دارد بی‌فايده خواهد شد. توصيه می‌کنم جلسات مستمری با پليس داشته باشيد.


حکم برای بايگانی شدن و فخرفروشی صادر نمی‌شود

به گزارش ايسنا، دادستان تهران با تاکيد بر اينکه همه اقدامات ما برای تحقق عدالت است، گفت: اقدامات ما در حوزه‌های مختلف به اين منظور است که عدالت محق شود و يکی از اقداماتی که می‌تواند برای مردم امنيت را به دنبال آورد اجرای احکام است. حکم برای بايگانی شدن و فخرفروشی صادر نمی‌شود بلکه حکم برای اجرا صادر می‌شود. چرا دهها هزار نفر سارق محکوم می‌شوند اما احکام آنها غيابی است يا اجرا نمی‌شود.


بسياری از مجرمان، همين محکومانی هستند که اکنون بی‌پروا در جامعه می‌گردند

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: بسياری از مجرمان، همين محکومانی هستند که اکنون بی‌پروا در جامعه می‌گردند و فکر می‌کنند که تيغ عدالت با جرايم و تخلفات آنها قاطعانه برخورد نمی‌کند. بايد چهره اجتماعی دادستانی به چهره سياسی آن غلبه کند.


در شش ماه گذشته حدود ۱۸۰ حکم زمين خواری را اجرا کرديم


قرار نيست در جاهايی واگذاری زمين صورت گيرد و بعد توپ را به زمين دستگاه قضايی بيندازند

به گزارش ايسنا، دادستان تهران ادامه داد: در بسياری از مکان‌ها شنيده می‌شود که دادستان تهران مباحث زمين‌خواری را رها کرده است در شش ماه گذشته حدود ۱۸۰ حکم زمين خواری را اجرا کرديم و برای ۲۱ پرونده کيفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده است. اما بايد توجه داشت که مبارزه با زمين‌خواری فقط وظيفه ما نيست و قرار نيست در جاهايی واگذاری زمين صورت گيرد و بعد توپ را به زمين دستگاه قضايی بيندازند ما در مبارزه با زمين خواری قاطع هستيم و اين مبارزه گزينشی نيست و همه جانبه بوده و خواهد بود. موضوع مهم در اين راستا اين است که دستگاه‌های اجرايی در اين موضوع شرکت داشته باشند.


سازمان‌های سياسی اگر می‌خواهند دوام داشته باشند بايد به احکام قضايی احترام بگذارند

دادستان تهران در ادامه سخنرانی‌اش به موضوع انحلال احزاب مشارکت و سازمان مجاهدين اشاره کرد و گفت‌: سازمان‌های سياسی اگر می‌خواهند دوام داشته باشند بايد به قوانين و احکام قضايی احترام بگذارند در مورد اين احزاب چند صلاحيت مطرح بوده ، قانون احزاب پيش‌بينی کرده که جرايم سياسی با حضور هيات منصفه رسيدگی شود اما تا به امروز جرم سياسی تعريف نشده است، لايحه‌ای نيز به مجلس نرفته و هيات منصفه‌ای برای جرايم سياسی نداريم. بنابراين چگونه بايد موضوع رسيدگی شود. آيا بايد محاکمه را به زمانی موکول کرد که هيات منصفه تشکيل شود شايد تا ۲۰ سال ديگر اين اتفاق نيفتد.

جعفری دولت‌آبادی تصريح کرد: در ابتدا از دادستانی خواسته شد که برای اين پرونده کيفرخواست صادر شود ولی ما استدلال کرديم که اين موضوع در حيطه وظايف دادگاه‌ها است و هنگامی که انحلال مطرح می‌شود دادستانی نمی‌تواند برای انحلال حزبی که پروانه دارد اقدام کند و اين در حيطه وظايف دادگاه‌ها است بنابراين مباحث ما در چارچوب قانون صورت گرفته است. احزابی که پروانه دارند وکميسيون ماده ده احزاب برای آنها تقاضای انحلال می‌کنند پرونده بايد به دادگاه برود. البته در گذشته تقاضاهايی نيز بوده اما هر کس بايد وظيفه خود را انجام دهد. همچنين به دليل اينکه اعضای اين دو حزب مرتکب جرايم امنيتی شده بودند پرونده با اين استدلال به دادگاه انقلاب ارسال شد.


بايد به حقوق زندانيان احترام گذاشته شود

دادستان تهران با تاکيد مجدد به اينکه بايد به حقوق زندانيان احترام گذاشته شود، گفت: بايد توجه داشت که جريان فتنه از بحث زندانيان برای خود استفاده می‌کردند هنگامی که به فردی مرخصی داده می‌شود زندانی بايد به تعهداتش عمل کند. بسيار روشن است که دادستانی نگذارد که کسانی که به مرخصی می روند بخواهند بيانيه صادر کنند يا جرايم گذشته را مرتکب شوند؛ البته ما به کسانی که احساس کرديم خود متنبه شده و متوجه اشتباهاتشان شده‌اند مرخصی می‌دهيم.

وی با بيان اينکه حداقل يک يا دو روز در هفته به زندان می‌روم و با زندانيان ملاقات می‌کنم، گفت: آنها در اين راستا متوجه شدند که نظام ما آنقدر مستحکم و قدرتمند است که اقدامات آنها نمی‌تواند به آن خدشه‌ای وارد کند اما در عين حال راه‌های گذشت و رحمت بسته نيست و آنها بايد صف خود را از کسانی که عليه نظام تيغ کشيده‌اند جدا کنند. قرار نيست به کسانی که در مقابل نظام ايستاده، لشکرکشی کرده وآبروی نظام را ريخته‌اند عفو بدهيم.

دادستان تهران خطاب به خانواده زندانيان گفت: حتما به فرزندانشان کمک کنيد تا در مسير بازگشت قرار گيرند زيرا نظام آنقدر ظرفيت و قدرت دارد که اگر کسی پشيمان شد، آن را ببخشد. راه رحمت بر آنها باز است و آنها بايد صف خود را از کسانی که با نظام عناد می‌ورزند جدا کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، ‌دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشيه اين مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سالگرد کاپيتولاسيون اشاره کرد و گفت اين شائبه مطرح می‌شود هنگامی که اتباع خارجی در ايران مرتکب جرمی می‌شوند با دادن مبالغ اندکی می‌توانند از کشور خارج شوند مانند رکسانا صابری، کيان تاج‌بخش و سارا شورد اقدام دادستانی تهران در اين راستا چيست؟ گفت: طبق مقررات قضايی پيش بينی شده که اگر اين افراد با توجه به جرمی که مرتکب شده و ضمانتی که داده‌اند اگر پس از دعوت حضور نيابند براساس مقرراتی که برای افراد ايرانی نيز وجود دارد وجه ضمان آنها ضبط می‌شود.


سارا شورد گفته برمی‌گردد

وی در خصوص رسيدگی به پرونده سه تبعه آمريکايی که ۱۵ آبان ماه مورد رسيدگی قرار می‌گيرد، گفت: سارا شورد گفته برمی‌گردد. طبق مقررات می‌توانيم از آنها دعوت کنيم و وی می‌تواند در دادگاه حضور يافته و از خود دفاع کند اما اگر نيايد وثيقه‌ای که ارائه کرده ضبط می‌شود. اين خانم به طور قانونی آزاد شده البته برخی متهمان فتنه که پس از دستگيری با وثيقه آزاد شدند از کشور خارج شده و اگر در زمان رسيدگی حاضر نشوند وثيقه آنان طبق قانون ضبط می‌شود و اين برای همه يکسان است داخلی و خارجی هم ندارد.


دو پرونده جاسوسی برای ارسال به دادگاه آماده شده است

به گزارش ايسنا، دادستان تهران در مورد پنج پرونده جاسوسی و ارائه اطلاعات به بيگانگان اظهار کرد: پيش از اين نيز اعلام کردم که پنج پرونده به دادگاه ارسال شده و دو پرونده ديگر نيز روز گذشته برای ارسال به دادگاه آماده شده است. اين دو نفر با سرويس‌های اطلاعاتی رژيم صهيونيستی ارتباط داشتند و به آنها وصل شده بودند تا اطلاعاتی را به آنها برسانند. همچنين وجوهی را نيز دريافت کرده بودند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا اين افراد با دستگاه‌های دولتی و اجرايی همکاری می‌کردند؟ گفت: فقط جذب سرويس‌های جاسوسی شده بودند. يکی از آنان بر روی فعاليت‌های ضدانقلاب کار می‌کرد و ديگری بر روی مسائل داخلی ايران که صلاح نيست اين موارد را اکنون تشريح کنم. همانطور که پيش از اين نيز گفته‌ام ۱۵ نفر نيز در حال سپری کردن دوران محکوميت خود هستند و اگر مسائل کشور اقتضا کنند، ‌آنها را اعلام می‌کنيم اما به دليل اينکه اعلام اسامی آنها ممکن است منجر به آزردگی خانواده‌های آنها شود فعلا از اعلام اسامی آنها خودداری می‌کنيم.


هرگونه فعاليت احزاب پس از انحلال غيرقانونی است

دادستان تهران در پاسخ به اين سوال که آيا فعاليت دو حزب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدين قانونی است؟ گفت: هرگونه فعاليت احزاب پس از انحلال غيرقانونی است اعم از صدور بيانيه، برگزاری جلسه و دعوت از سايرين.


درباره حج رفتن موسوی و کروبی چيزی نشنيده‌ام

خبرنگار ديگری با طرح اين موضوع که آقايان موسوی و کروبی قصد دارند از کشور خارج شده و به حج تمتع بروند از دادستان تهران سوال کرد آيا ممنوعيتی برای خروج آنان وجود دارد که دادستان تهران جواب داد: من چيزی در اين خصوص نشنيده‌ام.


اتهام پسر اولين دادستان انقلاب جرايم امنيتی است

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اتهام پسر هادوی اولين دادستان انقلاب تهران که شنيده شده بازداشت شده است، گفت: جرم وی امنيتی است و فعلا نمی‌توانم در اين خصوص مسائلی را مطرح کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016