جمعه 17 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد: هيچ جای دنيا با ويزای توريستی خبرنگاری نمی کنند، مهر

تبريز - خبرگزاری مهر: معاون مطبوعاتی وزير ارشاد با تاکيد بر اينکه دو آلمانی بازداشت شده در تبريز با ويزای توريستی وارد کشور شده بودند افزود: در هيچ کجای دنيا با ويزای توريستی خبرنگاری نمی کنند.
به گزارش خبرنگار مهر در تبريز، محمدجعفر محمدزاده شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با مديران مسئول و نمايندگان خبرگزاريهای مستقر در آذربايجان شرقی افزود: اگر اين دو آلمانی خبرنگار بوده و برای تهيه خبر به ايران سفر کرده بودند بايد وابسته به يک رسانه می شدند و ويزای خبرنگاری دريافت می کردند.

محمدزاده تصريح کرد: اخذ ويزای خبرنگاری نيز تابع ضوابطی است و سه ارگان رسمی کشور در اين خصوص بررسی کرده و نسبت به صدور ويزای خبرنگاری اعلام نظر می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون مطبوعاتی وزير ارشاد با بيان اينکه با اين قضيه بايد حرفه ای و قضايی و نه به صورت سياسی برخورد می شد افزود: رسانه های خارجی با شيطنت و جوسازيهای بسيار اينگونه القا کرده اند که جمهوری اسلامی دو خبرنگار را بازداشت کرده در حاليکه اين دو تبعه آلمانی هرگز هويت خبرنگاری نداشته اند.

وی با اشاره به وجود قوانين و مناسبتهای ويژه برای دريافت ويزای خبرنگاری در سراسر جهان يادآور شد: حتی در کشورهای غربی نيز مجوز فعاليت خبری با ويزای توريستی داده نمی شود.

جايگاه خبرنگاری در کشور تنزل يافته است
محمدتقی محمدزاده در ادامه سخنان خود با انتقاد شديد از وضعيت صدور کارت و مجوز خبرنگاری در کشور گفت: دريچه را آنقدر باز کرده اند که شأن و جايگاه خبرنگاری در کشور تنزل يافته است.

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد تاکيد کرد: خبرنگاری حرفه ای مهم و مقدس است و نبايد به هرکسی گواهی و مجوز خبرنگاری صادر کرده و جايگاه اين رشته را پايين آورد.

وی با بيان اينکه وزارت ارشاد برای ساماندهی اين موضوع برنامه های ويژه ای دارد افزود: از اين پس دريچه را بسيار محدود کرده و تحت شرايط ويژه و خاص گواهی خبرنگاری صادر می شود تا هر کسی از نام و عنوان مقدس خبرنگاری سوءاستفاده نکند.

محمدزاده با بيان اينکه هم اکنون برای دريافت هديه رياست جمهوری ۹ هزار و ۲۰۰ نفر در نوبت ايستاده اند گفت: در خود اروپا نيز اين تعداد خبرنگار موجود نيست و اين نشان می دهد که عده ای نه به عنوان خبرنگار بلکه برای استفاده از برخی تسهيلات خود را خبرنگار جا می زنند.

وی با اشاره به برنامه های وزارت ارشاد برای ساماندهی وضعيت صدور گواهی خبرنگاری گفت: ‌اين وزارتخانه برای آموزش، بيمه، مسکن و وضعيت شغلی خبرنگاران برنامه های ويژه ای دارد و تنها با شرايط ويژه و خبرنگاران واقعی اقدام به صدور گواهی خبرنگاری می کند تا اعتبار و جايگاه اين حرفه ارتقا يابد.

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد با هشدار به کسانی که با اهداف خاص وارد اين عرصه شده اند افزود: عرصه مطبوعات محل سودجويی نيست و همانگونه که از پيشکسوتان عرصه مطبوعات می توان مشاهده کرد آنها که سالم بوده اند امروزشان با ۳۰ سال قبلشان تفاوتی ندارد.

محمدزاده با بيان اينکه اهل قلم با عشق و علاقه به اين حرفه وارد عرصه شده اند افزود: گلايه اهالی مطبوعات اين است که دست و پايشان را باز کنيم را بتوانند حرکت کنند که اتفاقا درخواست بجا و محترمی است.

معاونت مطبوعاتی خانه مطبوعات است
معاون مطبوعاتی وزير ارشاد با بيان اينکه اين معاونت را بايد خانه مطبوعات خواند افزود: وزارت ارشاد در کنار مطبوعات بوده و در تلاش است مشکلات و مسائل آنها را حل کند.

وی با بيان اينکه با توجه به سوابق خبری خود در سالهای گذشته هرگز با مشکلات اهل رسانه بيگانه نيست افزود: تلاش می کنيم تا موانع متعدد پيش روی حرفه خبرنگاری و مطبوعات را باز کنيم تا راه برای فعاليت بهتر رسانه ها فراهم شود.

تدوين بسته حمايتی هدفمندی يارانه ها در عرصه مطبوعات
معاون مطبوعاتی وزير ارشاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اينکه آثار هدفمندی يارانه ها می تواند در بحث مطبوعات نيز بروز کرده و بر وضعيت فعاليت اين عرصه به ويژه در حوزه کاغذ، چاپ، نشر، و توزيع تاثير گذارد افزود: با جمع آوری پيشنهادات اهالی مطبوعات، بسته حمايتی هدفمندی يارانه ها در حوزه مطبوعات نيز در حال تدوين است.

وی با بيان اينکه در تمام حوزه ها با اهالی مطبوعات همفکری می کند افزود: معاونت مطبوعاتی آماده دريافت پيشنهادات و موارد مختلف اهالی مطبوعات و رسانه ها برای تکميل اين بسته حمايتی است.

محمدزاده همچنين با انتقاد از نحوه توزيع يارانه های کاغذ توسط وزارت ارشاد گفت: انتقادات مطرح شده در خصوص تفاوتهای موجود و نبود معيارهای خاص برای توزيع يارانه ها منطقی است.

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد تاکيد کرد: ‌بايد توزيع يارانه ها بر اساس معيارها و ضوابط ثابت، ‌شفاف و روشنی صورت گيرد تا جای شک و شبهه ای باقی نماند.

وی گفت : در اين خصوص لازم است شاخصهای کيفی نشريات توسط وزارتخانه تعريف شده و بر اساس اين شاخصها هر کدام از نشريات درجه بندی و بر اساس اين درجه بندی يارانه دريافت کنند.

محمدزاده در عين حال يادآور شد: ما منکر اين نيستيم که عواملی در بر کم و زياد شدن يارانه ها تاثير دارد اما بايد از اين پس معيارها شفاف سازی شود.

تلاش ما برای کاهش شکايات از رسانه هاست
معاون مطبوعاتی وزير ارشاد با بيان اينکه تلاش ما برای کاهش شکايت ارگانهای دولتی از رسانه ها است گفت: اميدواريم که با تعامل ادارات ارشاد استانها، ميزان شکايات ارگانهای دولتی از مطبوعات به حداقل رسد.

وی در عين حال افزود: البته مسائل قضايی دست ما نيست اما می شود با رايزنی و تعامل، مشکلات و اختلافات را حل کرد تا کار به شکايت و ارجاع قضايی مطبوعات نرسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016