دوشنبه 27 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون استاندار آذربايجان‌غربی: قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن برمی‌گردد نه فرودگاه، ايسنا

معاون امور عمرانی استاندار آذربايجان‌غربی گفت: مطالب عنوان شده مبنی بر کمبود امکانات و تجهيزات فرودگاه اروميه و اعلام کردن اين موضوع به عنوان يکی از علل سقوط هواپيمای بويينگ ۷۲۷ در اروميه، صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، "سيدجواد محمودی"، در يک نشست خبری، افزود: فرودگاه اروميه به سيتسم ILS مجهز است و اين سيستم امکان فرود هواپيما در فصل زمستان را فراهم می‌کند؛ در روز حادثه سقوط هواپيمای بويينگ ۷۲۷ در اروميه، هواپيما حوالی ساعت ۱۹:۲۵ دقيقه به بالای باند فرودگاه رسيد و در اين مدت با برج مراقبت نيز در حال تماس بود اما مشکلی که وجود داشت، خلبان به علت عدم ديد کافی دقيقا در بالای سيتم ILS قرار نگرفته بود، به همين منظور برای قرار گرفتن در اين مسير بايد دوباره اوج گرفته و پس از دور زدن در آن مسير قرار می‌گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: خلبان نيز به همين منظور اوج گرفته بود تا دوباره برای قرار گرفتن در اين مسير دور بزند اما در آخرين تماسی که با برج مراقبت داشت، بازگشت به تهران را اعلام کرده بود. قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن برمی‌گردد و ما نمی‌دانيم در آن لحظه در داخل هواپيما چه اتفاقاتی پيش آمده است و صلاحيت قضاوت در اين خصوص به بازخوانی دو جعبه سياه آن بستگی دارد.

معاون استاندار آذربايجان‌غربی با اشاره به اينکه اين هواپيما ساعت ۱۹:۳۳ دقيقه سقوط کرده است و زمان اعلام شده قبلی مبنی بر سقوط آن در ساعت ۱۹:۴۵ صحت ندارد، اظهار کرد: پرواز فوق به‌دليل بدی آب و هوای اروميه با دو ساعت و نيم تاخير انجام گرفته است، به‌طوری که اين هواپيما ساعت ۱۸:۱۵ از پارکينگ خود در فرودگاه مهرآباد خارج شده و در ۱۸:۳۰ به سمت اروميه پرواز کرده و حدود ساعت ۱۹:۱۰ به ۱۰۰ کيلومتری اروميه رسيده بود و در اين زمان اولين تماس را با برج مراقبت فرودگاه اروميه برقرار می‌کند.

وی تصريح کرد: ساعت ۱۹:۲۰ دقيقه اين هواپيما به ۱۲ کيلومتری باند فرودگاه اروميه می‌رسد و در ساعت ۱۹:۲۵، خلبان، بازگشت به تهران را به علت پيدا نکردن باند فرود، به برج مراقبت اعلام می‌کند که متاسفانه چند دقيقه پس از آن از رادار برج مراقبت ناپديد شده، در محل سانحه سقوط می‌کند.

وی ادعا کرد: اينکه برخی از مسافران اعلام می‌کنند هواپيما يک فرود شديد داشته است، صحت ندارد و اين شايد به خاطر تکان‌هايی بوده که هواپيما در آسمان داشته است.

محمودی با بيان اينکه پس از سقوط هواپيما، اولين کسانی که به محل حادثه رسيده و اقدام به امدادرسانی به مجروحان کرده بودند، مردم روستاهای اطراف بودند، خاطرنشان کرد: بايد از اين مردم که حتی پس از حضور نيروهای امدادی در محل حادثه حضور داشته، به مجروحان و حادثه‌ديدگان کمک می‌کردند، سپاسگزاری و تشکر کرد.

وی يادآور شد: اولين کسی هم که طی تماسی با فرودگاه، سقوط اين هواپيما را اعلام می‌کند، يکی از کارمندان خود فرودگاه بود که محل حادثه، نزديک روستای آنها بوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری، مبنی بر عدم اسکان خانواده‌های حادثه‌ديدگان اين سانحه که از ساير شهرها خود را به اروميه رسانده بودند و از عدم خدمات‌دهی به خود از سوی مسوولان آذربايجان‌غربی و ستاد مديريت بحران، ابراز نارضايتی می‌کردند، گفت: ما در همان اوايل حادثه به تمامی هتل‌های اروميه از جمله هتل "مرواريد" که متعلق به سازمان همياری است اعلام آماده‌باش کرديم تا به صورت رايگان به خانواده‌های مجروحان و جان‌باختگان اين حادثه خدمات‌دهی کنند و اين موضوع را به بيمارستان‌ها نيز اعلام کرديم تا در صورت درخواست اين خانواده‌ها به آنها اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ايسنا، معاون امور عمرانی استاندار آذربايجان‌غربی در ادامه در پاسخ به گله‌مندی‌های خبرنگاران به جهت عدم پاسخگويی مسوولان ذی‌ربط استان در رابطه با جزييات حادثه در زمان‌های اوليه وقوع آن، ابراز کرد: در همان اوايل وقوع سانحه، استاندار آذربايجان‌غربی و من به عنوان تنها مسوولان جوابگوی رسانه‌ها مشخص شديم و تلاش کرديم تا صحيح‌ترين اخبار را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم اما بايد قبول کرد ما در زمان بروز حادثه بايد مديريت بحران می‌کرديم و علل آن را مورد بررسی قرار می‌داديم.

وی ادامه داد: مرکز مديريت بحران استان در اروميه با ۵۰ درصد پيشرفت فيزيکی در حال ساخت است و ان‌شاءالله در شش ماهه نخست سال آينده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که در صورت راه‌اندازی آن قطعا پاسخگويی به رسانه‌ها در مواقع ضروری و بحرانی به راحتی انجام خواهد گرفت.

محمودی در ادامه با اشاره به مصاحبه نماينده مردم ماکو، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی با شبکه استانی آذربايجان‌غربی و انتقاد وی از مسوولان کشوری و استانی به جهت تعلل در سقوط اين هواپيما، تاکيد کرد: صداوسيما بايد پاسخگو باشد که چرا زمانی که ما مشغول مديريت بحران و تسکين حادثه‌ديدگان و مردم بوديم، اقدام به پخش اين مصاحبه که با ادبيات توهين‌آميز به مقامات مسوول همراه بوده، کرده است.

وی تصريح کرد: من آن حرف‌ها را نسنجيده می‌دانم چراکه با لحن و ادبياتی توهين‌آميز و به‌دور از شخصيت هر فرد ايرانی می‌دانم و معتقدم چنين کاری قابل تامل است. ما کسانی را محق‌تر برای درخواست پاسخگويی از مسوولان می‌دانيم که خود نيز بدون عبا و قبا در محل حادثه حضور داشته، اقدام به امدادرسانی برای حادثه‌ديدگان می‌کرده‌اند.

او در ادامه، لزوم آموزش همگانی مقابله با شرايط بحرانی را مورد تاکيد قرار داد و افزود: در اين حادثه نيز همچنان‌که ديديم مردم اولين امدادرسان‌ها به حادثه‌ديدگان بودند و در اين مواقع است که لزوم آشنايی به امدادهای اوليه مورد توجه قرار می‌گيرد.

وی اضافه کرد: چندی قبل از اين حادثه، مانوری فرضی را برای دستگاه‌های اجرايی اجرا و محل بحران را شهرک "گلمان" اروميه اعلام کرديم که تمامی دستگاه‌ها نيز با امکانات مخصوص خود به محل اعزام شدند و مديريت واحد بحران را تجربه کردند و خوشبختانه اين تمرينی شد برای مديريت بحران حادثه اخير و نتيجه آن امدادرسانی به مجروحان و حادثه‌ديدگان در کمتر از دو ساعت و نيم بود که در کمتر جايی چنين چيزی اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به اينکه با سقوط اين هواپيما آيا لزوم ساخت باند دومی برای فرودگاه اروميه احساس می‌شود يا خير؟، گفت: اين فرودگاه اصلا به باند دوم نيازی ندارد چراکه فرودگاهی که باند تاکسيوی آن سالم باشد به باند دوم نيازی ندارد اما در هر صورت ما به‌دنبال توسعه باند اين فرودگاه هستيم و مطالعات آن در حال انجام است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016