یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: غربی‌ها از فرصت مذاکره به خوبی استفاده کنند، مأموران امنيتی ما عوامل ترورها را دستگير می‌کنند، ايسنا

رييس جمهور با اشاره به مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در هفته جاری ، تصريح کرد: اميدواريم آنها از فرصت مذاکره به نحو احسن استفاده کنند و به راحتی آن را از دست ندهند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد عصر امروز (شنبه) ‌در دومين همايش روز خانواده که با عنوان خانواده بابصيرت، جامعه بافضيلت برگزار شده بود، با بيان اين مطلب، افزود: از زبان شما در اينجا می‌خواهم دو سه کلمه خطاب به آنها بگويم. اگر واقعا صداقت داريد و می‌خواهيد نتيجه مثبت از مذاکره بگيريد اولا بايد عدالت و احترام را به رسميت بشناسيد، ثانيا به حقوق ملت ايران اذعان کنيد و آن را تائيد کنيد و اينکه دست از دشمنی برداريد. بياييد و بنشينيد روی همکاری‌های سازنده با هم گفت‌وگو کنيم. ما آماده همکاری در زمينه اقتصادی، هسته‌يی، امنيت بين‌الملل،‌سياست بين‌الملل و حل مشکلات جهانی هستيم.

رييس‌جمهور خطاب به آنها ادامه داد: اين يک فرصت استثنايی برای شماست و ما اميدواريم که آنقدر سران غربی سر عقل آمده باشند که از اين فرصت به خوبی استفاده کنند و به راحتی آن را از دست ندهند. ما آماده‌ايم بر پايه احترام، منطق و طبق قانون گفتگو کنيم.

وی با تاکيد بر اين‌که بيانيه تهران پايه‌ی خوبی برای همکاری‌هاست، خطاب به آنها ادامه داد: اما بدانيد اگر باز بخواهيد بداخلاقی و زورگويی کنيد و به دنبال دست‌اندازی به حقوق ملت ايران باشيد و به دنبال فريب کاری باشيد، پاسخ ملت ايران پاسخ قاطعی است که در طول اين ۳۰ سال به خصوص پنج سال اخير به شما داده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز ايران هسته‌يی است و به نفع آنهاست که اين مساله را بپذيرند. آنها دارند خود را منزوی می‌کنند، امروز جريان عظيم حرکت عمومی ملت‌ها در همان مسيری است که ملت ايران در آن پيشگام است و اگر آنها می‌خواهند در آينده‌ی نزديک مديريت جهانی نقش داشته باشند و با ملت‌ها باشند، بايد به سمت عدالت حرکت کنند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که ما چند سوال از آنها پرسيديم ولی آنها جواب ندادند، گفت: جواب ندادن هم يک نوع جواب است.

احمدی‌نژاد خطاب به آنها گفت: اگر می‌خواهيد از روی دشمنی مذاکره کنيد، ملت ايران خوب بلد است که با دشمنان خود چگونه مذاکره کند و از روی دوستی می‌خواهيد مذاکره کنيد بايد زمينه آن فراهم شود و ما از مواضع شما بفهميم که می‌خواهيد دوستی کنيد. پيام داده‌اند که بياييد مسائل را حل و فصل کنيم ما به آنها می‌گوييم ما در مورد حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کنيم، حق مسلم يک ملت مثل استقلال يک کشور است و قابل مذاکره نيست. در مورد همکاری‌ها ما آماده مذاکره در سايه عدالت، احترام، منطق و قانون هستيم.

به گزار ش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه سخنرانی‌اش در همايش روز خانواده به سفر اخير خود به آذربايجان جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشيه دريای خزر و ملاقاتش با يکی از روسای جمهور شرکت کننده در اين اجلاس اشاره کرد و گفت: ‌در سفر به آذربايجان با يک آقايی که مسئول يکی از کشورهاست ديداری داشتيم. به او گفتيم چرا با ملت ايران دشمنی می‌کنيد، چرا ما (ايران) را به دشمنانش می‌فروشيد، ما هيچ وقت شما را نفروخته‌ايم. ما فکر می‌کنيم کشورهای همسايه بايد با هم دوست باشند و ما عليه شما اقدامی نکرد‌ه‌ايم. به آنها گفتيم متوجه می‌شويد که وقتی قراردادی که بين دو کشور منعقد شده يک طرفه لغو می‌کنيد چه اتفاقی می‌افتد، اتحاديه اروپا که تحريم‌های سنگين‌تری در مورد ايران وضع کرده، در طول اين شش،‌ هفت ماه روابط اقتصاديش بين ۱۴ تا ۲۰ درصد با ما گسترش پيدا کرده است، شما را فريب می‌دهند، شما خيال کرديد که ايران مورد هجوم قرار می‌گيرد و شما يک طرفه قرارداد را لغو کرديد که پشت ايران را خالی کنيد، ملت ايران بلد است که چگونه از خود دفاع کند.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که امروز دوره همکاری است، گفت: به آنها می‌گوييم اگر خيال می‌کنيد که از يک طرف بگوييد بياييم همکاری و تفاهم کنيم و از طرف ديگر به خفاش‌های صهيونيست‌ گرا بدهيد که دانشمندان ما را ترور کنند، بدانند که ملت ايران اين را به حساب‌شان می‌نويسد.

رييس‌جمهور ادامه داد: گرچه ماموران امنيتی ما به فضل الهی عوامل ترورها را دستگير می‌کنند و به دادگاه عدالت خواهند سپرد؛ اما آنها بدانند آنهايی که قطعنامه صادر می‌کنند و اسم دانشمندان ما را در آن قطعنامه می‌نويسند، ما اين ترورها و اتفاقات را به حساب آنها خواهيم نوشت. شما قطعنامه می‌دهيد و اسم دانشمندان ما را در آن می‌نويسيد، مگر دانشمند چکار می‌کند، يک کار علمی می‌کند، چرا اسم آنها را در قطعنامه‌هايتان می‌نويسيد و گرا می‌دهيد به خفاش‌های صهيونيست‌ که آنها را ترور کنند، ما اين را به حساب شما می‌نويسيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد گفت: به فضل الهی در آينده نزديک وقتی دادگاه عدالت برپا شد، آنها بايد جواب دانه دانه اين اقدامات را بدهند، آنها را محاکمه می‌کنيم و حق ملت ايران را از آنها می‌گيريم.

وی بار ديگر خطاب به غربی‌ها گفت: اميدواريم که از فرصت مذاکره به خوبی استفاده کنيد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعيت جهان، خطاب به حضار گفت: شما با وضعيت کنونی جهان آشنا هستيد، قلدری‌ها و بداخلاقی‌ها را می‌شناسيد و کسانی که اين اقدامات را انجام می‌دهند از يک جهت ملت ايران را شناخته‌اند و از جهت ديگر ملت ايران را نشناخته‌اند. آنها می‌دانند که اگر ملت ايران يک فرصت پيدا کند خود را به سرعت به قله‌ها نزديک می‌کند و ملت ايران همواره ملت جهانی بوده است و هر زمانی فرصت پيدا کرده به سرعت خود را در بالاترين قله‌ها قرار داده و در مديريت جهان اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند که اگر ملت ايران فرصت پيدا کند اجازه نمی‌دهد اينها اين‌طور يکه‌تازگی کنند و اين اقدامات را در دنيا انجام دهند و می‌دانند که ملت ايران جلوی آنها را می‌گيرد، البته نه با نيرو و قدرت نظامی. ويژگی ملت ايران اين است که با اخلاق، تدبير و با فرهنگ و اثرگذاری فکری و فرهنگی مناسبات جهان را به نفع خود تغيير می‌دهد، آنها به اين مساله واقف بودند و آمدند که ريشه ملت ايران را بخشکانند و جلوی پرواز ملت ايران را بگيرند. آنها تصور می‌کردند که اگر فشارها را به ملت ايران زياد کنند، ملت ايران تسليم می‌شود و آن چيزی که آنها نمی‌دانستند و از آن واقف نبودند، قدرت ايمان، اراده، همدلی و شجاعت ملت ايران بود و اين‌که ملت ايران ملتی است که هرگاه دشمنی با او بيشتر شود اراده‌اش برای سرکوب دشمنان مضاعف می‌شود.

رييس‌جمهور با اشاره به موضوع هسته‌يی کشورمان گفت: پنج سال پيش از تحليل‌های آنها خبر داشتيم، آنها در قضيه هسته‌يی وارد شدند که جلوی پرواز ملت ايران و رشد شتابان ملت ايران را بگيرند، در جلسات خود نشستند و گفتند که اگر فشارها را زياد کنيم ملت ايران تسليم می‌شود، برخی نيز به آنها اطلاعات غلط داده بودند، انسان‌هايی که شخصيت‌شان خرد و کوچک است و فکر می‌کردند که ملت ايران کوچک است. ما به آنها پيام داديم که اشتباه می‌کنيد و اگر به سمت مقابله با ملت ايران حرکت کنيد ضرر می‌کنيد. هر چه فشارها را بيشتر کنيد خودتان ضرر می‌کنيد ولی گوش ندادند. همه توان خود را به کار بردند تا توقفی در مسير حرکت ملت ايران ايجاد کنند ولی با ايستادگی ملت ايران به نتيجه نرسيدند و امروز ملت ايران در جايگاه بسيار بالايی قرار دارد.

وی ادامه داد: آنها می‌دانند و دنيا نيز بداند که هيچ موضوعی در دنيا نيست که قدرت‌های بزرگ در آن موضوع وارد شوند و ايران نيز در آن موضوع وارد شود و قدرت‌های بزرگ بتوانند حرف خود را پيش ببرند، آن چيزی که بر کرسی می‌نشيند حرف ملت ايران است.

رييس‌جمهور ادامه داد: امسال نيز بار ديگر گفتگوها آغاز شد و در حين گفتگو آنها قطعنامه صادر کردند، ما به آنها گفتيم که اشتباه می‌کنيد و شما با اين کار طنابی را بر گردن و پای خود می‌زنيد و يک گره کوری به اين طناب اضافه می‌کنيد و کار بر شما سخت‌تر می‌شود ولی گوش ندادند. قطعنامه‌ای صادر کردند و گفتند اين قطعنامه فلج‌کننده‌ای است که اقتصاد ايران را فلج می‌کند، ما باز به آنها گفتيم اشتباه می‌کنيد و صد تا مثل شما قادر نيست که تلنگری به اقتصاد ايران وارد کند. شش ماه از اين موضوع گذشته و اکنون بار ديگر آنها بحث مذاکره را مطرح می‌کنند، ما هميشه آماده مذاکره در سايه عدالت، احترام، منطق و قانون بوده‌ايم و الان نيز در اين راستا آماده‌ايم ولی ای کاش می‌گذاشتند سه، چهار ماه ديگر می‌گذشت که آنها به طور کامل بفهمند که تصميمات آنها اثری ندارد و معلوم شود اين قطعنامه‌ها برای ملت ايران پشيزی ارزشی ندارد، آنها از اين اقدامات و قطعنامه‌ها ضرر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود در دومين همايش روز خانواده که با عنوان خانواده بابصيرت، جامعه بافضيلت در تالار وزارت کشور برگزار شد و وی با همراه همسرش در اين مراسم حضور پيدا کرده بود، گفت: اگر يک جامعه را به بدن انسان تشبيه کنيم، خانواده و انسان‌ها مانند سلول‌های آن هستند، وقتی سلول‌ها نقش خود را به خوبی ايفا کنند و سالم باشند، جامعه هم سالم خواهد بود و هر گوشه‌ای از بدن وقتی سلول‌ها کارکردشان دچار آسيب شود، کل بدن آسيب می‌بيند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که هويت، شخصيت و رفتار انسان‌ها در خانواده شکل می‌گيرد، گفت: اگر خانواده نباشد، تک تک انسان‌ها به سعادت نمی‌رسند. به نظرم از بزرگترين هدايای الهی به جامعه بشری خانواده و تشکيل خانواده است. در يک جامعه‌ای که خانواده معنا نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد، انسان‌ها چگونه زندگی می‌کنند. آن کانونی که تقريبا همه مطالبات فکری انسان‌ها، گرايش‌های طبيعی و روحی انسان‌ها، دريافت و پاسخ مناسب داده می‌شود خانواده است.

رييس‌جمهور به اهميت رابطه خانواده با نظام تعليم و تربيت اشاره کرد و گفت: در موضوع تعليم و تربيت اصل خانواده است و نظام تعليم و تربيت در واقع در اين امر به خانواده کمک می‌کند و با او همکاری می‌کند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که در يک جامعه سعادتمند نيازمند انسان‌های متعالی هستيم و انسان‌های متعالی در خانواده تربيت می‌شوند، گفت: پايه اصلی انسجام و شکوفايی، رشد و بالندگی خانواده رابطه زن و مرد است. اگر رابطه زن و مرد سرشار از محبت و فداکاری باشد انسان‌های متعالی تربيت می‌شوند و جامعه متعالی می‌شود و اگر در اين رابطه خللی ايجاد شود آثار اين خلل را در رفتارهای اجتماعی می‌بينيم.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که می‌بينيم که در جامعه بشری افرادی هستند که ميليون ميليون آدم می‌کشند و هيچ احساس ناراحتی نمی‌کنند، افزود: مسابقه آدم‌کشی و تحقير انسان‌ها را به راه می‌اندازند و علت اين رفتارها به خانواده آنها برمی‌گردد و در واقع بايد علت اصلی را در خانواده آنها جستجو کرد.

رييس‌جمهور گفت: برای حفظ شدن شخصيت زنان بايد در ابتدا شخصيت زن در خانواده حفظ شود، خانواده در واقع سنگر مستحکم صيانت از شخصيت زن است. خانواده ريشه و پايه است و در اين صورت است که زن در اجتماع نيز نقش بالاتری ايفا می‌کند. در مورد مرد نيز همين‌طور است، امکان ندارد که زن و مردی که نتوانسته‌اند يک خانواده موفق برپا کنند در نقش اجتماعی خود نيز موفق باشند، البته نمی‌گويم محال است، ولی بسيار سخت است.

رييس‌جمهور با بيان اين که در انديشه مادی همه هدف از زندگی، ارضای حداکثری تمايلات و لذات فردی است، گفت: در واقع در اين انديشه خانواده معنا ندارد و بر اساس اين انديشه است که در آنجا بسياری از خانواده‌ها متلاشی شده است و حاصل آن وضعی می‌شود که اکنون می‌بينيم. نخبگان و بهترين آن‌ها همين‌هايی هستند که به مراکز قدرت رسيده‌اند و می‌بينيم که چطور عمل می‌کنند، با فرزندان خود، مردم خود و بستگانشان چگونه رفتار می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که بايد در نظام تعليم و تربيت يک فضا و برنامه‌ای برای معرفی خانواده،‌ تحکيم خانواده و تقويت خانواده ايجاد کنيم، گفت: اگر خانواده حفظ شود و استحکام در آن باشد، مشکلی در جامعه نخواهد بود.

وی گفت: علت هزينه‌های سنگين مادی و معنوی که اکنون جامعه بشری برای رفع آسيب‌ها، مشکلات و مبارزه با انواع آلودگی‌ها و بزهکاری‌ها می‌پردازد، به خاطر آن است که بر خانواده که پايه است آن طور که بايد و شايد سرمايه‌گذاری نشده است و من اميدوارم که در اين دوره و از اين به بعد کانون خانواده گرم‌ترين، سازنده‌ترين و بهترين باشد و رابطه خانواده و تعليم و تربيت مستحکم‌ترين و هماهنگ‌ترين. البته ما با افتخار اعلام می‌کنيم که امروز ملت ايران و خانواده‌های ايرانی بهترين هستند هم در تاريخ و هم در جغرافيا و فرهنگ مستحکم خانواده بهتر از امروز ايران نداريم، البته برای رسيدن به نقطه مطلوب فاصله است.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که اگر بنا باشد به خانواده‌ها هديه‌ای داده شود اول بايد به خانم‌ها داده شود، گفت: ديديد که آمدند در زمانی شعارهای بی‌ربط دادند و سنگر اصلی زن که از آنجا انسان‌های بزرگ تربيت می‌کند و به دنيا می‌فرستد و مديريت می‌کند را در هم شکستند و اکنون بعد از ۱۵۰ سال زن‌ها بدون هيچ پشتوانه‌ای هستند و دچار آسيب‌پذيری بسيار بالا.

وی افزود: يک استاد دانشگاه اروپايی در مورد وضعيت خانواده‌ها و زنان در آنجا به من گفت در آنجايی که خانواده‌ها برقرار است و خانواده تشکيل شده است_ چرا که شما می‌دانيد نزديک به ۵۰ درصد خانواده‌ها در آنجا متلاشی است_، ۷۰ درصد خانم‌ها در خانه مورد سنگين‌ترين فشارها قرار می‌گيرند، مورد ضرب و شتم قرار می‌گيرند و برای اينکه خانواده حفظ شود به دادگاه مراجعه نمی‌کنند برای اين‌که می‌دانند دادگاه عادلانه قضاوت نمی‌کند.

رييس‌جمهور با اشاره به نقش خانم‌ها در عرصه مديريت خانواده و اقتصاد خانواده گفت: هر جا در خانواده‌ای مديريت اقتصاد در دست خانم‌ها بوده آن خانواده از نظر اقتصادی موفق شده. به چه ميزان خانم‌هايی داريم که با ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان خانواده را به نحوی اداره می‌کنند که آن خانواده و فرزندان احساس وجود مشکل نمی‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: ما بايد به خانواده برگرديم و آن را مستحکم کنيم. وقتی خانواده محکم باشد حضور اجتماعی و اثر آن چندين برابر است. خانم‌هايی که در عرصه اجتماعی می‌درخشند کسانی هستند که در خانواده درخشيدند، خانواده را مديريت کردند و وقتی در عرصه اجتماعی نيز حضور پيدا می‌کنند می‌درخشند.

در اين مراسم با حضور رييس‌جمهور و همسرش، حاجی بابايی وزير آموزش و پرورش ، مريم مجتهدزاده رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری از تعدادی از خانواده‌های برگزيده تجليل شد.

در اين مراسم با حضور رييس‌جمهور، تمبر يادبود اين مراسم ابطال شد و پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور، وزير آموزش و پرورش و همچنين رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری به ايراد سخنرانی پرداختند. خانواده‌های برگزيده نيز با رييس‌جمهور عکس يادگاری گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016