پنجشنبه 11 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهديه گلرو: بايد به قيمت دانشگاه شدن اوين، دانشگاه آخرين سنگر آزادی زنده بماند، ۳۶۵ روز بازداشت بدون يک روز مرخصی، جرس

جرس: مهديه گلرو، فعال دانشجويی و عضو شورای دفاع از حق تحصيل که سال گذشته در آستانه ۱۶ آذر بازداشت شد و در مدت يک سال بازداشت نتوانسته است حتی از يک روز مرخصی استفاده کند، در پيامی از زندان اوين تاکيد کرده است: "بايد به قيمت دانشگاه شدن اوين، دانشگاه آخرين سنگر آزادی زنده بماند."

به گزارش جرس، مهديه گلرو، دانشجوی محروم از تحصيل رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی، دهم آذر ماه سال ۸۸ در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعليقی محکوم شد و فردای همان روز در تاريخ ۱۱ آذر ۸۸ در پی يورش ماموران امنيتی به منزل، همراه همسرش بازداشت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال دانشجويی، پس از تحمل ۶۵ روز انفرادی و ماندن در بند ۲۰۹، به بند متادون و سپس بند زنان منتقل شد در زمان حضور در ۲۰۹ به دليل اعتصاب غذا دچار عفونت روده شديد شد.

همسر مهديه گلرو، در اسفند ماه همان سال، پس از سه ماه بازداشت، با قرار وثيقه ۵۰ ميليونی آزاد شد. وحيد لعلی‌پور، همسر مهديه گلرو، پيش از بازداشت هيچ‌گونه فعاليت سياسی نداشت، اما چندی پيش در دادگاه به تحمل دو سال حبس محکوم شد و حکم وی هم اکنون در دادگاه تجديد نظر است.

دادگاه مهديه گلرو، فروردين ماه ۸۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباس برگزار شد و او را با اتهام‌هايی چون "تجمع و تبانی و تبليغ عليه نظام" و همچنين "ارتباط با منافقين" محاکمه کردند که وی با تبرئه از اتهام "ارتباط با منافقين" به دو سال و چهار ماه حبس تعزيری محکوم شد.

پس از برگزاری دادگاه، قرار بازداشت اين عضو شورای دفاع از حق تحصيل، به قرار وثيقه‌ای ۷۰۰ ميليون تومانی تبديل شد و تلاش‌های خانواده‌اش برای کاهش اين مبلغ، آن را به ۵۰۰ ميليون تومان تبديل کرد که تهيه آن همچنان از عهده خانواده او خارج بود.

با پايان وقت ۲۰ روزه تبديل قرار، پرونده مهديه گلرو به دادگاه تجديدنظر ارسال شد و اين دادگاه با کسر چهار ماه حکم دو سال حبس تعزيری وی را به اجرای احکام سپرد.

حکم يک سال حبس تعليقی او نيز که يک روز قبل از بازداشت به وی ابلاغ شده و در واقع رای بدوی بود، اجرا شد و عملا وی محکوم به گذراندن سه سال حبس شده است.

اين فعال دانشجويی هم اکنون ۳۶۵ روز را در بازداشت به سر برده‌ است و تاکنون به رغم داشتن بيماری شديد روده، که در دوران زندان به آن مبتلا شد، از مرخصی استفاده نکرده است. خانواده وی مراجعات مکرری به نهادهای ذی ربط از جمله دادستانی داشته‌اند اما تاکنون حتی موفق به ديدار دادستان هم نشده‌اند.

مهديه گلرو به همراه باقی زندانيان زن، در روز ۱۶ آبان ماه سال جاری، در پی چندين روز قطع تماس تلفنی، به بند متادون منتقل شد. قرنطينه متادون، محل نگهداری مجرمان معتاد است و به منظور ترک اعتياد از آن استفاده می‌شود.

پس از اين انتقال، تماس‌های اين زندانيان با خارج از زندان به کلی قطع شد و خانواده‌هايشان تنها می‌توانند برای جويا شدن از وضعيت‌شان، يک بار در هفته ملاقات کابينی يک ربع ساعتی با آنان داشته باشند.

گفتنی است مهديه گلرو، در آستانه ۱۶ آذر، در آخرين ملاقات کابينی‌اش پيامی را از زندان به بيرون منتقل کرده است. پيامی که متن آن اين گونه عنوان شد: ياران دبستانی من، اگر در سال ۱۳۳۲، سه دانشجو کشته شدند، امروز ده ها دانشجو در بند هستند. هر چند که اين روزها هزينه حرف زدن خيلی سنگين است اما بايد به قيمت دانشگاه شدن اوين، دانشگاه آخرين سنگر آزادی زنده بماند. و بدانيد که ما نيز در کنار شما در روز ۱۶ آذر يار دبستانی را زمزمه خواهيم کرد.

فاطمه شجاعی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016