پنجشنبه 18 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام ۲۰ تن ديگر از مجرمان مواد مخدری در زندان وکيل آباد و ادامه سکوت مقامات قضايی در مورد وقايع اين زندان، کمپين بين المللی حقوق بشر

به دنبال گزارش های کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از وقوع اعدام های دسته جمعی، مخفيانه که بدون رعايت تشريفات قانونی در زندان وکيل آباد مشهد صورت می گيرد منابع مطلع محلی به کمپين گفتند که ۹ تن ديگر نيز در تاريخ ۹ آذرماه اعدام شده اند. به گفته منبع ياد شده در ۱۸ آبان ماه نيز ۱۱ تن ديگر از متهمان مرتبط با جرائم موادمخدری در اين زندان اعدام شده بودند. با احتساب ۱۰ زندانی که در روز ۴ آبان امسال در اين زندان اعدام شده بودند و پيش از اين کمپين گزارش آن را منتشر کرده است، شمار اعدام های دو ماه گذشته در زندان وکيل آباد مشهد به ۳۰ تن رسيد. در مهر ماه امسال نيز به بنابر گزارش های منابع مطلع که در اختيار کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گذشتند ۲۳ نفر ديگر در اين زندان اعدام شده بودند. اعدام های ياد شده در آمارهای رسمی که در اختياررسانه های دولتی توسط بيانيه های رسمی دستگاه قضايی گذاشته می شود ديده نمی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افراد ياد شده در بندحفاظت زندان وکيل آباد به دار آويخته شدند. به گفته منبع ياد شده اعدام های روزهای ۱۸ آبان و ۹ آذر نيز بدون رعايت قوانين رسمی جمهوری اسلامی و بدون حضور و اطلاع وکلا و خانواده اعدام شدگان ، اجرا شده است: « حتی خود اعدام شدگان نيز مانند موارد قبلی اعدام ، تا ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام از تاييد حکم اعدام توسط ديوان عالی و زمان اجرای آن مطلع نبوده اند. تاييديه حکم ديوان عالی کشور به محکومان به اعدام يا وکلا و خانواده انها ابلاغ نشده است و تنها برای اجرا به دادستانی مشهد فرستاده شده است.» پيش از اين منابع ياد شده به کمپين گفتند که ابهامات زيادی در مورد شرايط دادرسی به برخی از پرونده های ياد شده وجود دارد.

اين منبع ياد شده همچنين به کمپين گفت: « برخی از افراد اعدام شده قاچاقچی حرفه ای بوده و برخی از آنها نيز قاچاقچی های جزيی فروش. امامقامات از اينکه وقوع چنين اعدام هايی را اعلام کنند خودداری می کنند و نحوه اعدام و اطلاع رسانی نسبت به انچه در زندان وکيل آباد رخ می دهد بيانگر اين است که مقامات قضايی نمی خواهند اين تعداد اعدام ها به تعداد کلی اعدام های ساليانه کشور اضافه شود.» هم اکنون ايران به همراه کشور چين بيشترين تعداد اعدام ها را در سطح جهان دارند.

درمهرماه سال جاری غلامحسين محسنی اژه ای در خصوص اعدام مجرمين مواد مخدر تلويحا از ناکارآمدی اعدام برخی از قاچاقچيان سخن گفت. او گفت: «بعضی از افرادی که مواد مخدر از آنان کشف می‌شود قاچاقچی اصلی نيستند و بهره مادی نيز از اين بابت نمی‌برند بلکه قاچاقچی اصلی اين افراد را اجير کرده و فريب می‌دهد در حالی که خودش در جايی امن نشسته است و فرد ديگری به جای او محاکمه و حتی اعدام می‌شود.» ( منبع: خبرگزاری فارس)

در آبان ماه سال جاری قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: « حمل بيش از ۳۰ گرم هروئين اعدام در پی دارد و بر اساس قانون جديد حمل و توزيع روانگردان ها و محرک های صنعتی نيز همپايه هروئين شناخته شده است.» (منبع خبر)

منبع مطلع ياد شده ادعا کرد که در سال ۸۸ نزديک به ۲۵۰ اعدام از اين قبيل در اين زندان انجام شده که تعداد بسيار اندکی از آن به رسانه ها گزارش شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر پيش از اين از مقامات قوه قضاييه ايران خواسته بود تا در خصوص اعدام های گسترده مجرمان مرتبط با مواد مخدر توضيحاتی ارائه کنند و عدد واقعی اعدام های صورت گرفته در اين زندان را اعلام کنند. اما تا کنون مقامات قوه قضاييه نسبت به اين موضوع واکنشی نشان نداده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016