سه شنبه 7 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده با خانوده هايشان ديدار کردند، ايلنا

ـ نوع انعکاس علت احضار سفير ايران در آلمان صحيح نبوده
- زمان مذاکره با ۱+۵ قطعی نشده
ـ هنوز پيگير صحت خبر بازداشت برادر ريگی هستيم
- شايعه وجود سران القاعده در ايران کذب است
- اولين نشست خبری علی‌اکبر صالحی در اولين فرصت برگزار خواهد شد.


ايلنا : سخنگوی وزارت خارجه ايران در خصوص دستگيری عبدالرئوف ريگی سرکرده گروهک تروريستی جندالشيطان در پاکستان و رايزنی تهران برای استرداد وی گفت: اخباری که در رابطه با دستگيری وی منتشر شده از منابع پاکستانی بوده است و مقامات مسوول کشورمان با مقامات پاکستانی درتماس هستند تا در صورت صحت اين مساله موضوع استرداد اين تروريست را پی گيری کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، رامين ميهمان پرست در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوال ديگری در خصوص زمان دقيق آغاز مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ گفت : در رابطه با زمان اين مذاکرات رايزنی‌ها ادامه دارد و محدوده زمانی اواخر ژانويه يا اوايل بهمن ماه است ولی هنوز زمان قطعی نشده است.
وی در مورد محورهای اين نشست نيز گفت: گفت وگو برای همکاری در جهت يافتن زمينه‌های مشترک محور گفت وگوی ايران ۱+۵ است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورداولويت سياست خارجی ايران که از سوی علی اکبر صالحی روابط با عربستان و ترکيه عنوان شده است نيز گفت: همانطور که قبلا اولويت سياست خارجی ايران توجه به کشورهای همسايه بود با همان اولويت در دستور کار می‌باشد و فقط امروز نقش برخی کشورها برجسته‌تر شده است.
ميهمان پرست تصريح کرد: تعامل بيشتر ما منجر به همکاری‌های گسترده با کشورهای منطقه خواهد شد وکشور ترکيه و عربستان جزو اين دسته از کشورها می‌باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده با خانوده هايشان ديدار کردند

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص امکان ديدار دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده درايران با خانواده هايشان گفت: با تماس‌های مکرر وزير امور خارجه آلمان با صالحی و درخواست وی برای فراهم شدن امکان ملاقات اين دو بازداشتی با خانواده هايشان و پيگيری‌های آقای صالحی و برخورد مناسب مقامات قضايی اين خانواده‌ها وارد ايران شدند و ديروز بعدازظهر با سرپرست وزارت امور خارجه ديدار داشتند.
وی ادامه داد: بعد از اين ديدار خانواده‌ها از تهران به تبريز رفتند و شب گذشته نيز ملاقات خانواده‌های دو تبعه آلمانی با آنها فراهم شد.

نوع انعکاس علت احضار سفير ايران در آلمان صحيح نبوده

به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمان پرست در ادامه نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوالی درخصوص احضار سفير ايران در آلمان و برخورد شديدالحن اين کشور با سفير ايران و اينکه چرا اين ملاقات بعد از احضار سفير ايران ، صورت گرفته است ، گفت: نوع انعکاس اين خبر صحيح نبوده است و شايد اظهار نظری که سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان و يا معاون وی در خصوص ديدار سفير ايران در اين کشور با وزارت خارجه داشته است درست منعکس نشده باشد.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته رايزنی‌های ايران و آلمان درخصوص اين دو تبعه آلمانی بازداشتی در ايران ادامه داشته و ديدار روز گذشته سفير ايران در آلمان با وزارت خارجه اين کشور نيز يکی ديگر از اين ملاقات‌ها بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصريح کرد: نکته مهم نگاه انسان دوستانه جمهوری‌اسلامی ايران است ولی مسائل قضايی روال خاص خود را دارد و انتظار ما از ساير کشورها خصوصاً کشورهايی که داعيه دفاع از حقوق بشر را دارند اين است که با اتباع ما که به هر دليلی در آن کشورها زندانی هستند امکان تماس با خانواده‌هايشان فراهم شود و سريعتر تعيين تکليف گردند.
وی درباره جزئيات ديدار خانواده‌های دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ايران با آنها نيز گفت: مقامات آلمانی و خانواده‌های آنها از ايران درخواست ملاقات با دو تبعه بازداشتی را داشتند و تماس‌های مکرری با وزارت خارجه ما و آقای صالحی برقرار شد و ديروز هم خانواده آنها در ملاقات با سرپرست وزارت امور خارجه اين درخواست را تکرار کرد که با حسن نيت مقامات قضايی اين ديدار صورت گرفت.
وی تصريح کرد: اينکه پرونده اين دو نفر به کجا ختم شود به رسيدگی به پرونده آنها باز می‌گردد و اگر گناهی مرتکب نشده باشند آزاد می‌شوند و اگر جرمی داشته باشند بايد پاسخگو باشند.

کار سايمون گس خلاف عرف ديپلماتيک است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح تصويب قطع رابطه با انگليس در کميسيون امنيت ملی مجلس گفت: اين مسئله نشان‌ دهنده حساسيت مردم و نمايندگان نسبت به اظهارات مداخله جويانه و نسنجيده مقامات انگليسی در مسائل داخلی ايران است و کاری که سفير انگليس در ايران دنبال می‌کند خلاف عرف ديپلماتيک است و اگر مقامات انگليس به اين مسئله حساسيت نداشته باشند و آن را جبران نکنند ممکن است عکس‌العمل ملت ما متفاوت باشد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص افزايش رفت و آمد ايران و قطر گفت: طبيعی است که تماس کشورهای منطقه بايد دنبال شود و اين کشورها می‌توانند با ارتقاء سطح همکاری خود مشکلات منطقه را حل کنند و اولويت کاری ما ارتقاء سطح همکاری‌ها است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر معاون اول رئيس‌جمهور افغانستان به ايران و اينکه گفته می‌شود وی حامل پيامی از طرف آمريکا برای ايران بوده است گفت: سفر معاون اول رئيس‌جمهور افغانستان در راستای ادامه رايزنی‌ها و همکاری‌های دو جانبه و پيدا کردن فرصت‌های جديد برای افزايش اين همکاری‌ها بود.
مهمان‌پرست ادامه داد: يکی از اين مباحث تامين نيازهای مردم افغانستان در زمينه سوخت بود که مورد بررسی قرار گرفت و فکر نمی‌کنم اين فرضيات راجع به اين سفر مقرون به صحت باشد.
وی همچنين از نشست خبری علی‌اکبر صالحی در اولين فرصت خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص رصد اين وزارت‌خانه از ارزيابی کشورهای خارجی از اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها در ايران نيز گفت: انعکاس اجرای اين طرح حيرت سازمان‌های اقتصادی دنيا را از ميزان همکاری ملت ما در اجرای اين طرح در پی‌داشته است.
وی ادامه داد: آنها اينگونه تحليل کرده‌اند که با اجرای اين طرح آينده اقتصاد کشور درخشان خواهد شد و با کمترين تبعات منفی طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اجرا می‌شود و شايد تصور نمی‌کردند علی‌رغم فشارها و تحديدها اجرای طرح صورت گيرد و به هر حال تحسين همه ملت‌ها را به دنبال داشته است.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص پيگيری وزارت امور خارجه در مورد پرونده امام موسی صدر و برگزاری دادگاه قزافی نيز گفت: پيگيری‌های لازم درخصوص اين پرونده در دستور کار سياست خارجی ما قرار دارد و اميدواريم که آزادی ايشان هر چه زودتر اتفاق بيافتد.
وی در مورد رابطه ايران با اردن نيز گفت: يکی از اولويت‌های سياست خارجی ارتقاء سطح روابط با کشورهای همسايه، اسلامی و جهان عرب است و با توجه به بحران‌های منطقه اين همکاری می‌تواند در رفع اين بحران‌ها موثر باشد.

تغيير متکی نبايد جذابيتی برای عراقی ها داشته باشد

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه عراقی که خواستار بيان حقايق برکناری متکی از وزارت امور خارجه شده بود گفت: تغييری که در سطح دستگاه سياست خارجه اتفاق افتاد موضوعی داخلی است و فکر نمی‌کنم جذابيتی برای مردم عراق داشته باشد و موضوعات مهم ديگری در اين کشور درحال وقوع است که بايد آنها پيگيری شود.
وی در مورد شايعه وجود سران القاعده در ايران نيز گفت: اين مسئله بحثی تکراری و کاذب است که هر چند وقت يکبار در راستای پروژه ايران هراسی دنبال می‌شود و کشور ما يکی از قربانيان تروريست است و به هيچ وجه با گروه‌های تروريستی حاضر به سازش نيست.
سخنگوی وزارت خارجه تصريح کرد: گروه‌های تروريستی با کمک کشورهای بعدی در منطقه تحرک دارند و بهترين راه اين است که کشورهای غربی با همکاری کشورهای منطقه ريشه افراط‌گری را بکند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص نامه اخير وزير خارجه آمريکا که در آن از حمايت از فتنه‌گران سخن گفته بود ، خاطرنشان کرد : بارها مقامات کشور ما نسبت به مداخلات مقامات کشورهای غربی تذکر داده‌اند و اين اقدام نيز موضع نسنجيده وزير امور خارجه آمريکا است و دخالت در امور داخلی ماست.
مهمان‌پرست تصريح کرد: دخالت آنها نمی‌تواند مشکلی را از مشکلات داخلی کشورهايشان برطرف کند و توصيه ما به مقامات آمريکايی اين است که به ۲۲۸ مورد برخلاف حقوق بشر که در کشور آنها رايج است رسيدگی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016