پنجشنبه 4 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل گزارش آمانو، دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ايران، مهر

آژانس همچنان عدم انحراف فعاليتهای هسته ای در ايران را تاييد می کند
مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش جديد خود در ۴۲ بند به جزئيات آخرين دستاوردهای هسته ای ايران پرداخته و تاکيد دارد که "آژانس همچنان توانسته است عدم انحراف فعاليتهای هسته ای اعلام شده در ايران را تاييد کند".
به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل گزارش يوکيو آمانو مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی برای ارائه به جلسه آتی شورای حکام که در روزهای آتی برگزار می شود ، به اين شرح است :

۱. اين گزارش مدير کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنيت در خصوص اجرای موافقتنامه پادمانNPT و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنيت در جمهوری اسلامی ايران ( ايران) گزارش می باشد . اين گزارش تحولات را از زمان آخرين گزارش منتشر شده در سپتامبر ۲۰۱۰ شامل می گردد .

A . فعاليتهای مربوط به غنی سازی

۲- ايران بر خلاف قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنيت فعاليتهای مربوط به غنی سازی خود را تعليق نکرده است.

A.۱ . نطنز: کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و کارخانه آزمايشی غنی سازی سوخت

۳- کارخانه غنی سازی سوخت(FEP) : دو سالن آبشار درFEP وجود دارد: سالن توليد A و سالن توليد B. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ايران، ۸ واحد برای سالن توليدA ، با ۱۸ آبشار طراحی شده برای هر واحد. هيچ گونه اطلاعات طراحی تشريحی برای سالن توليد B فراهم نشده است.

۴. در ۵ نوامبر ۲۰۱۰‍، ۵۴ آبشار در سه واحد از ۸ واحد در سالن توليد A نصب شده بود که ۲۹ تا از آن با UF۶ خوراک دهی شده بود . در ابتدا هر آبشار نصب شده شامل ۱۶۴ سانتريفيوژ بود . ايران اخيرا ۶ آبشار را تغيير داده تا هر کدام ۱۷۴ سانتريفيوژ را جای دهد. تاکنون همه سانتيرفيوژهای نصب شده ماشين های IR-۱ هستند. کار نصب در پنج واحد باقيمانده در حال انجام شدن بود اما هيج سانتيرفيوژی نصب نشده بود. تا ۵ نوامبر ۲۰۱۰ هيچ کار نصبی در سالن توليد B وجود نداشت.

۵- آژانس با احتساب اطلاعات جديد ارائه شده توسط ايران ، شامل برآورد تجديدنظرشده موجودی مواد هسته ای ، اکنون ارزيابی خود را از مقدار مواد هسته ای در دوره زمانی ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸ تا ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹ تکميل کرده است و نتيجه گرفته است که نتايج در چارچوب متغيرهای اندازه گيری با چنين تاسيساتی بطور معمول مرتبط هستند.

۶- آژانس بين ۱۶ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۰ يک راستی آزمايی موجودی فيزيکی (PIV) در FEP انجام داد و تاييد کرد که از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۰ ، ۳۴۷۳۷ کيلوگرم از UF۶ طبيعی از زمان شروع عمليات در سال ۲۰۰۷ به آبشارها تزريق شده است و مجموع ۳۱۱۳۵ کيلوگرم از UF۶ با غنی سازی پايين توليد شده بود. آژانس بر اساس اعلام ايران محاسبه کرده است که ميانگين سطح غنی سازی U-۲۳۵ از توليد UF۶ ، ۳۷/۳ درصد است . نتايج آناليز نمونه هايی که آژانس از توليد UF۶ با غنای پايين طی راستی آزمايی موجودی فيزيکی گرفته است اکنون در دسترس نيستند. آژانس ارزيابی کلی راستی آزمايی موجودی فيزيکی خود را ادامه می دهد.

۷- ايران تخمين زده است که بين ۱۸ اکتبر ۲۰۱۰ و ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰، ۴۸ کيلوگرم ديگر از UF۶ با غنای پايين توليد کرده است که در نتيجه از فوريه ۲۰۰۷ مجموع توليد UF۶ با غنای پايين به ۳۱۱۸۳ کيلوگرم می رسد. مواد هسته ای در FEP ( شامل خوراک، توليد و دورريز) همچنين همه آبشارهای نصب شده و ايستگاههای خوراک و کنارگذاری تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.

۸- آژانس از ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰ بر اساس نتايج آناليز نمونه های محيطی در FEP از فوريه ۲۰۰۷ و ديگر فعاليتهای راستی آزمايی نتيجه گرفته است که تاسيسات همانطور که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) اعلام نموده کار کرده است.
۹- کارخانه آزمايشی غنی سازی سوخت(PFEP): PFEP يک تاسيسات تحقيق و توسعه و يک تاسيسات آزمايشگاهی توليد اورانيوم با غنای پايين (LEU) می باشد که اولين بار در اکتبر ۲۰۰۳ عملياتی شد. آن يک سالن آبشار دارد که می تواند ۶ آبشار را درخود جای دهد. آبشارهای ۱ و ۶ هريک شامل ۱۶۴ سانتريفيوژ می باشد که برای غنی سازی اورانيوم با غنای پايين U-۲۳۵ تا۲۰% طراحی شده است. بخش ديگر سالن آبشار به عنوان يک « محوطه تحقيق و توسعه» طراحی شده است.

۱۰- در محوطه تحقيق و توسعه بين ۲۱ اوت ۲۰۱۰ و ۱۹ نوامبر ۲۰۱۰ مجموعا حدود ۱۳۸ کيلوگرم UF۶ به يک آبشار IR-۴ ۲۰ سانتريفيوژی ‍، يک آبشار IR-۲m ۲۰ سانتريفيوژی و سانتريفيوژهای منفرد IR-۱. IR-۲m و IR-۴ تزريق شده بود. در اين محوطه هيچ اورانيوم با غنای پايين خارج نمی شود زيرا توليد و دورريزها اين فعاليت تحقيق و توسعه در انتهای اين فرآيند مجددا با هم ترکيب می شوند.

۱۱- ايران در ۹ فوريه ۲۰۰۹ در محوطه توليد شروع به تزريق UF۶ با غنای پايين به آبشار ۱ با هدف بيان شده توليد UF۶ با غنای تا ۲۰% U-۲۳۵ جهت استفاده در ساخت سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران (TRR) نمود. ايران از ۱۳ جولای ۲۰۱۰ UF۶ با غنای پايين را به دو آبشار متصل شده تزريق نموده است ( آبشار ۱ و ۶ ).

۱۲- آژانس بين ۱۸ و ۲۹ سپتامبر يک PIV در PFEP انجام داد و تاييد کرد که از ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰ ، ۳۵۲ کيلوگرم UF۶ با غنای پايين از زمان ۹ فوريه ۲۰۱۰ به آبشار( آبشارها)ا تزريق شده است. و اينکه مجموع ۱/۲۵ کيلو گرم UF۶ با غنای تا ۲۰%U-۲۳۵ توليد شده بود. ايران اعلام کرد که سطح غنی سازی توليد UF۶ ۸۹/۱۹ درصد بود. آژانس ارزيابی PIV خود را ادامه می دهد.

۱۳- ايران تخمين زده است که بين ۱۹ سپتامبر و ۱۹ نوامبر۲۰۱۰ مجموع ۵/۶۲ کيلوگرم UF۶ غنی شده در FEP به دو آبشار متصل شده تزريق شده بود و تقريبا ۸/۷ کيلوگرم UF۶ با غنای تا ۲۰% U-۲۳۵ توليد شده بود. در نتيجه مجموع تقريبی ۳۳ کيلوگرم UF۶ با غنای ۲۰% U-۲۳۵ از فرآيندی که در فوريه ۲۰۱۰ شروع شد توليد شده است.

۱۴- آژانس از ۱۲ جولای ۲۰۱۰ بر اساس نتايح آناليز نمونه های محيطی در FFEP و ديگر فعاليتهای راستی آزمايی نتيج گرفته است که تاسيسات مطابق با آنچه که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام نموده کار کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


A.۲ . قم: کارخانه غنی سازی سوخت فردو FFEP

۱۵- ايران در سپتامبر ۲۰۰۹ به آژانس اطلاع داد کارخانه غنی سازی سوخت فردو در نزديکی شهر قم را می ساخته است. ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحی ۱۰ اکتبر ۲۰۰۹ خود بيان داشت هدف اين تاسيسات توليد UF۶ با غنای تا ۵/۰درصد U-۲۳۵بود و اينکه اين تاسيسات ساخت شده است برای اينکه ۱۶ آبشار را با مجموعا حدود ۳۰۰۰ سانتريفيوژ در خود جای دهد.

۱۶-ايران در نامه مورخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۰ پرسشنامه اطلاعات طراحی اصلاح شده را به آژانس ارائه داد که طی آن اعلام نمود که هدف FFEP اکنون شامل تحقيق و توسعه و نير توليد UF۶ با غنای تا ۵/۰ درصد U-۲۳۵است. طراحی تاسيسات به مختصات متشکل از ۱۲ آبشار به هدف توليد و ۴ آبشار به هدف تحقيق و توسعه تغيير پيدا نموده است. آژانس طی نامه مورخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۰ نظرات در خصوص پرسشنامه اطلاعات طراحی به ايران ارائه داد و خواستار توضيحات بيشتری در مورد هدف و ساختار جديد FFEP شد.

۱۷- همانطور گه قبلا گزارش شد در اظهارنامه اوليه ايران در خصوص هدف FFEP مندرج در نامه مورخ ۲ دسامبر ‍، ايران اعلام داشت که اين مکان ( نزديک قم) اصولا به عنوان يک محلی برای پناهگاههای اضطراری دفاع غير عامل برای بهره برداريهای مختلف در نظر گرفته شده بود. سپس اين مکان برای ساخت کارخانه غنی سازی سوخت در نيمه دوم سال ۲۰۰۷ انتخاب شد . آژانس به دفعات و اخيرا در نامه فوق الذکر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۰ از ايران درخواست نمود که اطلاعات بيشتری را در مورد تاريخچه طراحی و ساخت FFEP و نيز هدف اصلی آن ارائه دهد. آژانس به ايران اطلاع داد که اطلاعات وسيعی از منابع مختلف که ادعا می کنند که طراحی اين تاسيسات در سال ۲۰۰۶ شروع شده، بدست آورده است . ايران اعلام نمود که هيچ مبنای حقوقی برای اينکه آژانس درخواست اطلاعات در مورد تاريخچه و هدف FFEP نمايد وجود ندارد و اينکه آژانس“ ماموريت ندارد پرسشی ورای توافقنامه پادمان مطرح نمايد”. ايران طی نامه مورخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ گفت که آژانس بايد اظهارات آن را درباره زمان بندی و هدف FFEP «به عنوان يک واقعيت» مد نظر قرار دهد و درخواست آژانس برای دسترسی به شرکتهايی که در طراحی تاسيسات دخيل هستند و دسترسی به اسناد طراحی بيشتر نه تنها مطابق با موافقتنامه پادمان نيست بلکه «فراتر از پروتکل الحاقی» می باشد. آژانس معتقد است که سوالاتی که طرح نموده است در چارچوب شرايط موافقتنامه پادمان است و اطلاعات درخواستی برای آژانس به منظور راستی آزمايی زمانبندی و هدف اصلی FFEP برای تضمين اينکه اعلاميه های ايران صحيح و کامل هستند ضروری است.

۱۸- بنا به تحقيق آژانس ساخت تاسيسات ادامه دارد. همانطور که هيچ سانتريفيوژی در تاريخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۰ به اين تاسيسات عرضه نشده است. نتايج نمونه های محيط زيستی که از FFEP تا تاريخ فوريه ۲۰۱۰ اخذ شده وجود اورانيوم غنی شده را نشان نمی دهد.

A.۳: ساير فعاليتهای مربوط به غنی سازی:

۱۹- آژانس هنوز منتظر يک پاسخ اساسی از سوی ايران به درخواست آن برای اطلاعات بيشتر در ارتباط با اعلاميه های ايران درباره ساخت ده تاسيسات غنی سازی اورانيوم است که ساخت ۵ سايت آن بنا به گفته ايران تصميم گيری شده است و ساخت يکی از آنها تا پايان سال جاری ايرانی (۲۰ مارس ۲۰۱۱) يا اغاز سال آينده شروع خواهد شد. ّ ايران با توجه به درخواست آژانس در ارتباط با اعلاميه خود در تاريخ ۷ فوريه ۲۰۱۰ مبنی بر اينکه فن آوری غنی سازی ليزری را در اختيار دارد و در ارتباط با اعلاميه خود در تاريخ ۹ آوريل ۲۰۱۰ درباره توسعه نسل سوم سانتريفيوژها اطلاعات بيشتری ارائه نداده است.

B– فعاليتهای بازفرآوری:

۲۰- ايران طی نامه مورخ ۱۵ فوريه ۲۰۰۸ به آژانس اعلام کرد که «فعاليتهای بازفرآوری ندارد». در اين زمينه آژانس به نظارت بر استفاده از سلولهای داغ در رآکتور تحقيقاتی تهران TRR و تاسيسات توليد راديو ايزوتوپهای ماليبدنوم، يدين و زنون (MIX) ادامه می دهد. آژانس در تاريخ ۶ نوامبر ۲۰۱۰ در TRR يک مورد بازرسی و راستی آزمايی اطلاعات طراحی (DIV) و در تاريخ ۷ نوامبر ۲۰۱۰ يک مورد راستی آزمايی اطلاعات طراحی را در تاسيسات MIX اجرا نمود. با توجه به شرايط قطعنامه های شورای امنيت مبنی بر اينکه ايران فعاليتهای بازفرآوری خود را بايد معلق نمايد، آژانس می تواند تاييد کند که تنها با توجه به تاسيسات TRR و MIX و ساير تاسيساتی که آژانس به آنها دسترسی دارد هيچ گونه فعاليتهای مرتبط با بازفرآوری بعدی وجود ندارد و تاييد می نمايد که پروتکل الحاقی ايران اجرا نمی شود.

C. پروژه های مرتبط با آب سنگين

۲۱- آژانس توسط شورای امنيت موظف شده است تا گزارش کند که آيا ايران بطور کامل و مداوم از جمله کليه پروژه های مرتبط با آب سنگين را تعليق نموده است . همانگونه که در گزارشهای قبلی مديرکل نشان داده شده است آژانس درخواست نموده است که ايران ترتيبات لازم را در سريعترين زمان ممکن برای دسترسی آژانس به تاسيسات توليد آب سنگين اراک (HWPP) ، آب سنگين ذخيره شده در کارخانه فرآوری اورانيوم اصفهان (UCF) جهت تهيه نمونه ها فراهم آورد و همچنين همين امکان را در هرمکان ديگری در ايران که پروژه های مرتبط با آب سنگين در دست انجام است فراهم کند. آژانس طی نامه ای به تاريخ ۲ نوامبر ۲۰۱۰ به ايران مجددا درخواست خود را برای دسترسی به مکانهای فوق تکرار کرده است ايران در پاسخ خود در تاريخ ۷ نوامبر ۲۰۱۰ مجدددا اظهارات قبلی خود مبنی بر اينکه درخواستهای آژانس فاقد مبنای حقوقی بوده زيرا خارج از چارچوب توافقات پادمان ايران است را تکرار کرده است. ايران متذکر شده است که درخواستهای آژانس از قطعنامهای مربوطع سازمان ملل که تنها درخواست تاييد تعليق دارد فراتر رفته است. ايران همچنين اظهار نموده که کار روی پروژه های مرتبط با آب سنگين را تعليق نکرده است تا اين تاريخ ايران دسترسی درخواست شده را فراهم نساخته است.

۲۲- آژانس در تاريخ ۸ نوامبر ۲۰۱۰ راستی آزمايی اطلاعات طراحی را برای رآکتور IR-۴۰ در اراک انجام داد و مشاهده کرد که شرايط تغيير قابل توجهی نسبت به آخرين گزارش مديرکل نکرده است. اژانس تصديق کرد که ساخت تاسيسات رآکتور در حال انجام بود به نحوی که ساخت سازه های ساختمانها تقريبا پايان يافته است و برخی تجهيزات نصب شدند. اين تجهيزات شامل جرثقيل ساختمان رآکتور و نيز محفظه تنظيم فشار سيستم خنک کننده رآکتور می باشد. مطابق گزارش ايران، بهره برداری از رآکتور IR-۴۰ در سال ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد. در ساختمان راديوشيمی سازه بتنی سلول داغ آماده بود وليکن هيچ يک از دريچه ها سلول داغ يا ايزار جابجايی مواد راديواکتيو وجود نداشت.

۲۳- بر اساس تصاوير ماهواره ای ، به نظر می رسد تاسيسات توليد آب سنگين اراک در حال بهره برداری است. اما بدون دسترسی به اين تاسيسات آژانس قادر به تصديق اظهارات ايران که کار بر روی پروژه های مرتبط با آب سنگين را بر برخلاف قطعنامه های مربوطه شورای امنيت تعليق نکرده است نمی باشد و بنابراين نمی تواند گزارش کاملی در باره اين موضوع ارائه دهد.

D. تاسيسات فرآوری اورانيوم و ساخت سوخت

۲۴- در تاريخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۰ ، آژانس يک راستی آزمايی اطلاعات طراحی در تاسيسات UCF انجام داد. درآن زمان اين تاسيسات هنوز در حال تعميرات بود از آنجا که در تاريخ ۱۰ اوت ۲۰۰۹ تاکنون، هيچگونه UF۶ توليد نشده است، کل ميزان توليدشده درکارخانه فرآوری سوخت UCF از مارس ۲۰۰۴‍، ۳۷۱ تن باقی می ماند ( برخی از آنها که به کارخانه غنی سازی اورانيوم و کارخانه آزمايشی غنی سازی منتقل شده است) و موضوعات تحت کنترل و پايش آژانس باقی می ماند. آژانس در راستی آزمايی اطلاعات طراحی مشاهده نموده است که ايران تا به حال نصب و راه اندازی تجهيزات تبديل UF۶ غنی شده تا ۲۰ ٪ U-۲۳۵ به U۳O۸ را که برای ساخت سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران آغاز نکرده است.
۲۵. در ۹ نوامبر ۲۰۱۰ ، آژانس در کارخانه ساخت سوخت بازرسی و راستی آزمايی اطلاعات طراحی را انجام داد و تاييد کرد که ايران هنوز شروع به نصب تجهيزات کارخانه ساخت سوخت راکتور تحقيقاتی تهران نکرده است.

E . ساير فعاليت ها

۲۶. ايران برای نيروگاه هسته ای بوشهر (BNPP) يک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) را در ماه می ۲۰۰۰ ارائه داد؛ آژانس راستی آزمايی طراحی را در BNPP به طور منظم از ماه نوامبر سال ۲۰۰۰ هدايت کرده است. در تاريخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۷ ، آژانس قبل از حمل سوخت تازه برای BNPP از فدراسيون روسيه به ايران، سوخت را راستی آزمايی و مهر و موم نمود.

۲۷. در نامه ای به تاريخ ۱۷ اکتبر۲۰۱۰ ، ايران به آژانس اطلاع داد که بارگذاری سوخت تازه به قلب رآکتور در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۰ را شروع کرده است. در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۰ آژانس تاييد نمود که ايران انجام اين کار را آغاز کرده بود. در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۰ ، آژانس تاييد کرد که سوخت گذاری در قلب رآکتور BNPP تکميل شده است و راستی آزمايی کرد که مجتمع های سوخت در قلب رآکتور قرار داده شده است. همه اقدامات کنترل و پايش آژانس به منظور حفظ آگاهی مستمر از بسته شدن قلب رآکتور و مهر و موم شدن آن انجام شد. برنامه عملياتی BNPP هنوز در دسترس آژانس نيست.

۲۸. آزمايشگاه تحقيقاتی چند منظوره جابر ابن حيان (JHL) در مرکز تحقيقات هسته ای تهران واقع شده است و يک آزمايشگاه تحقيقاتی شيمی هسته ای و غير هسته ای است. در ۷ نوامبر ۲۰۱۰ آژانس در در JHL راستی آزمايی اطلاعات طراحی هدايت نمود ، که طی آن تاييد کرد هيچ فعاليت تجربی با هدف " مطالعه رفتار الکتروشيميايی يون اورانيل در محلول يونی" صورت نگرفته است.

۲۹. بر اساس تصاوير ماهواره ای، آژانس ارزيابی نمود که فعاليت های مرتبط با استخراج معادن و تغليظ اورانيوم کارخانه توليد اورانيوم بندر عباس ادامه دارد و فعاليت های ساخت و ساز در کارخانه توليد کيک زرد اردکان و در معدن اورانيوم ساغند ادامه دارد.

F. اطلاعات طراحی

۳۰. همانطور که در گزارش قبلی مديرکل توضيح داده شده است، اصلاح کد ۳.۱ بخش ترتيبات عمومی فرعی توافقنامه پادمان ايران، همانگونه که درسال ۲۰۰۳ از سوی ايران توافق گرديده، برغم تصميم سال ۲۰۰۷ ايران در تعليق اجرای آن معتبر باقی می ماند.

ايران تنها کشوری است که دارای فعاليت های عمده هسته ای بوده و موافقتنامه جامع پادمان آن نيز معتبر است. ولی الزامات کد اصلاح شده ۳/۱ را اجرا نمی کند. آژانس همچنان منتظر دريافت اطلاعات به روز شده در خصوص رآکتور IR-۴۰ و نيز اطلاعات بيشتر مرتبط با اعلام برنامه ريزی ساخت تاسيسات جديد غنی سازی اورانيوم و نيز طراحی يک رآکتور نظير راکتور تحقيقاتی تهران می باشد.

G.تعيين بازرسين

۳۱- همانگونه که در گزارش قبلی مديرکل آمده است، درحالی که پذيرش ايران درمورد تعيين پنج بازرس جديد آژانس (طی نامه های ايران به آژانس مورخ ۱۴ آوريل۲۰۱۰ و ۱۶ آگوست ۲۰۱۰) اعلام شده است، آژانس همچنان از ايران درخواست دارد از مخالفت با تعيين بازرسين دارای تجربه در تاسيسات چرخه سوخت هسته ای ايران دست بردارد. در اين رابطه آژانس درخواست خود از ايران برای تجديد نظر در تصميم مورخ ۱۶ ژانويه ۲۰۰۷ خود مبنی بر تقاضا از آژانس برای لغو تعيين ۳۸ بازرس آژانس (بازگشت به سال ۲۰۰۶) و نيز لغو تعيين چهار بازرس ديگر دارای تجربه بازرسی در ايران را تکرار می کند.

H. ابعاد احتمالی نظامی

۳۲- درگزارشات قبلی مديرکل به تفصيل مسايل برجسته مرتبط با ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران و اقدامات درخواست شده از ايران برای حل آنها ذکر شده است. ليکن از آگوست ۲۰۰۸ ايران از مذاکره با آژانس در خصوص مسايل مذکور يا فراهم نمودن اطلاعات بيشتر يا دسترسی به مکانها و افرادی که برای رفع نگرانی ها ضروری است، خودداری کرده و اظهار داشته ادعاهای ارتباط احتمالی ابعاد نظامی به برنامه هسته ای بی پايه هستند و اطلاعات ذکر شده از طرف آژانس براساس اسناد جعلی است .

۳۳- بر اساس تجربه و تحليل آژانس از تمامی اطلاعات در دسترس آن، آژانس همچنان نگران وجود احتمال فعاليت های مرتبط هسته ای اعلام نشده در حال حاضر يا گذشته که در آنها سازمان های مرتبط نظامی دخيل باشند، از جمله فعاليتهای مرتبط با تغييراتی برای بارگذاری هسته ای روی موشک می باشد. نشانه هايی وجود دارد که فعاليت های مشخص اينچنينی پس از سال ۲۰۰۴ تداوم داشته است.

۳۴- همانگونه که به ايران قبلا اطلاع داده شده است ، اگرچه اکثر فعاليت های مورد توافق آژانس با ايران مشخص شده در برنامه کاری ۲۰۰۷ (INFCIRC/۷۱۱) کامل شده است، ولی هنوز مسايلی باقی مانده که بايست حل شوند. مطابق اين برنامه کاری از ايران خواسته شده بود ارزيابی خود را از مدارک مرتبط با مطالعات ادعاشده که در دسترس ايران قرار داده شده بود، ارايه دهد. آژانس اعلام می دارد که ارزيابی ۱۱۷ صفحه ای ايران را در ماه می۲۰۰۸ دريافت کرده است. در اين ارزيابی ، ايران اظهار داشته است مدارک مذکور جعلی و ساخته شده هستند. اگرچه آژانس بر اين باور است که اين ارزيابی بيشتر متمرکز بر شکل و ظاهر است تا محتوا. در موارد متعدد از ايران درخواست شده تا در پاسخ ، درخصوص محتوای آن اطلاعات ارايه دهد . ايران تاکنون چنين نکرده است. بعلاوه براساس تجزيه و تحليل اطلاعات بيشتر دريافتی آژانس از تاريخ آگوست ۲۰۰۸ ، مسايل نگران کننده ديگری وجود دارند که می بايد آژانس تکليف آنها را با ايران روشن کند. به اين دلايل آژانس نمی تواند موضوع مطالعات ادعايی را که در برنامه کاری مذکور به آن اشاره شده است، مختومه تلقی کند.

۳۵- طی نامه مورخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۰ ، آژانس فهرستی از موضوعات باقی مانده برای حل و فصل را به ايران ارايه کرد. اين فهرست شامل اين موارد می شود: ساختار مديريت پروژه مطالعات ادعا شده مرتبط با مواد منفجره هسته ای، ترتيبات ايمنی هسته ای برای تعدادی از پروژه های ادعايی، جزييات ساخت اجزای سيستم های آغازگر مواد منفجره قوی و آزمايشات راجع به توليد و آشکار سازی نوترون. همانگونه که در نامه به ايران ذکر شده است، مهم است که ايران مسايلی موجب نگرانی ها از ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران شده است را حل و فصل نمايد.

۳۶- اين امری اساسی است که ايران بدون هيچ تاخيری در مورد اين موضوعات با آژانس همکاری نمايد و آژانس اجازه يابد از تمامی سايت های مربوطه بازديد نمايد، و به تمامی مدارک و تجهيزات مربوطه دسترسی داشته باشد، و اجازه يابد با تمامی افراد مرتبط مصاحبه کند. گذشت زمان و ضعيف تر شدن احتمال دسترسی به برخی اطلاعات مرتبط، اضطراری بودن موضوع را افزايش می دهد. همکاری پر حجم و پيشگامانه ايران ، آژانس را قادر می سازد تا در راستی آزمايی صحت و کامل بودن اظهارات ايران پيشرفت نمايد.

خلاصه:

۳۷- درحالی که آژانس همچنان توانسته است عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ايران را تاييد نمايد، اما برای اينکه آژانس بتواند تاييد کند که تمام مواد هسته ای ايران برای فعاليتهای هسته ای صلح آميز هستند، ايران همکاری لازم را به عمل نياورده است.

۳۸- مشخصاً، ايران ملزومات مندرج در قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنيت را اجرا نمی کند، مانند اجرای پروتکل الحاقی که برای ايجاد اعتماد به هدف منحصراً صلح آميز برنامه هسته ای ايران و حل و فصل پرسشهای باقيمانده بسيار اساسی است. بويژه ايران برای روشن نمودن موضوعات باقيمانده که موجب نگرانی هايی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای اش شده است، ضروری است که همکاری نمايد ، همچون ارايه دسترسی به تمام سايتها، تجهيزات اشخاص و اسناد درخواست شده توسط آژانس. همچنين ايران لازم است که کد اصلاح شده ۱/۳ در مورد ارايه زود هنگام اطلاعات طراحی را اجرا نمايد. آژانس اذعان می دارد که ايران پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ)اصلاح شده کارخانه غنی سازی سوخت فردو و اعلام زود هنگام بارگذاری سوخت در نيروگاه هسته ای بوشهر را به آژانس ارايه داده است.

۳۹- علاوه بر آن برخلاف مفاد مرتبط قطعنامه های شورای حکام و شورای امنيت، ايران فعاليتهای مرتبط با غنی سازی خود را تعليق نکرده است. ايران همچنان به عمليات کارخانه غنی سازی سوخت و کارخانه آزمايشی غنی سازی سوخت در نطنز ادامه داده است و به توليد UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد U-۲۳۵ ادامه داده است. ايران به ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فردو ادامه داده است. برای اينکه تاريخچه و هدف اصلی کارخانه غنی سازی سوخت فردو تاييد شود هنوز لازم است که ايران دسترسی به اسناد طراحی مرتبط و شرکتهای دخيل در طراحی و ساخت اين کارخانه را به آژانس ارايه دهد. ايران همچنين اعلام کرده است که مکانهايی را برای ساخت تاسيسات جديد غنی سازی در نظر گرفته است و ساخت يکی از اين تاسيسات در حدود مارس ۲۰۱۱ آغاز خواهد شد اما به آژانس دسترسی و اطلاعات طراحی لازم را مطابق با ترتيبات فرعی و موافقتنامه های پادمان ارايه نداده است.

۴۰- همچنين، بر خلاف قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنيت، ايران به ساخت راکتور IR-۴۰ و فعاليتهای مرتبط با آب سنگين ادامه داده است. به آژانس اجازه داده نشده است که از آب سنگين که در کارخانه فرآوری اورانيوم اصفهان (UCF) ذخيره شده است نمونه برداری نمايد. همچنين اجازه دسترسی به کارخانه توليد آب سنگين داده نشده است. در حالی که آژانس می تواند گزارش کند که ايران اظهاراتی داشته است مبنی بر اينکه آن فعاليتها را تعليق نکرده است، اما بدون دسترسی کامل به آب سنگين در UCF و کارخانه توليد آب سنگين، آژانس قادر نيست اين اظهارات را تاييد نمايد و گزارش کاملی از اين موضوع ارايه دهد.

۴۱- مدير کل از ايران درخواست می کند که گامهايی را در جهت اجرای کامل موافقتنامه پادمان و ديگر تعهداتش از جمله اجرای پروتکل الحاقی بردارد.

۴۲- مدير کل به طور مقتضی همچنان در اين زمينه گزارش خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016