چهارشنبه 12 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی تاجزاده از زندان اوين: دوره شعار "خدا، شاه، ميهن" گذشت؛ امروز فصل الخطاب قانون اساسی است، کلمه

سيد مصطفی تاجزاده در ملاقات کابينی اين هفته خود با همسرش در ارتباط با مسائل روز مطالبی را بيان و همچنين از انتشار روزنامه کلمه ابراز خوشحالی کرد. معاون سياسی وزارت کشور دولت آقای خاتمی در سخنانش با گرامی داشتن رسيدن سالروز ۱۳آبان گفت: ”اين روز را در حالی گرامی می داريم که دکتر محسن ميردامادی از رهبران جنبش دانشجويی آن زمان، هم چنان در زندان است و امکان گفتگوی مستقيم با دانشجويان و مردم را ندارد و آیة الله موسوی خوئينی ها و دوستانش تحت فشارها و تضييقات زيادی هستند. بسيار متأسفم که آقايان با توسل به شيوه های استالينيستی در صدد جعل تاريخ انقلاب برآمده اند آن هم متناسب با حال و هوای انسدادی و اختناقی امروز.”

به گزارش کلمه متن سخنان مصطفی تاجزاده به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگراين ملت رشيد نبودتابه حال دربرابراستبداد دينی تسليم شده بوديم
معنای اخراج نيروهای طرفدار احزاب سياسی از مدارس و آموزش و پرورش، تداوم ايجاد تک صدايی در جامعه و حکومت است و تداوم کودتاست و اين که می خواهند نيروهای سبز و هواداران اين جنبش را تحت فشار قرار دهند و با تجربه ای که من دارم عرض می کنم وقتی چنين تصميمات سراسری می گيرند نشانه رشد جريان سبز د رسراسر ايران است و کسانی که فکر می کنند جنبش سبز خاتمه يافته به خصوص جناح حاکم خوب است اجازه دهند اجتماعی در هر روز هفته و در هر نقطه تهران برگزار شود تا معلوم شود اجتماعی عظيم تر از ۲۵ خرداد ۸۸ شکل می گيرد. من به آگاهی اين مردم ايمان دارم و دليلم اين است که اگر اين ملت رشيد نبود تا به حال در برابر استبداد دينی تسليم شده بود و اين طور همه جانبه مقاومت نمی کرد.

اميدوارم توزيع روزنامه کلمه سراسری شود
در عين حال از شنيدن توزيع روزنامه کلمه در مدارس، بسيار خوشحال شدم و از اين بابت به سهم خود از همه عزيزان تهيه کننده و توزيع کننده اين ندای سبز مردم ايران تشکر می کنم. و اميدوارم اين کار به زودی سراسری شود. تاجزاده هم چنين از ديدار رهبران جنبش سبز با يکديگر ابراز خوشوقتی کرد و اثرات اين گونه ملاقات ها و گفتگو و تشريک مساعی را بسيار سودمند دانست.

روز ۱۳ ابان امسال نيز چون سال گذشته دانشجويان پيرو خط امام در زندانند
وی در ارتباط با مناسبت ۱۳ آبان نيز گفت: اين روز را در حالی گرامی می داريم که دکتر محسن ميردامادی از رهبران جنبش دانشجويی آن زمان، هم چنان در زندان است و امکان گفتگوی مستقيم با دانشجويان و مردم را ندارد و آیة الله موسوی خوئينی ها و دوستانش تحت فشارها و تضييقات زيادی هستند. بسيار متأسفم که آقايان با توسل به شيوه های استالينيستی در صدد جعل تاريخ انقلاب برآمده اند آن هم متناسب با حال و هوای انسدادی و اختناقی امروز.

دوره شعار خدا شاه ميهن سپری شده و امروز فصل الخطاب قانون اساسی است

اين زندانی شاکی از کودتاگران نظامی در ادامه گفت: اخيرا شنيده می شود که می گويند اگر فرد يا تشکلی اعتقاد به شخص رهبر نداشته باشد و ايشان را فصل الخطاب نداند، حق بهره مندی از حقوق مدنی و سياسی را نخواهد داشت. در واقع شعارچهارگانه اقتدارگرايان (اسلام، انقلاب، امام و رهبر) که آن را محور وحدت می خوانند، و در اين ميان مردم و قانون هيچ جايی ندارند و کاملا حذف شده اند و حتی به ظاهر هم مورد اعتنا واقع نشده و نمی شوند، ما را به ياد شعار (خدا شاه ميهن)قبل از انقلاب می اندازد.و در نقد اين شعار بايد بگويم فصل الخطاب، قانون اساسی است که خون بهای شهيدان و ميثاق ملی ما است. در اين قانون در هر بخش مشخص شده که فصل الخطاب کيست. برای مثال طبق قانون، فصا الخطاب در تهيه قوانين مجلس است و در بخش رسيدگی به شکايات و دعاوی فصل الخطاب حکم قاضی است، به همين دليل حتی رهبر نيز نمی تواند نه مجلس را منحل کند و نه در حکم قاضی دخالت کند. اگرچه در عمل متاسفانه همه امور ما ميلی شده اند و به جای مصلحت ملت ميل يکنفر و ميل جناح حاکم، مبنای کار قرار می گيرد ولی به لحاظ نظری «قانون» همچنان فصل الخطاب است و هرکس بپذيرد در چارچوب قانون کار کند، حق بهره مندی از همه حقوق قانونی را دارد و اين يک بدعت است که اعتقاد به يک شخص را را مبنای تامين و رعايت حقوق شهروندان اعلام می کند. چنين نگاهی متعلق به يک صد سال پيش، يعنی قبل از دوران مشروطه است در زمانيکه سخن و اراده شاه حکم قانون را داشت و وفاداری به شخص مبنای شرکت در حکومت بود و البته هر پستی امتيازی بود که شاه به نوکران خود می داد اما پس از انقلاب مشروطه و تدوين قانون اساسی مبنای بهره مندی از حقوق، تعهد به اين قانون است.

هم پاسخ گويی به ملت هم پوزش از دولت اصلاحات
تاجزاده در بخش ديگری از سخنانش در ارتباط با حذف يارانه ها گفت: از مجموعه رفتار و گفتار مقامات چنين بر می آيد که خودشان خوب می دانند اين طرح با شکست و يا دستکم نارضايتی گسترده مردم مواجه خواهد شد و به همين جهت از هم اکنون در پی اين هستند که تقصيرهارا به گردن يکديگر بی اندازند در صورت شکست اين طرح جناح حاکم علاوه بر پاسخگويی در اين زمينه بايد يک عذرخواهی بزرگ نيز به دليل کارشکنی در کار دولت اصلاحات داشته باشد که اين طرح را عاقلانه و تدريجی اجرا می کرد و اقتدارگراها با شعار تثبيت قيمت ها مانع اجرای آن شدند و مشکلات زيادی را ايجاد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016