سه شنبه 2 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش غيرقانونی مدت حبس سعيد نورمحمدی، عضو جوانان جبهه مشارکت، کلمه

مقامات قضايی به سعيد نورمحمدی، زندانی عضو جوانان جبهه مشارکت و ستاد ۸۸، اعلام کرده‌اند که دو ماه از مدت بازداشتش در سال ۸۸ جزو ايام حبس او محسوب نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار کلمه، اين عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت ايران اسلامی، که در سال قبل در دو مرحله، جمعا هفت ماه (مرحله اول، دو ماه و مرحله دوم، در جريان بازداشت در مراسم دعای کميل، پنج ماه) را در بازداشت به سر برده بود، چندی پيش به يک سال حبس قطعی محکوم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گزارش حاکی است، با توجه به تصريح قانون و ذکر آن در رای صادر شده از سوی دادگاه مبنی بر اينکه ايام يازداشت از مدت محکوميت متهم کسر می‌شود، سعيد نورمحمدی ماه گذشته برای گذراندن مدت باقی‌مانده از يک سال محکوميت خود به زندان اوين مراجعه کرد. اما اکنون قاضی به وی اعلام کرده که دو ماه بازداشت او در تابستان ۸۸ در نظر گرفته نمی‌شود و بدين ترتيب او بايد دو ماه بيشتر از آنچه تصور می‌کرده، در زندان بماند.

لازم به ذکر است که تبصره ذيل ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی تاکيد می‌کند: “چنانکه محکوم عليه قبل از صدور حکم به علت اتهام يا اتهاماتی که در پرونده امر مطرح بوده بازداشت شده باشد، دادگاه پس از تعيين تعزير از مقدار تعزير تعيين شده يا مجازات بازدارنده به ميزان بازداشت قبلی وی کسر می کند.”

همچنين تبصره ذيل ماده ۲۹۵ قانون آيين دادرسی کيفری نيز می‌گويد: “چنانچه محکوم عليه قبل از صدور حکم لازم الاجرا به علت اتهام يا اتهاماتی که در پرونده امر مطرح بوده بازداشت شده باشد، مدت بازداشت قبلی از مقدار حبس او کسر خواهد شد.”

بدين ترتيب مشخص نيست که قاضی پرونده با چه مجوز قانونی، دو ماه بر مدت حبس اين زندانی بی‌گناه اضافه کرده است.

نورمحمدی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين است و با توجه به اظهارات غيرقانونی مقام قضايی، بايد هفت ماه ديگر در زندان بماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016