شنبه 4 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خواهر حبيب الله لطيفی: فقط يک روز وقت داريم تا برادرم را از اعدام نجات دهيم، جرس

مسيح علی نژاد - جرس: خبر ناگهانی اجرای حکم اعدام حبيب الله لطيفی، دانشجوی کرد، خانواده اين زندانی سياسی و وکيل پرونده وی را به تکاپو برای توقف اين حکم و نجات جان يک انسان انداخت.

مقامات قضايی عصر روز پنج شنبه يکم ديماه به صالح نيکبخت وکيل مدافع حبيب الله لطيفی گفته اند که حکم وی روز يکشنبه پنجم همين ماه به صورت قطعی به اجرا در خواهد آمد.

الهه لطيفی در گفتگو با جرس، ضمن ابراز ناراحتی شديد، ياد آور شد: روند پرونده بسيار مثبت بود و اصلا نمی دانيم چرا اجرای اين حکم را در حالی به آقای نيکبخت اعلام کردند که همه جا تعطيل است و ما برای نجات جان برادرم هيچ کاری از دست مان بر نمی آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر مشخصا چه تلاشی برای نجات جان برادرش در حال انجام است، گفت: ديروز حدود ساعت دو بود که آقای صالح نيکبخت زنگ زدند و گفتند که اجرای حکم اعدام به ايشان فکس شده است و قرار است يکشنبه ساعت يک و نيم حکم اعدام برادرم را اجرا کنند.

خانم لطيفی افزود: آقای صالح نيک بخت امروز جمعه از تهران عازم سنندج شده تا بروند دادگاه و پيگير کار برادرم شود ولی در واقع حکم را زمانی اعلام کردند که همه جا تعطيل است و ما تنها فردا را فرصت داريم که پيگير باشيم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش مقامات قضايی استان و نمايندگان سنندج در مجلس گفت: از مقامات و نماينده ها هيچ کس جواب ما را نمی دهد. هيچ کسی مسووليتی قبول نمی کند.خودمان هم نمی دانيم چکار کنيم. ديروز ابلاغ شد، امروز که تعطيل است، اميدمان همين است که فردا آقای نيکبخت برود با مسوولان صحبت کند.

خواهر حبيب الله لطيفی به نگرانی های خودش به عنوان تنها کسی از اعضای خانواده که از طريق وکيل پيگير پرونده برادرش است اشاره کرد و گفت: پدر و مادرم سن شان بالاست ، من جرات ندارم خبر اجرايی شدن اعدام برادرم را به آنها بدهم و آنها اصلا خبر ندارند که اين حکم به وکيل ابلاغ شده است و قرار است روز يکشنبه اجرا شود. خودم هم اصلا شرايط خوبی ندارم. تا کنون هم خودم دنبال کارهای برادرم بودم و خواهم بود.

خانم لطيفی در پاسخ به اين پرسش که آيا برادر ايشان از اجرای حکم مطلع است، گفت: روز سه شنبه با جبيب ملاقات کردم. البته دو هفته پيش برادرم به من گفته بود، حکم اعدام دوازده نفر قطعی شده است و بعد هم می گفت شايد من يکی از آنها باشم. من به حبيب گفتم نه اصلا اين حرف را نزن چون کارهای تو خيلی مثبت دارد پيش می رود.

وی در مورد اقدام نهادهای حقوق بشری در زمينه توقف اجرای حکم اعدام برادرش گفت: از نهادهای حقوق بشری و هر کسی که هر کاری بر می آيد می خواهيم کمک کنند. ولی باز هم فکر می کنم بايد از داخل ايران کاری برايش بکنم.

من فکر می کردم ماه محرم هست و اعدامی صورت نخواهد گرفت ولی ظاهرا برايشان فرقی نمی کند. اميدمان به خداست.

خواهر بيست و هشت ساله حبيب الله لطيفی با بيان اينکه شرايط مساعدی ندارد، قادر به ادامه اين گفتگو نبود و تنها ياد آور شد: آدم تا لحظه آخر اميد دارد که برای نجات جان عزيزش کاری بکند..

حبيب الله لطيفی در تاريخ يکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت شد. لطيفی در تاريخ ۱۰ تيرماه ۱۳۸۷ پس از بازجويی های چهارماهه، طی دادگاهی چند دقيقه ای و بدون حضور خانواده، در شعبه ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی حسن بابايی به جرم اقدام عليه امنيت ملی و نظام و محاربه، به اعدام محکوم شد.

صالح نيکبخت پيش از اين در مصاحبه ای با روز در مورد اتهامات حبيب الله لطيفی ياد آور شده بود: در جزئيات اين اتهام آمده است که ايشان در ايجاد انفجارهای صوتی در ميدان آزادی شهر سنندج و همچنين “سه­راهی غفور” در همين شهر مشارکت داشته و از آن فيلم تهيه کرده اند. وی همچنين متهم شده است که در انفجار اتومبيل دادستان سنندج مشارکت داشته و نيز در حادثه حمله به پاسگاه محله “کانی کوز­له” در سنندج شرکت داشته و از آنها فيلم و عکس تهيه کرده است. در حالی که حبيب لطيفی در دفاعيات خود در دادگاه و در زمان بازجويی اين اتهامات را رد کرده و گفته است که در روز انفجار اتومبيل آقای دادستان سنندج و حمله به پاسگاه “کانی کوزله” که منجر به کشته شدن يکی از پرسنل آنجا شد، نه تنها در اين حوادث مداخله ای نداشته بلکه در سنندج نبوده و در جايی ديگر به طور مخفی زندگی می کرده اند. ما از دادگاه بدوی و دادگاه تجديد نظر هم تقاضا کرده ايم که به اين دو موضوع رسيدگی شود و کسانی که شاهد اين جريان بوده اند و می دانسته اند که آقای لطيفی در آن حادثه دست داشته است احضار شوند؛ از سوی ديگر از خانواده ای که درآن زمان به آقای لطيفی پناه داده اند هم تقاضا شود تا جهت شهادت در دادگاه حاضر شوند. مساله ای که هيچ گاه رسيدگی نشد. از سوی دادگاه اعلام شد که گزارشهای مقامات انتظامی برای ما کافی هستند.

بر اساس آخرين گزارش و به گفته خواهر حبيب الله لطيفی، از آنجايی که در خواست اعاده دادرسی تا کنون نتيجه ای نداده است، آقای صالح نيکبخت وکيل پرونده از تهران عازم سنندج شده است تا در يکی روز باقيمانده برای توقف اجرای حکم اعدام با مقامات استانی از نزديک وارد گفتگو شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016