گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
27 آذر» نامرجعيت مرجعيت، اکبر گنجی، راديو فردا19 آبان» سبزه ها گویند ما سبز از خودیم، تأملاتی پیرامون جنبش، نا جنبش بودن حرکت سبز، اکبر گنجی، مردمک 5 آبان» چرا گنجی اين قدر اصرار دارد که موسوی برنده انتخابات خرداد ۸۸ نبوده است؟ فرامرز شادپور 4 آبان» لختی تأمل، همن سيدی 27 مهر» پیروزی موسوی یا تقلب در انتخابات؟ اکبر گنجی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! سياهچالهی کردستان، اکبر گنجیقرار است فردا حبیبالله لطیفی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام به اتهام محاربه و افساد فیالارض اعدام شود. دو وکیل وی طی مصاحبههایی به صراحت تمام گفتهاند که در فرایند بازداشت و محاکمه و صدور حکم وی، تمامی اصول آئین دادرسی نقض شده است. جوانی که کمتر از سه دهه عمر کرده و باید زندگی کند و در ساختن کشورش و نجات مردم منطقهاش از فقر و فلاکت سهیم باشد، قرار است اعدام شوداکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا کردستان یکی از مناطق محروم و تحت ستم سیستماتیک ایران است.نابرابری دینی(به خاطر اهل تسنن بودن)، نابرابری قومی(به دلیل کرد بودن)،نابرابری اقتصادی(به علت در حاشیه بودن) و نابرابری سیاسی ناشی از این همه،مردم ساکن این منطقه را از تمامی فرصت های سیاسی حذف کرده است. در ساختاری چنین ظالمانه چه چیز جز کینه و نفرت می روید؟ فقر با بسیاری از امور همبستگی بالا دارد. هر جا اولی موجود باشد، شاهد مسایل اجتماعی عدیده خواهیم بود.اما کردستان گرفتار فقر نیست.کردستان زیر زیر خط فقر است.مردم مهربان این منطقه در سیاه چاله ای افتاده اند که راه رهایی از آن متصور نیست.ترور و اعدام یکی از اجزای مهم این سیاه چاله است. عدالت،داروی درمان بیماری کردستان است.عدالت اقتصادی، عدالت حقوقی، عدالت مذهبی، عدالت قومی،عدالت سیاسی.عدالتی که از یک اقلیت دریغ شده است.مردمی که از حق استاندار کرد محرومند، در ساختار سیاسی کشور چه جایگاهی دارند؟ چه تعداد از پست های سیاسی کشور در اختیار کردها قرار دارد؟ چه تعداد از دانشجویان کشور کرد هستند؟ چند عنوان کتاب از کتاب های منتشره متعلق به اهل تسنن و تبیین مذهب آنان است؟ آیا آن مجازند مذهب خود را تبیین و تبلیغ کنند؟ سیاه چاله ی کردستان،هیچ گاه کمترین بهره ای از عدالت قضایی نبرده است.متهمان کرد،با سنگین ترین اتهامها،پس از ماه ها حبس در سلول انفرادی و شکنجه، در دادگاه غیر علنی محاکمه و به اعدام محکوم می شوند.آئین دادرسی کیفری، آری آئین دادرسی همین نظام جمهوری اسلامی، به مردم کردستان که می رسد، توسط نیروهای امنیتی و قضات به زباله دانی انداخته می شود. قرار است فردا حبیبالله لطیفی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام به اتهام محاربه و افساد فی الارض اعدام شود. دو وکیل وی طی مصاحبه هایی به صراحت تمام گفته اند که در فرایند بازداشت و محاکمه و صدور حکم وی، تمامی اصول آئین دادرسی نقض شده است. جوانی که کمتر از سه دهه عمر کرده و باید زندگی کند و در ساختن کشورش و نجات مردم منطقه اش از فقر و فلاکت سهیم باشد، قرار است اعدام شود. این تراژدی اگر به وقوع بپیوندد، نفرت و کینه های مردم این منطقه را افزایش خواهد داد.آنان مطلقا به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی باور ندارند. وقتی مرکز نشینان و آنان که طی سه دهه ی گذشته از زمامداران این رژیم بوده اند، دستگاه قضایی را به داشتن دادگاه های فرمایشی و صدور حکم مطابق میل رهبر متهم می کنند، تکلیف مردم کردستان روشن است که چه قضاوتی می توانند در این باره داشته باشند.اخیراً صادق لاریجانی در پاسخ منتقدان راست افراطی که خواستار مجازات موسوی و کروبی اند، گفت: دستگاه قضایی تابع فرامین و مصلحت اندیشی های رهبر است.این یعنی اعتراف علنی رئیس قوه ی قضائیه به فرمایشی بودن این دستگاه و مستقل نبودن آن. هدف اصلی یک دستگاه قضایی عادلانه، پیش گیری از وقوع جرم است.تحقیقات جامعه شناختی نشان می دهد که مجازات اعدام تأثیری در کاهش وقوع جرم ندارد.اگر هدف دستگاه قضایی، در واقع دستگاه های نظامی/انتظامی/امنیتی، انتقام گیری و تشدید جو وحشت و ارعاب نیست، کدام دلایل خردپسند این اعدام را توجیه می کند؟ اعدامی که محصول نقض آئین دادرسی است. اعدامی که موجب افزایش "بی اعتمادی" مردم این منطقه خواهد شد. آیا قرار نیست روزی مسأله ی کردستان حل شود؟ نصیحت مجانی مولوی را با دل و جان بشنوید که گفت:"خون به خون شستن محال آمد محال". به جای آن که جان جوانی را بستانید،به کردستان جان ببخشید.کردستان، محتاج عدالت است، نه گرفتن جان آن. Copyright: gooya.com 2016
|