دوشنبه 29 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در بند ۳۵۰ زندان اوين چه می گذرد، کلمه

به دليل نبود امکانات پزشکی و بهداشتی مناسب، شيوع آنفولانزا و بيماری های ويروسی در بند ۳۵۰ زندان اوين گزارش شده است .

براساس گزارش های رسيده از بند ۳۵۰ اوين به کلمه، تعداد زيادی از زندانيان سياسی اين بند که بيشترشان از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات هستند در اين بند زندان اوين نگهداری می شوند . طبق آمارهای غير رسمی بيش از ۱۵۰ زندانی سياسی در اين بند نگهداری می شوند .بندی که چند ماه پيش، به بند امنيتی ۳۵۰ تغيير نام داد.

اکنون با نزديک شدن فصل زمستان، مانند سال گذشته تعداد زيادی از زندانيان سياسی اين بند مبتلا به آنفولانزا و بيماری های ويروسی ناشناخته با علايمی چون تهوع و سرگيجه شده اند که به دليل نبود پزشک و داروی مناسب موجب نگرانی خانواده های زندانيان سياسی شده است .وقتی زندانيان سياسی اين بند به بيماری مبتلا می شوند بايد تا هفته ها منتظر رفتن به بهداری زندان بمانند که اين موضوع موجب مزمن شدن بيماری شان و همچنين انتقال بيماری به ساير زندانيان می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۳۵۰ بدون کوچکترين امکانات رفاهی و بهداشتی

درست در انتهای بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بندی قرار دارد که سطحش از ساير بندها پايين تر است و به بند ۳۵۰ يا کارگری معروف شده است .اين بند با کوچکترين امکانان رفاهی و بهداشتی تعداد زيادی از زندانيان سياسی را در خود جای داده است. اين بند تنها يک هواخوری کوچک دارد که زندايان هر روز ساعت شش صبح برای آمار گيری مجبورند در آن جا حاضر شوند . مسوولان زندان هر روز در اين ساعت زندانيان را می شمارند يا به قول خودشان آمار گيری می کنند . اين موضوع حتی شامل حال زندانيان بيمار هم می شود و زندانيان بيمار هم مجبورند در آن وقت صبح در حياط زندان حاضر شوند. اين مساله بارها موجب اعتراض زندانيان شده است .

اين بند در گذشته به يک کتابخانه کوچک مجهز بود که بعد از مدت کوتاهی تعطيل شد و اکنون زندانيان هيچ جايی را برای گذراندن اوقات خود ندارند . اين در حالی است که ساير بندهای زندان اوين مجهز به کتابخانه و واحدهای فرهنگی هستند اما مسوولان امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی برای فشار بيشتر به زندانيان سياسی آنها را از اين حقوق اوليه هم محروم کرده اند.

وضعيت نامناسب و تداد اندک سرويس های بهداشتی از ديگر مشکلات اين بند از زندان اوين است. بند ۳۵۰ تنها دو حمام و دستشويی دارد و به قول زندانيان اين بند تمام وقت آنها در روز به منتظر ماندن در صفهای طولانی حمام و دستشويی می گذرد .

افزايش شرايط امنيتی بند ۳۵۰ زندان اوين

ماه ها از قطع تلفنهای بند ۳۵۰ می گذرد . در اين ماه ها بارها خانواده زندانيان سياسی در اين باره به دادستانی تهران و ديگر مراجع قضايی مراجعه کرده اند . آنها همچنين با ارسال نامه به مراجع مختلف خواهان وصل مجدد تلفن ها شده اند . اما هر بار اين خواسته ها بی پاسخ مانده است .

در مرداد ماه سال جاری تلفن های اين بند قطع شد . پيش از اين تاريخ هر زندانی می توانست دو يا سه دقيقه در روز با خانواده خود صحبت کند و از اين طريق جويای احوال شان شود. اما پس از قطع تماسهای تلفنی که مسوولان زندان دليل آن را “محدود کردن ارتباط زندانيان با خانواده “ها و “جلوگيری از خروج اخبار زندانيان سياسی “اعلام کرده اند، خانواده ها تنها هفته ای يک بار آن هم به صورت کابينی يعنی از پشت شيشه هايی قطور و مات و با گوشی تلفن قادرند زندانی خود را ملاقات کنند .اين مساله برای زندانيانی که فرزند کوچک دارند و يا خانواده هايشان در شهرستان زندگی می کنند شرايط دشوارتری ايجاد کرده است . کودکان اين زندانيان به دليل آسيبهای زياد ملاقات کابينی چون از اين ملاقات محرومند و ديگر قادر نيستند صدای پدران شان را بشنوند . همچنين خانواده های شهرستانی هم به هر دليل قادر نيستند هر هفته برای ملاقات بيست دقيقه ای به تهران مراجعه کنند . اين موضوع شامل زندانيان محکوم به اعدام و يا اتباع خارجی هم می شود و آنها هم اجازه ندارند با خانواده های هميشه نگران شان تماس تلفنی بگيرند .

محروميت زندانيان از ملاقات حضوری

محروميت از ملاقات حضوری بدون حايل شيشه و آهن همواره يکی از خواسته های زندانيان اين بند و ديگر زندانيان سياسی زندان اوين از جمله بند نسوان بوده است .

طبق آيين نامه سازمان زندانها هر زندانی می تواند در هر ماه يک بار با خانواده اش ملاقات رو دررو و حضوری داشته باشد .اما اين ملاقات ها هم کم کم و با اشکال تراشيهای فراوان و اينکه بايد مبتنی بر اجازه دادستان باشد لغو شد . ابتدا خانواده زندانيان اين بند با مراجعه به دادستانی تهران و نوشتن نامه های کتبی مجوز ملاقات حضوری را دريافت می کردند .اما اکنون ماه هاست که زندانيان از اين حق اوليه خود محروم شده اند .مسوولان زندان و دادستانی تهران دليل اين کار را نيز ممانعت از خارج شدن اطلاعات و اخبار زندانيان سياسی به بيرون عنوان کرده اند.اين درحالی است که خانواده ها پيش از انجام ملاقات حضوری، توسط ماموران زندان مورد بازرسی دقيق قرار می گرفتند.

برخی از خانواده های زندانيان سياسی اين بند می پرسند تا کجا برای محدود کردن زندانيان سياسی و ترس از خروج اطلاعات مسوولان قصد دارند به امنيتی کردن اين بند ادامه دهند .زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين بارها در اعتراض به اين شرايط ناگوار دست به اعتصاب غذا و اعتراض زده اند . اما معمولا با زندانيان معترض برخوردهای خشن تری می شود تا جايی که آنها را به زندانی مانند رجايی شهر تبعيد کرده و يا برای آنان پرونده سازی جديد کرده اند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016