سه شنبه 16 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد به مناسبت ۱۶ آذر

«به نام یگانه خالق آزادی»

دانشگاه مرز ماست؛ پایداری رسم ماست !

پاییز به پایان خود نزدیک می شود و چه زیباست که این پایان با نام ما دانشجویان پیوند خورده است.با ریخته شدن خون سه آذر اهورایی در اعتراض به ظلم و استبداد، شانزدهم آذرماه به نمادی جهت استبداد ستیزی و اعلام حضور جنبش دانشجویی تبدیل گشت. حال پس از گذر سالیان سال و در شرایطی که مردمان این آب و خاک هر روز دست نایافته تر از پیش به آرمان هاشان روزگار می گذرانند؛ دانشجو آرمانی بس عظیم را به قلب ها فرا می خواند و آزادی را حتی به اندک صدایی فریاد می زند.

مدهوشان سر مست از باده قدرت، تیغ در دست عرصه کشور را جولانگاه تاخت و تاز خود ساخته اند و پایداری و مقاومت دانشجویان را در راه دستیابی به آرمانهاشان تاب نمی آورند و از آن می هراسند. آن کس که در آرای ملت و اعتماد ایشان خیانت ورزد باید هم از فرزندان این ملت بهراسد.

پس از کودتای صورن گرفته در انتخابات اخیر دولت نامشروع بر آمده از آن در طی هفده ماه گذشته و نیز پیش از آن با پایمال کردن و به استهزاء گرفتن عملی اصول قانون اساسی و عبور از حقوق ملت به صورت پیوسته سعی در غبارآلود کردن فضای کشور داشته است و در این حین به چپاول سرمایه های ملت در این فضای غبار آلود دست زده است و منابع و منافع این ملت را به دست عده ای چکمه پوش و چماق به دست سپرده است.

با نظر به همین موضوع دانشجویان نیز در راه آگاهی بخشی به مردم پا پس نخواهند کشید. همین بیداری دانشجویان است که همواره بر کوس رسوایی استبداد کوفته و باعث شده که انحصارطلبان وحشیانه تر از گذشته چنگ بر پیکر رنجور ولی استوار جنبش دانشجویی به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد بیاندازد.

در این بین حکم های تعلیق از تحصیل و تبعید فراوانی که به دانشجویان دانشگاه آزاد داده شد و هیچ کدام روال قانونی خود را طی نکرد، خود به خوبی نشان از پایمال شدن حقوق دانشجویان این دانشگاه دارد که به محض انتقادی کوچک به شدت سرکوب شده اند. دانشجویانی که لب به اعتراض گشودند و از حقوق پایمال شده مردم گفتند و نوشتند امروز لحظه لحظه آزادگی را مشق می کنند؛ هم دانشگاهی های عزیزمان: "مهدی خدایی"، "علی ملیحی"، "میلاد اسدی" و "حسن اسدی زید آبادی" در زندان هستند. "اشکان سهرابی" ها و "امیر جوادی فر" ها اما آزاد و رها هستند. اینان خیابان را مکانی امن برای بیان اعتراض خود دانسته اند و جانشان را در این راه فدا کردند و از قید زندگی با ذلت رهایی یافتند. این همه نقض صریح قانون اساسی است که قرار بود میثاقی ملی و فصل الخطابی همیشگی باشد. دانشجویان دانشگاه آزاد؛ این شهادت ها و جانفشانی ها و همچنین ایستادگی شجاعانه دوستان و همکلاسی های دربند خود را مایه افتخار خویش و ادامه ی حبس آنان را نشان ذلت اقتدارگرایان متقلب می دانند.

ما دانشجویان شانزده آذر امسال را به نقطه ی عطفی در رشد حرکت های فردی و جمعی دانشجویان در زمینه ی آگاهی بخشی تبدیل خواهیم نمود و با تاکید بر اینکه حضور در خیابان ها و برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه ها را از راهکار های موثر مبارزه می دانیم ولی اعلام می کنیم که راه های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که باید تمرین شوند. ما دانشجویان دانشگاه آزاد با بد فرمانی و نا فرمانی مدنی اعتراض خود را به اوضاع آشفته کشور و دولت نا کارآمد بر آمده از کودتا اعلام میکنیم و در روز 16 آذر ساکت نخواهیم نشست و ثابت خواهیم کرد که دانشگاه، این آخرین سنگر آزادی هنوز زنده است.

باشد که راهمان ادمه ی فریاد یاران دبستانی در بندمان باشد.

دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای: تهران جنوب، تهران مرکز، تهران شمال، تبریز، شهر ری، کرج، قزوین، مشهد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016