دوشنبه 20 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکيل پرونده‌ برای اسفنديار رحيم مشايی، مسئول دفتر احمدی نژاد در کميسيون اصل ۹۰ مجلس، مهر

رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس از تشکيل پرونده‌ای در خصوص مباحث تنش‌زا در کشور از جمله اظهارت مشايی خبر داد و گفت: اظهارات رئيس دفتر رئيس جمهور قطعاً‌ دغدغه جدی برای ما ايجاد کرده که اميدواريم اين سوء ظن که شايد برخی تحرکات ناخواسته ريشه در مسايل خارجی دارد درست نباشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حجت‌الاسلام محمدابراهيم نکونام رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران گزارشی از عملکرد اين کميسيون و پرونده‌های در حال بررسی آن ارايه کرد.

وی سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

تشکيل پرونده سقوط هواپيمای بوئينگ ۷۲۷

نکونام در آغاز سخنان خود با ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپيمای مسير تهران- اروميه در روز گذشته و ضمن تسليت به خانواده‌های داغدار اين حادثه از تشکيل پرونده‌ای برای بررسی علل اين سانحه خبر داد و گفت:‌اين پرونده از امروز در کميسيون اصل ۹۰ باز شده است و پيگيری و استعلام‌های لازم در خصوص علت سقوط را آغاز کرده‌ايم.

هشدار کميسيون اصل ۹۰ به مسئولان درباره ترور دانشمندان هسته‌ای

رئيس کميسيون اصل ۹۰ با اعلام اين خبر که احتمالاً امروز وزارت اطلاعات گزارشی از چگونگی عمليات‌های تروريستی در خصوص دانشمندان هسته‌ای و دستگيری عوامل آن به مردم خواهد داد گفت: نقش صهيونيسم و اسرائيل در ترور دانشمندان هسته‌ای به خصوص شهيد عليمحمدی محرز است.

وی گفت: کميسيون اصل ۹۰ مجلس اواسط سال ۸۷ به صورت مکتوب اين خطر را به مقامات عالی کشور از جمله رئيس جمهور، شورای عالی امنيت ملی، سپاه و وزارت اطلاعات اعلام کرد و هشدار داد که احتمال ترور دانشمندان هسته‌ای وجود دارد و اين خطر ضرورت حفاظت از آنها را می طلبد. اما متاسفانه نامه‌های ما درگير و دار سيستم اداری از اين وزارتخانه به وزارتخانه ديگر و از شورايی به شورايی ديگر فرستاده شد و متاسفانه شاهد اين چنين جنايات بوديم.

نکونام ضمن تقدير و تشکر از اقدامات وزارت اطلاعات در شناسايی و دستگيری عناصر فاسد ابراز اميدواری کرد: دستگا‌ه‌های امنيتی نسبت به هشدارهايی که نهادهای مسئول به خصوص سازمانهای نظارتی می‌دهند توجه بيشتری داشته باشند.

مرز های امنيتی خود را داخل کشورهای سرمنشاء تروريست ببريم

نماينده گلپايگان با اشاره به تلاش سازمانهای جاسوسی کشورهای ديگر نسبت به ايران و تلاش برای توطئه اظهار داشت: هم اکنون که ارتش ناتو در افغانستان حضور دارد و در پاکستان تردد می کند طبيعی است که آمريکا مرزهای امنيتی خود را در افغانستان قرار داده و ما نيز نبايد به مرزهای خاکی بسنده کنيم.

وی ادامه داد: ما هم بايد مرزهای امنيتی خود را به داخل کشورهايی که سرمنشا تروريسم هستند ببريم زيرا تروريست‌ها آنجام لانه کردند اگر چنين کنيم موفق شده‌ايم اما اگر تروريست‌ها از صفر مرزی عبور کنند ديگر امکان مقابله با آنها نيست.

دستگاه‌های نظارتی بايد نظارت استصوابی داشته باشند

نکونام با اشاره به عملکرد کميسيون اصل ۹۰ مجلس و نظارت آن بر عملکرد سه قوه گفت: گاهی متاسفانه نظارت بر کار قضات صرفاًٌ جنبه استطلاعی دارد و دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند نسبت به آن اقدامی انجام دهند بلکه صرفاً‌ بايد موارد مرد نظر را به ديگر دستگاه‌ها ارايه دهند به عنوان مثال سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر حسن اجرای امور است و نظارتش در حد پيشنهاد باقی می ماند و خود مستقيماً نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

وی گفت:‌معتقدم بايد بينش و نگرش خود در اينگونه نظارت را به سمت نظارت استصوابی ببريم تا جايی که دستگاه‌های نظارتی در نظارت ميدانی اگر به تخلف و فرد فاسدی مواجه شدند بتوانند آن فرد را اخراج يا معلق کنند اين سلامت نظام اداری را تضمين می‌کند.

نکونام گفت: متاسفانه سيستم اداری ما ناسالم است و سيستمی نيست که نيازمندی‌های جامعه را به طرق سالم برآورده کند.

نکونام از تلاش کميسيون اصل ۹۰ و برگزاری جلسات با معاونان رئيس جمهور و وزيران برای ارتقاء سلامت نظام اداری خبر داد و ابراز اميدواری کرد: سلامت نظام اداری در کشور محقق شود.

وی با بيان اينکه عمده همکاری که کميسيون اصل ۹۰ داشته با ديوان محاسبات، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است، گفت: اخيراً رياست ديوان عدالت اداری از افرايش شکايت‌ها از دستگاه‌های اداری خبر داده و نسبت به آن اظهار نگرانی و گلايه کرده است که البته جای دغدغه است و بايد حساسيست دولتمردان جهت روند صحيح و راه‌اندازی کار باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارايه خدمات غيرقانونی به مردم در دراز مدت به آنارشيسم اداری تبديل می‌شود

رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس اهتمام به قانون را از دغدغه‌های جدی اين کميسيون خواند و گفت:‌قانون محک جامعه است. طبيعی است قانون‌گريزی در درازمدت تبديل به قانون ستيزی خواهد شد. وظيفه ذاتی همه مسئولان اين است که خدمتشان به مرد در چارچوب قانون باشد حتی اگر به صورت غيرقانونی خدمتی ارايه شود شايد در کوتاه مدت دارای ثمراتی باشد و منفعتی به يک فرد يا سيستم برساند اما در درازمدت به آنارشيسم اداری تبديل می‌شود.

وی ادامه داد: توصيه ما در کميسيون اصل ۹۰ در جلسات محرمانه‌ای که با دولت و ساير قوا داشتيم اين بوده که به قانون به طور کامل توجه داشته باشند.

نکونام گفت: برخی از مسايل يکه در کميسيون اصل ۹۰ در جهت عدم اجرای قانون و تجاوز از قانون مورد بررسی قرار گرفته از تريبون مجلس خوانده شده و آنها که بنابر مصالح خوانده نشده در کميسيون باقی می‌ماند زيرا يک روز به کار خواهد آمد. به اين معنی که اگر روزی قرار باشد وزيری استيضاح شود به سوابق و مدارک آن وزير در کميسيون اصل ۹۰ مراجعه می‌شود که می توان مقدمه‌ای برای سئوال و استيضاح وزيران باشد.

رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اينکه توصيه مقام معظم رهبری اين است که اجرای قانون بايد فرهنگ شود، گفت: اجرای قانون زمانی فرهنگ می‌شود که از دولتها و حاکميت آغاز شود و سپس به مردم تسری يابد. لذا توصيه ما به دولتها و قوای حاکم که مشمول نظارت کميسيون اصل ۹۰ هستند اجرای قانون است.

ايجاد پرونده برای مباحث تنش‌زا در کشور از جمله اظهارات و اقدامات مشايی

نکونام از تشکيل پرونده‌ای در کميسيون اصل ۹۰ در خصوص مباحث تنش‌زا در کشور خبر داد و گفت: برخی مسئولان و منتصبان در دولت از جمله رئيس دفتر قوه مجريه برخی مسايل تنش‌زايی را مطرح می ‌کنند از جمله حليت موسيقی. يا اينکه افرادی که می گويند موسيقی حرام است از اين باب است که از موسيقی اطلاعی ندارند يا مواردی مانند بحث مکتب ايرانی را مطرح می کنند.

خبرنگاری از نکونام پرسيد پيگيری‌های شما در خصوص اظهارات آقای مشايی در کميسيون اصل ۹۰ به چه شکل خواهد بود، که نکونام پاسخ داد: به هر صورت بنده يک روحانی هستم. نماينده مردم نيز هستم و نسبت به اين مسايل حساسم. علاوه بر گزارش‌هايی که در اين خصوص به ما رسيده بنده به عنوان وظيفه‌ای که دارم موضوع را پيگيری می‌کنم از طرفی ديگر ما برای بازی با دين جايی نداريم.

وی افزود: گاهی افراد غير وابسته به مقامات حکومتی حرفهايی می‌زنند که مسئله آن متفاوت است اما گاهی افرادی که وابسته به حکومت هستند، آن هم به فعل و انفعالاتی که در انتصاب اين فرد رخ داد اظهاراتی را مطرح می‌کنند که قطعاً برای ما دغدغه جدی ايجاد کرده و اميدواريم آنچه که به عنوان سوء ظن مطرح است و معتقديم شايد برخی تحرکات ناخواسته ريشه در مسايل خارجی داشته باشد درست نباشد.

نکونام گفت:‌ايجاد دغدغه و اختلاف بين حوزه‌های علميه و مراجع و متدينين و همچنين توده‌های مردم و جامعه‌ای که اسلام محور و دين‌محور است غير از اضطراب و دلهره چيزی به دنبال ندارد.

وی يادآور شد: در بحث شورای عالی ايرانيان خارج از کشور از يک سو دولت به آن کمک مالی می کند و از طرف ديگر وقتی حسابرسی می‌کنيم می‌گويند ما يک شرکت خصوصی هستيم و نمی‌توانيد حسابرسی کنيد.

وی گفت: اين موارد به صورت فوق‌العاده در کميسيون رصد و به آن پرداخته می‌شود.

وی همچنين موضوع عزل وزيران و مسئولان رده بالای کشوری را از ديگر موارد تنش‌زا خواند و گفت: کميسيون نسبت به اين موضوع نيز اهتمام دارد البته اين از اختيارات رئيس جمهور است که عزل و نصب داشته باشد اما ادامه آن نابسامانی در کشور ايجاد می کند.

نکونام با تشکر از رئيس جمهور و ديگر مسئولان کشور که روند برکناری‌ها را متوقف کردند ابراز اميدواری کرد: از اين پس کمتر به اين مسايل پرداخته شود.

وی گفت: هم اکنون در زمان استثنايی به سر می‌بريم و همه بايد برای کشور کار کنند هم اکنون فرصت مطرح کردن سياست‌های نظام در جهان است که بايد از آن استفاده کرد. اما اين جابجايی‌ها به اين سياست‌ها لطمه می زند و افکار عمومی مجلس نيز از اين قضايا نگران است به خصوص که ما در کميسيون دغدغه اين مسايل را داريم.

تلاش کميسيون اصل ۹۰ برای ساماندهی در اعطای تسهيلات بانکی

رئيس کميسيون اصل ۹۰ گفت: ما در خصوص تسهيلات اعطايی به مواردی برخورد کرديم از جمله افرادی هستند که نزديک ۱۰۰ ميليارد و يا بالاتر از آن به سيستم بانکی بدهکارند و اين غيرطبيعی است. هرچند بانکها در وصول مطالبات تلاش‌هايی کردند اما پرونده‌های ما حاکی از اين است که بانکها از تمام توان خود برای وصول مطالعات استفاده نکردند زيرا آنها می‌توانستند بدهکاران بانکی از ساير خدمات بانکی محروم کنند که متاسفانه اين کار کمتر شده است.

وی ادامه داد: يک علت افزايش بدهی‌های بانکی و عدم وصول مطالبات بانکی گزارشات غلطی است که از سوی برخی دولتمردان داده می‌شود از جمله برخی دولتمردان نامه‌هايی به سيستم بانکی يا وزارتخانه‌ها می‌فرستند و درخواست مهلت به افراد بدهکار را دارند گاهی حتی فرد مدنظر محکوميت قضائی و زندان داشته اما از دولت نامه‌ای رفته و درخواست مهلت به وی داده شده است و اين برای سيستم دولت خوب نيست.

وی در خصوص شرکت‌های سرمايه گذاری نيز گفت:‌تاسيس شرکت‌های سرمايه گذاری ضمن اينکه می‌تواند پتانسيل خوبی برای کمک به بانک‌ها و توسعه و آبادانی کشور داشته باشد اما در برخی مواقع خانه امنی برای ارتکاب هر نوع فسادی شده است.

تذکر مجدد به دولت برای تهيه اساسنامه شرکت ملی نفت

نکونام با اشاره به پيگيری‌های اين کميسيون برای مقيد کردن دولت در راستای تهيه اساسنامه شرکت ملی نفت ايران خاطرنشان کرد: اين موضعت در ملاقات خصوصی با رئيس جمهور هم مطرح شده است.

وی گفت: همه دولت‌ها از اول انقلاب مکلف بودند نسبت به اين موضوع اقدام کنند اما هيچکدام به وظيفه قانونی خود عمل نکردند زيرا شرکت نفت شرکتی درآمدزا است و هيچکدام از دولت‌ها نخواستند که برای مصرف و هزينه خود محدوديتی ايجاد کنند.

رئيس کميسيون اصل ۹۰ گفت: برطبق آخرين اقدامات انجام شده قرار است دولت و مجلس با همکاری يکديگر اساسنامه شرکت ملی نفت ايران را تهيه کنند. قطعاً اگر دولت اقدامی در اين زمينه انجام ندهد مجلس اساسنامه شرکت نفت را به صورت طرح تهيه و بررسی خواهد کرد.

نکونام يادآور شد: البته مجلس در بودجه سال ۸۹ قيودی را برای شرکت نفت لحاظ کرد که اين شرکت مجاز به هر نوع تصرف در درآمدها نباشد.

رسيدگی به تخلفات بانکی به خصوص در شعب ارزی

نکونام از رسيدگی اين کميسيون به تخلفات بانکی به خصوص در شعب ارزی اشاره کرد و گفت: اين پرونده جزو اولويت‌های کميسيون اصل ۹۰ است. در شعب يکی از بانکها شاهد افزايش مطالبات ارزی بوديم که با پيگيری‌های کميسيون اين مورد کاهش يافت. اما متاسفانه با چنين مواردی مواجه هستيم. در يک مورد تبديل ارز ۵۷ ميليارد تومان تخلف يک فرد است که صرفاً ۵ ميليارد آن وصول شده و هم اکنون اين فرد زندانی است و اعلام کرده برای جبران بدهی پولی ندارد.

وی گفت: متاسفانه ديدگاهی که وجود دارد اين است که شرکت‌های بزرگ می‌توانند منجر به پيشرفت کشور شوند بنابراين تلاش می‌شود تا شرکت‌های مختلف شرکت‌های بزرگ را تشکيل دهند در حالی که قانون اساسی مخالف تمرکز ثروت در دست افراد است. ما شرکت های ظاهراً خصوصی داريم که واقعاً دولتی هستند و همين شرکت ها هزارها ميليارد برای جلوگيری ا ز ورشکستگی از دولت گرفته‌اند

افزايش سقف مطالبات معوق بانکی به بالای ۵۰ هزار ميليارد تومان

نکونام از تخلف در تسهيلات بين بانکی خبر داد و گفت:‌متاسفانه سود واقعی اين تسهيلات گزارش نمی شود.

وی ادامه داد: اخيراً سقف مطالبات معوق در حال افزايش است و از ۵۰ هزار ميليارد تومان هم بالا زده است. کميسيون اصل ۹۰ در اين رابطه قصد دارد سراغ مديران عامل بانکها برود هرچند که اين مديران عامل توپ را به ديگر ميدانها می اندازند و می گويند به دادگستری اعلام کرده‌انت اما ما معتقديم مديران عامل در ارايه تسهيلات به افراد نقش دارند اين در حالی است که اسناد و وثيقه هايی که از بدهکاران در اختيار دارند کفايت بدهی آنها را نمی‌کند.

بررسی اختلاف آماری در کشور و تلاش برای ارايه آمار صحيح

رئيس کميسيون اصل ۹۰ به اختلاف در آمار در کشور از جمله آمار بيکاری و تورم اشاره کرد و گفت: ما معتقديم اين جزو نواقص است بنابراين کميسيون جلسات عديده‌ای با حضور مسئولان تشکيل داده تا با همکاری آنها به يک سيستم آمارگيری واقعی و واحد برسيم.

وی گفت: معتقديم آمار صحيح است که مديران و مجريان را در تصميم‌گيری ها موفق می کند. اگر آمار غلط باشد تصميمات منبعث از آمار غلط حتماً غلط خواهد بود.

گزارش کميسيون اصل ۹۰ از آلودگی آب شرب تهران در صحن قرائت می‌شود

نکونام از بررسی‌های کميسيون اصل ۹۰ مجلس در خصوص آلودگی آب شرب تهران خبر داد و گفت: بنده در زمانی که در سازمان بازرسی کل کشور بودم گزارشی در اين خصوص تهيه کردم. طبق گزارشات تهيه شده در اين بخش، عمده آلودگی آب شرب تهران به خاطر مستحدثات حوزه‌های آبريز است.

وی گفت: شورای عالی امنيت ملی نيز خواستار تخريب اين موارد شده اما آنچنان که بايد در اين خصوص اقدامات لازم انجام نگرفته است و گزارش کميسيون اصل ۹۰ در اين خصوص در مجلس قرائت خواهد شد.

نظارت جدی بر کار قوه قضائيه

رئيس کميسيون اصل ۹۰ با اشاره به عملکرد اين کميسيون بر نظارت بر کار قوای سه گانه با تشکر از آيت‌الله آملی لاريجانی رئيس قوه قضائيه در برخورد با مفاسد اجتماعی و امنيتی و فعال کردن قضات و شعب گفت: اما با وجود اين اقدامات گاهی به مواردی برخورد می کنيم که بايد عملکرد قوه قضائيه را نيز مورد بررسی دقيق قرار دهيم.

وی به رای خلاف قانون از سوی يک قاضی در يک پرونده اشاره کرد و گفت: پس از استعلام از بانک مرکزی در خصوص يک پرونده مشخص شد قاضی حکم دهنده در آن پرونده در صدور حکم تخلف کرده و به صورت غيرقانونی اين حکم اجرا شده است. با پيگيری‌های کميسيون اجرای حکم متوقف شد و حتی منجر به محکوميت اين قاضی شد که اميدواريم با دستورات بعدی رياست قوه قضائيه احقاق حق جدی نسبت به موضوع انجام شود.

نکونام از پرونده‌ای در خصوص نيازمندی‌های جامعه پزشکی از راديوداروها خبر داد گفت:‌ عليرغم تحريم مشکلاتی در اين خصوص ايجاد شده که برخی تقصيرات متوجه مسئولان است و ما به طور جدی روی آن کار می کنيم.

نکونام همچنين شکايت زوار عتبات عاليات از سرويس‌دهی کاروان‌ها،‌موضوع پرونده اختلاس دانشگاه پيام نور و پرونده فتنه سال ۸۸ را از ديگر موضوعات مورد توجه کميسيون اصل ۹۰ خواند و گفت:‌ در خصوص زائران عتبات عاليات جلسه‌ای با رئيس سازمان حج و زيارت داشتيم و پيشنهاد شد جلسات در سطح بالاتر برگزار شود تا به بی سر و سامانی اين بخش پايان داده شود.

وی گفت: در پرونده دانشگاه پيام نور نيز پيگيری‌های انجام شده منجر به محکوميت متخلفان شد و وجوه اختلاس شده به صندوق دانشگاه بازگشت داده شد.

تشکيل کميته‌ای برای بررسی ابعاد فتنه ۸۸ با ارايه گزارش به صحن مجلس تا پايان سال

نکونام ادامه داد: پس از قضايای فتنه، مجلس نسبت به اتفاقات سال ۸۸ ورود پيدا کرد که البته به خاطر فاجعه ننگ‌بار کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهريزک مسير گزارش مجلس در آن جهت خلاصه شد و به اثرات فتنه کمتر توجه شد.

وی ادامه داد: پس از قرائت گزارش در صحن مجلس و ارسال آن به کميسيون اصل ۹۰ کميته‌ای متشکل از برخی نمايندگان در کميسيون تشکيل شد و ابعاد فتنه در وزارتخانه‌های مختلف و همچنين قوه قضائيه و شورای نگهبان در حال بررسی است و تا پايان سال و يا اوايل سال آينده گزارش جامعی به ملت ايران ارايه خواهد شد تا در تاريخ ايران بماند.

رئيس کميسيون اصل ۹۰ گفت: مقام معظم رهبری به خاطر عمق فاجعه مکرراً در سخنرانی‌های خود نسبت به فتنه ۸۸ تذکر می‌کنند. اين در حالی است که فتنه در کشور ما زياد بوده اما در فتنه ۸۸ دست اندر کاران حکومتی در آن دخيل بودند به طوری که نخست وزير سابق، رئيس جمهور سابق و رئيس مجلس سابق در اين ماجرا نقش داشتند. کسانی که زمانی متصدی اداره کشور بودند آتش بيار معرکه شدند در حالی که بايد چشم بصيرت به عمق انقلاب داشته باشند و اين لطمات زيادی به کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: بنابراين ضرورت دارد گزارش منسجمی که از همه ابعاد به آن نگريسته شود ارايه و در تاريخ انقلاب بماند.

وی ابراز اميدواری کرد کميسيون اصل ۹۰ به نحو احسن اين کار را انجام دهد.

نکونام تلاش برای اجرايی شدن نظام هماهنگ پرداخت، رسيدگی به تخلفات در واگذاری زمين و همچنين رسيدگی به وضعيت دريافتی اعضای هيئت مديره‌ سازمانها، تاکيد بر ايجاد سيستم سامانه اطلاعاتی مشتريان بانکهاو رسيدگی به مشکل پالايشگاه گاز ايران ا ز ديگر موارد برسی شده در کميسيون اصل ۹۰ اعلام کرد.

تاکيد کميسيون اصل ۹۰ بر تخصيص اعتبار مصوب برای مترو

رئيس کميسيون اصل ۹۰ با بيان اينکه کميسيون اصل ۹۰ در خصوص مصوبات مجلس و اجازه برداشت از حساب ذخيره ارزی با جديت ورود پيدا کرده است، گفت: هم اکنون اختلافی که وجود دارد اين است که وضعيت حساب ذخيره ارزی به چه صورت است. آيا اين حساب به صندوق توسعه ملی منتقل شده يا نه.

وی گفت: مورد ديگر اين است که آيا مصوبات هيئت دولت در خصوص برداشت از حساب ذخيره ارزی و يا مصوبات مجلس در اين خصوص پرداخت شده است يا نه.

وی افزود: يکی از مواردی که مصوبه مجلس بود و به آن عمل نشد موضوع مترو است که طبق مصوبه مجلس ۲ ميليارد دلار بايد به اين بخش اختصاص داده می شد که به بهانه‌های مختلف اجرايی نشده است.

نکونام عدم تصويب آيين‌نامه برای قوانين را علت ديگر اجرايی نشدن برخی مصوبات خواند و گفت:‌دولت متعهد شده در فرصت معقول آيين‌نامه ‌های مربوطه را تدوين کند.

تاکيد بر تخلفات انجام شده در واردات بنزين

وی افزود: طبق مصوبه مجلس دولت بايد بنزين وارداتی را به قيمت آزاد و بنزين توليد داخل را به قيمت يارانه‌ای در اختيار مردم قرار می‌داد که اين اتفاق نيافتاد و در اين خصوص تخلفاتی شد که پرونده‌ای در اين باره در کميسيون اصل ۹۰ در حال رسيدگی است.

وی گفت: همچنين گاهی اوقات رئيس مجلس مکلف است نسبت به آيين‌نامه‌های مصوب دولت اظهار نظر کند. اين اظهار نظر رئيس مجلس گاهاً با ناراحتی دولت مواجه می‌شد تا آنجا که دولت مصوبات هيئت وزيران را به مجلس ارايه نکرد. اما اين مشکل در حال برطرف شدن است.

عملکرد غيرقانونی هيئت رئيسه مجلس نسبت به بررسی طرحی در خصوص دانشگاه آزاد

نکونام با اشاره به اينکه کميسيون اصل ۹۰ نسبت به عملکرد مجلس نيز نظارت دارد گفت:‌در پی شکايت تعدادی از نمايندگان از عملکرد هيئت رئيسه مجلس به کميسيون اصل ۹۰ در خصوص چگونگی طرحی مربوط به دانشگاه آزاد در مجلس، پس از انجام کار حقوقی به اين نتيجه رسيديم که هيئت رئيسه مجلس نبايد براساس روشی که در آن جلسه اتخاذ کرده بود بررسی طرح را ادامه می‌داد.

وی گفت: معتقديم در اين زمينه با استنباط از ماده ۱۴۵ آيين‌نامه داخلی، قصوری پيش آمده که در آينده نبايد تکرار شود. کميسيون اصل ۹۰ گزارشی در اين خصوص تهيه و برای قرائت به هيئت رئيسه مجلس ارايه شده است.

شکايت نمايندگان از عملکرد هيئت رئيسه مجلس در خصوص رسيدگی به برنامه پنجم در کميسيون در حال بررسی است

نماينده گلپايگان همچنين يادآور شد: در بررسی برنامه پنجم به خصوص ماده مربوط به مجمع عمومی بانک مرکزی نسبت به چگونگی اين بررسی تذکراتی داده شد که هيئت رئيسه کمتر به آن توجه کرد.

وی گفت: اين مورد موردی بود که شورای نگهبان نيز نسبت به آن ايراد گرفت اما در بررسی که در مجلس انجام شد نمايندگانی از دو قوه ديگر به مجمع عمومی بانک مرکزی اضافه شدند که عليرغم ايراد شورای نگهبان و تاکيد بر اينکه اداره بانک مرکزی از امور حاکميتی است و تفکيک قوا بايد در آن رعايت شود، مجلس مجدداً نسبت به مصوبه خود اصرار کرد در حالی که اين خلاف قانون اساسی است و اعضای هيئت رئيسه اخطار قانون اساسی ا وارد ندانستند در حالی که شورای نگهبان به آن ايراد داشت و اين مصوبه را تاييد نکرد . ب هر ترتيب در اين خصوص شکايتی به اصل ۹۰ شده که در حال بررسی است.

نکونام در پاسخ به خبرنگاری که از سرنوشت طرح نظارت بر نمايندگان جويا شد گفت: ای کاش زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند مجلس ساز و کاری برای نظارت بر نمايندگان تنظيم کند، نمايندگان تکبير نمی‌گفتند.

وی ادامه داد: با اهتمامی که کميسيون اصل ۹۰ در اين خصوص داشت طرح نظارت بر نمايندگان تهيه شد. اين طرح صرفاً اسمش نظارت بر نمايندگان است اما انصافاً حدود اختيارات نمايندگان را افزايش داده است. اما متاسفانه با فضايی که در مجلس ايجاد کردند فوريت اين طرح رای نياورد هم اکنون هم خبر ندارم که چه اتفاقی برای آن افتاده. به کميسيون اصل ۹۰ نيامده و نشنيدم که به کميسيون آيين‌نامه ارجاع شده باشد.

خبرنگاری در خصوص اجرای قانون تخصيص اعتبار مترو با توجه به فرا رسيدن پايان سال از نکونام در خصوص مسير اجرای اين قانون جويا شد که نکونام پاسخ داد: شهرداری در اين خصوص اقداماتی انجام داده و علاوه بر ارسال نامه به کميسيون اصل ۹۰ نامه‌ای به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارسال کرده است که ما نيز موضوع را دنبال می کنيم اما دولت نيز حرف‌های جديدی دارد که شايد بيشتر از اين مبلغ به عنوان آورده خودمان در اختيار مترو بگذاريم. بنابراين اين پرونده همچنان مفتوح است.

خبرنگاری در خصوص شکايت رسايی نماينده تهران از لاريجانی رئيس مجلس جويا شد که نکونام پاسخ داد: هنوز به صورت رسمی شکايتی از سوی آقای رسايی ارايه نشده اما آقای رسايی را در راهرو ديدم که خبر داد در حال آماده کردن شکايت است.

به گزارش مهر در حين بررسی ايرادات شورای نگهبان نسبت به برنامه پنجم توسعه حميد رسايی نماينده تهران نسبت به عملکرد لاريجانی رئيس مجلس ايراداتی وارد کرد و در صحن مجلس اعلام کرد که از عملکرد وی به کميسيون اصل ۹۰ شکايت خواهد کرد.

خبرنگاری در خصوص نوع رفتار دولت عربستان با زائران خانه خدا و اينکه آيا کميسيون اصل ۹۰ در اين خصوص پرونده‌ای را در حال پيگيری دارد گفت: از گذشته نيز اين موضوع در کميسيون اصل ۹۰ در حال رسيدگی بوده است و تلاش بر اين است تا سخت‌گيری‌های دولت عربستان برای زائران خانه خدا کم شود.

وی اقدامات دولت عربستان را ناشی از مسايل سياسی و متاثر از مسايل منطقه‌ای و همچنين نفوذ آمريکا و وهابيت بر اين کشور خواند.

درخواست کميسيون اصل ۹۰ برای تجديد نظر در تفسير شورای نگهبان درباره قراردادهای خارجی

خبرنگاری در خصوص پرونده کرسنت و متهمان آن از رئيس کميسيون اصل ۹۰ جويا شد که وی پاسخ داد: موضوع کرسنت يک پرونده باز در کميسيون اصل ۹۰ است اما يک سری ابهامات در اين خصوص مطرح است از جمله آن تفسير شورای نگهبان از قانون قراردادهای خارجی است زيرا قانون می گويد قراردادها بايد به تصويب مجلس برسد اما تصميم شورای نگهبان بر اين است که قراردادهايی که صرفاً بين دولت ايران با دولت‌‌های خارجی بسته می شود مدنظر قانون است.

نکونام گفت‌: بنده نامه‌ای خدمت رئيس مجلس نوشتم ک ه اين موضوع در محضر سه قوه و يا محضر مقام معظم رهبری مطرح شود و در تفسير شورای نگهبان در اين خصوص تجديد نظر شود.

خبرنگاری در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و عدم واگذاری مديريت آنها از نکونام و نظر اين کميسيون نسبت به آن جويا شد که وی گفت: متاسفانه همواره دولت‌ها تلاش می کنند خود را به اقتصاد بجسبانند و از آن کنده نشوند. متاسفانه دولت‌ها در واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی و حتی واگذاری مديريت‌ها نمره قابل قبولی ندارند و اين نيز جزو کارهای منفی دولت است که شرکتی واگذار می‌شود اما مديريت آن واگذار نشده است و يا اينکه دولت همچنان در آن شرکت صاحب رای و نظر است.

نکونام گفت: در اعطای مجوز واگذاری نيز شاهد سخت‌گيری‌هايی هستيم به طوری که افراد از سرمايه گذاری پشيمان می‌شوند لذا راه سختی در پيش داريم تا بتوانيم دولت را از اقتصاد، بازرگانی و صادرات و واردات جدا کنيم زمان می برد تا به وضع ايده‌ال نزديک شويم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016