یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در آستانه سالگرد درگذشت آيت الله منتظری؛ عمادالدين باقی بار ديگر زندانی شد

طبق خبر دريافتی، امروز ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۹ در آستانه اولين سالگرد فوت آيت الله منتظری عمادالدين باقی بار ديگر و برای چهارمين بار با بدرقه جمعی از دوستان و آشنايان خود راهی زندان شد.

ظاهرا زندان تازه باقی اجرای حکم يک ساله وی به جهت فعاليت هايش به عنوان رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان است که دادگاه آن دو سال پيش برگزار اما حکم آن اخيرا قطعی و ابلاغ شده بود.

باقی در عين حال بر اساس همين حکم که توسط صلواتی، رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده به مدت ۵ سال از حقوق اجتماعی خود برای فعاليت مدنی، رسانه ای و سياسی محروم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عمادالدين باقی نويسنده، پژوهنده و فعال حقوق بشر، طی دهه اخير سه بار ديگر و در مجموع ۴ و نيم سال را در حبس سپری کرده است. بار اول به عنوان روزنامه نگار و سردبير روزنامه های اصلاح طلب پس از توقيف گسترده مطبوعات در سال ۱۳۷۹ به مدت ۳ سال زندانی شد. بار دوم در سال ۱۳۸۶ به همان اتهامات مطبوعاتی يک سال را در زندان گذراند و بار سوم، پس از انتشار مصاحبه با مرحوم آيت الله منتظری از طريق تلوزيون فارسی بی بی سی به مدت ۶ ماه بازداشت شد. پرونده اين مصاحبه در دادگاه بدوی به صدور رای ۶ سال حبس برای باقی منتهی شد که هنوز در مرحله تجديد نظر قرار دارد.

عمادالدين باقی در دوران بازداشت خود در زندان به خصوص در دوره دوم بازداشتش در سال ۸۶ به علت شرايط بد نگهداری دچار عارضه تنفسی شد که با تشخيص خود مقامات قضايی چند نوبت در بيمارستان های تحت نظر آن ها بستری شد. پزشکان مورد تاييد اين مقامات اعلام کرده بودند که هرگونه نگهداری باقی در محيط های بسته بخصوص زندان منجر به تشديد بيماری وی خواهد شد. باقی از درد ديسک کمر هم رنج می برد که در سلول های انفرادی اين بيماری شدت گرفته بود.

باقی سه دهه است که به تحقيق و تاليف در موضوعات حقوق بشری، تاريخی، دينی و سياسی می پردازد و دهها جلد کتاب و صدها مقاله در اين باره ازاو چاپ شده است. هرچند در سال های اخير از انتشار کتاب های تازه و تجديد چاپ کتاب های قبلی باقی جلوگيری شده است اما برخی از تحقيقات او در کشورهای اسلامی و عربی، مانند مصر، لبنان و افغانستان منتشر شده است.

پژوهش های حقوق بشری باقی درباره مجازات اعدام و بخصوص اعدام کودکان در سال های گذشته مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است.باقی همچنين موسس و اولين رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان بود که به عنوان يک نهاد مدنی تلاش های بسياری درباره حقوق زندانيان انجام داد. اما پس از حوادث سال ۸۸ دفتر آن پلمپ و از فعاليت های آن جلوگيری شد. زندان اخير باقی به علت فعاليت های او در مقام رئيس همين انجمن غير دولتی است که به گفته ناظران فعاليت های غير سياسی و حقوق بشری آن منجر به اعاده حقوق بسياری از زندانيان سياسی و غير سياسی و کمک به خانواده های آن ها شد.

فعاليت هايی که نياز به تقدير داشت نه مجازات زندان. اخبار مربوط به باقی را در سايت www.emadbaghi.com می توانيد بخوانيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016