پنجشنبه 4 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل سه آمريکايی: برای سارا احضاريه صادر نشد، درخواست داده ام تا دو موکل ديگرم نيز با قرار وثيقه آزاد شوند، کمپين بين المللی حقوق بشر

مسعود شفيعی ، وکيل سه گردشگر آمريکايی با اعلام اينکه از تاريخ بعدی دادگاه موکلانش معترض است و از ۲۳ شهريور روز آزادی يکی از متهمان پرونده يعنی سارا شورد ديگر موفق به ديدن دو موکلش که ماههاست در زندان هستند نشده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت : « زمان بعدی دادگاه ۱۳ بهمن ماه اعلام شده که به نظرم خيلی دير است. و به همين دليل نامه ای را به آقای صلواتی، قاضی پرونده داده ام که يا ترتيبی بدهند تا زمان دادگاه نزديکتر شود و يا مانند سارا شورد ، شين و جاش نيز با قرار وثيقه آزاد شوند و تا روز دادگاه مثلا در خانه سفير يا سفارت سويس بمانند. چرا که تشکيل نشدن دادگاه قبلی نه تقصير من بود و نه موکلانم. قصور از مسولان زندان و دادگاه بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسعود شفيعی با ابراز اينکه معلوم نيست به چه علت جاش و شين در روز ۱۵ آّبان از اوين به دادگاه آورده نشدند، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « نيامدن سارا که طبيعی است چون برای او حکم احضاری فرستاده نشده است .آن دو نفر ديگر هم در زندان بودند و طبيعتا بايد مسولان آنها را به دادگاه می آوردند. خودشان که نمی توانستند بيايند. من روز دادگاه به قاضی پرونده گفتم که اگر آنها را احضار کرديد و نياوردنشان ، شما در صورت جلسه بنويسد و من هم امضا می کنم.»

وکيل پرونده بازداشت سه گردشگر آمريکايی با اظهار اينکه آخرين باری که دو موکل ديگرش را ديده است به روز آزادی سارا شورد برمی گردد ، گفت در خواست ملاقات با موکلانش و خواندن پرونده را داده است : « چون چند روز پيش که با آقای صلواتی ، قاضی پرونده حرف زدم گفت شما آنها را روز دادگاه می بينيد که طبيعتا روز دادگاه برای تنظيم دفاعيه از موکلانم به درد نمی خورد. من به دليل حفاظت از حقوق موکلانم بايد آنها را قبل از روز دادگاه ببينم تا بتوانم دفاعيه خوبی تنظيم کنم. اما با هر مشقتی که بود توانستم پرونده را بخوانم اما هنوز اجاز ه ديدن جاش و شين را ندادند.»

مسعود شفيعی درباره اينکه با نيامدن سارا شورد به ايران و حضور نيافتنش در جلسه دادگاه وثيقه او در چه وضعيتی قرار می گيرد، گفت : « سخنگوی قوه قضاييه قبل از شروع اولين جلسه دادگاه گفته بود اگر سارا نيايد وثيقه اش توقيف می شود که من نيز در مصاحبه هايم گفتم صحبت ايشان قانونی نيست چون برای سارا اخطار رسمی فرستاده نشده است. من وظيفه داشتم که در ۱۵ آبا ن عليرغم اينکه همه می گفتند دادگاه تشکيل نمی شود حضور بيابم ، همه آن روز در دادگاه بودند به جز متهمان ! تا زمانيکه برای سارا شورد احضاريه رسمی از سوی دادگستری ايران فرستاده نشود ضبط وثيقه اش نيز بی معنی و غيرقانونی ست .»

اين وکيل با اظهار اينکه جرم جاسوسی و ورود غير قانونی به دلايل زياد در مورد موکلانش صدق نمی کند ، گفت: « من تمام جزييات پرونده را خواندم و دليلی که بتواند موکلانم را برای جرم جاسوسی متهم کند وجود ندارد و حتی ورود غير مجاز هم هيچ تقصيری متوجه موکلان من نيست چون مشخص نبودن مرز خيلی سخت است. همين چند وقت پيش نمايندگان مجلس وزير امور خارجه مورد سوال قرا داده بودند که چرا مرز را ميل گذاری نمی شود، حالا وقتی افرادی مثل نمايندگان مجلس و وزير امور خارجه مرز را تشخيص نمی دهند چطور بايد انتظار داشت که سه کوهنورد و گردشگر خارجی مرز را تشخيص دهند. به نظرم به طور کلی موضوع جاسوسی در پرونده منتفی است و اگر ورود غيرقانونی هم صحت داشته باشد موکيلن من قصوری در اين باره نداشته اند و به همين دليل تقصيری متوجه شان نيست.»

سه گردشگر آمريکايی به نام های سارا شورد ، شين باور و جاشوا فاتال در مرز ميان ايران و کردستان عراق در تاريخ ۸ مرداد ۱۳۸۸ در ايران دستگير شدند که به جاسوسی و ورود غير قانونی متهم شدند. در تاريخ ۲۳ شهريور يکی از آن سه نفر ، سارا شورد بعد از ماهها بودن در بند انفرادی با قرار وثيقه۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد اما هنوز دو نفر ديگر در زندان اوين به سر می برند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016