یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام مهدی کروبی به مناسبت ۱۶ آذر، کلمه

- دانشجويان و دانشگاهيان هميشه در صف اول مبارزه با انحصارطلبی و قانون‌شکنی بوده‌اند
- فعالان دانشجويی به جرم انتقاد و ايستادگی در مقابل قانون‌شکنی و دروغ، زندانی شده‌اند

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و نامزد معترض به نتيجه اعلام شده برای انتخابات رياست جمهوری، پيامی به مناسبت روز دانشجو صادر کرد.

به گزارش کلمه، کروبی در اين بيانيه، با تاکيد بر اينکه “تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند” و “دروغ، تزوير و ريا هيچگاه پايدار نيست” از دانشجويان خواست حضور خود را در صحنه حفظ کنند تا “خار چشم بدخواهان ملت ايران” باشند. حضور در صحنه است. وی افزود: تماميت خواهان و انحصارطلبان به دنبال نااميد کردن مردم هستند، اما جايی که اميدواری و ايستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشينی خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير کل حزب اعتماد ملی همچنين خاطرنشان کرد: عوامل مهندسی کردن انتخابات، از آن جا که خود به درستی می دانند، دانشگاه مبدا تحولات است، به جان علم و دانش افتاده اند تا مگر دانشجويان و دانشگاهيان را از آموختن و پرسشگری باز دارند. اساتيد محترم که سرمايه های عظيم کشورهستند نيزمورد تهاجم اين دگماتيسم ها قرار گرفتند. تعدادی از آن ها را به زندان افکندند و جمع کثير ديگری نيز تنها به دليل انتقاد و پرسشگری از دولتمردان، از دانشگاه ها حذف، اخراج و يا به اجبار بازنشسته شدند.

کروبی افزود: دانشجويان و دانشگاهيان همواره در صف اول مبارزه با انحصارطلبی و قانون شکنی بودند و هيچ گاه ظلم و اجحاف در حق ملت بزرگ ايران را برنتافتند و البته متحمل هزينه های فراوانی شدند.

وی از اينکه در آستانه روز دانشجو، تعداد زيادی از فعالان دانشجويی در عين بی گناهی و تنها به جرم انتقاد و برای اينکه در مقابل قانون شکنی و دروغ ايستاده اند و آن را نفی کرده اند، در شرايط دشواری به سر می برند، عده ای زندانی، عده ای تبعيد و بسياری از حق مشروع و مسلم تحصيل محروم شده اند، ابراز تاسف کرد و در عين حال گفت: اما دانشجويان همواره نشان داده اند که در شرايط سخت و دشوار هميشه پايداری و مقاومت ورزيده اند. متن کامل پيام مهدی کروبی را به نقل از سايت تغيير، در ادامه می‌خوانيد:

بسمه تعالی

جوانان و دانشجويان عزيز؛ اساتيد محترم؛ دانشگاهيان گرامی؛ و ملت هميشه سرافراز ايران، ۱۶ آذرماه، روز دانشجو بر همه شما مبارک باد.

۱۶ آذر هر سال يادآور مبارزات خستگی ناپذير دانشجويان با استبداد و استعمار طی ساليان طولانی است. اين روز يادآور شهادت سه دانشجوی عزيز در راه ايستادگی و مقاومت بر مطالبات آزاديخواهانه و استعمارستيزانه ملت ايران است.

دانشجويان پيش از انقلاب پيشتاز مبارزه با رژيم طاغوت بودند و نقش مهمی در تحولاتی که منجر به انقلاب اسلامی شد، ايفا کردند. پس از انقلاب نيز دانشجويان پرچم آزادی خواهی را رها نکردند و همواره چشم بيدار و پاسداران آزادی ، استقلال ايران و مدافعان آرمان های اصيل انقلاب اسلامی بودند. چه در حوادث انقلاب اسلامی که با رهبری امام مقابل رژيم ستم شاهی دوشادوش ملت مبارزه می کردند و چه در دوران ۸ سال دفاع مقدس که با تقديم ۵۰۰۰ شهيد سرافراز و صدها جانباز و ايثارگر نهال جمهوری اسلامی ايران را آبياری و از آن حمايت کردند و چه در ساليان بعد از جنگ تا به امروز دانشجويان همواره منادی حقوق شرعی و قانونی ملت ايران بودند و نقش بارزی در تحولات مختلف طی اين سه دهه ايفا کردند.

حضور جوانان و دانشگاهيان در تمامی صحنه ها چه در شکل گيری انقلاب، چه در دفاع مقدس و چه در سازندگی و آبادانی کشور، ناشی از ديدگاه ژرف امام به دانشگاه و دانشگاهيان بود. دانشگاه از منظر امام آنقدر اهميت دارد که اگر نقش واقعی خود را نداشته باشد، همه چيز مملکت از دست خواهد رفت. امام اين اهميت را اينچنين گوشزد کرده‏اند: “اگر دانشگاه را ما سست بگيريم و از دست برود، همه چيزمان از دستمان رفته است.”

لذا هميشه شاهديم که دانشجويان و دانشگاهيان همواره در صف اول مبارزه با انحصارطلبی و قانون شکنی بودند و هيچ گاه ظلم و اجحاف در حق ملت بزرگ ايران را برنتافتند و البته متحمل هزينه های فراوانی شدند.

در دوران پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته نيز که تماميت خواهان از طريق مهندسی انتخابات، به زعم خود کشور را در اختيار گرفتند!، با واکنش جدی مردم مواجه شدند که به اعتراضات گسترده و تشکيل جنبش بزرگ اعتراضی مردم ايران منجر شد و جامعه دانشگاهی هميشه سرافراز ايران بار ديگر نقش برجسته ای را در مقاومت مقابل انحصارطلبان و ايثار و تلاش در راه بازگرداندن حق قانونی و شرعی ملت ايفاء کرد.

عوامل مهندسی کردن انتخابات، از آن جا که خود به درستی می دانند، دانشگاه مبدا تحولات است، به جان علم و دانش افتاده اند تا مگر دانشجويان و دانشگاهيان را از آموختن و پرسشگری باز دارند. اساتيد محترم که سرمايه های عظيم کشورهستند نيزمورد تهاجم اين دگماتيسم ها قرار گرفتند. تعدادی از آن ها را به زندان افکندند و جمع کثير ديگری نيز تنها به دليل انتقاد و پرسشگری از دولتمردان، از دانشگاه ها حذف، اخراج و يا به اجبار بازنشسته شدند.

به درستی جوانان و دانشگاهيان ما دريافتند که انتقاد، همان رکن اساسی پالايش هر نظام و حکومتی، لازمه اش استقلال و دوری گزيدن از نهاد قدرت و حکومت است و همين امر نيز خود موجبات رشد و بالندگی علم و دانش را فراهم می سازد.

تماميت خواهان بدليل دست يابی نامشروع و غيراخلاقی به قدرت، چنان جايگاه خود را متزلزل يافته اند که فقط در انديشه تثبيت و حفظ قدرت خود هستند و همين مساله آنان را با سوء مديريت در عرصه های مختلف سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه ساخته که در اثر همين سوء مديريت ها و داشتن نگرش دگم و غلط به جامعه، جوانان و دانشگاهيان، شرايط را برای زندگی، ادامه تحصيل و خدمت به ميهن و کشور را برای بسياری از جوانان عزيز ما سخت و ناگوار کرده اند.

مع الاسف تحصيل که حقی خدشه ناپذير است را از جوانان با استعداد و دانشجويان عزيز ما دريغ کرده اند و پيگيری کنندگان اين حق مسلم را به سنگين ترين مجازات ها نواخته اند. تا آن جا که متاسفانه جمع زيادی از جوانان و دانشجويان برای ادامه تحصيل مجبور به ترک کشور شده اند. پديده فرار مغزها که هر روز در اثر اين سوء مديريت ها تشديد می شود، خسران بزرگی برای ايران است، خسرانی که به مانند ساير مسايل سعی می شود کتمان شود!

مشخصا چنانچه مشکلات و انحرافاتی در ابعاد مختلف از جمله سياسی، اقتصادی، معيشتی و اخلاقی برای آنانی که مجبور به ترک وطن گشته اند پديد آيد و در تبليغات گسترده استکبار دچار حوادث تلخی شوند، مسوليت دنيوی و اخروی آنان با متوليان کنونی است و در پيشگاه خداوند بايد پاسخگو باشند.

وليکن مطمئنا جوانان ايران حتی اگر به خاطر شرايط دشوار و عليرغم ميل باطنی خود، کشورشان را ترک کرده کنند، هر کجا که باشند، همچنان دغدغه آبادانی و آزادی واستقلال و سرافرازی ايران را دارند.

اکنون که به روز دانشجو نزديک می شويم، متاسفانه تعداد زيادی از فعالان دانشجويی در عين بی گناهی و تنها به جرم انتقاد و برای اينکه در مقابل قانون شکنی و دروغ ايستاده اند و آن را نفی کرده اند، در شرايط دشواری به سر می برند. عده ای زندانی، عده ای زندانی تبعيدی و بسياری از حق مشروع و مسلم تحصيل محروم شده اند. اما دانشجويان همواره نشان داده اند که در شرايط سخت و دشوار هميشه پايداری و مقاومت ورزيده اند.

فرزندان من، به عنوان فردی که در دوره های مختلف، عمر خود را به مبارزه با ظلم و خودکامگی گذرانده ام، چند نکته را از روی تجربه و دلسوزی يادآور می شوم:

۱- تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند. دروغ، تزوير و ريا هيچگاه پايدار نيست. لذا بايد حضور خود را در صحنه حفظ کرد، چرا که خار چشم بدخواهان ملت ايران حضور در صحنه است. تماميت خواهان و انحصارطلبان به دنبال نااميد کردن مردم هستند، اما جايی که اميدواری و ايستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشينی خواهند بود.

۲- جنبش دانشجويی اگر چه به دليل سيال بودن از طول عمر کوتاهی در هر دوره برخوردار است اما همواره از پتانسيل و ظرفيت های بالای جوانان مستعد برخوردار است. لذا ضمن عبرت و آموختن از نقاط ضعف و اشتباهات گذشته که البته بی شک ناشی از شور و اشتياق جوانی است، بايد با بهره گيری از تجربيات پر فراز و نشيب دهه های گذشته ی جنبش دانشجويی، به سوی تعالی حرکت کرد تا نقشی مفيد و ارزنده مطابق آرمانها و ارزشهای اصيل انقلاب ايفاء کرده و آينده درخشان ايران را رقم زنيد.

۳- ستاره دار کردن دانشجويان که در دولت نهم و دهم تداوم و تشديد يافت، راهی غلط و رويه ای ناصواب است که موجب شده تا تعداد زيادی از جوانان و دانشجويان از ادامه تحصيل در مقاطع مختلف باز بمانند. فرزندان من بدانيد تحصيل حق مسلم شماست و اين رويه ی غلط پايدار نخواهد ماند. روزی در همين نزديکی ها شاهد تحصيلات آکادميک آزاد خواهيم بود که همه ی جوانان با هر سليقه ای را در دل خود جای دهد.

۴- حرکتهای اصلاحی ساليان اخير، نقش جوانان و جنبش دانشجويی را به عنوان يکی از مهمترين “گروه های مرجع” در ايران تثبيت کرده است لذا در شرايطی که جامعه ما نياز به روشنگری و آگاهی بخشی هرچه بيشتر و تبيين راهبردهای اصلاح طلبانه برای عموم شهروندان دارد و همانطور که بنيانگذار فقيد آن امام خمينی يکی از وظايف دانشگاهيان را آگاه سازی ملت می داند، شما جوانان و دانشجويان و دانشگاهيان بايد مانند هميشه با توکل به خدا و اتکا به پاکبازی و خلوص دلهايتان که خاصه جوانان و جامعه دانشگاهی ايران عزيزمان است، اين مسووليت را به گستره کشور و در جای جای نقاط ايران بسط و گسترش دهيد. امروز ما نيازمند آگاهی بخشی برای عموم مردم ايران هستيم.

جوانان و دانشجويان عزيز؛ ۱۶ آذرماه، روز دانشجو را به شما تبريک می گويم و اعلام ميدارم شما عزيزان سرمايه های عظيم و بالقوه ی تحولات عظيم در کشورهستيد، اميدتان به خدا باشد، بی شک آينده کشور از آن شما خواهد بود. و بدانيد همچون گذشته مهدی کروبی در کنار شما خواهد بود و تا پايان ايستاده است.

و در پايان، اميدوارم مسوولين و متوليان امور ضمن متوجه شدن اشتباهات خود، با آزادی هر چه سريعتر جوانان و دانشجويان، آرامش را به جامعه بازگردانند تا همگی شاهد بالندگی و سرافرازی ميهن عزيزمان، ايران باشيم.

والسلام
مهدی کروبی
۱۳ آذرماه ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016