دوشنبه 1 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: وسعت دانشگاه آزاد باعث برخی تلاش‌ها برای در انحصار گرفتن آن شده است، ايسنا

- هيچ دولتی نمی‌تواند به تنهايی بار علمی و دانشگاهی را به دوش بکشد


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،نياز را اساس خلاقيت و پيشرفت بشر خواند و با اشاره به تشنه بودن جمعيت جوان کشور درکسب علم و دانش در ابتدای انقلاب، تاسيس دانشگاه آزاد اسلامی را رفع کننده بخشی از اين نياز و عطش خواند و گفت: حضرت امام(ر ه) با پيشنهاد تاسيس دانشگاه آزاد با گشاده رويی و تيزبينی برخورد و از هرگونه کمک در اين زمينه امتناع نکردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ديدار اعضای هيات امنای استانی مناطق ۲ و ۱۳ دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به مشکلات و موانعی که اين دانشگاه و دست‌اندر کاران آن برای ايجاد و توسعه اين مرکز بزرگ علمی متحمل شدند، گفت: امروز اين شجره طيبه عظيم و بالنده با قدرت و به پشتوانه‌ی اعضای خانواده علمی و دانشجويی‌اش به سوی قله‌های بزرگ علمی در داخل و خارج از کشور در حرکت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر همان نياز ابتدای انقلاب به تحصيل دانش در مقاطع تکميلی و بالاتر از کارشناسی به شدت مشاهده می‌شود و خوشحاليم که باز هم دانشگاه آزاد در اين زمينه مسئولانه وارد شده که ثمرات تصميمايت مسئولان آن در اين زمينه در آينده نزديک مشاهده خواهد شد.

رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفيت بالای علمی که در ميان ايرانيان داخل و خارج از کشور در مقاطع بالا وجود دارد تصريح کرد: اگر زمينه‌های تحقيقی و علمی خوب و مناسبی در داخل کشور فراهم شود، اساتيد و دانشمندان ايرانی داخل و خارج از کشور مشتاقانه بار تحصيلات تکميلی و تحقيقات را در ايران به دوش خواهند کشيد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌که در هيچ کشوری دولت نمی‌تواند به تنهايی بار علمی و دانشگاهی را به دوش بکشد، ايجاد و پيدا کردن منابع جديد مادی و علمی به غير از شهريه را يکی از نيازهای کنونی جامعه علمی و دانشگاهی و صنعتی کشور خواند و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در اين زمينه نيز پيشتازی خود را حفظ کرده و تحقيقات گسترده‌ای در زمينه‌ی انرژی‌های نو (باد، خورشيد، آب، سواحل و غيره ) را آغاز کرده که به ياری خداوند نتايج و ثمرات آن به ملت و کشور برسد.

هاشمی رفسنجانی حرکت به سمت دانش محوری را اصل و اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور خواند و گفت: حرکت در جهت بهره‌وری انسانی و آمايش سرزمين، پيشرفت، توسعه و رفاه مادی و معنوی کشور را تضمين خواهد کرد.

رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد تبديل ايده‌ها و تحقيقات دانشجويی به طرح‌های کاربردی را از وظايف مهم دانشگاه و مسئولان کشور خواند و تصريح کرد: ما زمانی خواهيم توانست از ثمرات علم و دانش بهره‌مند شويم که اين طرح‌ها و ايده‌ها به سرمايه‌ و ثروت در جهت رفاه و پيشرفت جامعه تبديل گردد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اين‌که دانشگاه آزاد اسلامی هيچ زمانی بدون مشکل و تنگنا نبوده است، تاکيد کرد:‌وقتی مرکز عظيم علمی چون دانشگاه آزاد اسلامی با اين گسترش و وسعت شکل گرفته است، برخی تلاش می‌کنند آن را در انحصار خود بگيرند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تمرکز‌زدايی از دانشگاه آزاد را حرکت مبارکی خواند که طی سال‌های گذشته شکل گرفته و افزود: تشکيل‌هيات‌های امنای استانی که اکنون به ۳۱ استان رسيده است نويد پيشرفت کمی و کيفی اين دانشگاه را در سال‌های پيش رو خواهد داد.

در ابتدای اين ديدار دکتر جاسبی با ارائه گزارشی از شکل‌گيری و پيشرفت‌های هيات‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، تشکيل مناطق مختلف دانشگاه در سراسر کشور را مقدمه ايجاد هيات‌های امنای استان‌ها خواند و گفت: تا کنون ۲۰ هيات امنای استان تشکيل و ۱۱ مورد هم تصويب شده که به سرعت شکل خواهد گرفت.

وی افزود: جلسات و آيين‌نامه‌ هيات‌های امنا نيز به طور منظم ابلاغ و اجرا خواهد شد.

همچنين سرورالدين رييس منطقه ۱۳ دانشگاه آزاد با ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آتی و تشکيل هيات امنای تابعه در اين منطقه ، تعداد دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه ۱۳ را ۹۳۰۰۰ هزار عنوان کرد و گفت: اين تعداد در ۱۰۷۹ رشتهو با ۴۶۰۰ عضو هيات علمی تمام وقت، پاره‌وقت و حق‌التدريسی در ۴۶ واحد مشغول می‌باشند.

وی افزود: يک واحد علوم تحقيقات و يک واحد جامع با ۳۰۰۰ دانشجو در اين منطقه مشغول به فعاليت هستند که مطمئنا در آينده برای توسعه کشور بسيار کارگشا خواهد بود.

همچنين دکتر خدابخش رييس منطقه ۲ دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان‌های زنجان، اردبيل و آذربايجان غربی با اشاره به وجود بيش از ۸۹۰۰۰ دانشجو در واحدهای اين منطقه دانشگاهی با ۱۱۰۱ رشته و قريب ۴۸۰۰ عضو هيات علمی تمام وقت، نيمه وقت و حق‌التدريسی تاکيد کرد: هيات امنای اين استان‌ها طبق برنامه تشکيل شده و اين امر به همراه مساعدت دانشجويان و اساتيد منشا و برکت و پيشرفت غرب کشور خواهند شد.

در ادامه اين جلسه برخی از اعضای هيات‌های امنای استانی مناطق ۲ و ۱۳ با تشکر از تلاش های ۳۰ ساله هيات موسس، هيات امنا، دکتر جاسبی و آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در گسترش کمی و کيفی دانشگاه آزاد اسلامی پيشنهادهای زير را ارائه دادند:

- تسريع در تشکيل هيات‌های امنای استانی و تمرکززدايی
-تلاش در جهت ارتقاء کميت و کيفيت علمی دانشگاه
-ارتقاء سطح دانش اعضای هيات علمی دانشگاه در سراسر کشور
-توجه به تحقيقات و ابتکارات و تلاش در جهت کاربردی کردن پژوهش‌ها
-تنظيم و نشر مجموعه قوانين و مقررات دانشگاه آزاد
-ايجاد سيستم جامع اطلاعات
-قطبی و تخصصی شدن مراکز کوچک دانشگاه آزاد
-ارتقاء واحدهای ارشد آموزش محور به واحدهای جامع
-تبديل وضعيت برخی از اعضای هيات علمی به هيات پژوهشی
-تسهيل و تسريع در ايجاد واحدهای تکميلی علوم و تحقيقات


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016