یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر صالحی: ۳۵ کيلوگرم اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد کرده‌ايم، ايسنا

- می‌توانيم به بانک سوخت خدمات دهيم
- مذاکرات با ۱+۵ برون‌رفت‌ سياسی برای طرف مقابل ايران است

رييس سازمان انرژی اتمی يک هفته پس از ترور دکتر مجيد شهرياری ـ دانشمند هسته‌يی کشورمان ـ از ورود اولين محصول کيک زرد توليدی کارخانه گچين بندرعباس به سايت هسته‌يی اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به اصفهان، دکتر علی‌اکبر صالحی پس از قطع روبانی به نشانه‌ افتتاح و ورود اولين محصول کيک زرد توليدی کارخانه‌ی گچين بندرعباس به سايت هسته‌يی اصفهان که توسط يک کاميون کانتينردار به سايت هسته‌يی اصفهان وارد شد، در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اظهار کرد: بعد از گذشت يک هفته از شهادت دکتر شهرياری از دانشمندان هسته‌يی کشورمان شاهد دستاوردی قابل توجه هستيم. بدخواهان و کينه‌توزان همواره تلاش داشتند که ياس و نااميدی را در بين جوانان و دانشگاهيان و مهندسان ما رواج دهند اما امروز شاهد دريافت اولين محموله‌ کيک زرد توليد شده در داخل کشورمان در معدن گچين کارخانه بندرعباس هستيم.

وی گفت: غربی‌ها دل بسته بودند که ممکن است ما در مواد اوليه‌ توليد سوخت مشکل داشته باشيم اما اين نمونه اولين محموله‌ کيک زرد ارسالی از معدن گچين به سايت هسته‌يی اصفهان است که تحت نظارت و حسابرسی آژانس نيز قرار دارد.

رييس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اين حرکت به طور مستمر ادامه پيدا می‌کند. هم‌چنين امسال سال ويژه‌يی برای اکتشاف و استخراج مواد اوليه است. با عنايت رييس‌جمهور عزيزمان سعی داريم برای تامين مواد اوليه که تضمين‌کننده و اطمينان‌بخش برای تامين مستمر سوخت هسته‌يی نيروگاه‌هايمان است، اقدام کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی هم‌چنين درباره‌ معدن ساغند و کارخانه‌ توليد کيک زرد اردکان گفت: انشاءالله معدن ما در ساغند يزد در آينده‌ای نه چندان دور به بهره‌برداری خواهد رسيد و تاسيسات توليد کيک زرد اردکان هم شتاب بيشتری پيدا کرده است و می‌خواهيم در عرض چند سال (حدد ۴ الی ۵ سال) کشور را به لحاظ اکتشاف و استخراج و تامين مواد اوليه تامين کنيم تا در پنج سال آينده با اطمينان بگوييم که مجموعه‌ نيازهای مواد اوليه برای توليد سوخت هسته‌يی کشورمان را می‌توانيم در داخل توليد کنيم.

وی تاکيد کرد: بار ديگر به بدخواهان و جنايتکاران و مجرمان بين‌المللی اعلام می‌کنيم که ايستاده‌ايم. مقاومت درس اول انقلاب ماست و يقين بدانيد شما نسبت به اين حرکات راه به جايی نمی‌بريد و مايوس‌تان می‌کنيم؛ چرا که ياس از جنود ابليس است و با تهديد کردن علما، دانشمندان، فرهيختگان ما نمی‌توانيد در حرکت شتابان صنعت هسته‌يی‌مان سستی و کندی ايجاد کنيد. اين حرف را بدون غلو می‌گويم؛ انشاءالله در آينده ملت ايران شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود.


بخش قابل توجهی از کيک زرد را از طريق بندرعباس تامين می‌کنيم

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا، رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ ميزان اولين محموله‌ کيک زرد وارد شده به سايت هسته‌يی اصفهان و اين‌که چه بخشی از کيک زرد مورد استفاده در سايت هسته‌يی اصفهان از بندرعباس تامين می‌شود؟ گفت: اين‌که در همين لحظه انتظار داشته باشيد کل موجودی خود را اعلام کنيم امکان‌پذير نيست. ما بخش قابل توجهی از کيک زرد را از طريق بندرعباس تامين می‌کنيم و اميدواريم در چند سال آينده بتوانيم تامين تمامی موجودی مورد نيازمان در داخل کشور دست يابيم.

وی در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبنی بر اين‌که کارخانه‌ی UCF اصفهان چه موقع از وضعيت تعمير و نگهداری خارج می‌شود؟ اظهار کرد: اميدواريم در آينده‌ی نه چندان دور اين کارخانه کارش را شروع کند.


نمی‌پذيريم که آژانس ميزان نياز مواد اوليه و مورد نظر ايران را اعلام کنند

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که از وی پرسيد اقدام امروز ايران در وارد کردن اولين محموله‌ کيک زرد معدن گچين بندرعباس چه تاثيری در گفت‌وگوهای ايران و ۱+۵ دارد؟ و اين‌که ميزان اولين محموله‌ کيک زرد چقدر است؟ گفت: نمی‌توانم پاسخی درباره‌ی اين‌که اين محموله به چه ميزان است داشته باشم. اين اطلاعات را آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قطعا خواهد داشت؛ چون در چارچوب پادمان جامع بايد اعلام شود اما ما معتقديم دليلی ندارد چنين اطلاعاتی در گزارش‌های آژانس منعکس شود. متاسفانه يکی از مشکلات و گله‌های ما از آژانس اين است که اطلاعاتی که ضرورتی برای بيان در گزارش‌ها ندارد و بايد محرمانه در آژانس بماند منعکس می‌شود. اميدواريم آژانس درباره‌ی ميزان کيک زرد ايران حسابرسی‌اش را انجام دهد اما به هيچ عنوان نمی‌پذيريم که ميزان نياز مواد اوليه و مورد نظر ايران را اعلام کنند.


تا الان ۳۵ کيلوگرم اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد کرده‌ايم


اميدواريم در شهريورماه اولين مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنيم

رييس سازمان انرژی اتمی درباره‌ی تاثير توليد کيک زرد معدن گچين بندرعباس در مذاکرات ايران و ۱+۵ پاسخ داد: طرف مقابل و کسانی که درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌يی ايران اطلاعات دارند می‌دانند اما وانمود می‌کنند که ايران در برخی مسائل مشکلاتی دارد. مثلا درباره‌ی توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد می‌گفتند که ايران توانايی انجام اين کار را ندارد. اما ما تا الان ۳۵ کيلوگرم اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد کرده‌ايم. هم‌چنين در زمينه‌ی توليد مجتمع سوخت مجازی، ما ثابت کرديم که توانايی اين کار را داريم و اميدواريم در شهريورماه آينده اولين مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنيم. آنها هم‌چنين در زمينه‌ی اکتشاف و استخراج و تبديل اورانيوم به کيک زرد مباحثی را مطرح می‌کردند اما الان می‌بينيد که ايران در اين زمينه نيز توانايی‌های خاص خود را دارد.


مذاکرات ايران و ۱+۵ يک برون‌رفت سياسی برای طرف مقابل ايران است

معاون رييس‌جمهور تاکيد کرد: اقدام امروز ما می‌تواند موجب شود تا مقامات کشورمان با قدرت و قوت در مذاکرات حاضر شوند. ما لطف و مرحمتی از کسی طلب نمی‌کنيم. مذاکرات ايران و ۱+۵ يک برون‌رفت سياسی برای طرف مقابل ايران و برون‌رفتی آبرومندانه برای کسانی است که پرونده‌ی ساختگی برای رسيدن به اميال سياسی‌شان درباره‌ی ايران ايجاد کردند.


می‌توانيم به بانک سوخت خدمات ارائه دهيم

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی ديگر دربار‌ی هدف از ايجاد بانک سوخت بين‌المللی اظهار کرد: يک بار روس‌ها پيشنهاد تشکيل چنين بانکی را دادند که در آژانس به تصويب رسيد و روس‌ها اعلام کردند مقدمات تاسيس اين بانک سوخت را فراهم کرده‌اند. اين بار آمريکا و آژانس پيشنهاد تشکيل چنين بانکی را می‌دهند اما شرايط استفاده از اين بانک برای کسانی که حتی فاقد توانايی توليد سوخت هستند غير قابل قبول است؛ چرا که اين شرايط به گونه‌ای است که می‌توانند کاری کنند که سوخت به دست آنها نرسد. اما اگر اين سوخت با چارچوبی که جنبش غيرمتعهدها تعيين کرده است به طور مستمر و مطمئن برای تامين سوخت نيروگاه‌ها تضمين شود، ما مشکلی نداريم. ما خوشبختانه در اين وادی نيستيم. نيازهايمان را می‌توانيم تامين کنيم و چرخه‌ی سوختمان را کامل می‌کنيم. اگر بانکی هم تاسيس شد می‌توانيم از نظر ارايه‌ی خدمات سوخت و اورانيوم غنی شده، خدمات ارايه کنيم.


بهمن‌ماه جشن بهره‌برداری از نيروگاه بوشهر برگزار می‌شود

صالحی در پاسخ به سوال ايسنا درباره‌ی اظهارات هيلاری کلينتون مبنی بر اين‌که تحريم‌های بين‌المللی بر روند فعاليت‌های هسته‌يی ايران تاثير داشته است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که شاهد هستيد در نيروگاه بوشهر سوخت به طور کامل به قلب رآکتور انتقال يافته و درپوش آن گذاشته شده است و طی يکی دو هفته‌ی آينده حداقل بحرانی شدن قلب رآکتور را شاهد خواهيم بود و اواسط دی‌ماه برق اين نيروگاه به شبکه‌ی سراسری وصل می‌شود و بهمن‌ماه به طور رسمی جشن بهره‌برداری از نيروگاه را خواهيم داشت. البته ما توانايی بهره‌برداری نيروگاه در دی‌ماه را داريم اما با توجه به تقارن آن با ايام سوگواری ابا عبدالله (ع) به بهمن ماه موکول شده است.

رييس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هم‌چنين تاسيسات نطنز به خوبی کار می‌کند و گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را در اين زمينه شاهد بوديد و افکار عمومی هم در جريان قرار گرفت که چه مقداری از اورانيوم غنی شده را در اختيار داريم. البته اعلام اين مطلب به‌رغم تمايل ما بوده است. متاسفانه شاهد بوديم که صحبت‌های نادرستی درباره‌ی توقف کار در نطنز مطرح شد اما حتی متخصصين متوجه نمی‌شوند که منظور از توقف چند ثانيه در کار نطنز چيست و اساسا معنايی ندارد. هم‌چنين در حال حاضر کيک زرد توليد شده در کشور به سايت هسته‌يی اصفهان وارد شده است. بايد از کسی که معتقد است تحريم‌های بين‌المللی بر ايران تاثير گذاشته است پرسيد اگر روند فعاليت‌های هسته‌يی ايران کند و يا متوقف شده است پس اين کارها و اقدامات چيست؟


انجام کارها درباره‌ی توليد سوخت مجازی در شرف اقدام است

صالحی در پاسخ به ايسنا مبنی بر اين‌که وضعيت کارخانه‌ توليد مجتمع يا بسته‌های سوخت چيست؟ اظهار کرد: کارخانه‌ی اف‌ام‌پی فعال است. مجتمع‌های مجازی رآکتور آب سنگين اراک در حال توليد شدن است. در دو سه سال آينده وقتی آماده‌ی راه‌اندازی رآکتور آب سنگين اراک شويم ضرورتا برای تست بايد سوخت مجازی داشته باشيم و اين سوخت مجازی شبيه سوخت اصلی است که انجام کارها درباره‌ی توليد سوخت مجازی در شرف اقدام است.


ايران در زمره کشورهايی قرار می‌گيرد که توانايی توليد صفحه‌ سوخت را خواهند داشت

وی ادامه داد: هم‌چنين يک کارگاه بزرگ برای توليد صفحه‌ی سوخت برای استفاده در رآکتور تهران ايجاد خواهيم کرد و ايران در زمره‌ی کشورهايی قرار می‌گيرد که توانايی توليد صفحه‌ی سوخت را خواهد داشت. هم‌چنين در کارخانه‌ی اف‌ام‌پی درباره‌ی توليد سوخت برای نيروگاه بوشهر هم کار می‌شود.


پيشنهاد به روس‌ها برای ايجاد کارخانه‌ توليد سوخت برای نيروگاه بوشهر تحت ليسانس روس‌ها

رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه از پيشنهاد ايران به روس‌ها برای ايجاد يک کارخانه‌ی توليد سوخت برای نيروگاه بوشهر تحت ليسانس روس‌ها خبر داد و افزود: البته جواب جدی از روس‌ها نشنيده‌ايم. گفته‌اند اين پيشنهاد را بررسی و مطالعه می‌کنيم. اگر مورد موافقت آنها قرار گيرد کنسرسيومی تشکيل خواهد شد که بخشی از آن را توانمندی ايرانی و بخشی را روس‌ها انجام می‌دهند.

صالحی گفت: ما فکر می‌کنيم اين پيشنهاد اصولی است تا به طور مشترک سوخت نيروگاه بوشهر را توليد کنيم.


در صورت توافق روس‌ها می‌توانند از توانمندی داخلی ما برای توليد سوخت نيروگاه بوشهر استفاده کنند

وی در پاسخ به اين سوال که اين پيشنهاد به اين معناست که سوختی که قرار است روس‌ها طی ۱۰ سال تامين کنند در ايران و تحت ليسانس روس‌ها توليد شود؟ گفت: اگر توافقی حاصل شود می‌توانند روس‌ها از توانمندی داخلی ما هم برای توليد سوخت نيروگاه بوشهر به طور مشترک استفاده کنند.

به گزارش ايسنا، اولين محموله‌ی کيک زرد ارسال شده از معدن گچين بندرعباس به سايت هسته‌يی اصفهان در يک کانتينر در بسته وارد اين سايت شد.

هم‌چنين علی‌اکبر صالحی با بريدن روبانی مراسم رسمی ورود اولين محموله‌ی کيک زرد داخلی به سايت هسته‌يی اصفهان را اعلام کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری، بخشی از پاسخ‌هايش را به زبان عربی به خبرنگاران عرب‌زبان پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، مهندس رضوانيان‌زاده مديرعامل شرکت توليد سوخت رآکتورهای هسته‌يی، مهندس زارعان معاون ايمنی حفاظت هسته‌يی سازمان انرژی اتمی و جمعی از مديران و کارکنان سايت هسته‌يی اصفهان، صالحی را در اين مراسم همراهی می‌کردند.

در جنب برگزاری اين کنفرانس خبری، يادبود دکتر مجيد شهرياری دانشمند هسته‌يی کشورمان که هفته‌ی گذشته در اقدامی تروريستی به شهادت رسيد، قرار گرفته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016