دوشنبه 20 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: سياست‌های جمعيتی کشور فقط با نظر رهبری تغيير می‌کند، نه به دستور دولت، ايلنا

سياست‌های جمعيتی از سياست‌های کلی نظام است، يعنی سياست‌هايی که بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گيرد و در نهايت به عنوان پيش‌نويس خدمت مقام معظم رهبری تقديم شود و بعد از امضای ايشان ابلاغ شود.


ايلنا: در حالی که رئيس‌جمهور بر اين اعتقاد است که بايد سياست‌های کشور به سمت تشويق برای افزايش جمعيت سوق پيدا کند، رئيس مرکز مطالعات استراتژيک معتقد است‏، دولت حق ندارد در رابطه با سياست‌های کشور در رابطه با افزايش جمعيت تصميم‌گيری کند‏‌، حتی مجلس هم نمی‌تواند به اين مساله وارد شود و تصميم‌گيری در رابطه با سياست جمعيتی کشور فرای مجلس هم محسوب می شود و تصميم‌گيری در رابطه با اينکه نرخ رشد جمعيت در کشور بايد چگونه باشد جزء مواردی است که بايد براساس سياست‌های کلی نظام تعيين شود، يعنی بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گيرد و در نهايت به عنوان پيش‌نويس خدمت مقام معظم رهبری تقديم شود و بعد از امضای ايشان ابلاغ شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن روحانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا گفت: زمانی که نرخ رشد جمعيت بالای ۳ درصد بود، در کشور نگرانی‌هايی در رابطه با افزايش جمعيت و مسئله بيکاری که از تبعات رشد جمعيت است‏‌، ايجاد شده بود. بنابراين در آن زمان تلاش شد برای حل مشکل افزايش جمعيت راه‌حلی ارائه شود و در نهايت مجلس آن زمان‏، قانونی را تصويب کرد که قانون تنظيم خانواده نام گرفت و براساس آن تبليغات برای فرزند کمتر در کشور آغاز شد.
رئيس مرکز مطالعات استراتژيک تصريح کرد: قانون تنظيم خانواده و تبليغات صورت گرفته در کشور برای فرزندآوری کمتر باعث شد تا حدودی تعداد جمعيت کشور کنترل شود و رشد جمعيت از حدود ۳ درصد به زير ۲ درصد برسد.
روحانی توضيح داد: اگر در آن زمان قانون تنظيم خانواده در مجلس تصويب نمی‌شد الان به جای اينکه جمعيت کشور حدود ۷۰ ميليون باشد‏، جمعيت بسيار بيشتر بود.
او ادامه داد: با وجود عملياتی شدن قانون تنظيم خانواده و کنترل رشد جمعيت در حال حاضر تعداد بيکاران ما خيلی زياد است و نرخ بيکاری در سطح شهرها در حدود ۳۰ درصد است. حال اگر تصور کنيم قانونی به نام قانون تنظيم خانواده وجود نداشت آن وقت مسلما هم تعداد جمعيت نسبت به وضع کنونی بسيار بيشتر بود و هم نرخ بيکاری بالاتر بود.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بيکاری مشکلات زيادی در جامعه ايجاد می‌کند و حتی در بحث خانواده هم وارد می‌شود يعنی اگر افراد کار و شغل مناسب نداشته باشند، ازدواج نمی‌کنند چون اولين شرط ازدواج اين است که مرد شغل و کار مناسب داشته باشد تا بتواند زندگی را اداره کند و اگر شغل نداشته باشد ازدواج نمی‌کند.
روحانی گفت: تصميم‌گيری در رابطه با اينکه نرخ رشد جمعيت در کشور بايد چگونه باشد جزء مواردی است که بايد براساس سياست‌های کلی نظام تعيين شود و حتی به اعتقاد من جزء مواردی نيست که حتی مجلس شورای اسلامی بتواند در رابطه با آن تصميم‌گيری کند و مسئله‌ای فرای مجلس است.
رئيس مرکز مطالعات استراتژيک تصريح کرد: سياست‌های کلی نظام يعنی سياست‌هايی که بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گيرد و در نهايت به عنوان پيش‌نويس خدمت مقام معظم رهبری تقديم شود و بعد از امضای ايشان ابلاغ شود و مسئله تعيين نرخ رشد جمعيت در کشور جزء مواردی است که بايد در مجمع تشخيص مصلحت مورد بررسی قرار گيرد و اگر قرار باشد تصميم جديدی در رابطه با سياست‌های جمعيتی کشور گرفته شود بايد مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با آن تصميم‌گيری کند.
او گفت: البته با توجه به وضعيت کنونی جامعه و مساله بيکاری گمان نمی‌کنم تشويق جامعه به رشد جمعيت مفيد باشد. اگر ما می‌توانستيم مساله بيکاری را به طور کامل در کشور حل کنيم ‏‌آن وقت شايد می‌شد به مساله افزايش جمعيت فکر کرد ولی در حال حاضر اين مساله اصلا به صلاح نيست.
روحانی تصريح کرد: بعضی‌ها می‌گويند ‏‌ايران استعداد بالايی دارد و از منابع زيادی برخوردار است ‏‌اين حرف درست است و ايران ما ‏‌ايران غنی‌ای است ‏‌اما نکته در اينجاست که ما با همين ايران غنی هم نتوانسته‌ايم مساله بيکاری را حل کنيم و همه مردم را به سر کار ببريم . هر وقت مشکل بيکاری حل شد و مردم ديگر احساس نکردند معضلی به نام بيکاری وجود دارد ‏‌آن وقت می شود به مساله افزايش جمعيت فکر کرد و بررسی کرد که آيا ميزان جمعيت کافی است يا کافی نيست.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ‌با تمام تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل نرخ جمعيت از اول انقلاب تا کنون يعنی در حدود ۳۰ سال گذشته تا به حال جمعيت کشور از دو برابر هم بيشتر شده است. مرحوم رجايی وقتی می‌خواست از جامعه ايران سخن بگويد می‌گفت: ‏‌جامعه ۳۵ ميليونی و حالا می‌بينيم که جمعيت ايران به حدود ۷۰ ميليون رسيده است. بنابر اين اگر تلاش‌هايی در رابطه با کنترل جمعيت انجام نمی‌شد ‏‌در حال حاضر جمعيت کشور قطعا خيلی بيشتر بود.
او گفت: بنابر‌اين اولين قدم اين است که مشکل بيکاری حل شود و بعد بر اساس سياست‌های کلی نظام می‌توان تصميم گرفت که ميزان جمعيت بايد افزايش پيدا کند يا نه .
روحانی گفت: نه تنها دولت نمی‌تواند در رابطه با ميزان جمعيت کشور تصميم‌گيری کند بلکه حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند در اين رابطه تصميم‌گيری کند و اين مساله موضوعی فرای مجلس است يعنی مساله‌ای است که بايد به عنوان سياست‌های کلی نظام بحث شود و مقام معظم رهبری بايد در رابطه با آن تصميم‌گيری کند و سخن مقام معظم رهبری در اين رابطه مبنا است و دولت هم بر اساس سياست‌های کلی نظام بايد وارد عمل شود .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016