چهارشنبه 5 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر محمد علی صارمی: مگر می توان کسی را به جرم اينکه گروهی را دوست دارد اعدام کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

همسر محمدعلی صارمی از زندانيان عقيدتی محکوم به اعدام به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که از سازمان های بين المللی حقوق بشر درخواست کمک می کند چرا که همسرش گناهی مرتکب نشده و تنها علاقه مندی به سازمان مجاهدين خلق باعث صدور حکم اعدام شده است. او تصريح کرد عليرغم اينکه چندين بار اين حکم را به همسرش گفته اند اما تا کنون حکم کتبی را به انها نشان نداده اند.

محمد علی صارمی ، يکی از زندانيان سياسی و عقيدتی است که پس از جريان انتخابات ۸۸ به جرم ارتباط با سازمان مجاهدين خلق حکم اعدام گرفت. اگرچه حکم او از طريق منابع دولتی عنوان شد اما هنوز پس از چند ماه حکم به وکيل اين متهم ابلاغ نشده است . از بين کسانی که به جرم ارتباط با سازمان مجاهدين خلق پس از انتخابات به اعدام محکوم شدند تنها علی صارمی اتهامش را پذيرفت. همسر اين زندانی عقيد تی درباره اينکه آيا همسرش با سازمان مذکور ارتباط داشته است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « مگر می توان برای اعتقادات کسی را اعدام کرد، بله همسرم سازمان مجاهدين خلق را قبول داشت اما مگر می توان به علت اينکه آدم گروهی را دوست دارد اعدامش کنند، فعاليت او در حد رفتن سر قبر دوستان همفکرش و فاتحه فرستادن بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهين صارمی گفت : « يکبار هم سال ۸۴ برای ديدن پسرمان به اشرف رفتيم . مدت کوتاهی پس از برگشتن دستگيرشديم و همسرم يکسال در زندان بود اما چند ماه بعد به جرم شرکت در مراسم نوزدهمين سالگرد قتل عام زندانيان سياسی سال ۶۷ زندانی شد اما پارسال بعد انتخابات نمی دانم چه شد که يکهو حکم اعدام گرفت.»

همسر اين زندانی عقيدتی با اظهار اينکه هنوز حکم اعدام به وکيل ابلاغ نشده است، گفت :« سه روز بعد از عاشورا ماموری به بند می رود و به همسرم می گويد که حکمت اعدام است اما همسرم حکم را نمی گيرد و می خواهد که به وکيلش بدهند. اما هنوز به وکيل چيزی ابلاغ نشده است. خودشان چندين بار در گفتگوها حکم همسرم را اعدام اعلام کردند و گفتند که دادگاه تجديد نظر هم آن را تاييد کرده است بعد وقتی ما به دنبال تغيير حکم می رفتيم ، می گفتند که بايد فتوکپی از حکم داشته باشيد تا ما برای درخواستتان اقدام کنيم. به ما هم که چيزی از حکم ندادند بنابراين خودمان نامه برای تخفيف حکم نوشتيم اما هر وقت می رويم می گويند هنوز جواب نامه نيامده است . »
مهين صارمی درباره انتظارش از سازمان های فعال حقوق بشری گفت:« من توقع دارم که کمکمان کنند . آزادش کنند چون همسرم هيچ کاری نکرده است ديدار پسرم که نبايد جرم باشد که يکسال هم حبسش را کشيد. بعد هم برای کسی برای اعتقاداتش که نبايد بميرد . من می خواهم از سازمان ها که تلاش کنند همسرم اصلا حکمی نگيرد، نه زندان و نه اعدام. واقعا حقش نيست.»
همسر علی صارمی درباره سلامتی جسمی و روحی او گفت: « من هر ۱۵ روز يکبار او را می بينم که خدا را شکر حالش بد نيست اما بالاخره زندان است و ضعيت نمی تواند خوب باشد. »
اما خود مهين صارمی نيز در انتظار حکم است، او که دو بار به همراه همسرش دستگير شده است گفت : « من هم برای رفتن به اشرف بازجويی شدم و برای رفتن سرخاک مردگان هم به همراه همسرم دستگير شدم و با قيد ضمانت آزاد .
مهين صارمی نيز که دو بار به همراه همسرش دستگير می شود و اکنون با قرار وثيقه آزاد است درباره وضعيت پرونده اش گفت: « من خودمم زير حکم هستم . يکبار به دليل ديدن پسرم در اشرف دستگير شدم و بار دوم برای رفتن به سرقبرهمراه همسرم دستگير و مدتی هم در زندان بودم که با قرار وثيقه آزاد شدم . دوم شهريور نيز برای ابلاغ حکمم به دادگاه انقلاب احضار شدم اما آنجا گفتند که برو ، به وکيلت ابلاغ می کنيم. دو هفته بعد اما کسی زنگ زد و گفت بايد بيايی امروز دادگاه برای ابلاغ حکم ،گفتم امروز نمی توانم بعد ظهر با وکيلم مشورت کردم گفت شما نمی رويد . بايد قانونی ابلاغ شود ، بايد به من کتبی اعلام کنند، ما از کجا بدانيم که کسی که زنگ زده واقعا از دادگاه بوده است . حالا ديگر نمی دانم چه می شود. »


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016