جمعه 3 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشات ضد و نقیض دستگیری رهبر جندالله، خبرنامه گويا

جندالله صبح روز جمعه در بیانيه‌ای خبر دستگیری رهبر جندالله حاج محمد ظاهر بلوچ و همچنین ادعای دستگیری سخنگوی جنبش مقاومت عبدالرئوف ریگی را تکذیب کرد. این در حالی است که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) دیروز گزارش دستگیری عبدالرئوف ریگی را منتشر نمود، و امروز (جمعه) با تائید خبر، گزارش داده که فرد دستگیر شده محمد ظاهر بلوچ (ناروئی) رهبر جندالله می‌باشد و نه عبدالرئوف ریگی سخنگوی جندالله. در اعلامیه جندالله که در روز جمعه منتشر شده، آمده است که که این دو بزرگوار در صحت و سلامت و در پایگاههای جنبش در کوههای بلوچستان به سر می‌برند و هیچ آسیبی به آن‌ها نرسیده است و هرگز در خاک پاکستان نیستند که آنجا دستگیر شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساعاتی پیش رجانیوز نیز خبر دستگیری رهبر جندالله به همراء ۱۴ تن از اعضای جندالله را تائید کرد. بر اساس گزارش رجا نیوز این افراد دیروز پنجشنبه توسط مامورین اطلاعاتی بخش اطلاعات ارتش پاکستان که بر طبق گزارش رجانیوز از سازمان جاسوسی ارتش پاکستان به نام آی اِس آی مجزاء می‌باشد دستگیر شده‌اند. دقایقی پیش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به نقل از یک منبع مطلع که اسم وی را فاش نکرد مدعی شده است که تعداد دستگیر شدگان حدود ۱۷ تن می‌باشد. ایرنا با استناد به منابع اطلاعاتی پاکستان گزارش می‌دهد که اطلاعات مربوط به پناه گاه اعضای جندالله توسط یکی از رهبران جدائی طلبان بلوچستان پاکستان بنام شئهزین بـُـگتی که چند روز پیش توسط ارتش پاکستان دستگر شد، به دست آمده است. تا کنون هیچگونه منبع و مفسری ارتباط بین جدایی طلبان بلوچ در پاکستان و جندالله را تائید نکرده است. ظاهرا ً این ادعای پاکستان هدفمند می‌باشد زیرا بعضی از مفسرین پاکستانی دولت ایران و هندوستان را متهم به حمایت از بلوچهای جدائی طلب پاکستان کرده‌اند.

دقایقی پیش نیز علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که برای شرکت در سومین نشست وزیران کشورهای عضو «اکو» به همراه مصطفی محمد نجار وزیر کشور در استانبول به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در خصوص انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر دستگیری محمدظاهر بلوچ جانشین عبدالمالک ریگی سرکرده معدوم گروهک تروریستی جندالشیطان گفت: این خبر در سایت‌ها منتشر شده ولی تا به حال به صورت رسمی خبری دریافت نکرده‌ایم و نمی‌توانیم تایید یا رد کنیم. دیروز نیز متعاقب درج خبر دستگیری عبدالرئوف ریگی توسط ایرنا، خبرگزاری کار ایران ایـلـنـا به نقل از علی محمد آزاد استاندار سیستان و بلوچستان، خبر ایرنا را تائید نکرده بود. ایلنا در روز پنج شنبه گزارش داد که «علی محمد آزاد در گفت ‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به انتشار خبر دستگیری جانشین عبدالمالک ریگی در پاکستان اظهارکرد: شب گذشته استانداری تماسی را با مقامات پاکستانی برقرار کرد که در این تماس خبر دستگیری عبدالرئوف ریگی تایید نشد. وی ادامه داد: هنوز هیچ مقام رسمی در پاکستان خبر دستگیری جانشین عبدالمالک ریگی، رهبر به هلاکت رسیده گروهک تروریستی جندالشیطان را تایید نکرده است». اما امروز جلال سیاح معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسوولان استان از مدت‌ها پیش با ارتباط مستقیم و مداوم با مقامهای رسمی در پاکستان پیگیر دستگیری سرکرده و اعضای گروهک تروریستی جندالشیطان هستند. وی با اشاره به انتشار خبری به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر تکذیب خبر دستگیری سرکرده گروهک تروریستی، گفت: مهندس آزاد استاندار سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان این خبر را تکذیب نکرده است بلکه اعلام کرده هنوز به صورت رسمی این خبر از سوی مقامهای ایالت بلوچستان پاکستان به ما اعلام نشده است.


همانگونه که دیروز نیز در گزارش خبری ویژه خبرنامه گویا آمده بود، صحت و جزئیات دستگیری و اینکه دقیقا ً چه کسی دستگیر شده است، هنوز نیز در هاله‌ای از ابهام است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، بعد از ظهر روز جمعه، علیرغم تکذیبه جندالله، با تائید مجدد دستگیری رهبر جندالله، گزارش داد «تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکیست، نیروهای امنیتی پاکستان طی عملیاتی محمد ظاهر بلوچ را به عنوان رهبر گروهک ریگی که نام جندالله را برای خود برگزیده بهمراء حدود ۱۷ تن از اعضای جندالله دستگیر کرده‌اند. بر اساس گزارش ایرنا منابع محلی در پاکستان روز جمعه ضمن تایید دستگیری سرکرده جدید گروهک تروریستی ریگی وی را «محمد ظاهر بلوچ» معرفی کردند. در گزارش‌های اولیه نام رهبر گروهک ریگی «عبدالرئوف ذکر شده بود. بر طبق گزارش ایرنا گفته می‌شود، منابع اطلاعاتی برای تثبیت عملیات دستگیری که» موفقیت آمیز «نیز خوانده شده و انتقال وی به مکان مناسب در گزارش‌های اولیه نام عبدالرئوف را عنوان کردند. علیرغم تائید مکرر و گزارش‌های متعدد ایرنا و رجا نیوز، جندالله در اعلامیه خود مشخصا دستگیری محمد ظاهر بلوچ و عبدالرئوف ریگی را شدیدا ً تکذیب نموده است. تا کنون مقامات رسمی ایران و یا پاکستان در مورد این گزارشات ضد و نقیض اخیر اظهار نظر قاطعانه در تائید نهایی و یا رد این دستگیری‌ها نکرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016